دانشنامه ترابری

استاندارد اجباری چیست؟ بررسی شرایط اخذ نشان استاندارد

آیا می دانید استاندارد اجباری چیست و چگونه باید برای تجارت کالا آن را دریافت کنید؟ اخذ استاندارد اجباری یکی از مهم ترین مراحلی است که برای صادرات و واردات برخی از کالاها باید انجام شود. این مدرک معتبر سلامت و کیفیت بالای یک محصول وارداتی یا صادراتی را تضمین می کند. هر تاجر و بازرگان که دغدغه سلامت محصولات مورد نظر خود را دارد، باید این کالاها را مورد آزمایش استاندارد قرار دهد. با توجه به اهمیت این موضوع در تجارت بین الملل، در این مقاله قصد داریم از صفر تا صد استاندارد اجباری و راهنمای اخذ آن را بیان کنیم. با مطالعه این مطلب همچنین با مدارک لازم برای دریافت استاندارد آشنا می شوید.
استاندارد اجباری چیست؟ بررسی شرایط اخذ نشان استاندارد

قانون استاندارد اجباری؛ اطمینان از سلامت و کیفیت محصولات 

همه ما بارها واژه استاندارد و علامت آن را روی کالاهای مختلف دیده‌ایم. استاندارد اجباری فرآیند و آزمایش‌هایی است که به‌منظور اطمینان از ایمنی، سلامت و کیفیت محصولات مختلف انجام می‌شود. در آزمایش‌های استاندارد، کمیت و کیفیت کلی محصولات مورد‌بررسی و آزمایش کامل قرار می‌گیرند؛ در‌صورت تایید، علامت استاندارد روی محصول درج خواهد شد.
برخی از کالاها مانند مواد غذایی یا بهداشتی باید برای توزیع و فروش در بازار استاندارد اجباری را دریافت کرده باشند؛ بنابراین اگر قصد فروش، صادرات یا واردات برخی از اقلام را دارید، حتما باید از ضرورت دریافت نشان استاندارد برای آن‌ها اطمینان حاصل کنید. تصور کنید که قصد واردات از کره جنوبی را دارید و محصول مورد‌نظرتان نیز باید نشان استاندارد داشته باشد؛ در‌چنین‌شرایطی، باید یک شخص سوم محصول را مورد‌بررسی قرار دهد. امروزه موسسه‌های مختلفی تحت عنوان استاندارد اجباری وجود دارند که مجوزهای لازم را برای ترخیص کالا صادر می‌کنند

اطمینان از سلامت و کیفیت محصولات

هدف از استاندارد اجباری واردات و صادرات چیست؟

هدف از اجرای قانون استاندارد اجباری در‌واقع اولویت قرار دادن حقوق مصرف‌کنندگان است. با وجود نشان استاندارد اجباری، کالاها و محصولات بی‌کیفیت و نامرغوب به کشور وارد نمی‌شوند و در چرخه اقتصاد قرار نمی‌گیرند. البته این نشان باید برای صادرات برخی از کالاها مانند زعفران یا عسل نیز دریافت شود. برای مثال، اگر قصد صادرات زعفران توسط یک شرکت حمل و نقل هوایی را داشته باشید، باید محصول صادراتی خود را مورد آزمایش استاندارد قرار دهید و بعد آن را ارسال کنید.

آشنایی با انواع استاندارد؛ از استاندارد ملی تا بین‌المللی

اکنون که متوجه شدید استاندارد اجباری چیست، بهتر است با انواع استاندارد نیز آشنا شوید. به‌طور‌کلی انواع این نشان عبارت‌اند از:
  استاندارد ملی: هر کشور برای بررسی سلامت و کیفیت محصولات، استاندارد مخصوص به خود را دارد. در ایران، سازمان ملی استاندارد این وظیفه را برعهده گرفته است.
 استاندارد منطقه‌ای: استاندارد منطقه‌ای با هدف گسترش روابط تجاری میان کشورهای یک منطقه شکل گرفته است. برای مثال، می‌توان به استاندارد اتحادیه اروپا اشاره کرد که با نشان CE نمایش داده می‌شود.
 استاندارد بین‌المللی: این نوع از استاندارد را همه کشورهای جهان قبول دارند. برای مثال، ایزو (ISO) معتبرترین سازمان ارائه‌کننده استاندارد بین‌المللی محصولات در جهان است.
به‌طور‌کلی، با دریافت نشان استاندارد در مواردی مانند واردات ماشین آلات صنعتی، مواد غذایی یا موارد دیگر، از سلامت کالاهای مورد‌نظر مطمئن خواهید شد. در ادامه با دو گواهینامه مهم دیگر در تجارت بین‌الملل نیز آشنا می‌شوید.

گواهینامه بازرسی (COI) چیست و چه کاربردی دارد؟

گواهینامه بازرسی (Certification of Inspection) برای اطمینان از کیفیت و سلامت محصولات خریداری شده، لازم و ضروری است. این گواهینامه، مشخصات ذکر‌شده توسط فروشنده را با اصل محصول دریافتی تطبیق می‌دهد تا از کیفیت کالا اطمینان حاصل شود. برای مثال، وقتی از یک کشور خارجی محصولی را می‌خرید، برای اطلاع از کیفیت کالا و رعایت تعهدات فروشنده باید به شرکت‌های بازرسی محصول، درخواست بررسی کیفیت آن را ارائه کنید.

گواهینامه انطباق (COC) چیست و چه کاربردی دارد؟

گواهینامه انطباق (Certification of Conformity) نشان می‌دهد که کالاهای خریداری شده با استانداردهای یک کشور مطابقت دارند یا خیر. ارائه این سند مهم و کاربردی معمولا در زمان ترخیص کالا از گمرک لازم و ضروری است. برای مثال، شرکتی که توسط حمل و نقل بین المللی به ژاپن قطعات هواپیما را وارد می‌کند، برای بررسی سالم بودن این قطعات باید درخواست گواهی COC را ارائه کند و آن را به گمرک ارائه دهد.

مدارک لازم برای اخذ مدرک استاندارد اجباری صادرات و واردات

اکنون که متوجه شدیم استاندارد اجباری چیست، بهتر است با مدارک لازم برای اخذ این مدرک مهم نیز آشنا شویم. به‌طور‌کلی، این مدارک عبارت‌اند از:
 فرم درخواست
  مدارک شخصی مدیرعامل
  کپی برابر اصل آگهی ثبت و روزنامه رسمی واحد تولیدی
  آگهی تغییرات مجموعه
  کپی برابر با اصل پروانه کسب و فعالیت
 فرم ثبت علائم تجاری
   کپی برابر با اصل آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی
 پرسشنامه اطلاعات فنی محصول
 اطلاعات آزمایشگاه واحد تولیدی
 گواهی تایید صلاحیت مسئول کنترل یا مدیر
 پرداخت کارمزد خدماتی و فیش پرداختی
دریافت استاندارد اجباری ممکن است ترخیص کالا از گمرک را با تاخیر مواجه کند. برای مثال، اگر قصد صادرات یا واردات از سریلانکا توسط حمل و نقل بین المللی به سریلانکا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که این مدارک را از قبل آماده کنید تا فرآیند ترخیص محموله از گمرک با سرعت بیشتری انجام شود.

نحوه اخذ نشان استاندارد برای محصولات چگونه است؟ 

پس از آماده‌سازی مدارک مذکور و اطمینان از صحت آن‌ها، برای دریافت استاندارد باید به سامانه isom.inso.gov.ir/standard/mainpage.php وارد شوید. پس از ثبت‌نام در این سایت و بارگذاری مدارک مربوطه، باید مراحل دریافت نشان استاندارد را تا انتها طی کنید. البته دریافت استاندارد کاری نسبتا پیچیده است و باید توسط افراد متخصص انجام شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از خدمات مشاوره شرکت‌های بازرگانی در این زمینه راهنمایی بگیرید. همچنین، برای ارسال کالاهای خود به سراسر جهان مانند حمل و نقل بین المللی به آلمان، فرانسه، کشورهای آسیایی و سایر مناطق دنیا می‌توانید از خدمات حمل بار شرکت هنزا ناو دریا استفاده کنید.

حمل و نقل بین المللی کالا های صادراتی و وارداتی

حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالاهای صادراتی و وارداتی با هانزا

در این مقاله به‌طور کامل بررسی کردیم که استاندارد اجباری چیست و چگونه دریافت می‌شود. اگر قصد تجارت کالا با کشورهای مختلف جهان را دارید، باید از خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی یک شرکت معتبر استفاده کنید. در‌واقع حمل بار، یکی از مهم‌ترین مراحل صادرات و واردات کالا محسوب می‌شود. شرکت هنزا ناو دریا با نام تجاری «هانزا» کلیه محموله‌های تجاری شما عزیزان را با مناسب‌ترین قیمت‌ها و در کمترین زمان ممکن به مقصد می‌رساند. با هانزا تجارتی مطمئن و پرسود را تجربه خواهید کرد. 

خدمات استاندارد اجباری چیست؟ بررسی شرایط اخذ نشان استاندارد توسط هانزا قابل ارائه نمی‌باشد و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و آموزش است.