دانشنامه ترابری

مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک کدامند؟

آیا با مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک آشنا هستید؟ امروزه شرکت ها و بازرگانان متعددی در حوزه واردات کالا به کشور فعالیت می کنند. برای وارد کردن کالاهای مورد نیاز کشور و ترخیص آن ها از گمرک، باید ابتدا مجوزهای لازم را از ارگان های مربوطه دریافت کنید. مجوزهای لازم برای ترخیص کالا باید به صورت دستی یا الکترونیکی، از سازمان های مختلفی گرفته شوند. با توجه به اهمیت این موضوع برای تجار و بازرگانان گرامی، در این مطلب برخی از این مجوز ها و مدارک را برای شما معرفی می کنیم. مطالعه این مطلب به همه بازرگانان و افراد شاغل در حوزه واردات و صادرات کالا پیشنهاد می شود.
مجوز های مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک کدامند؟

مجوز استاندارد؛ یکی از مهم‌ترین مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک

برای وارد کردن کالاها و اقلام مختلف به کشور، دریافت مجوز استاندارد لازم و ضروری است. سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران، برای ترخیص کالاهای بازرگانان کشور، به مجوز سازمان استاندارد ایران نیاز دارد؛ مجوزی که به تایید آزمایشگاه‌های معتبر نیز رسیده باشد. البته اگر ارزش مالی آن زیر 3‌هزار دلار باشد، نیازی به اخذ مجوز استاندارد نیست.
شما می‌توانید برای آگاهی از کالاهایی که برای واردات نیاز به مجوز استاندارد دارند، وارد سایت سازمان استاندارد ایران شوید. برای مثال، اگر قصد تجارت با کشور امارات را دارید، پیش از ارسال بار از دبی به ایران، حتما بررسی کنید که محموله شما به دریافت مجوز استاندارد نیاز دارد یا خیر.

مجوز استاندارد؛ یکی از مهم ترین مجوز های لازم برای ترخیص کالا از گمرک

مجوز وزارت بهداشت ایران؛ مجوز ترخیص کالاهای آرایشی و بهداشتی

یکی دیگر از مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک، مجوز وزارت بهداشت است. این نوع مجوز، بیشتر برای واردات کالاهای آرایشی و بهداشتی به کشور دریافت می‌شود. برای اخذ مجوز وزارت بهداشت، باید کلیه مدارک و اسناد مربوط به محصول را به این سازمان ارائه کنید. برای برخی از کالاهای وارداتی نیز ارائه یک نمونه از محصول به وزارت‌خانه الزامی است.
وزارت بهداشت پس از بررسی سلامت و کیفیت کالاها، مجوز لازم برای خدمات ترخیص کالا را ارائه می‌کند. امروزه بخش قابل‌توجهی از لوازم آرایشی و بهداشتی کشور، از طریق حمل و نقل بین المللی جاده ای از ترکیه وارد ایران می‌شود. این محموله‌ها تا پیش از دریافت مجوز از وزارت بهداشت، امکان خروج از گمرک را نخواهند داشت.

دریافت مجوز از وزارت راه؛ اقدامی لازم برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا

برای ترخیص کالاهایی که توسط شرکت‌های حمل‌و‌نقل غیر‌ایرانی حمل شده‌اند، باید از وزارت راه مجوز ترخیص کالا دریافت کنید. نکته بسیار مهم این است که در‌صورت نداشتن این مجوز، کل محموله وارداتی شما تا زمان اخذ آن در انبارهای گمرک باقی می‌ماند. برای مثال، اگر خدمات کارگو ترکیه با شرکت‌های حمل‌‌و‌نقل بین‌المللی ترک انجام شود، باید این مجوز را دریافت کنید.
 البته در برخی از مواقع، با‌وجود حمل کالا با کشتی ایرانی، به‌دلیل تغییر پرچم و تغییر هویت کشتی (در زمان تحریم)، ممکن است به دریافت این مجوز نیاز پیدا کنید. اقدامات لازم برای دریافت مجوز وزارت راه در سایت رسمی این وزارت‌خانه شرح داده شده است.

مجوز قرنطینه؛ مدرکی مهم برای حمل و ترخیص کالا از گمرک 

برای واردات برخی از کالاها و محصولات کشاورزی، حیوانی و نباتی به کشور، به دریافت مجوز قرنطینه نیاز است. برای مثال، برای وارد کردن بعضی از انواع دانه‌های گیاهی، بذرهای کشاورزی و محصولات دامی باید از سازمان دامپزشکی کشور مجوز قرنطینه دریافت شود. البته برخی از محصولات کشاورزی و دامی که ریسک و خطر آلودگی کمتری دارند، به دریافت این مجوز نیازی نخواهند داشت. توجه داشته باشید که بازرسان گمرک پس از انجام قرنطینه و بررسی محموله، در‌صورت وجود آلودگی مانع از ترخیص کالاها و ورود آن‌ها به کشور خواهند شد.

مجوز ترخیص کالا از وزارت ارشاد؛ برای تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ و تکثیر

یکی دیگر از مجوز های مورد نیاز برای ترخیص کالا، مجوز وزارت ارشاد است. این مجوز باید برای واردات تجهیزات چاپ و تکثیر و همچنین برخی از اقلام رسانه‌ای به کشور دریافت شود. معمولا ماشین‌آلات نو و آکبند به مجوز وزارت ارشاد نیازی ندارند؛ اما تجهیزات دست دوم حتما باید نسبت به دریافت آن اقدام کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید وارد سایت وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران شوید.

انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا

مجوز سازمان انرژی اتمی؛ مخصوص برخی از کالاهای خاص

واردات برخی از کالاها به داخل ایران کاملا ممنوع است. برخی دیگر از کالاها نیز برای وارد شدن به دریافت مجوز از سازمان انرژی اتمی نیاز دارند. تعدادی از این محموله‌ها عبارت‌اند از:

  • ماشین‌آلات و تجهیزات پزشکی مانند دستگاه‌های لیزر و رادیوگرافی
  • برخی از تجهیزات دندان‌پزشکی
  • دستگاه بی‌سیم
  • همه تجهیزاتی که لیزر دارند
  • لامپ و چراغ ماورای بنفش
  • برخی از دستگاه‌های مخابراتی (به دریافت مجوز از اداره مخابرات هم نیاز دارند)
  • ضایعات برخی از فلزها مانند آلومینیوم، روی و مس

برای واردات برخی از تجهیزات الکترونیکی نیز باید از این سازمان مجوز دریافت شود. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از ثبت سفارش، حتما لیست کالاهایی که اجازه ورود به کشور را دارند، بررسی کرده و در‌صورت نیاز مجوزهای لازم را دریافت کنید. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم که فرآیند حمل‌و‌نقل محموله‌های خود را توسط یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا معتبر داخلی مانند شرکت هنزا ناو دریا انجام دهید.

در این مقاله برخی از مهم‌ترین مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک را به‌طور کامل معرفی کردیم. همه شرکت‌ها و افرادی که قصد واردات کالاهای مورد‌نیاز کشور را دارند، در نهایت به خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی نیاز پیدا می‌کنند. شرکت هنزا ناو دریا با نام تجاری «هانزا»، با سال‌ها تجربه در زمینه حمل کالاهای وارداتی و صادراتی، این خدمات را با قیمت‌های بسیار مناسب به مشتریان عزیز خود عرضه می‌کند. با استفاده از خدمات حرفه‌ای حمل بار هانزا، خیالتان بابت ارسال سالم و به‌موقع محموله‌ها به مقصد راحت خواهد شد.

خدمات مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک کدامند؟ توسط هانزا قابل ارائه نمی‌باشد و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و آموزش است.