دانشنامه ترابری

صفر تا صد آشنایی با حق العمل کاری گمرک

احتمالا بسیار شنیده اید که کالایی وارد گمرک شده است اما وارد کننده برای ترخیص آن چالش های فراوانی دارد. این مشکلات می توانند ادامه دار و دردسرساز باشند. بازرگانان برای ترخیص کالا نیاز به برخی اقدامات قانونی دارند. در اینجا حق العمل کار گمرک می تواند صفر تا صد ترخیص کالا و اخذ مجوزهای لازم را انجام دهد. همه مراحل این کار براساس مفاد قانونی صورت خواهد گرفت. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که حق العمل کاری گمرک چیست؟ همچنین کلیه قوانین مربوط به حق العمل کار را بررسی خواهیم کرد. به شما قول می دهیم بعد از مطالعه این مطلب بسیاری از چالش های ترخیص کالا در زمان ورود به گمرک برای شما حل خواهد شد.
صفر تا صد آشنایی با حق العمل کاری گمرک

حق العمل کاری گمرک چیست؟ تشریفات گمرکی به نیابت از اشخاص

آیا به‌عنوان یک بازرگان می‌دانید حق العمل کاری گمرک چیست؟ این مفهوم برگرفته از تعریف حق العمل کار در قانون تجارت است. در امور گمرکی منظور از حق العمل کار شخصی است که به وکالت از طرف اشخاص، تشریفات گمرکی کالای متعلق به آن‌ها را انجام می‌دهد. در واقع به کارگزار گمرک، حق العمل کار می‌گویند. حدود اختیارات حق العمل کار به تفکیک در وکالت‌نامه رسمی که توسط موکل تنظیم شده است، مشخص می‌شود. حق العمل کار نیز برای اینکه مجاز به انجام کار باشد، باید از گمرک ایران پروانه مخصوص بگیرد. این پروانه برای ترخیص کالا از کلیه گمرک‌های کشور معتبر خواهد بود.
بازرگانانی که در حوزه واردات مواد غذایی فعالیت دارند، برای حمل و نقل بین المللی مواد غذایی، علاوه‌بر عقد قرارداد با شرکت حمل بار معتبر باید اقدامات لازم را نسبت به دادن وکالت‌نامه به کارگزار گمرک برای ترخیص هرچه سریع‌تر کالا نیز انجام دهند. 

 تشریفات گمرکی به نیابت از اشخاص

با اهمیت نقش حق العمل کار در ترخیص کالا آشنا شوید

زمانی‌که از یکی از روش‌های حمل و نقل ترکیبی، زمینی، هوایی یا دریایی کالایی وارد کشور می‌شود، در اولین مرحله محموله باید از گمرک عبور کند. سپس برای اینکه شخص حقیقی و حقوقی وارد‌کننده، بتواند کالا را به دست مصرف کننده برساند، باید مجوزهای قانونی لازم دریافت شود. انجام این امور توسط حق العمل کار یا کارگزار گمرک انجام می‌شود. البته خود وارد‌کننده نیز می‌تواند به‌طور مستقیم اقدام به ترخیص کالا کند؛ اما پیگیری و انجام این امور به‌دقت و تجربه بالا نیاز دارد. 

آشنایی با انواع حق العمل کاران؛ تقسیم‌بندی بر‌اساس درآمد 

تقسیم‌بندی حق العمل کاران در قانون تجارت ماده 378 بر‌اساس میزان درآمد سالانه انجام می‌شود. این حق العمل کاران به دو گروه تقسیم می‌شوند. از هر دو گروه به‌عنوان ضمانت، تضمین بانکی یا مبلغی به‌صورت نقد دریافت خواهد شد.  
تا زمان اشتغال حق العمل کار در گمرک، مبلغ ضمانت به‌عنوان سپرده ثابت در بانک قرار می‌گیرد و سود آن برای حق العمل کار در نظر گرفته می‌شود. مبلغ ضمانت باتوجه‌به درآمد سالانه اشخاص متغیر خواهد بود. همچنین در صورت نیاز، هنگام تمدید مجوز پروانه کسب نیز این رقم می‌تواند افزایش پیدا کند. 
در بحث واردات و صادرات کود، باتوجه‌به حساسیت‌هایی که وجود دارد، این ماده معمولا با سرویس حمل محموله‌های خاص یا فاسد‌شدنی با کانتینرهای ویژه وارد گمرک می‌شود؛ بنابراین برای ترخیص به‌موقع کالا بهتر است کار را به کارگزار گمرک بسپارید.

بررسی تفاوت‌های حق العمل کار گمرک با ترخیص کار 

حوزه فعالیت‌ها و اختیارات حق العمل کار بسیار گسترده‌تر از ترخیص کار است. ترخیص کار فقط کارهایی مختص به ترخیص کالاهای وارد شده را انجام می‌دهد. درصورتی‌که این فقط یکی از حوزه‌های فعالیت حق العمل کار است. به‌طورکلی حق العمل کار می‌تواند به‌صورت تخصصی و اختصاصی همه اقدامات لازم برای اخذ مجوزها و امور گمرکی ترخیص کالا برای وارد کننده‌های حقیقی و حقوقی را انجام دهد. به‌عنوان‌مثال، شرکت‌های‌ معتبر در زمینه حمل و نقل بین المللی به سوئیس معمولا کالای بازرگانان که شامل شکلات است را به گمرک وارد می‌کنند. در این شرایط کارگزار گمرک می‌تواند همه مراحل ترخیص کالا را برای واردکننده انجام دهد. در ادامه به‌طور دقیق به تفاوت‌های کارگزار گمرک با ترخیص کار اشاره خواهیم کرد: 

عمومیت بیشتر کارگزار گمرکی نسبت به ترخیص کار 

از لحاظ فعالیت و توانایی انجام کارهای مختلف، حق العمل کار گمرک عمومیت بیشتری نسبت به ترخیص کار دارد. واژه حق العمل کار هم شامل ترخیص کار و هم شامل کارگزار تخصصی ترخیص کالا از گمرک با اخذ پروانه فعالیت کسب می‌شود. در واقع هر حق العمل کار گمرک، ترخیص کار هم است. برای واردات قطعات خودرو از انگلیس، ابتدا نیاز دارید با یک شرکت حمل و نقل بین المللی به انگلیس، قرارداد ببندید. سپس برای ترخیص بی‌دردسر و سریع محموله وارداتی، کار را به کارگزار گمرکی محول کنید.  

حق العمل کار محدودیتی برای دفعات ترخیص کالا ندارد

اگر ترخیص کننده کالا ترخیص کار باشد، تا 10 مرتبه اجازه دارد نسبت به ترخیص کالا برای اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام کند؛ اما این محدودیت برای حق العمل کار گمرک وجود ندارد. واردکنندگان می‌توانند با دادن وکالت‌نامه به یک کارگزار گمرک مدت زمان ترخیص کالا از گمرک را به حداقل برسانند. 

بازه زمانی و اختیارات کارگزار گمرکی؛ برابر با اعتبار پروانه فعالیت 

حق العمل کار گمرک برای شروع فعالیت قانونی خود، باید نسبت به اخذ کارت بازرگانی اقدام کند. سپس به او اجازه داده می‌شود که تا زمان اعتبار پروانه فعالیت و کسب، برای اشخاص حقیقی و حقوقی وارد کننده یا شرکت‌های بازرگانی، کار ترخیص کالا و اخذ مجوزهای لازم را انجام دهد. 

بررسی تفاوت های حق العمل کار گمرک با ترخیص کار

واردات و حمل و نقل بین المللی کالا با خدمات شرکت هنزا ناو دریا 

در این مقاله از هانزا بررسی کردیم که حق العمل کاری گمرک چیست؟ با پاسخ به این سوال مهم واردکنندگان، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند کار ترخیص کالا از گمرک را به یک حق العمل کار یا کارگزار گمرک بسپارند. در نتیجه بار در مدت زمان کمتر و با دقت بیشتری از گمرک ترخیص خواهد شد. همچنین فراموش نکنید که برای واردات کالا به همراهی یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی نیاز خواهید داشت. شرکت هنزا ناو‌ دریا با بیش از چندین سال تجربه و داشتن گواهینامه‌های مختلف، در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی، زمینی و هوایی، بهترین خدمات را به متقاضیان خود عرضه می‌کند. برای دریافت خدمات از هانزا می‌توانید با شماره 02143312000 تماس بگیرید تا کارشناسان ما، شما را برای رسیدن به پاسخ سوال‌هایتان راهنمایی کنند.

خدمات صفر تا صد آشنایی با حق العمل کاری گمرک توسط هانزا قابل ارائه نمی‌باشد و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و آموزش است.