دانشنامه ترابری

آشنایی با انواع روش های پرداخت بین المللی

در معاملات تجاری همواره وجهی بین فروشنده و خریدار مبادله می شود که اساس انتقال مالکیت کالا به خریدار است. این وجه را می توان با روش های مختلف پرداخت. زمانی که بحث تجارت بین الملل مطرح می شود، داستان به کلی تغییر می کند و تاجران مجبور به استفاده از روش های خاصی هستند. باتوجه به شرایط اقتصادی و سیاسی انتخاب بهترین روش خرید بین المللی از نظر خریدار و فروشنده فرق می کند. ازهمین رو آشنایی با روش های پرداخت بین المللی برای همه فروشندگان و خریداران فراملی ضرورت دارد. اگر می خواهید با شیوه های پرداخت در معاملات بین المللی باخبر شوید، دقایقی از زمان ارزشمندتان را به خواندن این مقاله اختصاص دهید.
آشنایی با انواع روش های پرداخت بین المللی

پیش پرداخت نقدی؛ روش پرداخت پول بر‌مبنای اعتماد

اولین و ساده‌ترین روش پرداخت بین‌المللی، روش پیش پرداخت نقدی است که بر مبنای اعتماد بین دو طرف معامله صورت می‌گیرد. در روش پیش پرداخت (Advanced Payment) خریدار باید ریسک کل هزینه محصول را بپذیرد و مبلغ را به‌طورکامل همراه با درخواست کالا برای فروشنده ارسال کند. واضح است که عمده ریسک در روش پیش پرداخت نقدی متوجه خریدار می‌شود؛ در واقع اگر فروشنده اقدام به ارسال کالا نکند یا محصولات کمتر از حد معین و معیوب باشد، مشکلات فراوانی برای خریدار به وجود خواهد آمد.
یکی از مهم‌ترین شرط‌های انجام انواع معاملات بین المللی با روش پیش پرداخت این است که بین کشور خریدار و فروشنده از نظر صادرات و واردات منع قانونی وجود نداشته باشد. به‌عنوان مثال، به‌منظور تجارت در تایلند برای بسیاری از کالاها این شرط وجود دارد و مانعی بر سر راه خریدار از نظر قانونی نخواهد بود. بااین‌حال، بررسی کامل قوانین و مقررات معاملات بین‌المللی بین دو کشور شرط عقل است.

پیش پرداخت نقدی؛ روش پرداخت پول بر مبنای اعتماد

حساب باز؛ بهترین روش خرید بین المللی از نظر خریدار

روش پرداخت بین‌المللی حساب باز را می‌توانیم نقطه مقابل روش پیش پرداخت نقدی بدانیم. در روش حساب باز (Open account trade) ابتدا خریدار درخواست کالا را می‌دهد؛ سپس فروشنده محصولات موردنظر را بسته‌بندی و با استفاده از انواع روش‌های حمل مانند حمل و نقل دریایی برای گمرک خریدار ارسال می‌کند. عملیات پرداخت بعد از رسیدن کالا و ظرف مدت زمانی که دو طرف معامله با یکدیگر به توافق رسیده‌اند، باید انجام شود. شرط اول در این نوع از معاملات نیز وجود اعتماد کامل میان خریدار و فروشنده است. به‌علاوه، فروشنده باید دقیقا مطابق با قوانین انتقال ارز در کشور خریدار معامله را انجام دهد. حساب باز یکی از انواع پرداخت های بین المللی است که در آن خریدار کمترین ریسک و فروشنده بیشترین ریسک را متحمل می‌شود.

پرداخت براتی؛ شرایط برابر در معامله بین‌المللی

در روش پیش پرداخت نقدی بیشترین ریسک را خریدار متحمل می‌شد و در روش حساب باز، فروشنده فشار روانی بالایی را تحمل می‌کند. روش پرداخت براتی در واقع از ترکیب دو روش قبلی و برای از بین رفتن ریسک آن‌ها به وجود آمد. روش پرداخت براتی را باتوجه‌به اینکه برات از طریق بانک یا به‌طورمستقیم از فروشنده به خریدار ارسال شود، به دو دسته کلی اسنادی و وصولی تقسیم می‌کنند. قبل از اینکه به معرفی این روش‌ها بپردازیم، توصیه می‌کنیم شرایط حمل کالا از چین و سایر کشورها را با دقت بررسی کنید.
در روش پرداخت برات وصولی یا ساده فروشنده همراه با ارسال کالا برای خریدار برات را هم در وجه او صادر می‌کند. بااین‌حال، برات اسنادی روش مطمئن‌تری است که طی آن فروشنده، برات را با ریسک کمتری برای بانک کشور خریدار ارسال می‌کند. درواقع برات در بانک تنظیم شده و از همین طریق به دست مشتری نیز می‌رسد. برات اسنادی را می‌توانید به شکل‌های مختلفی از جمله دیداری یا مدت‌دار تنظیم کنید. در نهایت برات از طریق بانک به خریدار منتقل شده، وجه نقد از او گرفته شده و تحویل فروشنده داده می‌شود.
در برات مدت‌دار، خریدار برات را پشت‌نویسی می‌کند و در زمان مشخص‌شده، مبلغ را برای بانک واریز می‌کند. البته باید توجه کنید که بانک در این روش تضمین صددرصدی پرداخت نمی‌دهد و صرفا به‌عنوان یک واسطه میان خریدار و فروشنده عمل می‌کند. ازهمین‌رو دو طرف باید به یکدیگر به اعتماد کامل داشته باشند تا مشکلی در این روش پرداخت به وجود نیاید. کلیه روش های پرداخت تجارت بین الملل برای بهتر شدن روابط تجاری و بهبود اقتصاد جوامع شکل گرفته است.

اعتبار اسنادی؛ یکی از بی‌خطرترین شیوه های پرداخت بین المللی

اعتبار اسنادی را می‌توانیم به‌عنوان یکی از بهترین روش های پرداخت در تجارت بین الملل عنوان کنیم که با نام «L/C» نیز شناخته می‌شود. در این روش که یکی از بی‌خطرترین انواع روش های پرداخت در معاملات بین المللی است، خریدار بعد از مذاکره با فروشنده یک حساب بانکی در بانک موردتوافق دو طرف معامله باز می‌کند. این حساب باید به نام مشتری باشد و مبلغ معامله به آن واریز شود. در مقابل، خریدار با ارائه اسناد به بانک وجه واریزی را دریافت می‌کند. هرچند روش پرداخت اعتبار اسنادی بی‌خطرترین روش به شمار می‌رود، اما فرایند آن بسیار زمان‌بر خواهد بود؛ ازهمین‌رو، به‌عنوان مثال برای حمل و نقل بین المللی به فرانسه علاوه‌بر زمان حمل بار، زمان لازم برای انجام کارهای بانکی را هم باید در نظر بگیرید.

انواع روش پرداخت اعتبار اسنادی برای اطمینان کامل طرفین معامله

اعتبار اسنادی به روش‌های مختلفی از جمله برگشت‌پذیر و برگشت‌ناپذیر قابل‌انجام است. در روش اعتبار اسنادی برگشت‌پذیر، خریدار حق فسخ اعتبار را دارد یا از هر روشی می‌تواند آن را تغییر دهد. در هر دو صورت فروشنده ریسک بالایی را تحمل می‌کند. اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت انجام هرگونه تغییری در توافق اولیه باید با مذاکره و توافق مجدد انجام شود؛ ازهمین‌رو خریدار بدون امضا و تایید طرف دیگر معامله حق دست‌کاری در آن را ندارد. توصیه می‌کنیم قبل از حمل و نقل بین المللی به صربستان یا سایر کشورها حتما چنین مواردی را بررسی کنید تا متحمل ضرر نشوید.
نوع دیگری از اعتبار اسنادی وجود دارد که به آن اعتبار اسنادی غیرقابل‌برگشت تاییدشده می‌گویند. در این روش فروشنده از طرف بانک موردتوافق تضمین‌های موردتوجهی دریافت می‌کند و معامله بدون کوچک‌ترین ریسکی انجام می‌شود.

انتخاب روش پرداخت بین‌المللی به چه عواملی بستگی دارد؟

تجارت بین‌الملل امروزه اهمیت و نقش قابل‌توجهی در تامین نیازهای یک کشور و ارتباط آن با سایر جهان دارد. ازهمین‌رو خطرات روش های پرداخت در بازرگانی بین الملل نباید مانع از انجام چنین معاملاتی شود. تاجران و معامله‌گران بین‌المللی برای اینکه بتوانند معامله بی‌خطری داشته باشند، باید بهترین روش پرداخت را انتخاب کنند انتخاب از میان  روش های پرداخت پول باید به‌صورت توافقی بین طرفین معامله انجام شود که به عوامل زیر نیز بستگی دارد:
 مدت زمان همکاری دو طرف معامله و میزان اعتماد آن‌ها به یکدیگر
 موقعیت سیاسی، اقتصادی و قانونی کشورهای خریدار و فروشنده
 موقعیت مالی دو طرف معامله مخصوصا خریدار
 فاصله جغرافیایی بین کشور خریدار و فروشنده
 تعداد دفعات معامله، مهلت پرداخت و مبلغ آن
 فرصت کسب اعتبار و هزینه‌های مربوطه
باتوجه‌به موارد بالا و حتی مشورت از افراد آگاه و متخصص در این زمینه، می‌توانید از میان انواع معاملات بین المللی بهترین و کم‌ریسک‌ترین روش پرداخت را انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، برای حمل و نقل بین المللی به هند باید حتما موقعیت سیاسی و اقتصادی ایران و هندوستان را به‌طورکامل مدنظر قرار دهید. 

اعتبار اسنادی؛ یکی از بی خطرترین شیوه های پرداخت بین المللی

حمل و نقل بین المللی کالاهای وارداتی و صادراتی با خدمات هانزا

در این مقاله نحوه تجارت بین المللی و انواع روش های پرداخت بین المللی را با یکدیگر بررسی کردیم. همه تاجران و شرکت‌هایی که قصد خرید و فروش بین المللی دارند، باید با کلیه این روش‌ها آشنا باشند و بهترین و کم‌خطرترین راه را برای معاملاتشان انتخاب کنند. بعد از انتخاب شیوه معامله و پرداخت بین‌المللی فقط کافی است یک شرکت معتبر حمل‌ونقل پیدا کنید و این کار را به آن‌ها بسپارید.
شرکت هنزا ناو دریا با نام تجاری هانزا با سال‌ها تجربه در زمینه حمل کالاهای وارداتی و صادراتی انواع خدمات حرفه‌ای حمل بار به سراسر جهان را با قیمت مناسب و با تحویل به‌موقع محموله عرضه می‌کند.

خدمات آشنایی با انواع روش های پرداخت بین المللی توسط هانزا قابل ارائه نمی‌باشد و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و آموزش است.