دانشنامه ترابری

هر کانتینر چند تن است و چند تن بار میگیرد؟

ایده استفاده از کانتینر برای حمل کالا در انواع روش های حمل و نقل، از جمله حمل و نقل زمینی، به 60 سال پیش باز می گردد. این ایده توسط تاجر آمریکایی به نام Malcolm McLean برای جا به جایی بار های مختلف به وسیله کامیون اجرا شد. پس از استفاده از کانتینر، باید ابعاد آن نیز استاندارد می شد تا در سراسر دنیا و برای انواع وسیله نقلیه بین المللی قابل استفاده باشد. کلیه تجار باید ابعاد استاندارد کانتینر ها را بشناسند و بفهمند که هر کانتینر چند تن بار میگیرد. ما در این مقاله، ابعاد و ظرفیت بارگیری کلیه کانتینر ها را بررسی کرده ایم. با مطالعه این مطلب مشخصات فنی انواع کانتینر را متوجه می شوید.
هر کانتینر چند تن است و چند تن بار میگیرد؟

مشخصات فنی کانتینر 20 فوت؛ حداکثر وزن کانتینر‌های 20 فوت

کانتینر 20 فوتی برای محمولات وزین استفاده می‌شود. وزن کانتینر خالی حدودا 2200 کیلوگرم برآورد می‌شود. البته وزن کانتینر خالی برای خطوط مختلف ممکن است تا مقدار کمی متفاوت باشد. ظرفیت وزنی کانتینر 20 فوتی از 21 تن تا 26 یا حتی 28 تن متفاوت است. کانتینرهای 20 فوت GP(General Purpose)  ظرفیت وزنی تا حدودا 21 تن را قبول می کنند و کانتینرهای 20 فوت HD(Heavy Duty) تا 26 یا حتی 28 تن را می پذیرند. البته csc plate کانتینرها که روی درب همه انواع کانتینرها نصب شده است، مشخص‌کننده ظرفیت وزنی یا حجمی کانتینرها خواهد بود.

کانتینر‌های 40 فوت؛ بررسی حداکثر میزان بار مجاز در کانتینر‌های 40 فوت

کانتینر‌های 40 فوت، حجم بیشتری نسبت به 20 فوت دارند و برای جابه‌جایی بار‌های حجیم مانند ماشین آلات صنعتی، الیاف و پنبه و غیره مناسب هستند. به‌طور معمول، یک کانتینر 40 فوت خالی، 3750 کیلوگرم وزن دارد که میزان بارگیری آن حداکثر تا 29 تن امکان‌پذیر خواهد بود. البته این نکته را فراموش نکنید که برای کانتینر‌های 20 فوت و 40 فوت، جزئیات بار، ماهیت کالا، محدودیت‌های حمل‌و‌نقل و سایر موارد مشابه در پاسخ سوال « هر کانتینر چند تن بار میگیرد؟» تاثیر‌گذار خواهد بود. Csc plate  کانتینر مشخص کننده وزن و حجم مجاز کانتینر است.

مشخصات فنی کانتینر 20 فوت؛ حداکثر وزن کانتینر‌ های 20 فوت

معرفی انواع کانتینر؛ بررسی تناژ بارگیری هر کانتینر

کانتینر‌ها انواع مختلفی دارند که بر‌اساس نوع کاربرد و روش بارگیری آن‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. دو ظرفیت متداول برای انواع کانتینر‌ها، از عمومی تا یخچال‌دار یکسان است. با‌این‌حال تناژ بارگیری هر کانتیر نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود که در ادامه به‌طور‌کامل به معرفی آن می‌پردازیم. 

کانتینر عمومی؛ متداول‌ترین کانتینر برای حمل‌ونقل خشک

کانتینر عمومی با نام کانتینر مخصوص حمل و نقل خشک نیز شناخته می‌شود. این کانتینر در اندازه‌های 20 و 40 فوت برای حمل‌و‌نقل دریایی، ریلی و توسط کامیون‌های کفی کاربرد دارد. عمده محصولاتی که به وسیله این کانتینر‌ها جابه‌جا می‌شود، محموله‌های معمولی و خشک است که به دما و رطوبت حساس نیستند. چهار طرف این کانتینر‌ها دیوار داشته و مسقف است. همچنین، از هیچ‌گونه وسیله سرمایشی و کنترل رطوبت در آن به‌کار نمی‌رود. هر شرکت حمل و نقل دریایی از دو اندازه 20 و 40 فوتی کانتینر عمومی استفاده می‌کنند. برای پاسخ به سوال «هر کانتینر چند تن بار میگیرد» باید گفت که در کف یک کانتینر عمومی 20 فوت، 10 پالت استاندارد جای می‌گیرد. 

کانتینر روباز؛ مخصوص حمل بار‌های مرتفع

کانتینر روباز نیز مانند کانتینر عمومی در ۴ طرف دیوار دارد؛ با‌این‌حال، سقف آن باز است. بارگیری محموله‌ها نیز از سقف آن انجام می‌شود. به‌همین‌دلیل از کانتینر روباز می‌توان برای بارگیری محموله‌های مرتفع استفاده کرد. برای مثال، تجاری که هدف خرید‌و‌فروش ماشین‌آلات صنعتی از تایوان را تحت عنوان صادرات تایوان به ایران دارند، از کانتینر‌های روباز استفاده می‌کنند. روباز نیز با اندازه‌های 20 فوت و 40 فوت ساخته می‌شود. برای پاسخ به سوال «هر کانتینر چند تن بار میگیرد» برای این نوع از کانتینر‌ها باید گفت که ظرفیت بار‌گیری حجم 20 فوت آن معادل 33.2 CBM و برای نوع 40 فوت ظرفیت حجمی آن، حدودا معادل  66/5 CBM است.

کانتینر دو در؛ مناسب‌ترین کانتینر برای بارگیری دو محموله

کانتینر‌های دو در به‌عنوان کانتینر تونلی نیز شناخته می‌شود. در دو سر کانتینر‌های تونلی در تعبیه شده است که برای بارگیری یا تخلیه از آن استفاده می‌شود. این کانتینر‌ها برای جابه‌جایی آهن و فولاد کاربرد دارد؛ زیرا مهر و موم آن به‌گونه‌ای ایجاد شده است که دربرابر تغییرات دمایی مقاوم است. علاوه‌بر این، از کانتینر‌های دو در می‌توان برای بارگیری دو نوع کالا استفاده کرد. با باز کردن هر یک از در‌ها، دسترسی به کالای بارگیری‌شده بسیار آسان خواهد شد. استفاده از کانتینر‌های دو در با اندازه‌های 20 فوت و 40 فوت بیشتر در حمل‌و‌نقل دریایی استفاده می‌شود. در واقع این نوع کانتینر‌ها برای انواع حمل و نقل، مانند حمل و نقل ریلی بین المللی نیز استفاده می‌شود.  

کانتینر یخچال‌دار؛ انتخابی مناسب برای محموله‌های فاسد‌شدنی

کانتینر‌های یخچال‌دار با تعبیه تنظیم‌کننده رطوبت، تهویه و تثبیت دمای داخلی، بهترین وسیله برای جابه‌جایی مواد غذایی، مواد اولیه دارو و سایر کالاهایی است که به تغییرات دما حساس هستند. معمولاً کانتینر‌های یخچال‌دار تنوع بسیار بالایی دارند. افراد می‌توانند به تناسب کالای خود و حجم آن، هر یک از انواع کانتینر یخچال‌دار را انتخاب کنند. این کانتینر‌ها نیز مانند سایر کانتینر‌های معرفی‌شده در دو اندازه 20 فوت و 40 فوت ساخته می‌شوند. ظرفیت حجمی بارگیری این نوع کانیتنر‌ها نیز برای کانتینر 20 فوت 29 متر مکعب و برای 40 فوت 67 متر مکعب است.

معرفی انواع کانتینر؛ بررسی تناژ بارگیری هر کانتینر

متداول‌ترین اندازه استاندارد کانتینر‌ها

5 مورد از متداول‌ترین انواع کانتینر‌ها را معرفی کرده و بررسی کردیم که هر کانتینر چند تن بار میگیرد. متداول‌ترین اندازه هر یک از این کانتینر‌ها 20 فوت و 40 فوت است. هر یک از این ابعاد کانتینر، بسته به مدل آن، ظرفیت بارگیری مختلفی دارند. براساس مشخصات فنی کانتینر 20 فوت و ابعاد کانتینر 40 فوت، میزان بارگیری کانتینر‌ها متفاوت می‌شود. بهترین راه برای تعیین حجم بارگیری انواع کانتینر‌ها، تعیین نوع کالا و حجم و وزن مورد‌نظرتان است. برای مثال، برای صادرات صنایع دستی استفاده از کانتینر‌های عمومی کافی است.

نحوه انتخاب حجم کانتینر؛ کدام کانتینر مناسب جابه‌جایی بار شما است؟

در این مقاله برای پاسخ به سوال «هر کانتینر چند تن بار میگیرد» انواع کانتینر‌های مورد‌استفاده در روش‌های مختلف حمل‌و‌نقل را بررسی کردیم. با‌توجه‌به نوع بار، حجم آن و مقصد مورد‌نظرتان می‌توانید از کانتینر‌های مختلفی استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از صرف هزینه‌های سنگین و بی‌مورد، ابتدا با کارشناسان هانزا تماس گرفته و درمورد کانتینر مناسب با نوع استفاده شما، راهنمایی بگیرید. برای این‌کار فقط کافی است با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس گرفته و سوال خود را از کارشناسان بپرسید.