دانشنامه ترابری

قوانین صادرات تخمه آفتاب گردان به کشور‌های مختلف

در سال ۲۰۲۱، آمار صادرات مغز آفتابگردان در جهان به بیش از ۴ میلیارد دلار رسید. از سال ۲۰۱۷ نیز آمار صادرات به طور میانگین تا بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، صادرات تخمه آفتاب گردان به عنوان اسنک و به طور خام محبوبیت پیدا کرده و به دنبال آن سود بیشتری دارد. دانستن این آمار و ارقام اولین مرحله شروع صادرات تخمه آفتاب گردان به بازارهای جهانی است. اگر در خصوص قوانین و آمار واردات تخمه آفتابگردان کشورهای مختلف آگاه نباشید، هیچ گاه نمی توانید در این مسیر موفق شوید. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی بهترین کشورها برای صادرات تخمه آفتاب گردان و قوانین آن می پردازیم تا با افزایش آگاهی خود، قدمی به سوی موفقیت بیشتر بردارید.
قوانین صادرات تخمه آفتاب گردان به کشور‌های مختلف

پتانسیل کشت و تولید تخمه آفتابگردان در ایران

خوی، ارومیه، سلماس و چایپاره از شهر‌های آذربایجان غربی هستند که قطب تولید تخمه آفتابگردان در ایران محسوب می‌شوند. شهر خوی با تولید ۶۰ درصد از تخمه آفتابگردان ایران، در صدر تولید‌کنندگان کل کشور قرار دارد. البته آمار نشان‌ داده که هزینه تولید و فرآوری این محصول بسیار بالا است. از‌این‌رو، مصرف‌کنندگان داخلی به مصرف تخمه آفتابگردان چینی روی آورده‌اند. البته، در سال‌های اخیر واردات این محصول از کشو‌ر‌های اطراف و چین محدود شده تا فرصتی برای رشد بیشتر صادرات تخمه آفتاب گردان از ایران فراهم شود. برخی از کشور‌ها مانند امارات، بخشی از نیاز تخمه آفتابگردان خود را از ایران و از راه حمل خرده بار از دبی وارد می‌کند.

پتانسیل کشت و تولید تخمه آفتابگردان در ایران

بهترین کشور‌ها برای صادرات مغز تخمه آفتابگردان

کشور‌های ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان، سوریه، پرتغال، هلند، اسپانیا و فرانسه از بهترین کشور‌های صادر‌کننده مغز تخمه آفتابگردان هستند. برای صادرات تخمه آفتاب گردان به کشور‌های جهان، نیاز به بازاریابی دقیق و شناخت سلیقه و نیاز مردم آن کشور است. برای کاهش هزینه‌ها باید به‌عنوان یک بازرگان، تولید‌کننده اصلی یا کشاورز را بشناسید تا دست دلال‌ها از مسیر صادرات کوتاه شود. سپس، با تامین محصول مورد‌‌نیاز باید کشور‌هایی با پتانسیل واردات را بشناسید و در نهایت با بسته‌بندی صادراتی و بازاریابی‌شده، محصول نهایی خود را صادر کنید. البته انتخاب نحوه صادرات نیز بسیار اهمیت دارد. برای مثال، در بسیاری از موارد حمل و نقل ترکیبی، صرفه اقتصادی بیشتری برای شما خواهد داشت. در ادامه، پتانسیل بازار‌ صادرات تخمه آفتاب گردان به چند کشور را بررسی می‌کنیم. 

صادرات تخمه آفتابگردان به ترکیه

ترکیه بیشترین سهم خرید (۱۰ درصد از سهم کل واردات جهانی) تخمه آفتابگردان صادراتی در دنیا را به خود اختصاص داده است. اکثر کشور‌های وارد‌کننده، سهم تخمه آفتاب گردان خود را از راه‌های مختلف مانند حمل خرده بار از چین یا واردات عمده از کشور‌های اروپایی، مانند اوکراین، تامین می‌کنند. ظرفیت صادرات تخمه آفتاب گردان بازار‌های ترکیه هنوز تکمیل نشده است. از‌این‌رو می‌توانید با دریافت مشاوره از تاجران و افراد کارشناس، بهترین مسیر صادرات تخمه خام به ترکیه را پیدا کنید. 

صادرات تخمه آفتابگردان به عراق

پس از ترکیه، کشور عراق در رتبه دوم واردات تخمه آفتابگردان دنیا قرار دارد. بزرگ‌ترین مزیت کشور عراق برای صادرات تخمه آفتاب گردان، داشتن مرز مشترک زمینی و کوتاه است. از‌این‌رو، حفظ کیفیت محصول به‌صورت فله‌ای تضمین بیشتری دارد. البته، رعایت استانداردهای صادرات به کشور عراق را نباید فراموش کرد. در ادامه بخشی از قوانین ثابت صادرات تخمه آفتاب گردان را بررسی خواهیم کرد. 

قوانین صادرات تخمه آفتاب گردان به کشور‌های همسایه

تخمه آفتابگردان در هنگام برداشت، ضایعات بیشماری دارد. برای صادرات باید تخمه درجه یک را انتخاب کرده و آن‌ را تمیز کنید. تخمه‌های شکسته، پوک یا آسیب‌دیده نیز باید جدا شوند. این موارد از ابتدایی‌ترین استاندار‌های تخمه‌ آفتابگردان صادراتی محسوب می‌شود. در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره ۱۲۰۶۰۰ شناخته می شود. آشنایی با کد تعرفه محصول به شما کمک می‌کند تا قوانین گمرک کشور مبدا و مقصد مورد‌نظر خود را به‌خوبی شناسایی کنید تا در هنگام صادرات با مشکل مواجه نشوید. از آن‌جایی که هر کشور قوانین مربوط به خودش را دارد، بهتر است از یک کارشناس برای دریافت اطلاعات بیشتر کمک بگیرید. 

بهترین راه صادرات تخمه آفتابگردان چیست؟

محبوبیت تخمه آفتابگردان به‌صورت خام در سال‌های اخیر بیشتر شده است. به‌همین دلیل، باید به‌دنبال راهی برای صادرات تخمه آفتاب گردان باشید تا تازگی آن حفظ شود. البته از آن‌جایی که کشور‌های همسایه بیشترین متقاضی واردات تخمه آفتاب گردان هستند، امکان حفظ تازگی محصولات وجود دارد. کشور‌هایی مانند پاکستان، ترکیه، افغانستان و عراق که مرز مشترک زمینی با ایران دارند، راحت‌ترین گزینه برای صادرات محصول با‌کیفیت محسوب می‌شوند. زیرا امکان ارسال کالای صادراتی در کمترین زمان ممکن وجود دارد. 

قوانین صادرات تخمه آفتاب گردان به کشور‌های همسایه

دریافت مشاوره از کارشناسان هانزا برای انتخاب سریع‌ترین روش صادرات

در این مقاله به بررسی قوانین صادرات تخمه آفتاب گردان به کشور‌های مختلف پرداختیم. رتبه ایران در تولید و صادرات تخمه آفتاب گردان در بازار جهانی، ۳۵ است. ایران پتانسیل بالایی برای کشت دانه‌های روغنی دارد، ولی هنوز به‌طور کامل از این پتانسیل استفاده نشده است. به‌همین دلیل، با کمی مطالعه و سرمایه، می‌توانید گوی رقابت را در بازار جهانی صادرات از رقبای خارجی بربایید و از آن خود کنید.  شرکت هنزا ناو‌ دریا با بیش از چندین سال تجربه و داشتن گواهینامه‌های مختلف، در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی، زمینی و هوایی، بهترین خدمات را به متقاضیان خود ارائه داده است. شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود با شماره ۰۲۱۴۳۳۱۲۰۰۰ تماس بگیرید تا کارشناسان هانزا شما عزیزان را راهنمایی کنند.