دانشنامه حمل و نقل دریایی

لندینگ کرافت چیست؟ آشنایی با کاربرد آن در حمل و نقل

بسیاری از مسافران و ساکنان شهرهای جنوبی ایران دوست دارند که بعد از سفر به جزایر مختلف ایران همچون کیش و قشم، از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده کنند. همچنین بازرگانان نیز همیشه به دنبال راهی هستند که بارهای خود را با کمترین هزینه ارسال یا دریافت کنند. لندینگ کرافت یک ناوچه آبی است که به این نیازها پاسخ می دهد. در این مطلب شما را با این وسیله نقلیه دریایی برای حمل ونقل بار و وسایل نقلیه آشنا می کنیم. همچنین برای آشنایی با مزایا و معایب حمل بار با لندینگ کرافت مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
لندینگ کرافت چیست؟ آشنایی با کاربرد آن در حمل و نقل

آشنایی با مفهوم لندینگ کرافت؛ از حمل نیروهای نظامی تا واردات و صادرات

لندینگ کرافت یک وسیله حمل و نقل دریایی است. این وسیله اولین بار در جنگ جهانی اول و برای انتقال نیروهای نظامی دریایی استفاده شد. در بخش نظامی به لندینگ کرافت، ناوچه آبی خاکی نیز می‌گویند. با گذشت زمان علاوه‌بر حمل دریایی نیروهای نظامی از لندینگ کرافت برای مقاصد دیگری همچون انتقال خودرو، ماشین‌آلات سنگین، حمل مواد غذایی و جابه‌جایی کانتینر در واردات و صادرات کالا نیز استفاده می‌شود. 

آشنایی با نحوه و زمان حرکت لندینگ کرافت‌ها

آشنایی با نحوه و زمان حرکت لندینگ کرافت‌ها 

لندینگ کرافت‌ها از یک موتور برخوردار هستند. در نتیجه می‌توانید با نیروی محرکه خودشان در دریا حرکت کنند. معمولا زمانی‌که دریا طوفانی باشد، اسکله‌ها تعطیل هستند و حرکت لندینگ‌ کرافت‌ها نیز متوقف می‌شود. در واقع باید گفت که حرکت لندینگ کرافت‌ها رابطه مستقیمی با مساعد بودن شرایط آب‌وهوایی دارد.
فراموش نکنید که لندینگ کرافت در‌صورتی حرکت می‌کند که وضعیت آب‌وهوایی خوب باشد. اگر برای ارسال یا دریافت بار محدودیت زمانی دارید یا کانتینر حامل مواد فاسد‌شدنی است، در صورت نامساعد بودن شرایط جوی می‌توانید از حمل و نقل هوایی برای جابه‌جایی بار استفاده کنید. 

حمل کدام کالاها و وسایل با لندینگ کرافت انجام می‌شود؟ 

در گذشته لندینگ کرافت‌ها فقط وظیفه جابه‌جایی نیروهای نظامی را برعهده داشتند؛ اما در حال حاضر علاوه‌بر نیروهای نظامی از ظرفیت این ناوچه در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل دریایی استفاده می‌شود. برای مثال افرادی که از بندرعباس به قشم سفر می‌کنند، با کمک لندینگ کرافت می‌توانند وسیله نقلیه خود را به جزیره قشم منتقل کنند.
همچنین باتوجه‌به وجود مرز آبی بین ایران و همسایه‌های جنوبی، می‌توان به جای حمل و نقل ریلی کالا از لندینگ کرافت برای حمل کالاهای فله استفاده کرد. به‌طورکلی لندینگ کرافت‌ها امکان حمل خودرو، کامیون‌ها، ماشین‌آلات سنگین، کالاهای فله، کانتینرهای یخچالی و انواع دیگر کانتینر را دارند. 

آشنایی با موارد استفاده از لندینگ کرافت در ایران 

باتوجه‌به فرم ساده بدنه، آبخور کم و قابلیت حمل‌ونقل بار، لندینگ کرافت‌ها گزینه مناسبی برای حرکت و حمل بار در شرایط خاص آب‌های کم عمق و بنادری با امکانات کم محسوب می‌شوند. از طرفی با شیوع بیماری کرونا بسیاری از شرکت‌ها همچون شرکت حمل و نقل بین المللی زمینی نیز ارسال بار به کشورهای عربی را فقط با لندینگ کرافت انجام می‌دادند. 
علاوه‌بر حمل و نقل کالا، استفاده از لندینگ کرافت برای حمل‌ونقل خودرو نیز در ایران کاربرد فراوانی دارد. باتوجه‌به حضور بیشمار مسافران در جزایر قشم و کیش در ایام تعطیلات، برای انتقال خودروهای شخصی مسافران به این جزیره‌ها از لندینگ کرافت استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که لندینگ کرافت‌ها در ایران براساس مصوبه سازمان بنادر و دریانوردی، اجازه حمل مسافر را نخواهند داشت و این کار از نظر قانونی غیر مجاز است. 

بررسی مزایای استفاده از لندینگ کرافت برای حمل و ارسال بار 

مقاومت بالا و سایز لندینگ کرافت‌ها باعث شده است تا در بحث حمل‌ونقل دریایی از این ناوچه‌ها استفاده‌های بسیاری صورت بگیرد. لندینگ کرافت‌ها قابلیت تحمل وزن‌های بالا را دارند. به‌همین دلیل می‌توانید کار انتقال بارهای نسبتا سنگین را به این ناوچه‌ها بسپارید. همچنین باتوجه‌به کوچک‌تر بودن سایز لندینگ کرافت به نسبت کشتی برای انتقال و حمل بار از مسیرهای باریک مانند رودخانه‌ها و کانال‌ها می‌توان از این وسیله حمل‌ونقل دریایی کمک گرفت. به‌عنوان مثال برای حمل بار از چین به هند از روش حمل و نقل دریایی معمولا از لندینگ کرافت استفاده می‌شود. 
یک مزیت مهم استفاده از لندینگ کرافت برای حمل‌ونقل بین‌المللی، هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه آن است. هزینه حمل بار با این ناوچه‌های آبی نسبت به کشتی بسیار کمتر است؛ بنابراین بیشتر بازرگانان برای حمل بار در مسافت‌های کوتاه استفاده از لندینگ کرافت را ترجیح می‌دهند. همچنین در صورت حمل بار با لندینگ کرافت نیازی به انجام کارهای اداری مربوط به باربری نخواهید داشت. 

بررسی معایب حمل بار با لندینگ کرافت 

استفاده از لندینگ کرافت‌ها برای حمل و نقل بارهای مختلف از جمله مواد غذایی، قطعات خودرو‌سازی و مواد اولیه نساجی در کنار مزایای بیشمار، معایبی نیز دارد. معمولا لندینگ کرافت‌ها سرباز هستند. در نتیجه هنگام طوفان و حوادث دریایی محلی برای حفاظت از بارها ندارند. البته در بعضی موارد لندینگ کرافت‌ها سرپوشیده هستند؛ بنابراین اگر محموله مهمی برای ارسال دارید، بهتر است برای در امان ماندن بار و سرمایه‌تان ناوچه‌های آبی سرپوشیده را انتخاب کنید.

استفاده از لندینگ کرافت راهی مناسب برای حمل و نقل دریایی

استفاده از لندینگ کرافت راهی مناسب برای حمل و نقل دریایی

در این مقاله با لندینگ کرافت و کاربردهای آن برای حمل‌ونقل بار، انتقال خودروی شخصی مسافران و وسایل نقلیه‌ای همچون کامیون صحبت کردیم. برای انتقال بارها از مسیرهای باریک همچون کانال‌ها و رودخانه‌ها که نمی‌توان از کشتی استفاده کرد، لندینگ کرافت‌ها به کمک شما می‌آیند. از طرف دیگر چون حمل و ارسال کالا با این ناوچه‌ها راحت‌تر و سریع‌تر است و تخلیه کالا نیز ساده‌تر انجام می‌شود. باتوجه‌به همین موارد در سال‌های اخیر حمل بار از دبی به ایران با لندینگ کرافت افزایش پیدا کرده است. 
یکی از انتخاب‌های همیشگی بازرگانان برای واردات یا صادرات کالا، حمل‌ونقل دریایی است. در این روش کالاها با امنیت بالایی حمل می‌شوند و هزینه‌ها کاملا مقرون‌به‌صرفه است. شرکت نمایندگی کشتیرانی هنزا ناو دریا با نام تجاری «هانزا» یک مجموعه باتجربه در زمینه امور حمل و نقل است. با استفاده از خدمات حرفه‌ای حمل بار هانزا، خیالتان از بابت ارسال سالم و به‌موقع محموله‌ها به مقصد راحت خواهد بود.