دانشنامه ترابری

بررسی نحوه ارسال کالا به خارج از کشور در 6 مرحله

آیا شما هم برای ارسال بار به خارج از کشور، چالش داشته و برای انجام این فرآیند نگران هستید؟ درست است که نحوه ارسال بار به خارج از کشور، با نحوه ارسال در داخل کشور، تفاوت های بسیاری دارد؛ اما اگر با مراحل انجام این فرآیند آشنا باشید، قطعا ارسال بار به کشوری دیگر برای تان ساده تر خواهد شد. در این مقاله ما نحوه ارسال بار به خارج از کشور را 6 مرحله توضیح داده ایم. با مطالعه این مقاله، آگاهی از شرایط و نحوه حمل و نقل بین المللی، بار شما در کمترین زمان ممکن و با مطمئن ترین روش به کشور موردنظر ارسال خواهد شد.
بررسی نحوه ارسال کالا به خارج از کشور در 6 مرحله

1- اطمینان از قانونی بودن کالاهای ارسالی؛ اولین قدم برای ارسال کالا به خارج از کشور 

اولین گام برای ارسال محموله به خارج از کشور، مطمئن شدن از قانونی بودن کالا است. فرقی نمی‌کند چه روشی را برای حمل بار انتخاب می‌کنید؛ چه حمل و نقل ترکیبی باشد چه هوایی یا زمینی، کالای ارسالی شما باید در لیست کالاهای مجاز قرار داشته باشد. این لیست بر حسب کشور مقصد متفاوت است. 
کشورهای مختلف قوانین متفاوتی را دارند که کالاهای مجاز هر کشور با کشور دیگر متفاوت است؛ بنابراین باید قبل از ارسال در رابطه با قوانین و ممنوعیت‌های آن کشور مقصد، اطلاعات لازم را کسب کنید. برای برخی کالاها نیز لازم است که مجوزهایی را دریافت کرده تا مجاز به ارسال بار به آن کشور شوید. 

2- انتخاب یک کارگزار خبره و حرفه‌ای؛ دومین گام برای حمل‌نقل بین‌المللی 

انتخاب یک کارگزار حرفه‌ای که از همه قوانین حمل و نقل کانتینری، زمینی و هوایی مطلع باشد، گام مهمی در ارسال بار به کشوری دیگر است. با انتخاب یک کارگزار مناسب و متخصص، بار شما در زمان کمتر و بدون تاخیر به کشور مقصد ارسال می‌شود. 
حتی اگر ارسال با مشکلی روبه‌رو شود کارگزار مسئولیت آن را برعهده گرفته و آن را برطرف خواهد کرد. در واقع با انتخاب یک کارگزار مناسب خیال شما از بابت طی شدن مراحل قانونی و ترخیص سریع کالا راحت خواهد شد؛ بنابراین در این مرحله توجه و دقت بسیاری را برای انتخاب کارگزار به‌خرج دهید.

نحوه محاسبه هزینه ارسال کالا به خارج از کشور

3- جمع‌آوری اطلاعات مهم مربوط به بار؛ یکی از مراحل مهم در ارسال بار به خارج از کشور

برای حمل‌ونقل بین‌المللی و ارسال کالا با خارج از کشور، قوانین و مقررات بسیاری وجود دارد. از این رو برای ارسال محموله خود به کشوری دیگر، باید پاسخ چند سوال را بدهید تا بتوانید برچسب‌های گمرکی حمل‌‌ونقل بین‌المللی را دریافت کنید. این سوالات به شرح زیر هستند:
هدف شما از ارسال بار به خارج از کشور چیست؟
●  آیا باری که ارسال می‌کنید حاوی کالا و وسایل شخصی است یا قصد ارسال اسناد و مدارک را دارید؟
●  ارزش کالاهای ارسالی به خارج از کشور چقدر است؟
●  کالاها و بار ارسالی شما تولید کدام کشور است؟
●  آیا کد کالاها و بار شما در سیستم هماهنگ شده و کد HTS را دریافت کرده‌اید؟
●  روش ارسال بارتان از طریق حمل و نقل زمینی است یا دریایی یا هوایی؟
●  میزان عوارض و مالیات بار و محموله خود را برآورد کرده‌اید؟
●  چه کسی قرار است بار و محموله شما در کشور مقصد را تحویل بگیرد؟
●  چه کسی هزینه حمل‌و‌نقل و عوارض و مالیات را پرداخت می‌کند؟
توصیه می‌شود حتماً پیش از اقدام به ارسال کالا به خارج از کشور، پاسخ کلیه این سوالات را مشخص کرده تا در فرآیند حمل‌ونقل و ارسال با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نشوید.

4- آماده کردن مدارک گمرکی برای حمل‌ونقل بین‌المللی کالا 

برای ارسال و حمل‌ونقل بین‌المللی به مدارک و اسناد گوناگونی نیاز است. شما باید این مدارک را به اداره گمرک و شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ارائه دهید تا پس از بررسی‌های لازم مجوز ارسال کالا به خارج از کشور برای شما صادر شود. یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای انجام این کار، فاکتور تجاری است؛ در این فاکتور اطلاعاتی درج شده است که مقامات گمرکی به آن نیاز دارند. مقامات اداره گمرک فاکتور تجاری را ارزیابی کرده و اگر شما مجاز به ارسال این کالا به خارج از کشور بودید، مجوز ارسال را برای شما صادر می‌کنند. 
هم‌چنین این فاکتور برای تعیین عوارض و مالیات کالا نیز به شما کمک خواهد کرد. از مدارک دیگری که برای حمل کالا به خارج از کشور نیاز است، به گواهی مبدا و لیست بسته‌بندی اشاره کرد. البته به یاد داشته باشید که شما برای وارد کردن کالا از کشور دیگر به ایران نیز، این مدارک را نیاز دارید و ارائه آن‌ها فقط مختص ارسال از ایران به کشور دیگر نخواهد بود. به‌عنوان مثال برای ارسال بار از دبی به ایران، اداره گمرک دبی نیز یک‌سری مدارک که شامل فاکتور تجاری، گواهی مقصد و چندین اسناد دیگر است را از شما درخواست می‌کند. 

5- صدور بارنامه و ایجاد برچسب حمل‌ونقل بین‌المللی برای ارسال کالا به کشور دیگر

برای صدور بارنامه اصل و قانونی که اطلاعات صحیحی دارد، باید از یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کمک بگیرید. بارنامه شامل اطلاعاتی نظیر مشخصات، آدرس و شماره تلفن فرستنده و گیرنده، مقدار و ارزش کالاهای ارسالی و وزن بسته است. این سند توسط شرکت حمل‌نقل صادر شده و پس ارائه آن به اداره گمرک، برچسب حمل بین‌المللی نیز برای شما صادر خواهد شد. این برچسب باید روی بسته‌بندی محموله شما چسبانده شود تا ارسال بار صورت گیرد. 
انجام این پروسه برای فریت بار به کشورهای مختلف نیز باید صورت گیرد. به‌عنوان مثال در‌صورتی‌که شما قصد فریت بار به هلند را دارید، باید با کمک یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی این بارنامه را اخذ کرده تا برچسب کالای شما نیز صادر شود. 

6- بسته‌بندی درست و اصولی بار؛ مهم‌ترین شرایط ارسال کالا به خارج از کشور

در نحوه ارسال کالا به خارج از کشور، بسته‌بندی محموله از اهمیت بالایی برخوردار است. بسته‌بندی صحیح به محموله شما کمک می‌کند تا به سلامت و در شرایط مورد‌نظر به مقصد برسد. در‌صورتی‌که بسته‌بندی کالای شما به‌درستی انجام نشود، آسیب‌دیدگی بار و ایجاد خسارت‌هایی در آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. 
بدین‌ترتیب برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی کالا یا لوازم ارسالی به خارج از کشور، باید بسته‌بندی و چینش به‌صورت استاندارد صورت گیرد. بسته‌بندی برخی از کالا‌ها نیز از حساسیت بسیاری برخوردار است؛ به‌عنوان مثال برای صادرات کود شیمیایی، در‌صورتی‌که بار شما هوایی یا دریایی ارسال می‌شود باید آن را در پالت‌های چوبی یا فلزی بسته‌بندی کرد. 

نحوه محاسبه هزینه ارسال کالا به خارج از کشور

یکی از نکاتی که باید در نحوه ارسال کالا به خارج از کشور در نظر بگیرید، هزینه ارسال بار است. هزینه ارسال بار به خارج از کشور به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان یک هزینه ثابت و مشخص برای آن بیان کرد. 
به‌طورکلی هزینه ارسال بار به خارج از کشور شامل هزینه بسته‌بندی کالا، هزینه شرکت برای ثبت و ارسال بار، ارزش محموله، وزن و ابعاد محصول، مقصد مورد‌نظر و فاصله آن تا کشور مبدا و هزینه گمرک خواهد شد. شما برای ارسال بار از کشوری دیگر به ایران نیز باید این هزینه‌ها را بپردازید؛ اما قطعا هزینه ارسال دارو به ایران با هزینه ارسال کالایی دیگر هم‌چون کود شیمیایی، متفاوت خواهد بود.

حمل و نقل مطمئن کالا به خارج از کشور

حمل‌ونقل مطمئن کالا به خارج از کشور با همراهی شرکت هنزا ناو دریا 

در این مقاله به نحوه ارسال کالا به خارج از کشور و عوامل موثر در هزینه آن پرداختیم. برای ارسال کالا به خارج کشور شما باید مراحل متعددی را طی کرده تا به‌راحتی بتوانید محموله موردنظرتان به به کشور مقصد ارسال کنید. در مطالب فوق ما 6 مرحله از مهم‌ترین اقدامات ارسال بار به خارج از کشور را برای شما شرح دادیم. اکنون می‌توانید با داشتن اطلاعات کامل‌تری برای این انجام این پروسه اقدام کنید. 
به‌منظور ارسال بی‌نقص بار به کشوری دیگر و انجام این فرآیند در کمترین بازه زمانی، شرکت هنزا ناو دریا در خدمت شماست. شما عزیزان می‌توانید انجام مراحل قانونی حمل‌نقل بین‌المللی بار را به شرکت هانزا بسپارید. تیم حرفه‌ای و متخصص شرکت هنزا ناو دریا کلیه کالاها و مرسولات شما را با بهترین روش ارسال کالا به خارج از کشور (زمینی، هوایی، دریایی، ترکیبی، ریلی) به سراسر جهان ارسال می‌کند. برای مشاوره و دریافت خدمات فقط کافی است با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.