دانشنامه ترابری

کارگو چیست؛ نحوه محاسبه هزینه آن

آیا تا به حال هنگام واردات و صادرات کالا با واژه (کارگو) مواجه شده اید؟ در دنیای امروز و با تحریم هایی که در کشور ما به وجود آمده است، کالاهایی با ساخت کشورهای مختلف دیده می شود. سوالی که به وجود می آید این است که واردات این کالاها در سطح عمده چگونه است؟ در علم بازرگانی و صنعت حمل ونقل خارجی، کارگو روش حمل کالاها به صورت عمده، حمل هوایی، زمینی و حمل دریایی خواهد بود. اگر در مورد این مسئله کنجکاو هستید که بدانید خدمات کارگو چیست؛ خواندن این مقاله به شما کمک می کند.
کارگو چیست؛ نحوه محاسبه هزینه آن

آشنایی با کارگو (Cargo)؛ خدمات حمل بار از مبدأ به مقصد 

«کارگو» که با نام حمل‌و‌نقل نیز شناخته می‌شود، به کالاها یا محصولاتی می‌گویند که از طریق حمل و نقل بین المللی هوایی، زمینی یا دریایی از یک مکان به مکان دیگر (از مبدأ به مقصد) حمل می‌شوند. در اصل، اصطلاح «Cargo» به کالاهایی اطلاق می‌شود که در کشتی بارگیری شوند؛ با این حال، این روزها از واژه کارگو برای انواع کالاها، از جمله کالاهایی که با قطار، کامیون یا کانتینر حمل می‌شوند نیز استفاده خواهد شد. 
در واقع در زبان فارسی، کارگو به معنای «بار یا محموله» است. بیشتر افرادی که در حوزه صادرات و واردات کالا فعالیت می‌کنند از کارگو برای انتقال کالاهایی که حساسیت و حجم بالایی دارند، استفاده می‌کنند. همچنین این روش اغلب در صادرات و واردات، بین کشورهایی که مرز زمینی ندارند، بسیار رایج است. 

خدمات حمل بار از مبدأ به مقصد

مراحل گام به گام انجام کارگو کالا

اگر قصد کارگوی کالای خود از کشوری به کشور دیگر را دارید ابتدا باید به سراغ یک شرکت حمل‌ونقل بروید. بعد از بستن قرارداد با شرکت، مدارک موردنیاز آن‌ها را تهیه کنید و مشخصات کالا را به این شرکت تحویل دهید. پس از این که کالا را به شرکت ارائه‌کننده خدمات کارگو تحویل دادید تشریفات اداری کارگو آغاز می‌شود. کالا از طریق مسیرهای مختلف (هوایی، دریایی و زمینی) به مقصد می‌رسد. این نکته را نیز در نظر بگیرید که اگر در طول مسیر برای کالای شما اتفاقی بیفتد، شرکت ارائه‌دهنده خدمات کارگو باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد.
پس از رسیدن کالا به مقصد، بار شما توسط شرکت به گمرک انتقال داده می‌شود و پس از تحویل، دیگر شرکت هیچ مسئولیتی در قبال محموله شما نخواهد داشت. پس از انجام این فرآیند کالاها در اختیار گمرک قرار گرفته و مسئولیت آن در اختیار گمرک خواهد بود.

هزینه کارگو چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟ 

موضوع بسیار مهم دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرد، هزینه لازم برای کارگو است. بسیاری از افراد این سوال برایشان مطرح است که هزینه کارگو چیست؟ در پاسخ باید گفت که هزینه کارگو، شامل هزینه‌هایی است که توسط شخص حمل‌کننده یا آژانس‌های ترابری برای حمل بار از یک نقطه به نقطه دیگر اخذ می‌شود. این بار ممکن است از طریق حمل‌ونقل دریایی، هوایی، زمینی یا حمل ترکیبی (به‌عنوان مثال زمینی و دریایی) صورت گیرد؛ بنابراین نوع حمل‌ونقل نیز یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین هزینه کارگو خواهد بود. 
در واقع هزینه کارگو با‌توجه‌به عوامل مختلفی تعیین می‌شود و نمی‌توان یک مقدار ثابت را برای آن در نظر گرفت. برای این که هزینه کلی کارگو را محاسبه کنیم، لازم است که با عوامل تاثیرگذار در تعیین این هزینه نیز آشنا باشیم. 

خدمات شرکت حمل‌ونقل؛ یکی از عوامل موثر در قیمت کارگو

هر نوع شرکت حمل کانتینری، زمینی یا هوایی، نرخ‌های متفاوتی برای ارائه خدمات کارگو دارد. در واقع هر یک از این شرکت‌ها به دلیل خدمات متفاوتی که ارائه می‌دهند، قیمت Cargo را نیز بر همین اساس تعیین می‌کنند. به‌عنوان مثال برخی از شرکت‌ها به دلیل سابقه و اعتبار بالای برند خود، هزینه‌های بیشتری را دریافت خواهند کرد. 

نوع محموله یا بار؛ یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت محموله کارگو

نوع کالایی که قصد دارید از طریق کارگو انتقال دهید، از جمله عوامل مهم و اصلی بر تعیین هزینه کارگو است. این تفاوت قیمت یا از طرف نهادهای دولتی، مصوب و مشخص می‌شود یا شرکت‌های سرویس‌دهنده این تفاوت قیمت را لحاظ می‌کنند. به‌عنوان مثال شما در صادرات تایوان به ایران یا هر کشور دیگر، اگر کالایی شکننده داشته باشید، قطعا انتقال آن نیاز به حساسیت بالایی دارد؛ بدین‌ترتیب هزینه‌ای که برای انتقال این کالا محاسبه می‌شود، بیشتر از کالاهای معمولی خواهد بود. 

نوع حمل‌ونقل؛ تاثیرگذارترین فاکتور در هزینه‌های Cargo

اینکه بار شما از طریق خطوط هوایی، زمینی یا دریایی به مقصد مورد‌نظر ارسال شود، در هزینه نهایی نقش مهمی دارد. به‌عنوان مثال شما برای ارسال بار به هند از طریق هواپیما معمولا باید هزینه بیشتری نسبت به ارسال همان بار از طریق زمینی یا دریایی بپردازید. اما این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که روش ارسال بار از طریق خطوط هوایی نسبت به دیگر روش‌ها امن‌تر و بهتر است.

مسافت؛ از عوامل تعیین‌کننده در هزینه‌های Cargo

مسافت و طول مسیر در هزینه کلی کارگو تاثیر چشمگیری دارد. به‌عنوان مثال قیمت حمل بار از آلمان به ایران قطعا بیشتر از قیمت حمل بار از آلمان به یک کشور اروپایی نزدیک به آن است. البته باید در نظر داشت که فاصله هوایی مانند خیابان‌ها و جاده‌های شهری نیستند؛ در واقع ممکن است یک کشور از راه زمینی بسیار به کشور ما نزدیک باشد، اما به دلیل نبود مسیر هوایی مستقیم فاصله بیشتری از نظر هوایی داشته باشد. این مسئله یکی از مهم‌ترین مسائل در محاسبه هزینه خدمات کارگو محسوب می‌شود. 

وزن و حجم بار؛ معیاری مهم برای تعیین هزینه کارگو

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه کارگو، وزن و حجم کالای انتقالی است. به‌عنوان مثال شما برای حمل بار از ترکیه به ایران اگر کالایی با ابعاد بزرگ و وزن بالا داشته باشید، طبیعتا هزینه بیشتری را برای خدمات کارگو باید بپردازید. 

قوانین کشور مبدا و مقصد؛ یک عامل پر‌اهمیت در تعیین هزینه کارگو

برای کارگو باید پیرو یک سری قوانین عمل کنید؛ در واقع برای استفاده از خدمات کارگو نیاز به دریافت مجوزهای مختلفی خواهید داشت. قوانین مربوط به کارگو در هر کشور متفاوت است؛ بنابراین قوانین کشورهای صادرکننده و واردکننده یکی دیگر از عواملی تاثیرگذار در هزینه Cargo خواهد بود. به‌عنوان مثال در برخی از کشورها، بعضی از کالاها، تعرفه‌های گمرکی سنگینی دارند یا برای آن کالا دولت مالیاتی در نظر گرفته است. در نتیجه برای محاسبه هزینه کلی کارگو، باید حتما این قوانین را نیز در نظر داشته باشید.

معرفی کالاهای مجاز برای کارگو در ایران

شاید از خود بپرسید کالاهای مجاز برای کارگو چییست؟ کالاهایی مانند لباس، موبایل، تلویزیون و ماشین‌آلات کارگو آن‌ها به ایران با محدودیت‌هایی همراه است. با‌این‌حال، این کالاها را می‌توان از طریق کارگو به کلیه کشورها انتقال داد، اما برخی از کالاها مانند: اسلحه، مواد مخدر و مشروبات الکلی در بسیاری از کشورها مجاز نیست و کارگو آن‌ها به بیشتر کشورهای دنیا ممنوع است.
البته برخی از واردات دارو و اقلام بهداشتی در بعضی از کشورها ممنوع است؛ به همین دلیل انتقال آن‌ها نیز به این کشورها به‌طورکلی ممنوع خواهد بود.

قوانین کشور مبدا و مقصد؛ یک عامل پر اهمیت در تعیین هزینه کارگو

هنزا ناو دریا؛ مطمئن‌ترین ارائه‌دهنده خدمات کارگو با هزینه‌ای مناسب 

در این مقاله سعی کردیم به سوال «کارگو چیست» به‌طورکامل پاسخ دهیم و عوامل موثر بر هزینه‌های آن را نیز بررسی کنیم. شما به‌عنوان یک تاجر یا کسی که می‌خواهید در وزن و حجم مناسب کالا وارد کنید، با پیداکردن شرکتی معتبر، می‌توانید کلیه این مراحل را به آسانی انجام دهید. البته چه به عنوان وارد‌کننده کالا و چه صادرکننده کالا، محاسبات شما در حوزه حمل‌ونقل، باید کاملا دقیق و درست باشد. برای این کار می‌توانید از مجریان حرفه‌ای شرکت حمل و نقل بین المللی هنزا ناو دریا کمک بگیرید. 
پیش از انجام کارگو، می‌توانید استعلام قیمتی از مجریان شرکت هنزا ناو دریا داشته باشید و در نهایت بهترین شرایط و قیمت را متناسب با کالای خود انتخاب کنید. انتخاب بهترین شرکت خدمات‌دهنده کارگو، نیاز به صبوری و دقت دارد. بدون شک، با ما بهترین خدمات و قیمت کارگو را در مسیرهای بین‌المللی تجربه خواهید کرد.