دانشنامه ترابری

مراحل و قوانین صادرات صنایع دستی ایران

ایران رتبه سوم در صادرات صنایع دستی در دنیا را دارد. به دلیل ظرافت هنر دست ایرانیان و منحصر به فرد بودن آن، بسیاری از افراد از سراسر دنیا خریدار آن محسوب می شوند. ایران به عنوان سرزمین صنایع دستی ارزشمند شناخته شده است. از این رو بسیاری از تجار به صادرات انواع صنایع دستی به کشورهای دنیا می پردازند و از این طریق سود بالایی نیز به دست می آورند. برای آشنایی با مراحل و قوانین صادرات صنایع دستی و جذب سود و سرمایه بالا، پیشنهاد می کنیم این مقاله را با دقت مطالعه کنید.
مراحل و قوانین صادرات صنایع دستی ایران

آشنایی با مراحل صادرات صنایع دستی

اولین مرحله قبل از هر اقدامی، آشنایی با مراحل صادرات صنایع دستی است. افرادی می‌توانند صادرات محصولات مختلف را انجام دهند که کارت بازرگانی مرتبط در حوزه فعالیت داشته باشند. پس می‌توان گفت اولین مرحله از صادرات صنایع دستی ایران، دریافت کارت بازرگانی است. در مرحله آخر نیز انتخاب شرکت حمل و نقل دریایی بین‌المللی برای ارسال محصولات صادراتی به کشور مقصد اهمیت دارد. در ادامه همه مراحل لازم برای ارسال صنایع دستی به سراسر دنیا را بررسی خواهیم کرد.

دریافت پروفرما یا پیش فاکتور

قدم اول؛ مکاتبه با خریدار خارجی؛ بازاریابی محصولات و صنایع دستی

سرمایه برای انجام صادرات بسیار اهمیت دارد. برای صادرات صنایع دستی، ابتدا باید کالای مورد‌نظر خود را تهیه کرده و مشتری آن را پیدا کنید. در این بین، مکاتبه با خریدار خارجی و بازاریابی بسیار اهمیت دارد. شما می‌توانید با بسته‌بندی ارزنده و شناخت بازار هدف، تجارت سودمندی داشته باشید. دقیقا همان‌طورکه شرایط فریت بار به هلند با کشوری مانند قطر تفاوت دارد، سلیقه مردم اروپایی با کشور‌های عربی نیز متفاوت خواهد بود. با شناخت این تفاوت‌ها می‌توان در مسیر تجارت موفق شد. بسیاری از سرمایه‌داران برای موفقیت در این مرحله مهم، اقدام به دریافت کمک از افراد متخصص می‌کنند. 

قدم دوم؛ دریافت پروفرما یا پیش فاکتور

پروفرما یا پیش فاکتور از مهم‌ترین مدارکی است که در همه مراحل صادرات به آن نیاز خواهید داشت. از‌این‌رو، تنظیم این سند مهم بسیار اهمیت دارد. برای تنظیم اسناد تجاری، باید با اینکوترمزها آشنا باشید. در‌واقع اینکوترمز مجموعه‌ای از اصطلاحات صادرات و واردات است که اتاق بازرگانی بین‌المللی آن‌ها را به‌منظور یکپارچه‌سازی این صنعت منتشر می‌کند. در پروفرما باید مشخصات خریدار، فروشنده و محصول صادراتی به‌طور دقیق نوشته شده باشد. علاوه‌بر این، نحوه پرداخت هزینه، چگونگی ارسال کالا و زمان تحویل نیز باید مشخص شود.

قدم سوم؛ پرداخت هزینه‌ها و بیمه محصولات

هزینه‌های صادرات صنایع دستی مربوط به تهیه اقلام مورد‌نیاز، بسته‌بندی مناسب سلیقه کشور مقصد و حمل آن است. برای مثال، اگر خریدار در کشور اروپایی باشد، نسبت به کشور‌های همسایه هزینه متفاوتی برای حمل‌و‌نقل صنایع باید پرداخته شود. زیرا این محصولات بسیار حساس بوده و با انتخاب یک روش مناسب، می‌توانید با کمترین درصد آسیب، بار صادراتی خود را به کشور مقصد برسانید. علاوه‌بر توجه به نوع حمل‌و‌نقل، باید محصولات صادراتی را بیمه کنید. در این صورت با آسیب هر یک، ضرری متوجه شما نخواهد شد. 

قدم چهارم؛ اظهار کالا به گمرک و تعرفه گمرکی

برای صادرات هر کالایی باید عوارضی نیز پرداخت شود. هنگامی که کالای خود را به گمرک اظهار می‌کنید، عوارض آن متناسب با شناسه کالا برآورد می‌شود. پس از پرداخت مبلغ مشخص‌شده، بار شما آماده ارسال به سوی مقصد خواهد شد. ولی، صادرات صنایع دستی هیچ‌گونه عوارضی در گمرک ایران ندارد. از‌این‌رو سرمایه لازم برای صادرات صنایع دستی کمتر از سایر محصولات خواهد بود. برای صادرات باید نرخ و ارزش واقعی کالا از سوی بانک مرکزی برآورد شود. این مبلغ باید از اظهارنامه صادراتی نوشته شده تا خریدار از آن مطلع باشد. 

قدم پنجم؛ انتخاب روش ارسال محصولات صادراتی 

پس از دریافت مجوز‌های لازم برای صادرات، باید بهترین راه را برای صادرات انتخاب کنید. پیشنهاد می‌شود حتما برای انتخاب روش حمل‌و‌نقل با یک شرکت معتبر و قانونی مشورت کنید. در شرکت هانزا ناو دریا، متناسب با محصول صادراتی و کشور مقصد، بهترین راه به تاجران پیشنهاد می‌شود. فرقی ندارد حمل و نقل بین المللی به چک یا دبی؛ شما می‌توانید انواع روش‌های حمل‌و‌نقل آبی، هوایی، زمینی با ترکیبی را برای صادرات کالای خود انتخاب کنید. 

صنایع دستی ایران و کشور‌های خارجی طرفدار آن

ایران صنایع دستی بسیار متنوعی دارد؛ ولی چند دسته آن در بین کشور‌های خارجی محبوبیت بیشتری دارد. این صنایع شامل موارد زیر می‌شود:
 قلم‌زنی
 طلا‌کوبی
 نقره
 انگشتر
 سنگ‌تراشی
 معرق
 خاتم‌کاری
 سنگ فیروزه
 فرش دستباف
 گبه و جاجیم ایرانی
 مرصع‌کاری
 مینا‌کاری
 حصیر‌بافی
معمولا خریدار این صنایع بیشتر کشور‌های امارات متحده عربی، عراق، افغانستان، کره، سوریه، چین، آفریقای جنوبی، پرتغال، اندونزی، اسپانیا، نروژ، ایتالیا و آلمان هستند. در ادامه قوانین برخی از این کشور‌ها را بررسی خواهیم کرد. 

صادرات صنایع دستی به آلمان و سایر کشور‌های اروپایی

کشور آلمان هفدهمین شریک تجاری ایران در سال‌های اخیر بوده است. بیشترین صنایع دستی وارداتی در آلمان شامل فرش‌های دستباف، گبه و پاپوش‌های دست‌ساز هستند. در شرکت هنزا ناو دریا، شما می‌توانید محصولات مختلف را از طریق حمل و نقل بین المللی به دانمارک، آلمان، هلند، سوئد، نروژ و سایر کشور‌های اروپایی صادر یا وارد کنید. 

صادرات صنایع دستی به قطر و عراق

قطر و عراق دو کشور همسایه ایران هستند که به‌غیر از صنایع دستی، در بسیاری از موارد دیگر، خریدار کالا‌های ایرانی هستند. عراق طولانی‌ترین مرز زمینی را با ایران دارد و قطر نیز از طریق مرز آبی یا هوایی با ایران مشترک است. از آن‌جایی که میزان صادرات به این کشور‌ها در بین تاجران ایرانی طرفدار دارد، بسیاری از بازرگانان برای کاهش رقبای خود به صادرات صنایع دستی به کشور‌های اروپایی می‌پردازند. 
هزینه حمل و نقل بین‌المللی یا ارسال خرده بار به کشور‌های جهان بستگی به میزان مسافت یا مقدار بار دارد. شما می‌توانید در صفحه حمل و نقل بین المللی به ایتالیا، هزینه ارسال کالا را استعلام بگیرید.

صادرات صنایع دستی به آلمان و سایر کشور های اروپایی

خدمات شرکت هنزا ناو دریا؛ حمل‌و‌نقل محصولات صادراتی و وارداتی 

در این مقاله به بررسی قوانین و مراحل صادرات صنایع دستی پرداختیم. مراحل صادرات پیچیدگی و قوانین خاصی دارد که برای هر محصول متفاوت است. از‌این‌رو پیشنهاد می‌کنیم در صورت آشنا نبودن با این مراحل، حتما با یک کارشناس متبحر مشورت کنید. در خصوص نحوه ارسال بار نیز می‌توانید از کارشناسان هانزا کمک بگیرید.