بنادر ایران

بندر لنگه؛ همه نکاتی که باید بدانید

مقایسه عملکرد در بندر لنگه نشان می دهد که صادرات در این بندر هر سال در حال رشد است. شرایط مناسب حمل و نقل، هزینه کم و تسهیلات متنوع از جمله دلایل گسترش تجارت در بندر لنگه محسوب می شوند. هم اکنون واردات یا صادرات کالا از این بندر به کشورهای بسیاری در حال انجام است. با توجه به اهمیت استراتژیک این بندر در بحث حمل و نقل بین المللی تصمیم گرفته ایم تا شما را با امکانات و پتانسیل های تجاری بندر لنگه آشنا کنیم. همچنین اگر می خواهید با لیست کالاها و موادی که از این بندر صادر یا وارد می شوند، آشنا شوید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
آشنایی با بندر لنگه و پتاسیل‌های تجاری آن

بندر لنگه کجاست؟ بندری استراتژیک برای حمل‌ونقل بین‌المللی

بندر لنگه شهری بندری در استان هرمزگان است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. همچنین این بندر از لحاظ جغرافیایی در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد و نقش مهمی در تجارت و حمل‌ونقل دریایی ایفا می‌کند. مرکزیت ترانزیت، تجارت بین‌المللی و حمل دریایی کانتینر در منطقه جنوبی ایران با بندر لنگه انجام می‌شود.
اولین ساختمان‌های این بندر در سال 1346 ساخته شدند. در چارچوب برنامه های طرح جامع بنادر کشور، مرحله اول توسعه بندر لنگه 20 سال بعد و با احداث اسکله‌های غربی، ترمینال مسافربری و ساخت انبار سرپوشیده آغاز شد. اولین سفرهای دریایی از بندر لنگه از سال 1366 و با احداث شرکت کشتیرانی والفجر صورت گرفت. از سال 1371 نیز با احداث اسکله‌های جدید و توسعه محوطه‌های عملیاتی مرحله دوم توسعه بندر لنگه شروع شد.  
نقش مهم بندر لنگه در تسهیل جابه‌جایی و حمل‌ونقل کالا

آشنایی با پتانسیل‌های بندر لنگه در حمل و نقل بین المللی

بندر لنگه به‌عنوان بندری تجاری در عرصه ملی و بین‌المللی، جابه‌جایی و حمل‌و‌نقل کالاها به‌صورت بین‌المللی و داخلی را تسهیل می‌کند. از این بندر می‌توان به کشتی‌ها، کانتینرها، نفتکش‌ها، کشتی‌های حاوی مواد سوختی و انواع وسایل حمل‌ونقل دریایی دسترسی داشت. بندر لنگه از نظر جغرافیایی در موقعیت استراتژیکی قرار دارد. نزدیکی این بندر با بنادر کشور های حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی، قطر و همچنین بنادر تجاری دریای عمان و اقیانوس هند، آن را به یکی از مهم‌ترین دروازه‌های تجاری و حمل‌و‌نقل دریایی در خلیج فارس تبدیل کرده است. از طرف دیگر اتصال بندر لنگه به شبکه ارتباطات بین‌المللی باعث برقراری ارتباط سریع‌تر و موثرتر با بنادر و کشورهای دیگر شده است.  
این بندر ارتباط مستقیمی با جاده‌ها و کریدور های مهم تجاری کشور دارد که باعث افزایش رونق تجارت و حمل‌و‌نقل دریایی در این منطقه شده است. باتوجه ‌به امکان انتقال بار از روی کشتی به کامیون‌ها در بندر لنگه، شاهد فعالیت شرکت های حمل و نقل بین المللی و ارائه انواع سرویس های حمل و نقل ترکیبی در این بندر هستیم. به‌طور‌کلی این بندر به‌عنوان یک محور اقتصادی مهم در جنوب ایران شناخته می‌شود. به‌دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک، تسهیلات بندری مناسب و ارتباطات بین‌المللی قوی، نقش مهمی در تجارت بین‌المللی و حمل و نقل دریایی دارد.

امکانات تجاری بندر لنگه؛ برخورداری از انبارهای مدرن و ایستگاه‌های تخلیه بار 

بندر لنگه از تسهیلات بندری مناسبی همچون ایستگاه‌های بارگیری و تخلیه کشتی‌ها، انبارها، سیستم‌های حمل و نقل داخلی، تامین آب و برق، امکانات امداد و نجات دریایی و سایر تجهیزات لازم برای عبور و مرور کشتی‌ها برخوردار است. اسکله این بندر امکان بارگیری و تخلیه کالاهای مختلف از کشتی‌ را فراهم کرده‌است. به‌این‌ترتیب حمل کانتینر از دبی و بنادر حوزه خلیج فارس به این بندر و تخلیه بار با امنیت و کیفیت بالایی انجام می‌شود. همچنین شرکت‌ها و بازرگانان با اعتماد به ناوگان حمل‌ونقل دریایی می‌توانند برای کالاهای خود را از بندر لنگه به مقصد مورد‌نظر منتقل کنند. 
همچنین این بندر از انبارهای مدرن و مناسبی برای ذخیره‌سازی کالاها برخوردار است. به کمک این انبارها می‌توان کالاها را به‌صورت موقت ذخیره کرد و در انتظار بارگیری و تخلیه نگه داشت. شهرک های صنعتی در نزدیکی بندر لنگه واقع شده که شرایط عرضه خدمات تجاری و صنعتی به کسب‌وکارها را فراهم می‌کنند. این شهرک صنعتی مکان مناسبی برای تاسیس واحدهای تولیدی، صنایع فرآوری و خدمات مرتبط با حمل‌و‌نقل دریایی و تجارت بین‌المللی هستند. وجود این تسهیلات منجر‌به جذب شرکت‌ها و بازرگانان برای انجام تجارت و گسترش حمل‌ونقل دریایی در این بندر شده است. 

چه بارهایی به بندر لنگه وارد یا از آن خارج می‌شوند؟ 

بسیاری از کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی از طریق بندر لنگه به کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان حمل می‌شوند. در سال‌های اخیر با شروع طرح توسعه بندر لنگه و اجرای طرح‌های زیربنایی، اختصاص اسکله و پهلوگاه‌های مناسب برای شناورها و امکان تخلیه و بارگیری همزمان چندین شناور، شاهد افزایش واردات و صادرات کالاهای یخچالی همچون واردات دارو از آلمان و افزایش عملیات تجاری بوده‌ایم.
به‌طورکلی بسیاری از کالاها و مواد مختلف همچون نفت خام و محصولات نفتی، آهن، فولاد، آلومینیوم و مس، کالاهای کشاورزی و غذایی همچون گندم، جو، سیب زمینی، برنج و انواع میوه، کالاهای صنعتی و مصالح ساختمانی مانند سیمان، آهک، شن و ماسه و تیرآهن و کالاهای مصرفی و مواد غذایی از این بندر صادر یا به آن وارد می‌شوند. 

حمل‌نقل بین‌المللی از بندر لنگه به چه مقاصدی انجام می‌شود؟

بندر لنگه به‌عنوان یک بندر تجارتی و ترانزیتی ، نقش مهمی در حوزه صادرات و واردات ایران با کشورهای همسایه دارد. بسیاری از کالاها، مواد شیمیایی مختلف و کانتینرها را می‌توان از این بندر به‌صورت مستقیم به مقاصد بین‌المللی وارد یا صادر کرد. موقعیت استراتژیک و نزدیکی بندر لنگه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باعث شده است تا ورود یا خروج کالاها از مقاصد مختلف و به کشورهای متفاوتی انجام شود.
برخی از مقاصد اصلی حمل‌و‌نقل بین‌المللی از بندر لنگه شامل کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون امارات متحده عربی، قطر، عمان،کویت، عراق و بحرین و همچنین کشورهای جنوب و شرق آسیا مانند هند، پاکستان، بنگلادش، مالزی، سنگاپور و اندونزی می‌شوند.

امکان تجارت با نقاط مختلف جهان از طریق بندر لنگه

حمل‌ونقل مستقیم محموله‌های تجاری از بندر لنگه به نقاط مختلف جهان

در این مقاله با بندر لنگه، این بندر تجاری مهم ایران آشنا شدیم. بازرگانان و شرکت‌های تجاری برای واردات و صادرات کالاهای مورد‌نظر خود می‌توانند از امکانات مدرن و پیشرفته این بندر استفاده کنند. همچنین از طریق بندر لنگه امکان برقراری ارتباط با مشتریان خارجی از سراسر جهان را خواهید داشت. از طریق شبکه‌های گسترده حمل‌‌ونقل این بندر امکان ارسال کالا به‌صورت مستقیم به مقصد مورد‌نظرتان فراهم شده است. برای حمل بار و محموله‌های تجاریتان از بندر لنگه می‌توانید از خدمات شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا استفاده کنید.