دانشنامه ترابری

فریت بار چیست؟

برخی از اصطلاحات حمل و نقل بین المللی فقط در بین بازرگانان کاربرد ندارند؛ بلکه اگر قصد ارسال بارهای کوچک به خارج از کشور را نیز داشته باشید، با آن مواجه خواهید بود. یکی از این اصطلاحات فریت بار است. برای این که بتوانید از این خدمات حمل نقل استفاده کنید، ابتدا باید مفهوم پایه آن را بدانید سپس با بررسی فاکتورهای قیمت گذاری، هزینه نهایی ارسال بار خود را برآورد کنید. ما در این مقاله سوال فریت بار چیست را به طور کامل و با زبانی ساده پاسخ داده ایم. پس از مطالعه این مطلب ابهامات شما درخصوص این روش باربری در ایران رفع خواهد شد.
فریت بار چیست؟

فریت بار؛ روشی برای حمل‌و‌نقل خرده بار به سراسر دنیا

برای پاسخ به سوال «فریت بار چیست» ابتدا باید معنی آن را بررسی کنیم. فریت کلمه‌ای لاتین (freight) و به معنای بار است. پروسه‌ حمل‌و‌نقل کالا از طریق روش‌های حمل و نقل بین المللی زمینی، هوایی و دریایی را فریت بار می‌گویند. البته فریت بار فقط برای حمل‌و‌نقل بین‌المللی کاربرد ندارد. این پروسه انتقال کالا در داخل کشور‌ها نیز استفاده می‌شود.
با‌این‌حال، برخلاف سایر اصطلاحات حمل‌و‌نقل بین‌المللی، فریت بار در ایران عرفاً به معنای متفاوتی از سایر کشور‌ها کاربرد دارد. در کشور ایران فریت بار به معنای حمل خرده بار از طریق مرز هوایی به کشور‌های خارجی است. برای مثال، مسافران اضافه بارشان را می‌توانند به فرودگاه تحویل دهند تا از طریق فریت بار، کالای خود را در کشور مقصد تحویل بگیرند. 

فریت بار؛ روشی برای حمل و نقل خرده بار به سراسر دنیا

انواع روش‌های مورد‌استفاده برای فریت بار بین‌المللی

بررسی روش‌های فریت نیز برای پاسخ به سوال «فریت بار چیست» ضروری است. به‌طور‌کل، فریت بار در ایران فقط از طریق هوایی انجام می‌شود. با‌این‌وجود روش فریت بار با‌توجه‌به مقصد متغیر خواهد بود. روش‌های زیر برای فریت بار در دنیا استفاده می‌شود:
●  فریت بار ریلی
●  فریت بار زمینی
●  فریت بار دریایی
فریت بار هوایی
فریت از طریق ریلی و زمینی با واگن‌های ریلی یا کامیون‌های باری، با محدودیت‌های متعددی روبه‌رو است و تقریبا برای مقاصد دور قابل استفاده نخواهد بود؛ زیرا ایران با همه کشور‌ها مرز زمینی ندارد. با‌این‌حال شما می‌توانید بهترین روش فریت بار را با‌توجه‌به مقصد خود، از کارشناسان شرکت حمل و نقل دریایی هنزا ناو دریا بپرسید. 

مزایای فریت بار کالا؛ ارزان‌ترین روش حمل خرده بار 

برای تکمیل پاسخ به سوال «فریت بار چیست» باید مزایای آن را نیز بررسی کنید. در‌واقع بسیاری از شرکت‌های حمل‌و‌نقل، فریت بار را کلیدی برای ارسال سریع و ارزان کالا به کشور مقصد می‌دانند. فرقی ندارد برای فریت بار از کدام روش زمینی، هوایی و دریایی استفاده می‌کنید؛ مزایای زیر به‌طور‌کلی شامل این روش خواهد بود:
خدمتی عرضه‌شده از بهترین شرکت حمل‌و‌نقل: هنگامی که قصد ارسال بار خود را به کشور دیگر داشته باشید، فریت بار گزینه مناسبی است که از سوی یکی از بهترین شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی، هانزا، عرضه شده است. 
●  صرفه‌جویی در هزینه‌ها: فریت بار نسبت به سایر روش‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی بسیار ارزان‌تر است. استفاده از این روش به شما در صرفه‌جویی هزینه‌های حمل‌و‌نقل کمک خواهد کرد. 
فریت بار برای برخی از مقاصدی که مرز مشترک زمینی دارند، از طریق حمل و نقل ریلی کالا نیز انجام می‌شود. با‌این‌حال فریت بار برای استرالیا، کانادا و کشور‌های اروپایی فقط از روش هوایی قابل انجام است. 

چرا فریت بار نسبت به پرداخت اضافه بار در فرودگاه به‌صرفه‌تر است؟

فریت بار زمانی به‌صرفه خواهد بود که قصد به‌همراه بردن وزنی بیشتر از حد مجاز پرواز‌های بین‌المللی را داشته باشید. پرداخت اضافه بار هواپیمایی‌ها بسیار بالا و زیان‌آور است. با‌این‌حال، هزینه فریت بار بسیار پایین‌تر خواهد بود. 
برای مثال، شما قصد مهاجرت به ترکیه را دارید. در این مسیر برخی از اثاثیه منزلتان را نیز باید با خود ببرید. به‌جای پرداخت هزینه اضافه بار و آسیب به وسایل گران‌قیمتتان، بهتر است حمل اثاثیه منزل به ترکیه را از روش فریت بار انجام دهید. علاوه‌بر هزینه پایین‌تر، سلامت وسایلتان نیز تضمین خواهد شد. 

عوامل تعیین‌کننده نرخ فریت بار؛ از حجم بار تا فاصله از مقصد

عوامل متعددی در تعیین نرخ فریت بار تاثیر‌گذار است. مهم‌ترین آن را می‌توان فاصله مقصد از مبدا دانست. همان‌طور که هزینه بلیط هواپیما به ترکیه نسبت به چین بسیار پایین‌تر است؛ هزینه فریت بار به این کشور‌ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در هر دو صورت شما می‌توانید بهترین قیمت حمل بار از چین و ترکیه را در هانزا دریافت کنید. سایر فاکتور‌های تاثیر‌گذار در نرخ فریت بار نیز به شرح زیر است:
●  حجم بار و وزن محموله
●  قوانین کشور مبدا و مقصد
نوع محموله
برای فریت بار حتما باید به قوانین کشور مقصد نیز آگاه باشید. ارسال برخی از کالاها شامل قوانین و شرایطی است که آگاهی نداشتن به آن ایجاد ضرر‌های مالی و زمانی متعددی خواهد شد. برای آشنایی با این قوانین پیشنهاد می‌شود با کارشناسان هانزا در تماس باشید.

انواع روش های مورد استفاده برای فریت بار بین المللی

نحوه انتخاب شرکت معتبر برای فریت بار از ایران

در این مقاله به‌طور‌کامل سوال «فریت بار چیست» را پاسخ دادیم. فریت بار برای بار‌های جزئی و سبک از طریق هواپیما به کلیه مقاصد بین‌المللی قابل استفاده است. در‌صورتی‌که کشور مقصد مرز مشترک زمینی یا دریایی داشته باشد، فریت بار از طریق روش‌های حمل و نقل زمینی و دریایی نیز قابل انجام خواهد بود. برای انتخاب مناسب‌ترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات فریت بار باید تجربه و مجوز‌های آن را بررسی کنید. در‌غیر این‌صورت ضمانتی برای سلامت بار خود نخواهید داشت. 
در هانزا فریت بار به کلیه کشور‌های اروپایی و آسیایی انجام می‌شود. زمان ارسال آن از طریق روش فریت بار نسبت به سایر روش‌های دیگر کوتاه‌تر است. شما می‌توانید برای بررسی شرایط و هزینه‌های فریت بار به اقصی نقاط دنیا همین حالا با کارشناسان هانزا تماس بگیرید.