بنادر جهان

بندر جبل علی؛ همه نکاتی که باید بدانید

بندر جبل علی به عنوان شاهراه بزرگ تجارت جهانی شناخته می شود که در امارات متحده عربی قرار دارد. در حال حاضر این بندر با بیش از 100 بندر بزرگ در نقاط مختلف جهان، ارتباط گسترده ای دارد. تجهیزات و امکانات پیشرفته و متعددی در بندر جبل علی قرار گرفته است؛ بدین ترتیب حجم صادرات نیز در این بندر روز به روز افزایش می یابد. از این رو جبل علی در حال حاضر به عنوان یکی از پربازدیدترین بنادر جهان شناخته می شود. در این مقاله کلیه نکاتی که باید در مورد این شاهراه تجارت جهانی بدانید را به شما خواهیم گفت؛ بنابراین برای آشنایی با اهمیت بندر جبل علی و امکانات آن، پیشنهاد می کنیم به مطالعه این مطلب بپردازید.
بندر جبل علی؛ همه نکاتی که باید بدانید

بندر جبل علی؛ دروازه اقتصادی در خلیج فارس

بندر جبل علی که در امارت متحده عربی و در ساحل خلیج فارس واقع شده حدود 35 کیلومتر با دبی و حدود 187 کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد. وسعت این شاهراه تجارت بین‌المللی 47.1 کیلومتر است.
بندر جبل علی به‌طور هفتگی با بیش از ۱۰۰ بندر در جهان ارتباط دارد و به بیش از ۱۷۰ خط کشتیرانی خدمات می‌دهد. بدین ترتیب سالانه انواع شرکت کشتیرانی در جهان با جبل علی سروکار داشته و محموله‌های مختلفی را به این بندر ارسال می نمایند.

بندر جبل علی؛ مرکز توزیع بین‌المللی

نحوه صادرات و واردات از بندر جبل علی به کشورهای مختلف جهان

بندر جبل علی به‌عنوان یک بندر واسطه برای حمل‌ونقل دریایی و واردات کالا محسوب می‌شود. این بندر نه‌تنها برای بازرگانان کشورهای عربی و حوزه‌ی خلیج فارس بلکه برای بازرگانان کل دنیا در زمینه صادرات و واردات اهمیت ویژه‌ای دارد. در این بندر ابتدا بار کشتی‌های بزرگ تفکیک شده و به کانتینرهای کوچک‌تر منتقل می‌شود. پس از فرآیند تفکیک، محموله برای خریدار یا گیرنده بار ارسال خواهد شد. در فرآیند واردات در بندر جبل علی مراحل زیر باید طی شود: 
•   انتخاب حامل برای حمل‌ونقل دریایی
•   انتخاب عامل حمل‌و‌نقل
•   انجام مراحل گمرکی
•   تخلیه بار
•   انتقال بار به مقصد نهایی
توجه داشته باشید در مرحله انتخاب حامل برای حمل‌ونقل دریایی، حامل مورد‌نظر شما ممکن است یک شرکت حمل و نقل بین المللی کانتینری، شرکت‌ حمل‌و‌نقل محموله‌های بزرگ (بالک) یا شرکت‌ حمل‌و‌نقل مختلط باشد.

اهمیت بندر جبل علی؛ مرکز توسعه صنعتی و تجاری خاورمیانه 

بندر جبل علی نقش پررنگی در رونق بازرگانی بین‌المللی در سراسر دنیا دارد. این قطب قوی تجارت جهانی به یک مرکز تجاری استراتژیک در خلیج فارس تبدیل شده است. از اهمیت و نقش بندر جبل علی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

تسهیلات بارگیری و تخلیه؛ یکی از نکات قوت بندر جبل علی 

بندر جبل علی تسهیلات بارگیری و تخلیه پیشرفته‌ای دارد. این تسهیلات شامل دستگاه‌های بالابر، کرین‌ها و جرثقیل‌ها می‌شود. از‌این‌رو اگر شما قصد واردات ماشین آلات خط تولید را داشته باشید، امکان‌ جابه‌جایی در این بندر برای شما بسیار آسان‌ خواهد بود. 

موقعیت جغرافیایی استراتژیک بندر جبل علی

نزدیکی بندر جبل علی به آب‌های جهانی، مسیرها و جاده‌های حمل‌ونقل اصلی و فرودگاه بین‌المللی دبی، آن را به قلب حمل‌ونقل در منطقه و مرکز بازرگانی بین‌المللی مهم تبدیل کرده است.

بندر جبل علی؛ مرکز توزیع بین‌المللی 

بندر جبل علی به‌عنوان یک مرکز توزیع بین‌المللی، امکان استفاده از زیرساخت‌های حمل‌ونقل پیشرفته و تسهیلات لجستیکی را برای شرکت‌های حمل‌ونقل فراهم کرده است. هانزا نیز به‌عنوان یک شرکت حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی انواع خدمات مرتبط با بندر جبل علی را برای شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون دردسرهای گمرکی انجام می‌دهد.

سهولت ترانزیت بار از بندر جبل علی به بنادر مختلف جهان 

این بندر به‌عنوان یک مرکز حمل‌و‌نقل بین‌المللی، امکان ترانزیت بار و تبادل کالاها بین کشورها و بنادر مختلف جهان را فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب میتوان بارهای را به‌صورت کارآمد و سریع‌تر به مقصد نهایی در مناطق دیگر جهان ارسال نمود. 

برخورداری بندر جبل علی از تسهیلات بندری پیشرفته

از تسهیلات پیشرفته بندری و مدرن جبل علی می‌توان به انبارها، مراکز دپو، زمین‌های نگهداری و تعمیرات، ماشین آلات مدرن بارگیری و تخلیه اشاره کرد.

برخورداری بندر جبلی از زیرساخت‌های مدرن، به‌منظور توسعه تجارت بین‌الملل

بندر جبل علی به‌عنوان قلب حمل‌ونقل در خلیج فارس از امکانات تجاری، زیرساخت‌های پیشرفته و تسهیلات متنوعی برخوردار است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم: 
•   ترمینال بارگیری و تخلیه
•   وجود انبارهای متعدد
•   زیرساخت‌های حمل‌ونقل داخلی پیشرفته
  تجهیزات بارنامه‌برداری
شرکت‌ها، تجار و سرمایه‌گذاران متعددی از گوشه و کنار کشورهای مختلف در این منطقه صنعتی مشغول به تجارت، واردات و صادرات کالاهای مختلف هستند. علاوه‌بر کاربردهای تجاری، تجهیزات کشتیرانی و پایانه‌های مجهز برای کانتینرهای بزرگ در بندر جبل علی، این منطقه سه جزیره نخل مصنوعی نیز در آب‌های خلیج فارس دارد. این جزایر کاربری‌های مسکونی، تفریحی و تجاری داشته و به نام‌های دیره، جبل علی و جمیرا معروف هستند.

موقعیت جغرافیایی استراتژیک بندر جبل علی

ارسال بار و واردات کالا در کوتاه‌ترین زمان به بندر جبل علی با همراهی هانزا 

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی در مورد بندر جبل علی به شما بازرگانان و تجار گرامی بدهیم. واردات و صادرات از جبل علی باعث رونق بسیار شدید این بندر در سال‌های اخیر شده است. کالاهای مختلف از جمله نفت، گاز مایع و محموله‌های پتروشیمی در این بندر تخلیه و بارگیری می‌شود. به‌این‌ترتیب بازرگانان مختلف از نقاط گوناگون جهان می‌توانند از طریق بندر جبل با یکدیگر در ارتباط باشند و روابط تجاری خود را گسترش دهند. 
محموله‌های تجاری از این شاهراه تجارت جهانی به روش حمل‌ونقل دریایی به بندرهای مختلف ایران در آب‌های خلیج‌فارس فرستاده و ترخیص می‌شوند. شما به‌عنوان بازرگان و فعال در زمینه تجارت بین‌الملل می‌توانید مراحل بارگیری و انتقال محموله‌های تجاری خود را به شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا بسپارید. چنانچه برای پروسه واردات به بندر جبل علی نیز سوالی دارید، از طریق تماس با شماره‌های درج شده در سایت می‌توانید راهنمایی لازم را از کارشناسان ما دریافت کنید.