بنادر جهان

گوانگجو؛ همه نکاتی که باید بدانید

بندرها نقش مهمی در زمینه حمل و نقل بین المللی و واردات و صادرات کالا دارند. یکی از این بندر های مطرح بین المللی، گوانگجو است که به عنوان بندری جادویی در جنوب چین شناخته می شود. حرکت مداوم کشتی های کروز و مسافربری و ورود پیوسته کانتینرها و کشتی های تجاری به این آبراه، گوانگجو را به یکی از بنادر مهم چین و لنگرگاه های مهم برای کشتی های باربری و کانتینرهای حمل بار تبدیل کرده است. در این مقاله می خواهیم به بررسی پتانسیل ها و امکانات پایانه ها و ترمینال های کانتینری بندر گوانگجو بپردازیم. اگر به عنوان یک بازرگان یا خواننده کنجکاو، علاقه مند به آشنایی با امکانات و امتیازات بندر گوانگجو هستید، باید بگوییم که این مقاله برای شما نوشته شده است.
آشنایی با بندر گوانگجو و نقش آن در تجارت بین‌المللی چین

بندر گوانگجو کجاست؟ آشنایی با مهم‌ترین بندر جنوب چین

بندر گوانگجو (گوانگ‌ژو یا گوانجو) با نام بندر کانتون نیز شناخته می‌شود. این بندر در شهر گوانجو، استان گوانگدونگ چین واقع شده و بندر اصلی این شهر است. گوانجو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پررفت‌وآمدترین بنادر چین و در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود. این بندر که در امتداد رودخانه پرل واقع شده است،‌ نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد. همچنین این بندر به‌عنوان یکی از دروازه‌های اصلی تجارت بین‌المللی در جنوب چین عمل می‌کند. تجارت بین‌المللی و حمل کالا با کانتینر از گوانجو به ۳۰۰ بندر در بیش از ۸۰ کشور و جهان انجام می‌شود. بهره‌برداری از این بندر توسط شرکت دولتی گوانگ‌ژو صورت می‌گیرد.

گوانگجو؛ بندری مهم در عرصه حمل‌ونقل بین‌المللی در جنوب چین

اهمیت بندر گوانگجو در حمل‌ونقل بین‌المللی و معاملات بازرگانی

بندر گوانگجو در چین به‌عنوان مرکز اقتصادی و حمل‌ونقل مهم منطقه دلتای رودخانه‌ی پرل و استان گوانگدونگ عمل می‌کند. همچنین این بندر مرکز حمل‌ونقل مهمی برای صنایع واقع در استان‌های مجاور مانند گوانگ‌شی، یون‌نان، گویژو، سیچوآن، هونان، هوبی و جیانگ‌شی محسوب می‌شود.
در سال ۱۹۹۹ این بندر با جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون تن بار، دومین بندر شلوغ در کشور چین بود. با افزایش ورود کشتی‌ها و کانتینرهای شرکت حمل و نقل بین المللی از سراسر جهان، آمار جابه‌جایی محموله‌ها در بندر گوانگ‌ژو در سال ۲۰۱۰ به ۴۱۰ میلیون تن رسید. به‌این‌ترتیب این بندر به پنجمین بندر شلوغ جهان برای محموله‌های غیر‌کانتینری و هفتمین بندر جهان برای محموله‌های کانتینری تبدیل شد. 

امکانات تجاری بندر گوانگجو؛ حضور پایانه‌های کانتینری مختلف برای جابه‌جایی محموله‌ها

بندر گوانگجو به‌عنوان بزرگترین بندر جامع جنوب چین در‌حال‌حاضر مجهز به ۴۶۰۰ سکوی دسترسی به دریا، ۴۹ اسکله، ۲۳ لنگرگاه و ۱۳ شناور  است. از جمله امکانات تجاری این بندر می‌توان به پایانه‌های کانتینری گوانگجو اشاره کرد. هفت شرکت در چهار منطقه بندری در بندر گوانگژو شامل ترمینال هنان و پایانه Xinfeng در منطقه بندر مرکز شهر، بندر قدیمی Huangpu و Huangpu New Port-GCT در منطقه بندر Huangpu، پایانه Xinsha در منطقه بندر Xinsha، و پایانه Oceangate چین جنوبی گوانگژو و شرکت Stevedoring نانشا در منطقه بندر نانشا در امر جابه‌جایی کانتینرها مشارکت دارند.

در‌حال‌حاضر پروژه‌هایی در بندر گوانگژو برای حفظ موقعیت این بندر در عرصه حمل‌ونقل بین‌المللی و تبدیل گوانجو به بندر بین‌المللی کانتینری در حال انجام است. ترمینال نانشا بندر گوانگژو و پایانه فاز دوم شینشا از جمله این پروژه‌ها هستند که ورود کانتینرهایی با محموله‌های فله و غلات به آب‌های عمیق را تسهیل می‌کنند. 

ترمینال کانتینری بندر جدید Huangpu-Guangzhou نیز یک سرمایه گذاری مشترک بین گروه بندر گوانگژو و PSA است. این ترمینال ارتباط عالی با مسیرهای آبی، جاده‌ای و خطوط ریلی دارد. به‌ همین‌ دلیل شاهد حضور روزافزون شرکت حمل و نقل ترکیبی در این منطقه هستیم. امکانات موجود در ترمینال کانتینری بندر جدید Huangpu بندر گوانگژو شامل ۱۶۰ هکتار (۶۵۰ هزار متر مربع) مساحت بندر و ۹.۴ هکتار (۳۸ هزار متر مربع) فضای انبار است. این پایانه از ۸۰۹ متر اسکله با عمق ۱۲.۵ متر تشکیل می‌شود و ظرفیت پذیرش ۹۰۰ هزار TUE در سال را دارد.

فعالیت‌های در حال انجام در بندر گوانجو؛ نقش گوانگجو در کمک به اقتصاد چین

با امکان واردات از آلمان، فرانسه، اسپانیا و سایر کشورهای اروپایی، کشورهای آسیای غربی و همسایه، بندر گوانگ‌ژو نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور چین ایفا می‌کند. در این بندر انواع فعالیت‌ها در عرصه حمل‌ بار همچون بارگیری و تخلیه، انبارداری و خدمات حمل‌و‌نقل کانتینری صورت می‌گیرد. محصولات کشاورزی، صنعتی و تولیدی بسیاری شامل نفت، زغال سنگ، غلات، کود شیمیایی، فولاد، معدن و اتومبیل‌ها از طریق این بندر به نقاط مختلف چین و اقصی نقاط دنیا فرستاده می‌شوند. همچنین در این بندر خدمات مربوط به حمل‌ونقل مسافران صورت می‌گیرد. 

قابلیت بندر گوانگجو برای حمل‌ونقل مسافران به گوشه کنار دنیا 

در سال ۲۰۱۶ بندر گوانگژو ظرفیت انتقال ۸۷۳.۴۰۰ مسافر را تکمیل کرد. در مجموع ۱۰۴ کشتی کروز در طول سال در این بندر پهلو می‌گیرند که در مجموع ۳۲۶.۰۰۰ مسافر را حمل می‌کنند. تعداد مسافران کشتی‌های کروز در بندر گوانگجو در رتبه سوم کشور قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۷ حجم حمل‌و‌نقل مسافر از بندر گوانگ‌ژو ۵۲۷.۰۰۰ نفر و ترافیک حمل‌ونقل عمومی آبی ۵۱.۶۷ میلیون کیلومتر بود.

امکان ارسال زغال سنگ از ترمینال زغال سنگ بندر گوانگجو

بندر گوانگجو؛ آبراه جهانی برای تسهیل حمل‌ونقل بین‌المللی به اقصی نقاط دنیا

در این مقاله با بندر گوانگجو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پر رفت‌وآمدترین بنادر چین آشنا شدیم. درسال حجم بالایی از مبادلات تجاری از طریق این بندر صورت می‌گیرد. این موضوع نقش مهمی در ارتقای اقتصاد چین دارد و همچنین منجربه اشتغال‌زایی در این کشور شده است. بندر گوانگجو به عنوان دروازه جنوب چین برای ارتباط با بازارهای جهانی عمل می‌کند. این بندر به بیش از ۳۰۰ بندر در بیش از ۸۰ کشور جهان دسترسی دارد. این اتصالات بین‌المللی باعث افزایش تجارت بین‌المللی و تبادل کالاها و خدمات بین چین و سایر نقاط دنیا می‌شود.
با‌توجه‌به امتیازاتی که این بندر برای اقتصاد کشور چین دارد، مقامات دولتی به‌طور پیوسته در حال بهبود زیرساخت‌ها و فناوری‌های حمل‌ونقل کانتینری به گوانگجو هستند. بازرگانان ایرانی می‌توانند از طریق این آبراه جهانی، ارسال محموله‌های تجاری خود به ایران و سایر نقاط مختلف دنیا را تسهیل کنند. 
بندر گوانگجو یکی از مهم‌ترین بنادر حمل‌ونقل کانتینری در چین است. این بندر به طور مداوم به بهبود زیرساخت‌ها و فناوری‌های حمل‌ونقل کانتینری سرمایه‌گذاری می‌کند تا تجارت جهانی را بهره‌ورتر و سریع‌تر انجام دهد. شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا برای ارسال محموله‌های تجاریتان به این بندر در کنار شماست. برای اطلاع از شرایط عقد قرارداد با هانزا می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۳۳۱۲۰۰۰ در تماس باشید.