دانشنامه ترابری

نحوه تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت

کارت بازرگانی مدرکی مهم برای انجام فعالیت در حوزه صادرات و واردات است. در نتیجه بدون داشتن این کارت یا معتبر نبودن آن امکان فعالیت در حوزه بازرگانی را نخواهید داشت؛ بنابراین اگر می خواهید به مشکلی برنخورید این نکته مهم را هیچوقت فراموش نکنید! زمان تمدید کارت بازرگانی قبل از سررسید انقضای کارت است. در این مطلب شما را با نحوه تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت آشنا می کنیم. اگر با شرایط و مراحل تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقوقی و حقیقی آشنا نیستید، این مقاله برای شما نوشته شده است.
نحوه تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت

سامانه تجارت ایران؛ مرجع تمدید کارت بازرگانی

سامانه‌ای که برای تمدید کارت بازرگانی راه‌اندازی شده است، سامانه تجارت ایران نام دارد. اگر می‌خواهید کارهای محموله وارداتی خود را به یک شرکت حمل و نقل دریایی بسپارید اما موعد سررسید انقضای کارت بازرگانی شما نزدیک است، برای تمدید کارت بازرگانی باید به سامانه جامع تجارت ایران مراجعه کنید. این سامانه توسط وزارت معدن، صنعت و تجارت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با هدف خدمت‌رسانی الکترونیکی، به متقاضیان صدور کارت بازرگانی و تمدید آن راه‌اندازی شد. کاربران ایرانی و خارجی که متقاضی تمدید کارت بازرگانی هستند از این سامانه می‌توانند استفاده کنند. 

پیگیری درخواست تمدید از سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند

راهنمای تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت ایران 

برای تمدید کارت بازرگانی چه باید کرد؟ ابتدا از آدرس ntsw.ir یا با جستجوی عبارت سامانه جامع تجارت ایران وارد صفحه مورد‌نظر می‌شویم. بعد از ورود به صفحه گزینه ورود به سامانه را انتخاب می‌کنیم. اگر قبل از این نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام نکرده‌اید، ابتدا باید مراحل ثبت‌نام را پشت سر بگذارید. بعد از ثبت‌نام و ورود به سامانه باید به قسمت بارگذاری صلاحیت بروید. با انتخاب این گزینه، عبارت کارت بازرگانی را مشاهده خواهید کرد. در این بخش باید گزینه درخواست تمدید کارت بازرگانی را انتخاب کنید.
بعد از انتخاب این گزینه باید اقدامات لازم درخصوص تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک مورد‌نیاز را انجام دهید. اطلاعات و مدارک شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، کد پستی، شماره همراه، تصاویر و اطلاعات کارت بازرگانی منقضی شده، اطلاعات و مدارک مرتبط با دسته چک صیادی و حساب جاری مربوط به آن است. پس از وارد کردن اطلاعات درخواست متقاضی توسط اتاق بازرگانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر کارت بازرگانی شما منقضی شده برای حمل بین المللی هوایی کالاهای صادراتی یا وارداتی باید در اولین فرصت نسبت به تمدید کارت بازرگانی اقدام کنید.

پیگیری درخواست تمدید از سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند

بعد از ثبت درخواست متقاضیان تمدید کارت بازرگانی سامانه جامع تجارت، مدتی طول می‌کشد تا تمدید کارت به‌طورکامل انجام شود. در این مرحله برای پیگیری درخواستتان و اطلاع از مدت زمان تمدید کارت بازرگانی باید به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند به آدرس cscs.chambertrust.ir مراجعه کنید. با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور می‌توانید مراحل درخواست را تکمیل کنید.
همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی در این سامانه امکان این را خواهند داشت تا روند درخواست خود را به صورت دقیق بررسی کنند. توجه داشته باشید که فقط بعد از تمدید کارت بازرگانی مجاز خواهید بود که در زمینه صادرات یا واردات با شرکت حمل و نقل زمینی همکاری داشته باشید. 

تشکیل پرونده تمدید کارت بازرگانی؛ مدارک تمدید کارت بازرگانی حقوقی

مدارک لازم برای تمدید کارت بازرگانی حقوقی با دریافت کارت بازرگانی حقوقی تفاوت‌هایی دارد. در ابتدا باید فرم تعهدنامه تمدید کارت بازرگانی به منظور مبارزه با پولشویی توسط مدیرعامل تکمیل و مهر و امضا شود. همچنین به اصل مفاصا حساب مالیاتی آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن تمدید کارت بازرگانی در سال جاری نیاز خواهید داشت. سایر مدارک مورد‌نیاز برای تمدید کارت بازرگانی حقوقی از این قرار هستند:
 گواهی عدم سوء پیشینه (مدیرعامل)                                                                                                
 نتیجه استعلام از اداره ثبت اسناد
 نتیجه استعلام از سازمان امور مالیاتی
 نتیجه استعلام گمرک
 کد اقتصادی شرکت
 تصویر صفحات شناسنامه و كارت هوشمند ملی مدیرعامل (به صورت پشت و رو در یک صفحه)
 تصویر کارت پایان خدمت یا كارت معافيت هوشمند مدیرعامل (برای متولدین سال 1337 به بعد)  
 عکس رنگی پرسنلی مدیرعامل 
 آدرس محل کسب با موقعیت اداری، تجاری یا صنعتی اعم از ملکی یا استیجاری همراه با کد رهگیری به نام شرکت 
 کپی از اساسنامه، اظهارنامه ثبت شركت ها و آگهی تاسیس، آگهی تغییرات در روزنامه رسمی
 تصویر آخرین مدرک تحصیلی مدیرعامل (حداقل دیپلم)
 استعلام ثبت شرکت ها
 استعلام بانک مرکزی (داشتن حساب جاری و دسته چک صیاد الزامی است)
 تحویل اصل کارت بازرگانی
 استعلام تامین اجتماعی
 واریز مبلغ مورد‌نیاز برای تمدید کارت بازرگانی
در صورتی‌که صفحات کارت بازرگانی پر شده یا مدیر‌عامل عوض شده باشد باید دو قطعه عکس شش در چهار از مدیر‌عامل جدید تحویل داده شود. توجه داشته باشید که هر شرکت بازرگانی و شخص حقوقی برای دریافت کالای وارداتی خود از گمرک بعد از حمل بار از ترکیه به ایران و دیگر نقاط دنیا به کارت بازرگانی نیاز خواهد داشت. 

مدارک مورد‌نیاز برای تمدید کارت بازرگانی شخص حقیقی 

در خصوص تمدید کارت بازرگانی شخص حقیقی نیز برخی موارد همچون تکمیل فرم تعهدنامه، گواهی عدم سوء پیشینه، نتیجه استعلام از اداره ثبت اسناد، نتیجه استعلام از سازمان امور مالیاتی و گمرک، استعلام تامین اجتماعی، محل کسب با موقعیت اداری، تجاری یا صنعتی، کد اقتصادی، استعلام بانک مرکزی، تحویل اصل کارت بازرگانی و پرداخت مبلغ تمدید یکسان است.
سایر موارد مربوط به مدارک شناسایی شخص حقیقی همچون تصویر کارت پایان خدمت یا کارت معافیت هوشمند، تصویر کلیه صفحات شناسنامه و كارت هوشمند ملی (پشت رو در یک صفحه)، تصویر آخرین مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم) و عکس رنگی پرسنلی می‌شود. قبل از ثبت سفارش برای دریافت محموله وارداتی و پرداخت هزینه باربری از کره به ایران اعتبار کارت بازرگانی خود را بررسی کنید. 

مدت اعتبار کارت بازرگانی بعد از تمدید؛ اجازه فعالیت تجاری تا 5 سال

کارتی که بازرگانان به‌عنوان مجوز برای انجام امور مربوط به صادرات و واردات دریافت کنند، یک کارت با اعتبار کوتاه مدت است. زمانی‌که کارت بازرگانی برای اولین بار برای یک شخص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود، یک سال اعتبار دارد. بعد از گذشت این یک سال برای ادامه فعالیت تجاری خود به‌صورت قانونی و حمل خرده بار از دبی و سایر نقاط دنیا، نیاز به تمدید اعتبار کارت بازرگانی خواهید داشت. بعد از انجام مراحل تمدید کارت بازرگانی و در صورت داشتن شرایط لازم، کارت شما برای 5 سال دیگر تمدید خواهد شد.

هزینه تمدید کارت بازرگانی با توجه به سرمایه شرکت 

برای تمدید کارت بازرگانی باید چند مبلغ را به‌صورت جداگانه به‌عنوان هزینه تمدید کارت، هزینه ابطال تمبر، هزینه حق هویت یک‌ساله پرداخت کنید. هزینه تمدید کارت و هزینه ابطال تمبر ثابت و به‌ترتیب 44 هزار و 5 هزار تومان است؛ اما هزینه حق عضویت یک‌ساله اتاق بازرگانی باتوجه‌به مبلغ سرمایه متفاوت و بین 200 هزار، 400 هزار یا 500 هزار تومان خواهد بود. 
توجه داشته باشید که فقط بعد از اینکه اعتبار کارت شما تمدید شود اجازه خواهید داشت در زمینه صادرات کود یا سایر محصولات کشاورزی، غذایی، دارویی و صنعتی فعالیت داشته باشید. 

معرفی بهترین روش های کاهش هزینه دموراژ

کارت بازرگانی مدرکی مهم برای ورود به دنیای صادرات و واردات

در این مقاله با مراحل و شرایط تمدید کارت بازرگانی در سامانه یکپارچه تمدید کارت بازرگانی آشنا شدیم؛ بنابراین بعد از دریافت کارت بازرگانی نیز فقط زمانی می‌توانید به تجارت برون مرزی بپردازید که کارت شما اعتبار داشته باشد. قبل از سررسید و انقضای کارت برای جلوگیری از هر مشکلی به‌منظور تحویل کالای وارداتی خود از گمرک یا صدور کالا نسبت به تمدید کارت بازرگانی اقدام کنید. 

همچنین فراموش نکنید که بعد از تمدید کارت و برای از سرگیری فعالیت تجاری خود به همراهی یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی معتبر نیاز خواهید داشت. شرکت هنزا ناو‌ دریا با بیش از چندین سال تجربه و داشتن گواهینامه‌های مختلف، در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی، زمینی و هوایی، بهترین خدمات را به متقاضیان خود عرضه می‌کند. برای دریافت خدمات از هانزا می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات بپرسید یا با شماره 02143312000 تماس بگیرید تا کارشناسان هانزا شما را برای رسیدن به پاسخ سوال‌هایتان راهنمایی کنند

خدمات نحوه تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت توسط هانزا قابل ارائه نمی‌باشد و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و آموزش است.