دانشنامه ترابری

صفر تا صد صادرات زعفران به اقصی نقاط جهان

براساس آخرین آمارها هر سال 330 تن زعفران در بازار جهانی مبادله می شود. درآمدزایی بخش صادرات از این محصول در سال حدود 8 میلیارد دلار است. از این میزان، 310 تن از زعفران صادراتی دنیا را ایران تولید می کند. این اعداد و ارقام و سودآوری بالا این محصول باعث شده است که بسیاری از بازرگانان به حوزه صادرات زعفران علاقه مند شوند. برای داشتن یک تجارت پرسود و مطمئن قبل از هر چیز باید با مراحل و قوانین صادرات زعفران آشنا باشید. اگر در این تجارت تازه وارد هستید، با مطالعه این مقاله می توانید جواب سوال های خود را برای ورود به این بازار دریافت کنید.
صفر تا صد صادرات زعفران به اقصی نقاط جهان

آشنایی با مراحل صادرات زعفران

یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران که ارزش و سودآوری بالایی برای بازرگانان دارد، زعفران است. قبل از ورود به حوزه صادرات و تجارت زعفران و عقد قرارداد با شرکت حمل و نقل بین المللی باید با قوانین و مراحل صادرات این ادویه گران‌بها آشنا باشید. در ادامه این مقاله شما را با مراحل گام‌به‌گام برای صادرات زعفران آشنا می‌کنیم. برای ورود به این تجارت پر سود به این نکات توجه کنید. 

ارزیابی و بررسی نیاز بازار جهانی؛ اولین مرحله صادرات زعفران

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که موفقیت شما را در حوزه صادرات زعفران تضمین می‌کند، آشنایی کامل با بازار جهانی و نیازهای آن است. برای آشنایی با نیازهای بازار در حوزه صادرات زعفران می‌توانید از داده‌ها، ارقام و اعدادی که در منابع خارجی درباره خرید و فروش این کالا در بازار بین‌المللی منتشر شده است، استفاده کنید. این اعداد به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید کدام بازار پرتقاضاتر است و با صادرات زعفران به آن درآمدزایی بیشتری خواهید داشت. همچنین با بررسی این اطلاعات متوجه می‌شوید که بین انواع روش‌های حمل‌ونقل بین المللی از جمله حمل و نقل هوایی، دریایی یا زمینی، کدام‌یک برای صادرات کالای شما بهتر است. 

آشنایی با مراحل صادرات زعفران

زعفران مرغوب و بسته‌بندی زیبا و استاندارد؛ مرحله دوم برای صادر کردن زعفران

محصولی که برای صادرات انتخاب می‌کنید باید همه استانداردهای لازم در بازار جهانی را داشته باشد. در بحث صادرات و واردات مواد غذایی به کیفیت محصول و سلامت آن توجه ویژه‌ای می‌شود. در نتیجه باید ابتدا کیفیت محصول و مرغوب بودن آن تضمین شده باشد. بازرگانان برای صادرات باید بهترین و مرغوب‌ترین زعفران را انتخاب کنند. زعفران در نقاط مختلفی از ایران کشت می‌شود؛ اما معمولا مرغوب‌ترین زعفران به مزارع استان خراسان و شهرستان قائنات تعلق دارد. همچنین زعفران گونه‌های مختلفی دارد، برای صادرات زعفران مرغوب، باید با انواع مختلف زعفران و تفاوت‌های آن با هم آشنا باشید. این اطلاعات کمک می‌کند که بهترین زعفران را برای صادرات انتخاب کنید. 
در مرحله بعد توجه به بسته‌بندی و ظاهر کالا نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. بسته‌بندی زیبا و با‌کیفیت مشتریان خارجی را به خرید بیشتر ترغیب می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از ورود به حوزه صادرات، به طراحی برای بسته‌بندی محصولات فکر کنید و هزینه جداگانه‌ای برای سفارش جعبه‌های بسته‌بندی در نظر بگیرید. بسته‌بندی‌های صادراتی استانداردهای مشخصی دارند که توسط کشور مقصد تعیین می‌شوند. 

مرحله سوم صادرات زعفران؛ دریافت مجوزها و مدارک لازم

یکی از مهم‌ترین مراحلی که در صادرات زعفران باید انجام شود، دریافت مجوزها و آماده‌سازی مدارک لازم برای صادرات است. برای صادرات هر کالایی باید مجوزهای مورد‌نیاز آن را دریافت کنید. به‌عنوان مثال صادرات زعفران بدون کارت بازرگانی امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر باتوجه‌به اینکه زعفران یک ماده غذایی است، مجوزها و مدارکی برای صادرات آن نیاز دارید، کمی با کالاهای دیگر متفاوت خواهد بود. یکی از مجوزهای مهمی که در این زمینه به آن نیاز دارید، گواهی استاندارد و گواهی بهداشت است. بعد از دریافت همه مجوز‌ها و آماده کردن مدارک مورد‌نیاز می‌توانید به گمرک مراجعه و روند صادرات کالا را آغاز کنید. در این مرحله شرکت صادرات زعفران باید محموله‌ها را در گمرک ثبت کند. بعد از ثبت کالا در گمرک، نوبت به پر کردن فرم‌های مربوط به صادرات و اظهارنامه گمرکی صادرات می‌رسد. در این فرم جزئیات کامل درباره محصول ثبت می‌شود. بعد از تحویل محموله به گمرک و حمل کالا به اقصی نقاط جهان همچون حمل کالا از چین، مشخصاتی که در فرم نوشته‌اید با مشخصات محصول بررسی شده تا صحت آن تایید شود. 

آشنایی با قوانین صادرات زعفران برای جلوگیری از قاچاق کالا

به‌طور‌کلی صادرات زعفران به ژاپن، نحوه صادرات زعفران به اسپانیا و هر نقطه‌ای دیگری از دنیا به صورت فله و در اندازه‌های نیم کیلویی و یک کیلویی انجام می‌شود. بسته‌بندی زعفران به صورت مثقالی و گرمی است. باتوجه‌به ارزش بالای این محصول صادراتی بسیاری از کشورها همچون اسپانیا و امارات زعفران را به صورت فله‌ای از بازرگانان خریداری می‌کنند و سپس با تغییر لیبل و بسته‌بندی نسبت به صادرات مجدد آن اقدام می‌کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی مهم است که قوانین مشخص و سخت‌گیرانه‌ای برای صادرات زعفران وضع شود. دولت تلاش کرده است که با محدود کردن میزان صادرات زعفران و تعیین استانداردهای صادرات زعفران تا حدی جلوی این مشکلات را بگیرد. 
صادرات چمدانی توسط مسافران یکی دیگر از مشکلات سر راه صادرات زعفران محسوب می‌شود. برای حل این مشکل قوانین سختی تعیین شده است که میزان مجاز حمل زعفران برای هر مسافر را تعیین می‌کند. طبق این قانون هر مسافر یا فرد با پاسپورت ایرانی اجازه دارد که فقط 100 گرم زعفران از کشور خارج کند. همچنین حمل مسافری زعفران به کشورهای عربستان، سوریه و عراق ممنوع است؛ اما براساس قوانین ممنوعیت و محدودیتی برای صادرات زعفران توسط افراد خارجی که گذرنامه کشورهای دیگر را دارند، اعمال نشده است. باتوجه‌به همین این موارد وزارت صنعت معدن و تجارت هر سال قوانین مشخص تحت عنوان مشوق‌ها یا محدودیت‌های صادراتی برای کنترل بازار تعیین می‌کند. 

نکات مهم برای صادرات زعفران به اقصی نقاط جهان 

شرکت‌هایی که چند سال از تجربه آن‌ها در زمینه صادرات زعفران می‌گذرد معمولا با نکات مهم صادرات این کالا آشنا هستند؛ اما اگر به تازگی وارد این تجارت شده‌اید باید به نکات و محدودیت‌های ویژه‌ای توجه داشته باشید. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که هر فرد عادی نمی‌تواند با خرید زعفران مرغوب و بسته‌بندی کالا وارد این حوزه و بازار جهانی شود. برای صادرات زعفران به این نکات توجه کنید: 
اولین نکته‌ای که باید در بحث صادرات و دستیابی به بالاترین سود صادرات زعفران به آن توجه کنید، شناخت بازار جهانی و مشتریان اصلی زعفران در گوشه و کنار دنیا است. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین خریداران زعفران ایرانی در اروپا، کشورهای اسپانیا، فرانسه، سوئد، ایتالیا، انگلستان و سوئیس هستند. کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون امارات، عربستان و عمان نیز دیگر مشتریان پرطرفدار زعفران ایرانی محسوب می‌شوند. همچنین بخش قابل‌توجهی از زعفران ایران به کشورهای آمریکا، هند و آرژانتین صادر می‌شود. 
نکته دیگر توجه به قوانین و مقررات صادرات زعفران است. برای جلوگیری از هر‌گونه مشکل باید با قوانین کشور مبدا و مقصد آشنا باشید. برای مثال ممکن است حمل و نقل بین المللی به سنگاپور و ترخیص کالا در گمرک این کشور با قوانین کشورهای دیگر متفاوت باشد. یکی از مجوزهای مهمی که برای صادرات هر کالایی برای کسب کنید، کارت بازرگانی است؛ بنابراین قبل از اختصاص سرمایه اولیه برای صادرات زعفران، اقدامات لازم برای اخذ همه مجوزهای مورد‌نیاز را انجام دهید. 
در بحث صادرات زعفران اهمیت تکنیک‌های بازاریابی را دست کم نگیرید. عرضه نمونه محصول به مشتریان می‌تواند اعتماد آن‌ها را به خود جلب کند و منجر به فروش بیشتر شود. فراموش نکنید که برای اینکه شرکت‌ها به مشتریان ثابت شما تبدیل شوند، باید نمونه با محصول نهایی که صادر می‌کنید، کاملا یکسان باشد. 

صادرات زعفران به گوشه و کنار دنیا

صادرات زعفران به گوشه و کنار دنیا با خدمات حمل و نقل بین‌المللی هانزا 

در این مقاله با مراحل صادرات زعفران و محدودیت‌ها و قوانینی که در این مسیر برای بازرگانان وجود دارد، آشنا شدیم. بازرگانان تازه کار برای رسیدن به بیشترین سود بهتر است که قبل از ورود به این حوزه تحقیقات خود را در خصوص بازار کالا و مشتریان آن کامل کنید. دریافت مجوزها و آماده‌سازی مدارک خیال شما را از بابت یک صادرات مطمئن و بی‌خطر راحت می‌کند. برای ارسال به‌موقع و سالم زعفران به دست مشتریان باید به نحوه ارسال این محصول پرسود توجه ویژه‌ای داشته باشید. تیم حرفه‌ای هانزا محموله زعفران صادراتی شما را با بهترین روش‌های حمل‌و‌نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی به سراسر جهان ارسال می‌کند. با شرکت هنزا ناو دریا محموله‌های تجاری شما به‌طور سالم و در کمترین زمان ممکن به مقصد خواهند رسید. برای آشنایی با خدمات این شرکت با شماره 02143312000 تماس بگیرید.