بنادر ایران

بندر چابهار؛ همه نکاتی که باید بدانید

آیا شما تا به حال برای حمل و نقل کالا به بندر چابهار رفته اید؟ بندر چابهار یکی از بندر های بزرگ ایران برای تجارت و بازرگانی است. این بندر در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است؛ به همین دلیل نیز ارتباطات بین المللی بسیاری در حوزه واردات در بندر چابهار صورت می گیرد. علاوه بر این، محدودیتی از نظر مبادلات با کشورهای همسایه در این بندر وجود ندارد و از نظر تجارت نیز در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته است. در ادامه مطلب کلیه نکاتی را که باید در مورد بندر چابهار و پتاسیل های بازرگانی آن بدانید را شرح داده ایم. برای آشنایی با اهمیت بندر چابهار و امکانات آن، پیشنهاد می کنیم به مطالعه این مطلب بپردازید.

بندر چابهار؛ مرکز تجارت در جنوب شرق ایران

بندر چابهار یک بندر بازرگانی مهم در ایران محسوب می‌شود که در بخش جنوبی کشور قرار گرفته است. این بندر واقع در قسمت شمالی دریای عمان، به کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان نیز نزدیک است. نزدیک بودن بندر چابهار با دریا، این امکان را فراهم کرده تا در آینده ای نزدیک، اتصال به شبکه ریلی کشور نیز فراهم شود. از این رو انواع شرکت حمل و نقل بین المللی زمینی، ریلی و دریایی می‌توانند بسیاری از کالاهای بازرگانان را در این منطقه ترخیص یا ارسال کنند.

بندر چابهار؛ یکی از بزرگترین بنادر در تجارت بین‌الملل

آشنایی با پتانسیل‌های بندر چابهار در تجارت بین‌المللی

بندر چابهار به دلیل بهره‌مندی از موقعیت استراتژیک به‌منظور ترانشیپ و ترانزیت کالاهای بنادر حوزه خلیج فارس نقش بسیار ویژه‌ای در این نقطه از کشور دارد. در بندر چابهار امکان انجام خدمات حمل بار دریایی به‌صورت کالای عمومی، کانتینری، فله‌ای، مواد نفتی، کالای عمومی لنج‌ها، آب‌رسانی به شناورها و نگهداری و پردازش کالا وجود دارد. 

امکانات تجاری بندر چابهار؛ دروازه اقتصادی ایران به سوی خاورمیانه 

چابهار تنها بندر ایران محسوب می شود که در حاشیه اقیانوس قرار گرفته است. برخی از امکانات تجاری این دروازه اقتصادی ایران عبارت‌اند از: 
زیرساخت‌های مدرن و تجهیزات موردنیاز برای بارگیری و تخلیه کالا
پارک‌های صنعتی به‌منظور دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی 
امکانات پیشرفته برای ترخیص کالا
اتصال به شبکه‌های حمل‌ونقل مختلف از جمله شبکه‌های حمل‌ونقل راه‌آهن، جاده‌های بزرگ و اتصالات هوایی و دریایی
تسهیلات بانکی و اعتباری متعدد به‌منظور انجام معاملات مالی 
امکانات گمرکی پیشرفته به‌منظور تسهیل در فرایند واردات و صادرات کالا 
اتصال به شبکه‌های ارتباطی از طریق اینترنت و شبکه‌های ارتباطی مدرن
بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک با منطقه آزاد تجاری_صنعتی چابهار نیز هم‌جوار است و نزدیک‌ترین بندر کشور به مسیرهای اصلی تجارت جهانی محسوب می‌شود. از این رو انواع شرکت حمل و نقل بین المللی آلمان و شرکت‌هایی در سایر کشورهای اروپایی، هند، چین و دبی می‌توانند برخی از مراودات بین‌المللی با ایران را در این بندر انجام دهند. 

امکان واردات و صادرات انواع کالاها در بندر چابهار 

بندر چابهار به‌عنوان یکی از بنادر اصلی در جنوب شرق ایران، نقش مهمی در تجارت و ترانزیت کالاها با کشورهای همسایه و مناطق دیگر جهان دارد. به‌‌عنوان مثال ممکن است سالانه چندین مرتبه پس از حمل بار از دبی به ایران بارهایی را در این بندر تخلیه و ترخیص کرده و به کشور وارد کنند. بارهای مختلفی از این بندر صادر یا به آن وارد می‌شوند. این کالاها عبارت‌اند از: 
کالاهای نفتی
مواد غذایی
مواد معدنی 
مواد شیمیایی
قطعات خودرو 
کالاهای صنعتی (ماشین‌آلات و لوازم الکترونیکی)
تجهیزات نظامی 
نیازهای بازار و سیاست‌های تجاری نقش اصلی در تعیین نوع کالاهای وارداتی و صادراتی به این بندر را دارند. هم‌چنین محدودیت‌هایی هم‌چون تحریم ها یا مقررات بین‌المللی در انتخاب نوع کالاها نیز تاثیرگذار خواهند بود. 

حمل‌نقل بین‌المللی از بندر چابهار به چه مقاصدی انجام می‌شود؟

بندر چابهار در مسیر ترانزیت و ترانشیپ قرار گرفته که از نظر اجتماعی و اقتصادی رتبه بین‌المللی کشور را گسترش داده است. از این رو به‌راحتی می‌توان از بندر چابهار به مقاصد مختلفی از جهان کالاهایی را صادر یا به این بندر وارد کرد. از جمله کشورهایی که از طریق بندر چابهار با ایران در ارتباط هستند، به کشورهای زیر می‌توان اشاره کرد:
کشورهای همسایه (دبی، ترکیه، ارمنستان، افغانستان، ترکمنستان، عراق)
کشورهای حوزه هند و اقیانوسیه
کشورهای اروپایی و حوزه مدیترانه
کشورهای آفریقایی
کشورهای اقیانوسیه
به‌طورکلی، بندر چابهار به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود و خروج کالاها به بازارهای خارجی در منطقه هند و اقیانوسیه، آسیا و شرق اروپا و حوزه خلیج فارس نقش مهمی دارد. هم‌چنین می‌توان گفت این بندر به‌عنوان یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی برای حمل کالا با کانتینر، کامیون، قطار و کشتی محسوب می‌شود؛ زیرا از شبکه‌های حمل‌ونقل متعددی برخوردار است. 

گسترش صادرات و واردات در بندر چابهار و امکان حمل و نقل کالاهای مختلف

حمل‌ونقل مستقیم محموله‌های تجاری از بندر چابهار به نقاط مختلف جهان

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی در مورد بندر چابهار به شما بازرگانان و تجار گرامی بدهیم. واردات و صادرات انواع کالاها از بندر چابهار باعث رونق و پیشرفت بسیار این بندر در سال‌های اخیر شده است. کالاهایی هم‌چون محصولات کشاورزی، خودروهای سواری و سنگین، لوازم آرایشی و بهداشتی و انواع مواد معدنی در این بندر تخلیه و بارگیری می‌شوند. بازرگانان و تاجران در سراسر جهان می‌توانند از طریق بندر چابهار با یکدیگر در ارتباط باشند و روابط تجاری خود را گسترش دهند. 
شما به‌عنوان بازرگان و فعال در زمینه تجارت بین‌الملل می‌توانید مراحل بارگیری و انتقال محموله‌های تجاری به این بندر را به شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا بسپارید. چنانچه برای پروسه واردات به این قطب مهم تجاری نیز سوالی دارید، از طریق تماس با شماره‌های درج شده در سایت می‌توانید راهنمایی لازم را از کارشناسان ما دریافت کنید.