دانشنامه حمل و نقل دریایی

استریپ و استافینگ کالا چیست؟

اگر شما نیز با دنیای تجارت و بازرگانی سروکار دارید، قطعا واژه های استریپ و استافینگ کالا را شنیده اید. آیا می دانید استریپ و استافینگ کالا چیست و چگونه انجام می شود؟ این دو اصطلاح بیشتر در صنعت کشتیرانی و در پایانه های کانتینری مورد استفاده قرار می گیرند. اگر می خواهید وارد دنیای بزرگ تجارت شوید و با این دو واژه آشنایی ندارید، ما در این مقاله از هانزا اطلاعات کافی در این زمینه به شما خواهیم داد.
استریپ و استافینگ کالا چیست؟

استریپ کالا چیست؟ تخلیه کالا در صنعت حمل‌ونقل دریایی

اگر در یک شرکت حمل دریایی مشغول به کار هستید، شاید با اصطلاح استریپ کالا آشنایی داشته باشید. Strip عملیات ترخیص و تخلیه‌ محموله‌های باربری از کانتینر است. در عملیات استریپ باید صاحب کالا یا نماینده وی به همراه لیست جا‌به‌جایی در محل تخلیه بار حضور داشته باشد. در این عملیات، بارها از کانتینر تخلیه شده و به کامیون‌ها یا سایر وسایل نقلیه منتقل می‌شوند. 

مراحل انجام عملیات استریپ کالا؛ شامل خدمات اسنادی و تخلیه 

در قوانین حمل و نقل ترکیبی و مطابق با آیین‌نامه گمرکی، عملیات استریپ به دو بخش کلی تقسیم می‌شود که به آن‌ها خدمات اسنادی و خدمات تخلیه گفته می‌شود. خدمات اسنادی عبارت‌اند از: 
ارائه لیست جابه‌جایی به محوطه استریپ 
انجام اقدامات لازم توسط ترخیص کالا با به همراه داشتن برگه جابه‌جایی 
خدمات تخلیه در عملیات استریپ به شرح زیر هستند: 
فک پلمپ در حضور نماینده صاحب کالا
خالی کردن بار با کارگر یا لیفتراک
انتقال کانتینر خالی به دپو کشتیرانی
تحویل رسید کانتینر
خدمات اسنادی در‌صورتی قابل انجام است که صاحب محموله یا نماینده او لیست جابه‌جایی کالا را به محوطه ترخیص کالا ارائه دهد.

مراحل انجام عملیات استریپ کالا

استافینگ کالا؛ واژه‌ای پرکاربرد در صنعت حمل‌ونقل و گمرک 

استافینگ در لغت به معنای عمل پرکردن یا جاسازی کالا است. در اصطلاح گمرکی، استافینگ به عمل بارگیری کالاهای صادراتی و وارداتی درون کانتینر اطلاق می‌شود. این عملیات معمولا توسط لیفتراک و نیروهای متخصص در این زمینه انجام می‌شود. پس از انجام استافینگ و بارگیری مجدد کالاها در کانتینر و اتمام مراحل گمرکی، محموله از طریق انواع حمل و نقل بین المللی زمینی و دریایی به مقصد نهایی ذکر شده در قبض، حمل خواهد شد.

مراحل فرآیند استافینگ کالا؛ از ارائه مدارک تا خدمات بار زدن در کانتینر

در ادامه پاسخ به سوال «استریپ و استافینگ کالا چیست» لازم است که با مراحل استافینگ نیز آشنا شوید. همانند مراحلی که برای استریپ ذکر کردیم؛ عملیات مربوط به استافینگ نیز به دو بخش کلی خدمات اسنادی و خدمات تخلیه تقسیم می‌شود. برای انجام بخش خدمات اسنادی باید مدارک زیر ارائه شود: 
 بارنامه: سندی که در بردارنده‌ اطلاعات کامل و دقیق در مورد کانتینر و محتویات آن است.
 حواله خدمات: حواله‌ای است که جزییات خدمات را توضیح می‌دهد.
 حواله تحویل: مدرکی که مربوط به تحویل کالا از شرکت حمل‌ونقل است.
 فیش پرداخت: این سند در بردارنده اطلاعاتی راجع‌به پرداخت هزینه‌های مربوط به خدمات انجام شده در ترمینال کانتینری است. به‌عنوان مثال در‌صورت ارسال بار از ترکیه به کشور، هزینه باربری ترکیه به ایران در این فیش درج خواهد شد. 
 نامه‌ کشتیرانی: مجوزی است که بر اساس آن امکان استفاده از مسیرهای دریایی داده می‌شود.
 لیست رسوب کانتینر: سندی است که در آن مدت زمان توقف بار در انبارهای ایستگاه بارگیری کانتینری مشخص می‌شود.
در عملیات استافینگ، چیدمان بار درون کانتینر به‌شکل دستی (کارگری) یا ماشینی (لیفتراک) انجام می‌شود. در نهایت پس از بار زدن در کانتینر، هماهنگی و تحویل کانتینرها به پورت اپراتور، رسیدی مهر شده از انبار کانتینر دریافت خواهید کرد.

انواع استافینگ از نظر محل بارگیری

به‌طورکلی در رابطه با انواع مختلف کالاهای کانتینری، سه نوع استافینگ در ایستگاه‌های بارگیری وجود دارد. هر یک از انواع استافینگ هزینه‌های متفاوتی دارد که ادامه به هرکدام پرداخته شده است: 

استافینگ در ایستگاه باری کانتینری (CFS Stuffing)

هنگامی که محموله برای بارگیری به ایستگاه باری کانتینری تخلیه می‌شود، ماموران گمرک اسناد را برای تکمیل مراحل گمرکی به گمرک ارسال می‌کنند. پس از اخذ فرم LEO، به‌عنوان آخرین مرحله از روند ترخیص کالا، کارگزاران گمرک مدارک مورد‌نیاز را به شرکت حمل‌کننده تحویل می‌دهند. سپس شرکت حمل‌‌ونقل، اسناد لازم را به‌همراه CFS برای بارگیری کانتینر ارائه می‌کند تا پس از اخذ مجوز لازم، محموله در کانتینر بارگیری شود. به‌عنوان مثال اگر شما می‌خواهید برای ارسال بار به هلند اقدام کنید، باید همه این مراحل را به‌ترتیب انجام دهید تا بتوانید با موردنظرتان را استافینگ کنید.

استافینگ مستقیم (Direct Stuffing)

در این نوع استافینگ، کامیون حامل کالای صادراتی هم‌چون لوازم آرایش، وارد محوطه ایستگاه باری کانتینری می‌شود که یک محدوده گمرکی است. در‌این‌صورت کارمند گمرک، محموله را بررسی کرده و پس از تکمیل مراحل گمرکی و CFS، اجازه بارگیری مستقیم را صادر می‌کند. به این عمل پر کردن مستقیم محموله در ایستگاه باری کانتینری گفته می‌شود. 
در‌صورتی‌که برای استافینگ مستقیم لوازم آرایشی و صادرات این نوع بارها نیاز به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری دارید، بهتر است از یک شرکت واردات لوازم آرایشی مشاوره و راهنمایی بگیرید؛ زیرا واردات لوازم آرایش ممنوع است و شرایط سختی دارد. 

استافینگ کارخانه (Factory stuffing)

شیوه سوم، استافینگ کارخانه نام دارد. در این نوع استافینگ که برای واردات ماشین آلات نیز بسیار رایج است، صاحب کالا می‌تواند با دریافت مجوزهای لازم، کانتینرهای خالی را از ایستگاه باربری به کارخانه منتقل کند. در این حالت بارگیری محموله تحت نظارت مامور گمرک در محل کارخانه انجام خواهد شد. پس از اتمام بارگیری، کانتینر مجددا به ایستگاه باربری کانتینری (CFS) منتقل می‌شود تا محموله به مقصد نهایی ارسال شود. 

انواع استافینگ از نظر محل بارگیری

استریپ و استافینگ کالا با همراهی شرکت حمل‌ونقل هانزا انجام دهید

در این مقاله به سوال «استریپ و استافینگ کالا چیست» پاسخ دادیم. اکنون دریافتیم هر کدام از این اصلاحات تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته  و فرآیند انجام آن‌ها باهم متفاوت است. با استفاده از تجربیات افراد با‌سابقه، مشورت با افراد کاربلد و کمک گرفتن از مشاور یک شرکت حمل‌ونقل معتبر می‌توانید این عملیات را به‌راحتی انجام دهید. 
برای تجربه تجارتی پر‌سود و هدفمند، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات حمل بین‌المللی بار هانزا استفاده کنید. شرکت هنزا ناو دریا با اخذ مجوز فعالیت حرفه‌ای از سازمان بنادر و دریانوردی، خدمات استریپ و استافینگ و هم‌چنین انواع حمل‌و‌نقل بین‌‌المللی را با بهترین قیمت‌ها به مشتریان خود عرضه می‌کند. با هانزا محموله‌های شما عزیزان در سریع‌ترین زمان ممکن به دست خریدار در کشور مقصد خواهند رسید.