دانشنامه ترابری

صفر تا صد آشنایی با کارت بازرگانی و مراحل دریافت آن

آیا می دانید کارت بازرگانی چیست و چه کسانی به این کارت نیاز دارند؟ کارت بازرگانی در واقع یک مجوز قانونی برای تجارت است. هر فرد حقوقی و حقیقی که تمایل دارد در عرصه بازرگانی و تجارت برون مرزی فعالیت داشته باشد، باید این کارت را دریافت کند. در این مقاله شما را با ماهیت کارت بازرگانی آشنا خواهیم کرد. همچنین به این سوالات پاسخ می دهیم که برای دریافت این کارت باید چه شرایطی داشته باشید و چه مراحلی را طی کنید؟ پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
صفر تا صد آشنایی با کارت بازرگانی و مراحل دریافت آن

کارت بازرگانی؛ شناسنامه تجاری برای واردات و صادرات کالا 

کارت بازرگانی چیست؟ کارت بازرگانی در واقع یک شناسنامه تجاری برای تجارت است. هر شخص حقیقی و حقوقی که تمایل به فعالیت در حوزه تجارت برون‌مرزی دارد، طبق قوانین گمرکی کشور، موظف به دریافت کارت بازرگانی خواهد بود. در واقع اشخاص و شرکت‌ها فقط بعد از دریافت این کارت می‌توانند فعالیت قانونی خود در عرصه واردات و صادرات کالا را آغاز کنند. این کارت از طریق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صادر می‌شود. همچنین بعد از صدور به تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت یا همان سامانه جامع تجارت نیز نیاز خواهید داشت. بعد از دریافت این تاییدیه‌ها می‌توانید در زمینه تجارت برون‌مرزی فعالیت کنید.
تجارت برون‌مرزی شامل مواردی همچون ثبت سفارش به یک شرکت کشتیرانی و حمل بار، ترخیص کالا، واردات از مناطق آزاد، حق‌العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که این کارت فقط برای اتباع ایرانی صادر خواهد شد. البته افرادی که تابعیت ایرانی ندارند، این کارت را می‌توانند در قالب شخص حقوقی دریافت کنند. اعتبار این کارت یک‌ساله است و هر سال باید برای تمدید آن اقدام کنید. 

شناسنامه تجاری برای واردات و صادرات کالا

چه کسانی می‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند؟ 

افراد حقیقی یا حقوقی برای دریافت کارت بازرگانی باید شرایط خاصی داشته باشند. البته شرایط مورد‌نیاز برای دریافت کارت بازرگانی بسته به نوع کارت متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال یک شخص حقیقی به‌منظور حمل بار توسط یک شرکت حمل و نقل زمینی و ورود کالا به کشور، به کارت بازرگانی نیاز دارد. در این شرایط مدارک مورد‌نیاز برای صدور کارت برای شخص حقیقی و حقوقی متفاوت خواهد بود.
یک فرد حقیقی برای دریافت کارت بازرگانی باید حداقل 24 سال سن داشته باشد. همچنین باید آدرس دقیقی برای کسب‌وکار و فعالیت تجاری ارائه دهد. سایر مدارک مورد‌نیاز برای صدور کارت بازرگانی حقیقی شامل موارد زیر هستند:
 مدرک تحصیلی مرتبط با حیطه تجارت یا سه سال سابقه فعالیت تجاری
 آشنایی کامل با قوانین گمرک و شرکت در آزمون کارت بازرگانی (برای آشنایی با این قوانین کلاس آموزشی در اتاق بازرگانی برگزار می‌شود)
 شاغل نبودن در دولت و استخدام رسمی
 اثبات تمکن مالی برای فعالیت در حوزه مورد‌نظر
 تعهد کتبی در‌خصوص استفاده قانونی از کارت و پیروی از سیاست‌های تجاری دولت
 برخورداری از صلاحیت اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی و نداشتن سوء پیشینه
اما اگر تصمیم دارید که تحت عنوان شخص حقوقی نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید، قبل از هر چیز باید یک شرکت به ثبت برسانید. همچنین این شرکت باید فعال بوده و پرونده مالیاتی، کد اقتصادی و اظهارنامه مالیاتی داشته باشد. در ادامه برای دریافت کارت باید ثابت کنید که شرکت شما ورشکسته نیست و آدرسی واقعی برای زندگی، دفتر و محل کسب‌وکار خود دارید. همچنین باید در یک حساب جاری حداقل به ارزش 200 میلیون تومان دارایی داشته باشید. 

مدارک مورد‌نیاز برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی

باتوجه‌به اینکه شخص حقیقی یا حقوقی برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کند، مدارک مورد‌نیاز نیز متفاوت خواهند بود. به‌طورکلی هر شخص حقیقی برای دریافت کارت بازرگانی و اخذ مجوز ارسال بار به ایران و بالعکس به مدارک زیر نیاز خواهد داشت: 
 عکس پرسنلی با پس‌زمینه سفید
 تحویل فرم تکمیل‌شده اتاق بازرگانی که به تایید دفتر اسناد رسمی رسیده باشد
 کپی یا اسکن کارت ملی
 اصل مدرک تحصیلی (دیپلم به بالا) یا ارائه 3 سال سابقه فعالیت مرتبط
 گواهی سوء پیشینه
 گواهی بانکی تاییدیه حساب جاری
 کارت پایان خدمت یا کارت معافیت
 کد اقتصادی
اشخاص حقوقی علاوه‌بر موارد بالا، موظف هستند که اسناد مربوط به محل کار (سند مالکیت یا اجاره‌نامه هولوگرام‌دار)، کارت ملی مدیرعامل، گواهی سوء پیشینه مدیرعامل، اظهارنامه ثبت‌نام در دفاتر بازرگانی و  تقاضانامه ثبت شرکت‌هایی با مسئولیت محدود را اتاق بازرگانی تحویل دهند.

مراحل دریافت کارت بازرگانی؛ ثبت‌نام در سامانه کارت بازرگانی

بعد از اینکه مطمئن شدید که شرایط مورد‌نیاز برای دریافت کارت بازرگانی را دارید و مدارک لازم را به‌طورکامل آماده کردید، باید برای دریافت کارت به سامانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و تجارت مراجعه کنید. پس از ثبت‌نام اولیه در سامانه کارت بازرگانی و شرکت در کلاس‌های آموزشی، پرونده شما برای تایید نهایی به وزارت سمت (صنعت، معدن و تجارت) فرستاده می‌شود. درصورتی‌که سامانه جامع تجارت پرونده شما را تایید کند، کارت بازرگانی برای شما صادر خواهد شد. 
فراموش نکنید که هر بازرگان برای صادرات و واردات کالا و اخذ قرارداد با شرکت‌های حمل بار معتبر، برای حمل و نقل بین المللی به سنگاپور، افریقا، اروپا و هر نقطه‌ دیگری از دنیا به کارت بازرگانی نیاز دارد.

آشنایی با انواع کارت بازرگانی؛ از کارت تجاری تا کارت‌ تعاونی 

در پاسخ به سوال کارت بازرگانی چیست و چه کسانی به این کارت نیاز دارند، بهتر است با انواع کارت بازرگانی آشنا 
شوید. این کارت به 7 دسته کارت تجاری، موردی، تولیدی و صنعتی، خدماتی، تعاونی و کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شود. هر یک از این کارت‌ها کاربرد‌های متفاوتی خواهند داشت. 
 کارت بازرگانی تجاری: اصلی‌ترین و متداول‌ترین نوع کارت بازرگانی، کارت بازرگانی تجاری است. با دریافت این کارت می‌توانید در حوزه صادرات، واردات، ترخیص کالا و امور گمرکی فعالیت داشته باشید. 
 کارت بازرگانی موردی: این کارت در واقع یک کارت یک‌بار مصرف است. اشخاصی از کارت بازرگانی موردی استفاده می‌کنند که فقط یک‌بار قصد ترخیص کالا از گمرک را دارند.  
 کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی: بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد‌نیاز واحد‌های صنعتی و تولیدی که کالاهای مختلفی تولید می‌کنند، با واردات کالا تامین می‌شود. با دریافت کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی، مجوز ورود کالا به این واحدها داده می‌شود. به‌عنوان مثال شرکت‌های تولید خودرو با دریافت کارت بازرگانی می‌توانند از طریق عقد قرارداد با یک شرکت حمل و نقل بین المللی به ژاپن، قطعات مورد‌نیاز خود را از این کشور تهیه کنند. 
 کارت بازرگانی خدماتی: در بعضی مواقع برخی واحدها برای خدمت‌رسانی به واردات مواد اولیه نیاز دارند. برای این قبیل واحدها، کارت بازرگانی خدماتی صادر می‌شود. ماهیت و شیوه صدور این کارت، با کارت بازرگانی تولید و صنعتی کاملا یکسان است. 
 شرکت‌های تعاونی: این شرکت‌ها برای پیش‌برد اهداف خود به کارت بازرگانی احتیاج خواهند داشت. این واحدها می‌توانند کارت بازرگانی را از اتاق‌های تعاون دریافت کنند. 
 کارت بازرگانی اشخاص حقیقی: این کارت به کسانی‌که تعلق می‌گیرد که تمایل دارند در زمینه واردات و صادرات فعالیت داشته باشند. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این کارت برای فرد صادر می‌شود. 
 کارت بازرگانی اشخاص حقوقی: منظور از اشخاص حقوقی شرکت‌ها، موسسات و اتحادیه‌ها هستند. هر شرکتی که در زمینه بازرگانی مشغول به فعالیت است، باید کارت بازرگانی دریافت کند. 
باتوجه‌به تنوع کارت‌های بازرگانی، قبل از اقدام برای دریافت کارت بازرگانی، نیازها و شرایط واحد تولیدی یا بازرگانی خود را بررسی کنید. 

آشنایی با کاربردها و مزایای کارت بازرگانی

دریافت کارت بازرگانی برای بازرگانانی که می‌خواهند تجارت بین‌المللی داشته باشند، مزایا و کاربردهای فراوانی دارد. با اخذ کارت بازرگانی و مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک می‌توانید کالای مورد‌نظر خود را به بدون هیچ محدودیتی صادر یا وارد کنید. در ادامه به‌طورکامل به مزایا و کاربردهای این کارت اشاره خواهیم کرد. 
 اجازه صدور کالا به کشور‌های خارجی
 اجازه ورود کالا از کشور‌های خارجی
 امکان عضویت در اتاق بازرگانی و استفاده از مزایای آن
 آسان‌تر شدن شرایط دریافت ویزا برای شرکت در رویدادها و نمایشگاه‌های تجاری 
 گسترده‌تر شدن روابط با بازرگانان داخلی و خارجی
 اجازه ورود کالا از منطقه آزاد
 امکان ثبت برند لاتین 
همچنین دریافت کارت بازرگانی باعث ارتقای پرستیژ و اعتبار تجاری فرد یا شرکت می‌شود. پس اگر برای ارتقا کسب‌وکارتان به حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ثبت برند لاتین نیاز دارید، بهتر است نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید. 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی

هانزا، همراه مطمئن شما برای ارسال بار به سراسر دنیا

در این مقاله هانزا به این سوال مهم بازرگانان پاسخ دادیم که کارت بازرگانی چیست؟ کارت بازرگانی در واقع یک شناسنامه و مجوز قانونی برای واردات و صادرات و فعالیت در حوزه تجارت برون‌مرزی است. با‌توجه‌به تنوع کارت‌های بازرگانی، هر کسب‌وکاری می‌تواند کارت مرتبط با نیاز خود را دریافت کند. پیش از اقدام برای اخذ کارت مورد‌نظرتان حتما شرایط و مدارک مورد‌نیاز برای دریافت هر کارت بازرگانی را مطالعه و بررسی کنید. همچنین فراموش نکنید که بعد از دریافت کارت و برای آغاز فعالیت تجاری خود به همراهی یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی نیاز خواهید داشت.
شرکت هانزا ناو‌ دریا با بیش از چندین سال تجربه و داشتن گواهینامه‌های مختلف، در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی، زمینی و هوایی، بهترین خدمات را به متقاضیان خود عرضه می‌کند.    

خدمات صفر تا صد آشنایی با کارت بازرگانی و مراحل دریافت آن توسط هانزا قابل ارائه نمی‌باشد و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و آموزش است.