دانشنامه ترابری

بررسی کامل مدت زمان ترخیص کالا از گمرک

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک چقدر است؟ این سوال، یکی از مهم ترین دغدغه های بازرگانانی است که در حوزه صادرات و واردات کالا فعالیت می کنند. زمان در سود دهی پروژه های تجارت بین الملل نقش مهمی ایفا می کند؛ حتی ممکن است در برخی از پروژه ها با تاخیر در روند ترخیص کالا، کل درآمد یا سود پروژه به خطر بیفتد. در هنگام ترخیص کالا از گمرک، با مراحلِ هزینه بر و زمان بری مواجه می شویم. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله اطلاعات جامعی درباره زمان ترخیص کالا از گمرک و عوامل تاثیر گذار بر آن در اختیارتان قرار می دهیم. مطالعه این مطلب به همه تجار و بازرگانان عزیز کشور پیشنهاد می شود.
بررسی کامل مدت زمان ترخیص کالا از گمرک

زمان لازم برای ترخیص کالا از گمرک؛ وابسته به عوامل مختلف 

صادرات و واردات کالا مراحل مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، اظهار کالاها به گمرک است. پس از مراجعه به اداره گمرک، باید تشریفات اداری خاص ترخیص محموله خود از گمرک را انجام دهید؛ اموری که شاید هزینه و زمان قابل‌توجهی از پروژه تجارت شما را به خود اختصاص دهند. برای مثال، اگر قصد صادرات به هلند را داشته باشید، در کنار بررسی هزینه ارسال بار به هلند، باید زمان و تعرفه انجام تشریفات گمرکی را نیز مد‌نظر قرار دهید.
گمرک پس از بررسی مدارک، مجوزها و خود محموله مورد‌نظر، کالاهای صادراتی یا وارداتی را ترخیص می‌کند. تخمین دقیق مدت زمان ترخیص کالا از گمرک کار ساده‌ای نیست و به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل، در این بخش عوامل موثر بر زمان ترخیص کالا از گمرک را بررسی می‌کنیم.

بررسی مجوز های لازم برای ترخیص و زمان دریافت آن‌ها

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک به چه عواملی بستگی دارد؟

برای انجام تشریفات گمرکی باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. زمان باقی ماندن محموله در انبار گمرک و ترخیص آن به عوامل مختلفی وابسته است. تصور کنید که قصد واردات مواد غذایی از یکی از کشورهای همسایه را دارید؛ گمرک ابتدا کشور مبدا و نوع کالای وارداتی را بررسی کرده و پس از مشاهده مدارک و مجوزهای لازم، عملیات ترخیص کالا را آغاز می‌کند. در این میان، آشنایی با مجوزها نیز بر سرعت ترخیص محموله اثر دارد.

بررسی مجوزهای لازم برای ترخیص و زمان دریافت آن‌ها

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر‌گذار روی مدت زمان ترخیص کالا از گمرک، آشنایی بازرگانان محترم با مجوزهای لازم و زمان اخذ آن‌هاست؛ بنابراین برای سرعت بخشیدن به فرآیند ترخیص، بهتر است از قبل با مدارک لازم برای این کار آشنا بوده و آن‌ها را آماده تحویل به اداره گمرک کرده باشید. نداشتن این مدارک و مجوزها پیش از ورود محصول به کشور، نه‌تنها ترخیص بار را با مشکل مواجه می‌کند؛ بلکه ممکن است شما را با جریمه‌های سنگینی رو‌به‌رو کند.
تصور کنید که قصد واردات از تایوان یا کشور پهناور چین را دارید. برای این کار باید پیش از ارسال محموله به داخل کشور، نسبت به دریافت مجوزهای لازم برای واردات آن کالای خاص اقدام کنید. وجود مجوزها نشان می‌دهد که کالای وارداتی شما به‌طور کاملا قانونی وارد کشور شده است و عملیات ترخیص بار با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

مدت زمان توقف کالاهای تجاری در گمرک چقدر است؟

در هنگام محاسبه مدت زمان ترخیص بار از گمرک، باید به عامل مهم دیگری نیز توجه داشته باشید؛ اینکه کالاها چقدر باید در انبار گمرک باقی بمانند. بر‌اساس قوانین موجود، کالاهای وارداتی و صادراتی فقط مجاز هستند تا مدت زمان معینی در انبارهای گمرک باقی بمانند. هرچقدر محموله شما از این زمان بیشتر در انبار بماند، با هزینه‌های نسبتا سنگینی مواجه خواهید شد؛ بنابراین پیش از اقدام به تجارت، حتما قوانین گمرکی را مطالعه کرده و مجوزهای لازم را نیز دریافت کنید تا محموله شما در اسرع وقت  وقت از انبار ترخیص شود.

مشاوره با شرکت‌های بازرگانی؛ مهم‌ترین اقدام برای تجارت کالا

یکی از بهترین اقدامات برای کاهش مدت زمان ترخیص کالا از گمرک، مشورت و استفاده از خدمات شرکت‌های معتبر بازرگانی است. این شرکت‌ها کاملا از مدارک، مجوزها و اقدامات لازم برای ترخیص بار از گمرک آشنا هستند و محموله‌های صادراتی و وارداتی را در سریع‌ترین زمان ممکن از انبار گمرک خارج می‌کنند.
همچنین، برای ارسال بارهای تجاری خود به اقصی نقاط جهان، پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات یک شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی معتبر مانند هانزا استفاده کنید. با این کار خیالتان بابت تحویل سالم و به‌موقع محموله به دست خریدار در کشور مقصد راحت خواهد شد.

مشاوره با شرکت های بازرگانی؛ مهم‌ترین اقدام برای تجارت کالا

حمل‌و‌نقل بین‌المللی محموله‌های تجاری را با هانزا تجربه کنید!

در این مقاله مدت زمان ترخیص کالا از گمرک و عوامل موثر بر آن را به‌طور کامل بررسی کردیم. برای تجربه تجارتی پر‌سود و هدفمند، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات حمل بین‌المللی بار هانزا استفاده کنید. شرکت هنزا ناو دریا با اخذ مجوز فعالیت حرفه‌ای از سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر مراجع ذی‌ربط، خدمات حمل‌و‌نقل بین‌‌المللی زمینی، ریلی، دریایی، هوایی و ترکیبی را با بهترین قیمت‌ها به مشتریان خود عرضه می‌کند.
هانزا با عقد قراردادهای سالیانه با خطوط حمل بین‌المللی معتبر جهانی، امکان ارائه قیمت‌های رقابتی و به‌صرفه را فراهم کرده است. با هانزا محموله‌های شما عزیزان در سریع‌ترین زمان ممکن به دست خریدار در کشور مقصد خواهند رسید.

خدمات بررسی کامل مدت زمان ترخیص کالا از گمرک توسط هانزا قابل ارائه نمی‌باشد و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و آموزش است.