دانشنامه ترابری

آموزش صفر تا صد واردات کالاهای خارجی

در سال 2022، آمار واردات به ایران از کشورهای خارجی معادل 53 میلیون دلار آمریکا بوده که در برابر آمار سال 2021، با رشد چشمگیری مواجه شده است. به طورکل، واردات کالا یک تجارت باستانی محسوب می شود که پیشینه آن به بیش از 4 هزار سال پیش برمی گردد. بسیاری از تجار باید برای معاملات بین المللی نسبت به قوانین و مراحل واردات کالا آگاه باشند. ما در این مقاله به بررسی مراحل واردات از خرید خارجی تا ترخیص کالا می پردازیم. شما می توانید با مطالعه این مقاله، نسبت به همه قوانین و شرایط واردات انواع کالا به ایران آگاه شوید.
آموزش صفر تا صد واردات کالاهای خارجی

اخذ کارت بازرگانی؛ اولین قدم از مراحل واردات کالا

اولین مرحله برای اقدام به واردات کالا، اخذ کارت بازرگانی است. تجار و بازرگانان ابتدا باید برای دریافت کارت بازرگانی خود اقدام کنند. با وارد کردن اطلاعات افراد حقیقی و حقوقی در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند می‌توان درخواست خود را برای دریافت کارت بازرگانی ثبت کرد. برای این کار شما باید شعبه اتاق بازرگانی مورد‌نظر خود را نیز در سامانه وارد کنید. 
در‌واقع درخواست این اطلاعات به‌منظور جلوگیری از قاچاق کالا انجام می‌شود. دقیقا مانند مراحل ثبت شرکت کشتیرانی که باید اطلاعات و جزئیات فعالیت در اتاق بازرگانی و سازمان بین المللی فورواردری ثبت شده باشد. 
تعیین حوزه فعالیت برای واردات به ایران
با داشتن کارت بازرگانی، افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند برای واردات و صادرات کالا اقدام کنند. شما برای دریافت کارت بازرگانی باید حوزه فعالیت تجاری خود را مشخص کنید. به هر فرد حقیقی یا حقوقی فقط یک کارت بازرگانی در یک حوزه تعلق خواهد گرفت. علاوه‌بر این، هر فرد باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد تا برای دریافت این کارت مجاز شود:

  • حداقل سن 21 سال برای افراد حقیقی
  • برگه پایان خدمت
  • داشتن آدرس کسب‌ به‌صورت ثبت‌شده
  • حساب جاری در بانک‌های معتبر

علاوه‌بر موارد گفته‌شده، داشتن حداقل مدرک دیپلم و سابقه تجارت نیز برای برخی از حوزه‌های فعالیت اهمیت دارد. پس از ارائه مدارک و تاییدیه‌ها، درخواست شما بررسی شده و کارت پس از مدت مشخص به دستتان خواهد رسید. به‌طور‌کل، هر بازرگان یک کشور را برای تجارت خود انتخاب می‌کند. با‌این‌حال افرادی که قصد تجارت به چند کشور را دارند باید به اتاق بازرگانی اطلاع دهند. پیشنهاد می‌شود از یک استراتژی تجارت پیروی کنید تا روش ارسال بار مانند، حمل و نقل دریایی، هوایی یا حتی ترکیبی را از همان ابتدا انتخاب کنید.

اخذ کارت بازرگانی؛ اولین قدم از مراحل واردات کالا

شناخت قوانین واردات کالا؛ مهم‌ترین بخش مراحل واردات کالا

پس از دریافت کارت بازرگانی باید نسبت به قوانین واردات کالا آگاه باشید. برخی از این قوانین و مقررات دائماً در حال تغییر است. به‌همین دلیل یک وارد‌کننده باید مرتب اخبار و قوانین واردات کالا از یک کشور را چک کند. برای مثال، اگر قصد واردات یا صادرات آهن به کشور‌های اروپایی یا ترکیه را دارید، باید به‌طور مرتب نسبت به قوانین آن اطلاعات خود را افزایش دهید. علاوه‌بر این، آگاهی از اینکوترمز که اصطلاحات مربوط به تجارت است، بسیار اهمیت دارد. 

شناخت بازار و تعیین استراتژی واردات

استراتژی تجارت یا بیزینس پلن، جز اصلی هر کسب‌و‌کار محسوب می‌شود. همه افراد و کارمندان شرکت در اجرای آن باید نقش داشته باشند. به‌همین دلیل این طرح باید به زبان ساده نوشته شده باشد. پس از طراحی استراتژی شناخت بازار و نیاز جامعه بسیار اهمیت دارد. به‌طور‌کل می‌توان گفت که واردات موفق نیاز به دانش محصول و آگاهی نسبت به شرایط منحصر‌به‌فرد بازار خواهد داشت. بسیاری از تجار با واردات کالا از چین، محصولات نامرغوبی را در بازار کشور عرضه می‌کنند. نداشتن شناخت و بی‌توجهی به کیفیت کالا در طولانی‌مدت تجارت را محکوم به شکست می‌کند. 
ارتباط با فروشنده خارجی و درخواست پروفرما 
پیدا کردن فروشنده خارجی دغدغه اصلی بسیاری از تجار محسوب می‌شود. حضور در نمایشگاه‌ها یکی از راه‌های شناخت فروشنده‌های خارجی است. با‌این‌وجود، جستجوی اینترنتی نیز طرفداران بسیاری دارد. برخی از سایت‌های بین‌المللی به معرفی فروشندگان و تولید‌کنندگان در کل دنیا می‌پردازند. در این سایت‌ها می‌توانید به راحتی نام و مشخصات تماس فروشنده یا تامین‌کننده را پیدا کنید. البته باید دقت کنید که سایت‌ها در سطح جهانی معتبر باشند.
پس از پیدا کردن فروشنده باید درخواست خود را به او ارسال کنید. پس از تایید و انجام مراحل فروش، باید درخواست پروفرما صادر شود. پروفرما پیش فاکتور رسمی است که همه جزئیات فروش در آن به تایید مشتری و فروشنده رسیده باشد. برای مثال، اگر قصد واردات از فیلیپین را دارید، باید در پروفرما، وزن محصول، تاریخ تحویل، نحوه حمل و نقل بین المللی به فلیپین، نوع پرداخت هزینه و سایر اطلاعات از این قبیل باید درج شده باشد. 

ثبت سفارش و اطلاعات واردات در سامانه صمت

یکی دیگر از مراحل واردات کالا که اهمیت بسیار بالایی دارد، ثبت سفارش در اطلاعات صمت است. درخواست خود را به‌منظور واردات کالا باید در این سامانه ثبت کنید تا هنگام ترخیص آن دچار مشکل نشوید. برخی از کالا‌ها نیز ممنوعیت واردات دارند. شما می‌توانید با ثبت درخواست در این سامانه نسبت به قوانین واردات محصول آگاه شوید. 
حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالا و ارسال به گمرک
پس از انجام همه مراحل واردات کالا، نوبت به بیمه کالا و انتخاب روش ارسال خواهد رسید. حمل و نقل بین المللی به کنیا، کشور‌های اروپایی و سایر نقاط دنیا باید از سوی شرکت‌های قانونی و تایید‌شده انجام شود. در‌غیر‌این‌صورت، تاجر ضرر هنگفتی را باید متحمل شود. انتخاب هر یک از روش‌های حمل‌و‌نقل با توجه به کشور مبدا و نوع کالا انجام می‌شود. علاوه‌بر این، روش حمل‌و‌نقل بین‌المللی باید مورد‌تایید فروشنده نیز باشد. پس از انتخاب بهترین روش، همه محصولات وارداتی باید بیمه شوند. 

ترخیص کالا از گمرک؛ آخرین مرحله واردات به ایران

ترخیص کالا از گمرک جزو آخرین مراحل واردات کالا محسوب می‌شود. پس از ارسال کالای خریداری شده از سوی فروشنده خارجی، محصول وارد گمرک می‌شود. در این مرحله، مامورین به بررسی پرونده و تطابق آن با بار وارداتی می‌پردازند. برای ترخیص کالا باید صاحب کارت بازرگانی یا حق‌العملکار گمرکی به‌صورت حضوری مراحل انجام دهند.

انتخاب بهترین راه واردات کالا به ایران

انتخاب بهترین راه واردات کالا به ایران با هانزا

در این مقاله به بررسی مراحل واردات کالا پرداختیم. این مراحل شامل دریافت کارت بازرگانی، ارتباط با فروشنده خارجی، ارسال پروفرما، انتخاب روش حمل‌و‌نقل بین‌المللی و ثبت اطلاعات در سامانه تجارت است. شما می‌توانید برای افزایش اطلاعات در‌خصوص انتخاب بهترین روش حمل و نقل بین‌المللی با کارشناسان هانزا در تماس باشید.