دانشنامه حمل و نقل دریایی

دوبه یا بارج چیست و چه نقشی در حمل و نقل دریایی دارد؟

دوبه یا بارج (Barge) شناور بزرگی با کف صاف و بدون موتور است که برای حمل و نقل کالا در آبراهه ها، رودخانه ها و دریا ها استفاده می شود. دوبه ها به طور کلی توسط یدک کش یا کشتی های دیگر به محل مورد نظر هدایت می شوند. توضیح کامل در مورد کشتی بارج و انواع و نقش آن در حمل و نقل دریایی، در چند خط نمی گنجد. ما در این مقاله، پاسخ کاملی به سوال دوبه چیست، خواهیم داد.
پاسخ سوال بارج چیست در مجله هانزا

بارج چیست؟

بارج یک قایق با کف صاف است که برای حمل کالا از طریق رودخانه‌ها و کانال‌های ساخته می‌شود. این آبراهه‌ها برای عبور کشتی‌های بزرگ مناسب نیستند؛ بنابراین کشتی بارج، جایگزین حمل با کشتی باری بزرگ می‌شود. اندازه معمولی یک بارج 195 در 35 فوت اندازه گیری است و تا 1500 تن کالا را بارگیری می‌کند. برخی از بارج‌ها سقف ندارند در حالی که بارج‌های سرپوشیده برای حمل محموله‌های خشک یا مایع طراحی می‌شوند.

دوبه چیست؟ یک قایق با کف صاف برای تردد در آبراهه‌های باریک

انواع کشتی بارج؛ انتخاب بر اساس نوع کالا

انواع مختلفی از دوبه وجود دارد و هنگامی‌ که در مسیر حمل‌ونقل آبی یا خطوط دریایی، کشتی نتواند حرکت کند، از بارج استفاده می‌کنند. شاید اکنون بپرسید خطوط دریایی چیست؛ در پاسخ باید بگوییم، سرویس Liner Shipping یا خطوط کشتیرانی لاینر که با عنوان حمل‌نقل دریایی خطی نیز شناخته می‌شود، بارها به‌صورت زمان‌بندی شده و منظم بین بنادر مختلف جهان جابه‌جا می‌شوند.
همان‌طور که برای حمل انواع بار، کشتی‌های مختلفی طراحی شده است، طراحی و ویژگی‌های عملیاتی بارج، آن را به‌طور منحصر‌به‌فردی برای حمل‌و‌نقل و کار در محیط‌های مختلف دریایی مناسب می‌کند. انواع مختلفی از بارج‌ها برای اهداف مختلف مناسب هستند. در ادامه برای شناخت بهتر، انواع کشتی بارج را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • بارج‌های تانک: محموله‌های مایع مانند پتروشیمی، کود، فرآورده‌های تصفیه شده و فرآورده‌های نفتی را حمل می‌کنند.
  • بارج‌های بار خشک: برای حمل کالاهای فله خشک مانند صادرات مواد غذایی خشک مانند غلات، زغال سنگ، ماسه، شن و فولاد طراحی شده‌اند.
  • Dump Scows: این بارج‌ها در عملیات لایروبی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مواد لایروبی شده را تا محل‌های دفع، حمل کرده و در محل مناسب، تخلیه می‌کنند.
  • بارج‌های Car-Ferry: این بارج‌ها برای حمل‌و‌نقل وسایل نقلیه، از جمله اتومبیل و واگن‌های راه آهن، از طریق آبراه‌ها طراحی شده‌اند.
  • بارج‌های دو بدنه: هنگام حمل روغن یا مواد شیمیایی، طراحی دو بدنه یک لایه محافظ اضافه می‌کند.
  • بارج‌های عرشه‌ دار: بارج‌هایی با سطح تخت هستند که تجهیزات و محموله‌های سنگین را حمل می‌کنند. بارج‌های عرشه دار اغلب به‌عنوان سکوهای کاری متحرک برای پروژه‌های ساختمانی یا سایر عملیات‌های دریایی استفاده می‌شوند.
  • بارج‌های قیفی: این بارج‌ها با یک نگهدارنده باز بزرگ طراحی شده‌اند که اغلب قسمت پایینی آن قابل باز شدن است. بارج‌های قیفی معمولاً برای حمل و تخلیه مواد مانند مواد لایروبی یا غلات استفاده می‌شوند. برای مثال هنگام صادرات غلات و حمل بار به سوریه، می‌توان از بارج‌های قیفی استفاده کرد.
  • بارج‌های اسپاد: این بارج‌ها مجهز به تیرک‌های عمودی (اسپاد) بوده که به بستر دریا لنگر می‌اندازند، در حین عملیات تثبیت شده و برای لایروبی یا پروژه‌های ساختمانی گزینه‌ ایده‌آلی هستند.
  • بارج‌های جرثقیل (دریک): این بارج مجهز به جرثقیل یا سطل بوده و برای بلند کردن اجسام سنگین روی آب یا نزدیک آن، مانند قرار دادن بخش های پل یا انجام ساخت و ساز در زیر آب استفاده می‌شوند.
  • بارج‌های اسکان: این بارج‌ها برای اسکان کارگران در پروژه‌های دور از ساحل طراحی شده‌اند و در صورت نیاز، محل زندگی، ناهارخوری و سایر امکانات را برای اعضای خدمه فراهم می‌کنند.
  • بارج‌های کلیدی: این بارج‌های منحصر‌به‌فرد در ساخت تونل و پل استفاده می‌شود و با شکاف‌هایی طراحی و ساخته شده که امکان قرار دادن ستون‌های بزرگ را فراهم می‌کند.
  • بارج جک آپ: این شناورها که بیشتر به‌عنوان دکل جک آپ شناخته می‌شوند، معمولاً به‌عنوان سکوهای حفاری اکتشافی یا برای سرویس دهی به کشتی‌های دیگر درگیر در فعالیت‌های نفت و گاز دریایی استفاده می‌شوند.

گاهی برای استفاده از حمل بار در مسیرهای دریایی کوتاه، به‌جای کشتی‌های‌بزرگ از از بارج یا لندی کرافت نیز استفاده می‌شود. برای مثال، برای حمل بار دریایی از امارات می‌توان از لندی کرافت استفاده کرد. البته در نظر داشته باشد که برای حمل بار با لندی کرافت شرایط آب‌وهوایی باید کاملا مساعد باشد.

مزیت استفاده از بارج چیست؟

بارج‌ها یا ناوهای حمل بار با کف تخت، هنوز در سراسر جهان برای Shipping مورداستفاده قرار می‌گیرند. شاید اکنون بخواهید پاسخ سوال shipping چیست را بدانید. که برای پاسخ به این سوال می‌توانید به لینک shipping چیست مراجعه کنید. در زیر برخی از مزیت‌های دوبه‌های دریایی آورده شده است:

  • ظرفیت حمل انواع بارج‌ را می‌توان تا حد چشم‌گیری افزایش داد. 
  • بارج‌ها امکان بارگیری و جابجایی فوق العاده سریع محصول را فراهم می کنند.
  • با بهره‌گیری از بارج، مصرف سوخت نیز کاهش می‌یابد.
  • حمل‌ونقل با دوبه، بسیار ایمن بوده و حوادث کمتری دارد.
  • آلودگی یا آلودگی صوتی هنگام استفاده از بارج به‌شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. 
  • استفاده از بارج یا حتی لندی کرافت نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل کم هزینه‌تر است. 

به‌طور کلی، استفاده از بارج در مواردی که استفاده از آن امکان پذیر باشد، از هر لحاظ بهتر خواهد بود.

کشتی بارج؛ راهی برای حمل بار با هزینه و آلودگی کمتر

همکاری با شرکت حمل‌ونقل معتبر؛ انتخاب بهترین روش برای جابه‌جایی بار

در این مقاله، پاسخ کامل و جامعی به سوال بارج یا دوبه چیست، داده شد. دوبه یا بارج (Barge) شناور بزرگی با کف صاف و بدون موتور است که برای حمل و نقل کالا در آبراهه‌ها، رودخانه‌ها و دریاها استفاده می‌شود. دوبه‌ها به‌طورکلی توسط یدک‌کش یا کشتی‌های دیگر به محل مورد نظر هدایت می‌شوند. 
کشتی بارج برای حمل انواع بار‌، در مدل‌های مختلفی طراحی می‌شود. اگر قصد صادرات یا واردات انواع کالا را دارید، همکاری با شرکت حمل‌ونقل معتبر به شما امکان می‌دهد تا با توجه به مبدا یا مقصد و نوع بار، بهترین روش را انتخاب کنید.