دانشنامه ترابری

بررسی تفاوت کریر و فورواردر در صنعت حمل‌و‌نقل

آیا با مفهوم کریر و فورواردر در حمل و نقل آشنا هستید؟ در تجارت بین الملل و صنعت حمل نقل بین المللی، دو نوع شرکت فعالیت می کنند: یکی شرکت های کریر و دیگری فورواردرها. در واقع برای اینکه کالاهای صادراتی و وارداتی از دست فروشنده به خریدار برسند، باید از خدمات شرکت های فورواردر و کریر استفاده شود. برای آشنایی کامل با این دو اصطلاح بین المللی، بهتر است با تفاوت کریر و فورواردر در بازرگانی آشنا شوید. در این مقاله تفاوت های این دو نوع شرکت را بیان می کنیم. مطالعه این مطلب به همه تجار و علاقه مندان به بازرگانی بین المللی پیشنهاد می شود.
بررسی تفاوت کریر و فورواردر در صنعت حمل و نقل

کریر چیست؟ شرکت‌های حمل‌کننده بار 

کریر (Carrier) در صنعت حمل و نقل بین المللی به شرکت‌های گفته می‌شود که حمل‌و‌نقل فیزیکی کالاها را بر عهده دارند. این شرکت‌ها برای خودشان وسایل حمل‌و‌نقل تهیه کرده‌اند و صرفا حمل‌کننده محموله محسوب می‌شوند. در‌واقع یک شرکت کریر مالک کشتی، کامیون یا سایر انواع وسایل حمل بار است. ‌معمولا مجموعه‌های زیر کریر محسوب می‌شوند:
شرکت‌های هواپیمایی (ایرلاین‌ها)
شرکت‌های کشتیرانی
مجموعه‌های مرتبط با حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای
کریرها وظیفه انتقال محموله از مبدا به مقصد را بر‌عهده دارند. وظایف این شرکت‌ها معمولا در مقررات داخلی هر کشور و قوانین بین‌المللی کاملا مشخص است. برای دانستن تفاوت کریر و فورواردر، به‌طور مختصر وظایف شرکت‌های Carrier را بررسی می‌کنیم.

کریر چیست؟ شرکت های حمل کننده بار

وظایف یک شرکت کریر بین‌المللی؛ حمل سالم و به‌موقع بار 

مسئولیت‌ها، حقوق و وظایف یک کریر کاملا مشخص است. به‌طور‌کلی، این مجموعه‌ها وظایف زیر را دارند:
 تهیه وسیله نقلیه مناسب حمل بار
 صدور بارنامه
  عقد قرارداد با مشتریان
   دقت در تحویل و بارگیری کالا در مبدا
 تحویل بار در مقصد و دریافت گواهی‌های مرتبط
 رعایت مسیر و زمان حمل بار تا مقصد
  آماده کردن اسناد لازم مانند بیمه‌نامه
 ارائه مدارک به گمرک
 قبول مسئولیت‌های دیر رسیدن یا مفقودی محموله
نظارت بر فرآیند ارسال و تحویل به مقصد نیز برعهده کریر است. این شرکت‌ها محموله‌های صادراتی و وارداتی را از طریق روش‌های حمل ریلی، دریایی، هوایی یا زمینی و با استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل خود به مقصد می‌رسانند.

فورواردر چیست؟ وظیفه شرکت فورواردر چیست؟

شرکت‌های فورواردر (Forwarder)، واسطه‌ها و رابط میان خریداران و شرکت‌های کریر هستند. فورواردرها، هم با فرستنده بار قرارداد می‌بندند و هم با کریرها قراردادهای سالیانه امضا می‌کنند. یک فورواردر در قبال دریافت هزینه از صادرکننده بار، خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی را برای وی ترتیب می‌دهد. یک شرکت حمل بار بین‌المللی در زمینه ارسال بارهای صادراتی و وارداتی تخصص بالایی دارد.
 برای مثال، اگر قصد صادرات گچ، مواد غذایی، تجهیزات الکترونیکی یا هر وسیله دیگری را داشته باشید، شرکت‌های فورواردر بهترین روش حمل بار را برایتان در نظر می‌گیرند. برای بررسی تفاوت کریر و فورواردر بهتر است با وظایف یک Forwarder نیز آشنا شوید.

آشنایی با وظایف یک فورواردر حمل و نقل بار

وظایف فورواردرها با شرکت‌های کریر متفاوت است. در‌واقع می‌توان گفت که یک فرق کریر و فورواردر همین وظایف آن‌هاست. به‌طور‌کلی، شرکت‌های Forwarder مسئولیت‌های زیر را بر‌عهده می‌گیرند:
  تعامل با مشتری و دریافت اطلاعات برای صدور پروفرما و بارنامه
 عقد قرارداد با صادرکننده بار به‌منظور حمل‌و‌نقل محموله
 تهیه مدارک و اسناد لازم و صدور بارنامه
    انجام تشریفات گمرکی
  اقدامات مربوط به بیمه محموله
   اقدامات مربوط به انبار کردن بار (دپو)
  عقد قرارداد با شرکت حمل‌کننده بار (کریر)
 جمع‌آوری و بسته‌بندی کالاها
  ارائه اطلاعات به مشتری از مراحل حمل بار
  تحویل کالا به گمرک مقصد
شرکت فورواردر از ابتدا تا انتهای فرآیند ارسال محموله با مشتری در تعامل است. این شرکت وظیفه دارد که کلیه مراحل حمل کالا را به اطلاع مشتریان خود برساند. برای مثال، اگر قصد حمل و نقل بین المللی به فیلیپین را دارید، یک فورواردر کلیه امور مربوط به حمل کالای شما را برعهده گرفته و این کار را از طریق کریرها انجام می‌دهد.  اکنون وقت آن است که تفاوت کریر و فورواردر را بررسی کنیم.

بررسی کامل  تفاوت کریر و فورواردر در صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی

اکنون که با تعاریف و وظایف هر کدام از شرکت‌های کریر و فورواردر آشنا شدیم، وقت آن است که فرق‌های میان آن‌ها را بررسی کنیم.  به‌طور‌کلی، تفاوت‌های کریر و فورواردر عبارت‌اند از:
 مسئولیت قانونی و فیزیکی محموله‌ها بر‌عهده کریر است.
 شرکت‌های کریر مالک وسایل نقلیه مانند کشتی یا هواپیما هستند؛ اما فورواردرها به‌عنوان واسطه عمل می‌کنند.
 به‌طور‌کلی، مسئولیت‌های کریرها از شرکت‌های فورواردر بسیار بیشتر است. یک شرکت کریر از نظر اندازه و نیروی کار نیز بزرگ‌تر خواهد بود.
 شرکت‌های فورواردر در حوزه حمل‌و‌نقل بین‌المللی بار متخصص هستند. این مجموعه‌ها توانایی ارائه مشاوره به صادرکنندگان کالا را نیز دارند.
با‌این‌حال، وظیفه اصلی هر دوی این شرکت‌ها حمل بار از مبدا به مقصد در ازای دریافت هزینه است. فرقی نمی‌کند که شما قصد حمل و نقل بین المللی به کنیا را داشته باشید یا کشوری کوچک در قاره اروپا؛ این مجموعه‌ها محموله شما را در سلامت کامل به مقصد می‌رسانند.

شرکت‌های فورواردر از چه طریقی کالاهای صادراتی را ارسال می‌کنند؟

معمولا شرکت‌های Forwarder محموله صادرکنندگان یا واردکنندگان کالا را با روش‌های متنوع حمل‌و‌نقل دریایی، هوایی، زمینی، ریلی و ترکیبی به اقصی نقاط جهان ارسال می‌کنند. این شرکت‌ها با عقد قراردادهای سالیانه با مجموعه‌های کریر معتبر (مانند ایرلاین‌ها یا خطوط کشتیرانی)، توانایی انجام خدمات با قیمت‌های رقابتی و مناسب را دارند؛ بنابراین اگر قصد صادرات تخمه آفتابگردان، واردات لوازم منزل یا تجارت هر نوع کالای دیگری را دارید، روی خدمات این شرکت‌ها می‌توانید حساب ویژه‌ای باز کنید.

آشنایی با وظایف یک فورواردر حمل و نقل بار

حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالاهای صادراتی و وارداتی با هانزا

در این مقاله تفاوت کریر و فورواردر را به‌طور کامل بررسی کردیم. اکنون می‌توانید با خیالی راحت محموله خود را به دست شرکت‌های فورواردر بسپارید. شرکت هنزا ناو دریا با نام تجاری «هانزا» خدمات حمل بین‌المللی بارهای صادراتی و وارداتی شما عزیزان را با بهترین قیمت‌ها برعهده می‌گیرد. با هانزا خیال خود را بابت تحویل به‌موقع کالا به مقصد راحت خواهید کرد.