دانشنامه ترابری

از صفر تا صد صادرات پسته ایران به سراسر جهان

پسته ایران را همه جهان می شناسند! بر اساس آمارها، فقط در سال 1400 حدود 135 هزار تن پسته به 75 کشور دنیا صادر شده است. در واقع پسته صادراتی ایران در کنار محصولات ایالات متحده آمریکا و چند کشور دیگه، یکه تاز بازار جهانی تجارت پسته محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم شرایط صادرات پسته ایران و بهترین کشورهای برای صادر کردن این محصول را معرفی کنیم. اگر شما نیز قصد انجام تجارت پسته ایران را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
از صفر تا صد صادرات پسته ایران به سراسر جهان

ارزش صادرات پسته ایران؛ محصولی خوش‌نام در بازار جهانی

پسته یکی از محبوب‌ترین انواع خشکبار در سطح جهان است. به‌دلیل ارزش غذایی بالا، میزان تقاضا برای این محصول نیز در بسیاری از کشورهای دنیا بسیار بالاست. امروزه کشورمان ایران یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان پسته در منطقه و کل جهان محسوب می‌شود. از‌آن‌جایی که میزان تولید پسته در ایران بیشتر از مصرف داخلی آن است، صادرات پسته ایران رواج فراوانی دارد و ارزش مالی قابل‌توجهی را برای تجار و بازرگانان ایجاد می‌کند.
 شاید مهم‌ترین مزیت صادر کردن پسته، سود فراوان و میزان ارز‌آوری قابل‌توجه آن برای کشور باشد. امروزه تجار و بازرگانان به‌خوبی می‌دانند که سود صادرات پسته چقدر چشم‌گیر است و به‌دلیل کیفیت انواع پسته تولید داخل، متقاضیان فراوانی برای این محصول در دنیا وجود دارد؛ بنابراین به‌راحتی می‌توان به‌جای کسب سود از طریق واردات کالا از چین، درآمد‌زایی از طریق تجارت پسته را آغاز کرد و برای کشور ارز‌آوری انجام داد. نکته جالب توجه این است که از 200‌هزار تن پسته تولیدی ایران، فقط 50‌هزار تن به مصرف داخلی تعلق می‌گیرد و ما‌بقی صادر می‌شوند.

ارزش صادرات پسته ایران؛ محصولی خوش نام در بازار جهانی

صادرات پسته ایران چه شرایطی دارد؟

اگر قصد آغاز صادرات پسته ایران را دارید ابتدا باید شرایط این بازار را در نظر بگیرید. معمولا شرایط صادرات پسته به کشورهای مختلف جهان با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتما از خدمات مشاوره یک شرکت بازرگانی کمک بگیرید. برای صادرات پسته حتما به این موارد دقت کنید:
 میزان تقاضا و نیاز مشتریان در کشورهای هدف
 شناخت انواع پسته صادراتی ایران
 استاندارد صادرات پسته در کشورهای مختلف (کیفیت، بسته‌بندی، نوع پسته و سایر موارد)
 قوانین، مجوزها و مدارک لازم برای آغاز تجارت
در ابتدا باید با انواع پسته تولیدی کشور آشنا شوید. امروزه حدود 4 نوع پسته صادراتی در ایران تولید می‌شوند که همگی ارزش بالایی دارند؛ البته ممکن است یک کشور فقط متقاضی نوع خاصی از پسته باشد. پس از بررسی همه این موارد، باید برای انتخاب شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی و یکی از روش‌های حمل و نقل زمینی، هوایی، دریایی یا ترکیبی برای حمل محموله خود اقدام کنید.

مراحل صادرات پسته ایران؛ آموزش تجارت پسته به‌ زبان ساده

مراحل صادرات پسته به هر کشور ممکن است با کشورهای دیگر متفاوت باشد. اما به‌طور‌کلی، تجارت پسته مراحلی دارد که در این بخش قصد داریم آن‌ها را بررسی کنیم.

تهیه بهترین نوع پسته برای صادرات؛ اولین مرحله از تجارت پسته

امروزه تولید‌کنندگان و باغ‌داران متعددی در کشور انواع پسته را با‌کیفیت بسیار مناسب تولید می‌کنند. برای تامین پسته صادراتی، ابتدا باید میزان تقاضا و نوع پسته درخواستی کشورهای هدف را به‌خوبی بررسی کنید. فرقی نمی‌کند که قصد صادرت کردن پسته یا صادرات کود را داشته باشید، در‌هر‌صورت، تامین محصول با‌کیفیت و اعلا، اولین مرحله از صادرات انواع محصولات و کالاهای ایران به کشورهای خارجی محسوب می‌شود. 

بسته بندی استاندارد و مستحکم پسته صادراتی؛ عاملی مهم برای ترغیب خریداران 

پس از تامین پسته اعلا و با‌کیفیت متناسب با هر بازار هدف، باید نسبت به بسته‌بندی این محصولات اقدام کنید. بسته‌بندی در فرآیند صادرات پسته ایران اهمیت بسیار بالایی دارد و نباید مورد غفلت تجار و بازرگانان قرار گیرد. یک بسته‌بندی مناسب از نظر ظاهری بسیار مقاوم است و طعم، رنگ و بوی محصولات را تا رسیدن به‌ دست مصرف‌کنندگان حفظ می‌کند. فراموش نکنید که اطلاعات پسته صادراتی مانند نوع، برند، شرکت صادر‌کننده، تاریخ انقضا و سایر مشخصات محصول باید روی بسته‌بندی هک شده باشد.

اخذ مجوزها و مدارک لازم برای صادرات پسته ایران 

اکنون باید نسبت به دریافت مجوزها و مدارک لازم برای صادرات پسته اقدام کنید. این مجوزها را باید با‌توجه‌به قوانین کشور مقصد و همچنین مقررات صادراتی ایران دریافت کنید. برای مثال، برای صادرات محصولات خوراکی به کشورهای دیگر دریافت مجوزها و استانداردهای بهداشتی که کیفیت محصولات را تایید کنند، لازم و ضروری است.
معمولا نمونه محصول به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد. همچنین، ممکن است لازم باشد نمونه‌ای از پسته صادراتی را برای خریداران پسته در کشور مقصد ارسال کنید. ارسال محموله به گمرک، انجام تشریفات گمرکی و گرفتن گواهی سلامت محصول برای صادرات نیز مرحله‌های دیگر صادرات پسته محسوب می‌شوند.

حمل‌و‌نقل بین‌المللی بار به کشور مقصد؛ یکی از مهم‌ترین مراحل تجارت پسته ایران 

برای صدور بارنامه، باید یک شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی معتبر را برای ارسال محموله خود به کشور مقصد انتخاب کنید. این شرکت با یکی از روش‌های حمل دریایی، هوایی، زمینی، ریلی یا ترکیبی محموله شما را به دست خریدار در کشور مقصد خواهد رساند.

بهترین کشور برای صادرات پسته کدام است؟

امروزه صادرات پسته ایران به بسیاری از کشورهای قاره سبز اروپا، آسیا و حتی بعضی از کشورهای آمریکایی نیز رواج دارد. رتبه‌های اول تا سوم واردات پسته از ایران به ترتیب به کشورهای آلمان، عراق و قزاقستان اختصاص دارد. کشورهای عربی حاشیه خلیج همیشه فارس مانند امارات و کویت و همچنین هند، روسیه و اسپانیا نیز متقاضی خرید پسته صادراتی ایران هستند. امروزه بخش قابل‌توجهی از پسته تولیدی ایران به دبی ارسال می‌شود. در‌واقع این شهر مدرن خاورمیانه، بهترین و مرغوب‌ترین پسته ایران را خریداری می‌کند.

بررسی مشکلات صادرات پسته ایران

امروزه ایران پس از ایالات متحده آمریکا رتبه دوم صادرات پسته را به خود اختصاص داده است. با‌این‌حال، تجارت پسته ایران نیز با مشکلات متعددی مواجه است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:
 کهن‌سالی باغ‌های پسته ایران
  قوانین و مقررات سخت‌گیرانه در حوزه صادرات پسته
  آفت‌های غیراستاندارد کشاورزی و باغ‌داری
 کمبود منابع آبی برای آب‌یاری
 نوسان نرخ دلار
روش‌های سنتی تجارت نیز یکی از دیگر از مشکلات پیش‌روی صادرات پسته ایران است. این مشکل‌ها می‌توانند جایگاه ایران در رتبه دوم صادرات پست دنیا را نیز تهدید کنند.

بررسی مشکلات صادرات پسته ایران

صادرات پسته ایران به اقصی نقاط جهان با خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی هانزا

در این مقاله شرایط صادرات پسته ایران را به‌طور کامل بررسی کردیم. برای تجارت پسته به خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی بار نیاز خواهید داشت. شرکت هنزا ناو دریا، کلیه محموله‌های صادراتی شما عزیزان را با انواع روش‌های حمل بار زمینی، هوایی، دریایی و ترکیبی به مقصد می‌رساند. با هانزا در کمترین زمان و با بهترین هزینه تجارت پسته را انجام دهید و سود فراوانی به دست آورید.