دانشنامه ترابری

همه چیز درباره ترانشیپ کالا در صنعت حمل‌و‌نقل

آیا می دانید ترانشیپ چیست و چه نقشی در واردات و صادرات کالاها دارد؟ اگر در حوزه تجارت کالا فعالیت کرده باشید، احتمالا نام واژه ترانشیپ کالا به گوشتان خورده است. ترانشیپ یکی از روش های ارسال بار به کشورهای مختلف است که در آن محموله پیش از رسیدن به مقصد نهایی، ابتدا به یک مقصد میانی منتقل می شود. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی درباره روش ترانشیپ در حمل ونقل بین المللی در اختیارتان قرار دهیم. مطالعه این مطلب به همه تجار و بازرگانان و علاقه مندان به دنیای تجارت و بازرگانی پیشنهاد می شود.
همه چیز درباره ترانشیپ کالا در صنعت حمل‌و‌نقل

ترانشیپ کالا چیست و چه زمانی انجام می‌شود؟

کشورهای مختلف برای صادرات و واردات و ترخیص کالا از گمرک قوانین مختلفی دارند. گاهی‌اوقات برای تجارت یک کالا با ممنوعیت یا محدودیت‌هایی مواجه می‌شوید. در کشورمان ایران، تحریم‌های آمریکا و اروپا نیز مشکلات متعددی برای صادرکنندگان و واردکنندگان کالا به‌وجود آورده است. برای مثال، واردات کالا از برخی از کشورها ممنوع است؛ در این شرایط می‌توان ابتدا کالا را توسط یک شرکت حمل و نقل کانتینری به یک گمرک دیگر منتقل کرد و سپس از آن‌جا محموله را به مقصد انتقال داد. به این کار اصطلاحا ترانشیپ کالا می‌گویند.   
در‌واقع ترانشیپ به‌معنای ارسال محموله تجاری به یک مقصد میانی و انتقال مجدد آن به مقصد اصلی است. از این روش حمل‌و‌نقل بین‌المللی هنگامی استفاده می‌شود که مسیر مستقیمی به مقصد وجود نداشته باشد یا به‌دلایلی مانند تحریم حمل بار با محدودیت مواجه شود. امروزه از این شیوه برای دور زدن تحریم‌ها نیز استفاده می‌شود.

بررسی تفاوت ترانشیپ با ترانزیت کالا

هدف استفاده از ترانشیپ چیست؟ تسهیل صادرات و واردات کالا

اکنون شاید این سوال در ذهن برخی از افراد ایجاد شود که هدف از ترانشیپ کالا چیست؟ این روش حمل‌و‌نقل باعث عبور موفق از بسیاری از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در مسیر تجارت خواهد شد. در‌واقع هدف اصلی ترانشیپ تسهیل و تسریع فرآیند صادرات و واردات است و در هزینه‌های بازرگانان نیز صرفه‌جویی می‌کند. شاید با ترانشیپ کالا مسیر کمی طولانی‌تر شود؛ اما در مواقعی که هیچ چاره دیگری وجود ندارد؛ این روش بهترین گزینه محسوب می‌شود.
هنگامی که نیاز به تغییر وسیله حمل‌و‌نقل داشته باشید نیز می‌توانید از شیوه ترانشیپ کالا استفاده کنید. در ترانشیپ، محموله‌ها با روش‌های مختلف حمل و نقل دریایی بین المللی، حمل‌و‌نقل هوایی، زمینی و ترکیبی بین مقاصد جابه‌جا می‌شوند.

بررسی تفاوت ترانشیپ با ترانزیت کالا در صنعت حمل‌و‌نقل

اکنون که متوجه شدیم ترانشیپ چیست، بهتر است با تفاوت این روش حمل بار با ترانزیت کالا نیز آشنا شوید. واژه‌های ترانزیت و ترانشیپ در صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی معمولا به‌جای هم استفاده می‌شوند؛ چرا که ماهیت اصلی هر دوی آن‌ها با یکدیگر مشابه است. طبق تعاریف، به انتقال بار تحت نظارت گمرک از یک مبدا گمرکی به یک مقصد گمرکی ترانزیت کالا می‌گویند؛ اما در ترانشیپ، کالاها در ابتدا حکم یک محموله وارداتی را دارند و تحت نظارت گمرک بین‌الملل به یک کشور وارد شده و سپس به شکل محموله‌ای صادراتی به مقصد منتقل می‌شوند.
اما شاید تفاوت اصلی میان ترانزیت و ترانشیپ را بتوان در وسیله حمل بار عنوان کرد. در هنگام ترانزیت کالا هیچ تغییری در وسیله نقلیه حمل‌و‌نقل به‌وجود نمی‌آید؛ اما در حین ترانشیپ کالا ممکن است وسیله نقلیه تغییر کند. برای مثال، در ترانشیپ شاید ابتدا محموله خود را توسط یک شرکت حمل و نقل بین المللی زمینی با کامیون به مقصد میانه منقل کنید و سپس محموله را با هواپیما یا کشتی به مقصد نهایی برسانید.

تاخیر در ترانشیپ امری متداول است! 

با‌توجه‌به عواملی مانند طولانی‌تر شدن مسیر در ترانشیپ کالا، تاخیر در این روش حمل‌و‌نقل بین‌المللی موضوع عجیبی نیست. مطمئنا توقف در یک مقصد اولیه و انتقال بارها از یک وسیله به وسیله حمل‌و‌نقل دیگر به زمان بیشتری نیاز دارد. به‌عنوان‌مثال، بارگیری یک محموله در یک بندر ممکن است یک هفته زمان ببرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که استفاده از روش ترانشیپ فقط زمانی انجام شود که چاره و روش دیگری وجود نداشته باشد. برای مثال، روش های ارسال بار از چین به ایران بسیار متنوع و گسترده‌اند و نیازی به استفاده از ترانشیپ در این مسیر نیست.

چگونه محموله‌های خود را در روش ترانشیپ ردیابی کنیم؟

تجار و بازرگانان حساسیت بالایی نسبت به محموله‌های صادراتی و وارداتی خود دارند. خوشبختانه امروزه امکان ردیابی و پیگیری محموله‌های ارسال‌شده توسط شرکت‌های حمل‌و‌نقل وجود دارد. در‌واقع بهترین راه برای پیگیری محموله‌ها، ردیابی آنلاین آن‌ها در طول مسیر است. شما می‌توانید از طریق سایت شرکت‌های حمل بار یا از طریق تماس تلفنی با بخش پشتیبانی به‌صورت لحظه‌ای از روند ارسال بارهای خود تا مقصد آگاه شوید. برای مثال، اگر قصد حمل و نقل بین المللی به یونان را دارید، مراحل ارسال بار خود را می‌توانید از پنل کاربری خود مشاهده کنید.
شرکت هنزا ناو دریا امکان پیگیری پیامکی مراحل ارسال بار را نیز برای مخاطبان خود فراهم کرده است. شما می‌توانید برای انتقال محموله‌های تجاری خود، روی خدمات هانزا حساب ویژه‌ای باز کنید.

چگونه محموله های خود را در روش ترانشیپ ردیابی کنیم؟

حمل‌و‌نقل بین‌المللی بار به اقصی نقاط جهان با هانزا

در این مقاله به‌طور کامل بررسی کردیم که ترانشیپ چیست و چه زمانی باید از این روش حمل بار استفاده کنیم. اگر قصد صادرات و واردات و حمل بار خود به کشورهای مختلف جهان را دارید، باید به‌دنبال بهترین شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی در ایران باشید. شرکت هنزا ناو دریا با سال‌‌ها تجربه در زمینه ارسال بار به سراسر جهان، محموله‌های تجاری شما را با بهترین قیمت و ایمن‌ترین روش‌ها به مقصد مورد‌نظرتان می‌رساند.