دانشنامه حمل و نقل دریایی

بوکینگ کانتینر چیست؟

رایج ترین اصطلاحی که ممکن است در انواع حمل و نقل به خصوص حمل کانتینر دریایی با آن مواجه شوید، بوکینگ کانتینر است. کانتینر یکی از مهم ترین تجهیزات در حمل و نقل است که محموله های متفاوتی را می توان توسط آن به نقاط مختلف دنیا ارسال کرد. ممکن است بسیاری از افرادی که به تازگی وارد عرصه تجارت بین الملل شده اند، با عبارت بوکینگ کانتینر آشنایی نداشته باشند، بدین منظور ما تصمیم گرفته ایم در این مقاله به سوال بوکینگ کانتینر چیست پاسخ دهیم. در این مقاله با بوکینگ در کشتیرانی و مراحل اخذ آن در حمل و نقل آشنا می شوید؛ اگر به فکر تجارتی موفق هستید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.
بررسی مفهوم بوکینگ کانتینر و مراحل انجام آن در تجارت بین‌الملل

بررسی مفهوم بوکینگ کانتینر در حمل‌ونقل و تجارت بین المللی

برای پاسخ به سوال «بوکینگ کانتینر چیست» باید بگوییم که بوکینگ کانتینر به معنای رزرو یک کانتینر برای حمل کالا از یک مبدا به مقصد مشخص است. عبارت «container booking» برای انواع روش‌های حمل‌ونقل از جمله دریایی و هوایی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاح تجاری در حمل‌ونقل دریایی کاربرد گسترده‌تری دارد؛ به‌گونه‌ای که در این شیوه حمل به آن بوکینگ در کشتیرانی نیز گفته می‌شود. 
شما به‌منظور انجام مراحل بوکینگ کانتینر در هر روش حمل‌ باید از یک شرکت حمل و نقل بین المللی کمک بگیرید. این شرکت‌ها با همکاری چندین ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی و هوایی، شرایط بوکینگ کانتینر را برای شما بسیار آسان‌تر خواهند کرد.

بوکینگ کانتینر؛ رزرو یک کانتینر برای حمل کالا از یک مبدا به مقصد مشخص

آشنایی با کاربرد بوکینگ کانتینر در حمل‌و‌نقل دریایی و کشتیرانی 

بوکینگ کانتینر در کشتیرانی یکی از عبارت‌هایی است که برای بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل دریایی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این عبارت را می‌توان به‌منظور درخواست مشتری برای رزرو کالا، فضای ذخیره‌سازی یا خدمات به کار برد.
به‌عنوان مثال در فرآیند حمل کالا از چین به ایران شما می‌توانید به‌منظور ارسال باز از کشور چین به‌صورت دریایی، درخواست رزرو کانتینر را در یک شرکت خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی ثبت کنید و از خدمات شرکت مورد‌نظر به‌منظور ارسال کالا بهره‌مند شوید. 

بوکینگ کانتینر در شرکت‌های مختلف حمل‌ونقل؛ بررسی بخش‌های مختلف 

در ادامه بحث «بوکینگ کانتینر» نیاز است که به بخش مختلف این پروسه در هر شرکت نیز اشاره کنیم. بوکینگ کانتینر در هر شرکت حمل و نقل دریایی و هوایی ممکن است بخش‌های مختلفی داشته باشد، از اصلی‌ترین بخش‌های container booking که در همه شرکت‌ها مشابه است، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: 
شماره رزرو (booking Number)
بندر مبدا (POL)
بندر مقصد (POD)
نوع کالا (commodity)
حجم بار (Vol)
نوع پرداخت
نوع بسته بندی
وزن کالا
بخش‌های فرعی رزرو کانتینر در شرکت‌های مختلف حمل‌ونقل بین‌المللی نیز متفاوت است و براساس مفاد قرارداد تعیین می‌شود. در برخی از قراردادها معامله‌گران برای رزرو کانتینر باید زمان تحویل بار و نحوه پرداخت هزینه‌های جانبی را نیز مشخص کنند. 
توجه داشته باشید به‌طورکلی انجام پروسه بوکینگ در کشتیرانی کار چندان دشواری نیست؛ فقط زمانی ممکن است این مراحل با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو شود که شما برای ارسال محموله از حمل و نقل چند وجهی استفاده کنید. زیرا در فرآیند حمل ترکیبی مراحل متعدد و روش‌های مختلفی برای حمل‌ونقل بار استفاده می‌شود و پروسه ارسال و صادرات کالا طولانی‌تر و پیچیده‌تر خواهد بود. 

نکات مهم که در فرآیند container booking باید بدانید

برای تکمیل پاسخ سوال «بوکینگ کانتینر چیست» باید نکاتی را در مورد رزرو کانتینر در فرآیند حمل ونقل بدانید که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم: 
برای رزرو کانتینر حداقل باید دو هفته پیش از تاریخ حمل‌ونقل اقدام کنید؛ هم‌چنین در‌صورت صادرات محموله در روزهای تعطیل از قبل برنامه‌ریزی شود.
ممکن است شرکت حمل‌و‌نقل در برخی مسیرها محدودیت وزنی داشته باشد. اگر وزن بار از مقدار معینی بیشتر شود، اجازه حمل آن صادر نمی‌شود یا ممکن است هزینه‌های اضافی برای رزرو دریافت شود؛ بنابراین صاحب محموله باید وزن تقریبی محموله را به شرکت مربوطه اطلاع دهد.
در حمل‌و‌نقل محموله‌های خطرناک تایید صحت اسناد و اطلاعات اظهارنامه الزامی است؛ در‌صورت مشاهده هرگونه خطا کالا توسط گمرک توقیف می‌شود.
توجه نکردن به هر یک از موارد فوق ممکن است فرآیند رزرو کانتینر برای شما را با مشکلات متعددی روبه‌رو کند. به‌عنوان مثال هنگامی که شما قصد واردات از چین به ایران را داشته باشید، در‌صورت تعیین نکردن وزن و ابعاد دقیق محموله، ممکن است پس از بارگیری، کانتینر انتخاب شده مناسب برای حمل کالای شما نباشد. اما در حمل‌ونقل‌های زمینی نظیر واردات از ترکیه به ایران شما نیاز به کانتینر نخواهید داشت و به استفاده‌ از کامیون‌های ترانزیتی می‌توانید بار خود را به مقصد مورد‌نظر ارسال کنید.

بوکینگ کانتینر؛ رزرو یک کانتینر برای حمل کالا از یک مبدا به مقصد مشخص

اهمیت انتخاب یک شرکت حمل‌و‌نقل معتبر برای بوکینگ کانتینر

در این مطلب سعی کردیم به سوال «بوکینگ کانتینر چیست» به‌طور دقیق پاسخ دهیم و مراحل آن را ذکر کنیم. بوکینگ کانتینر امروز تبدیل به مفهومی شده است که فعالان حوزه بازرگانی و حمل‌و‌نقل با آن بسیار سروکار دارند. پس از تعیین مشخصات دقیق محموله و کانتینر، باید شرکتی معتبری را برای رزرو کانتینر انتخاب کرده و قراردادی را به‌منظور بوکینگ تنظیم کنید. 
یکی از خدمات شرکت هنزا ناو دریا رزرو کانتینر برای بازرگانان و تجار گرامی است شما می‌توانید پس از ثبت درخواست خود و طی کردن مراحل گفته شده، شماره بوکینگ را از شرکت دریافت کنید. از طریق شماره بوکینگ امکان پیگیری بار و زمان رسیدن آن برای شما فراهم خواهد شد.
چنانچه علاوه‌بر بوکینگ کانتینر، در مورد سرویس لاینر شیپینگ در تجارت نیز سوالی دارید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه «Liner Shipping چیست» مراجعه کنید. هم‌چنین می‌توانید به‌منظور کسب اطلاعات کامل‌تر با کارشناسان ما نیز در ارتباط باشید.