بنادر جهان

بندر شانگهای؛ همه نکاتی که باید بدانید!

آیا می دانید بزرگ ترین بندر جهان در کدام کشور قرار دارد؟ حدس پاسخ این سوال چندان سخت نیست؛ زیرا با توجه به اینکه کشور چین یکی از قطب های بزرگ تجارت بین الملل در جهان محسوب می شود، از این رو می توان گفت بزرگ ترین بندر جهان (شانگهای) در چین واقع شده است. در بندر شانگهای انواعی از کالاها به کشورهای مختلفی از سرتاسر جهان صادر یا وارد می شوند. این بندر امکانات پیشرفته و تجهیزات متعددی دارد که حمل و نقل و مراودات بین المللی را برای بازرگانان تسهیل کرده است. ما در این مقاله کلیه نکات لازم در مورد بندر شانگهای را ذکر کرده ایم که مطالعه آن به شما در کسب اطلاعات بیشتر در مورد این منطقه کمک خواهد کرد.
آشنایی با امکانات تجاری و پتانسیلهای بازرگانی بندر شانگهای

بندر شانگهای؛ اتصال نقاط کلیدی در مسیر تجارت بین‌المللی

بندر شانگهای شلوغ‌ترین بندر جهان از نظر تناژ بار محسوب می‌شود. شانگهای از یک بندر عمیق و یک بندر رودخانه‌ای تشکیل شده است. شانگهای قلب تپنده اقتصاد چین و هم‌چنین بزرگ‌ترین شهر بندری این کشور به شمار می‌رود. مساحت بندر شانگهای بیش از 3500 کیلومتر مربع است و در دهانه رودخانه یانگ تسه واقع شده است.
گروه بین‌المللی بندر شانگهای (SIPG) مسئولیت عملیات و مدیریت پایانه‌های عمومی در بندر را بر عهده دارد. SIPG حمل‌و‌نقل بار داخلی، ملی و بین‌المللی را به‌صورت حمل کانتینر دریایی انجام می‌دهد. هم‌چنین مسئولیت نگهداری، ساخت و اجاره کانتینرها و ساخت، مدیریت و بهره‌برداری از تأسیسات بندری را بر عهده دارد.

بندر شانگهای؛ اتصال نقاط کلیدی در مسیر تجارت بین‌المللی

امکانات بندر شانگهای؛ بندری با پتانسیل‌های تجاری بین‌المللی فراوان

بندر شانگهای پایانه‌های مختلفی دارد که در مناطق Luojing، Wusong و Longwu قرار گرفته‌اند. این بندر دارای 7 بندر از 10 بندر برتر از نظر حجم TEU در سطح جهان است. بندر شانگهای چین خدمات مختلفی از جمله خلبانی، یدک‌کش، حمل‌ونقل، آژانس و خدمات فناوری اطلاعات بندری را ارائه می‌دهد.
علاوه‌بر حمل‌ونقل دریایی، حمل‌نقل ترکیبی نیز در این بندر انجام می‌شود؛ به‌گونه‌ای ابتدا بارها به‌صورت حمل و نقل ریلی بین المللی به نقطه‌ای نزدیک این بندر ارسال شده و سپس از آن‌جا برای حمل دریایی نیز به بندر شانگهای ارسال می‌شوند.
این مرکز تجارت جهانی در مجموع 293 هزار متر مربع انبار و بیش از 4.7 میلیون متر مربع حیاط انبار دارد. هم‌چنین از 5143 واحد تجهیزات حمل بار برخوردار است. علاوه‌بر این، شانگهای امکانات و زیرساخت‌های توزیع داخلی فراوانی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

دسترسی بندر شانگهای به مناطق متعدد تجاری

شانگهای به‌عنوان یک بندر دریایی بسیار مهم در تجارت بین‌المللی شناخته می‌شود. مکان استراتژیک آن در نزدیکی خلیج هانگژو، رودخانه‌های چانگ یانگ و هانگپو و هم‌چنین دسترسی آسان به اقیانوس آرام، زمینه‌ساز تجارت دریایی بسیار پررونق و موفقیت‌آمیز این بندر شده است.

بندر شانگهای؛ برخورداری از منطقه‌ آزاد

بندر شانگهای یک منطقه‌ آزاد به نام «منطقه تجاری آزاد شانگهای» دارد که به شرکت‌ها امکان صادرات و واردات بدون محدودیت‌های گمرکی و اداری را می‌دهد. این منطقه تجاری از نظر جذابیت برای سرمایه‌گذاری و تجارت مورد‌توجه بسیاری از بازرگانان و تاجران قرار گرفته است.

امکانات حمل و نقل متفاوت و متنوع در بندر بزرگ شانگهای

شبکه حمل‌و‌نقل بسیار پیشرفته شانگهای شامل بنادر، فرودگاه‌ها، خطوط قطار و متروهای برون‌شهری است که به‌سرعت و کارایی حمل‌و‌نقل کالاها و مسافران کمک می‌کند. از این رو به‌راحتی می‌توان برای ارسال بار از کشورهای مختلف به شانگهای اقدام کرد. به‌عنوان مثال شما برای حمل بار از چین به ایران از طریق خطوط حمل‌ونقل دریایی می‌توانید محموله خود را با کمک یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در کوتاه‌ترین زمان به ایران ارسال کنید.

وجود مراکز مالی متعدد در بزرگ‌ترین بندر چین

بورس شانگهای و بانک‌های بین‌المللی در بندر شانگهای مستقر هستند؛ بنابراین به‌عنوان یک قلب مالی، فعالیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری بسیاری در این بندر انجام می‌شود.

واردات و صادرات انواع کالا از/به بندر شانگهای 

شانگهای بندری با رشد سریع و برجسته محسوب می‌شود که از لحاظ تجاری به یکی از مناطق کلیدی جهان تبدیل شده است. مجموع واردات و صادرات شانگهای از 434 میلیارد دلار در سال 2016 به 629 میلیارد دلار در سال 2021 با متوسط نرخ رشد سالانه 7.2 درصد افزایش یافت. نوع کالاهایی که به بندر شانگهای وارد و صادر می‌شوند عبارت‌اند از:
محصولات فلزی: مقاطع فولادی، آهن، آلومینیوم و مس
محصولات کشاورزی: غلات، میوه‌ها، سبزیجات، چای و قهوه
محصولات پتروشیمی: گازوئیل، بنزین، پلاستیک و گوگرد
تجهیزات صنعتی: توربین‌ها، پمپ‌ها و کلیدهای برقی
محصولات مصرفی: محصولات بهداشتی، لوازم آرایشی، لوازم خانگی
خودروها: خودروهای سواری، کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین
مواد غذایی: روغن‌های خوراکی، لبنیات، گوشت
موارد فوق فقط چند مورد از کالاهایی هستند که از بندر شانگهای وارد یا صادر می‌شوند. به‌عنوان مثال ممکن است همانند حمل بار از ترکیه به ایران کالاهایی هم‌چون انواع پوشاک و کفش نیز در این بندر به کشورهای مختلفی از جمله ایران حمل شود.

ارتباطات گسترده با نقاط مختلف جهان در بندر شانگهای

بندر شانگهای یکی از پرترافیک‌ترین و پررونق‌ترین بندرهای چین و کل جهان محسوب می‌شود که به‌عنوان یکی از مراکز تجارت بین‌المللی شناخته می‌شود. این بندر روابط تجاری نزدیکی در سراسر جهان دارد و اولین انتخاب برای برندهای خارجی است که وارد چین می‌شوند. کشورهایی که معاملات تجاری متعددی با شانگهای دارند شامل موارد زیر می‌شوند:
کشورهای آسیایی (ژاپن، هند، مالزی، سنگاپور، کره جنوبی)
کشورهای اروپایی
آمریکای شمالی
آمریکای جنوبی (برزیل، آرژانتین، شیلی)
کشورهای قاره آفریقا
استرالیا
نیوزلند
برای ارسال بار از ایران به بندر شانگهای نیز شما می‌توانید با کمک یک شرکت حمل و نقل هوایی بین المللی و شرکت حمل دریایی و کانتینری، بار خود را در ایمن‌ترین حالت ممکن به کشور چین ارسال کنید. هم‌چنین می‌توانید توسط این بندر و با راهنمایی یک شرکت بازرگانی حمل‌ونقل ارتباط خود با کشور چین را نیز گسترش دهید.

بندر شانگهای؛ اولین انتخاب برای برندهای خارجی به منظور ایجاد ارتباط تجاری

گسترش ارتباط با کشور چین از طریق بندر شانگهای برای تجارت بین‌الملل

در این مقاله در مورد بندر شانگهای و امکانات بازرگانی و تجاری این دروازه اقتصادی جهان صحبت کردیم. شانگهای چین یکی از بندرهای مهم شرق آسیایی است که اغلب صادرکنندگان و تجار بزرگ ایرانی به دنبال تجارت و مبادله با این بندر هستند. واردات از بندر شانگهای چین به ایران به‌صورت دریایی، گروپاژ و فول کانتینر، با کمترین ترانزیت تایم و مناسب‌ترین قیمت توسط هانزا انجام می‌شود. از‌این‌رو به‌‌منظور ارسال بار به کشور چین و ارتباط گسترده برای انجام معاملات بین‌المللی با این کشور می‌توانید با مشاوران هانزا از طریق شماره‌های درج شده در سایت در ارتباط باشید.