بنادر ایران

بندر امام خمینی؛ همه نکاتی که باید بدانید

بندر امام خمینی که در گذشته با نام بندر شاپور شناخته می شد، اکنون یکی از بزرگ ترین بندرهای تجاری در کشور ایران محسوب می شود. بندر امام خمینی در حال حاضر یکی از قطب های بزرگ تجاری استان خوزستان است و سالانه صادرات و واردات بسیاری در این بندر صورت می گیرد. در بندر امام خمینی به دلیل رونق تجارت، معافیت ها و تسهیلاتی برای صاحبان کالا، بازرگانان، سرمایه گذاران و شرکت های کارگزار خدمات حمل و نقل دریایی در نظر گرفته شده است. اگر به عنوان یک بازرگان یا سرمایه گذار قصد دارید با پتانسیل های تجاری و بازرگانی بندر امام خمینی آشنا شوید، ما در این مقاله اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار می دهیم.
آشنایی با پتانسیل‌های تجاری و بازرگانی بندر امام خمینی

بندر امام خمینی؛ دومین بندر بزرگ تجاری ایران 

بندر امام خمینی بعد از بندر شهید رجایی بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران محسوب می‌شود. این بندر، همزمان با احداث راه آهن سراسری کشور در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی با دو پست اسکله چوبی ساخته شد. پس از چند سال نیز به بندر شاپور نام گرفت و سه سال بعد به مهم‌ترین مرکز حمل بار دریایی تبدیل شد. پس از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۶۱ با تصویب هیات وزیران به‌طور رسمی نام این بندر به نام «بندر امام خمینی» تغییر یافت.
در سال 1390 مجتمع بندری امام خمینی به یک منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد و با افزوده شدن اراضی مجاور به آن، مساحت آن به بالغ بر یازده هزار هکتار رسید. هم‌اکنون نیز بندر امام بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهد و با بیش از 35 درصد از کل تجارت دریایی کشور، یکی از مهم‌ترین قطب‌های ترابری منطقه‌ای به شمار می‌رود.

بندر امام خمینی؛ یکی از مهم‌ترین قطب‌های ترابری منطقه‌ای در ایران

موقعیت جغرافیایی بندر امام خمینی؛ بندری پیشرفته در جنوب استان خوزستان 

بندر امام خمینی در محدوده‌ جغرافیایی شهرستان بندر ماهشهر و در جنوب غربی و بخش جلگه‌ای استان خوزستان قرار دارد. این بندر در فاصله‌ 85 کیلومتری شرق آبادان، 8 کیلومتری غرب بندر ماهشهر و 90 کیلومتری شهر اهواز واقع شده ‌است. موقعیت جغرافیایی این بندر بزرگ تجاری به‌گونه‌ای است که در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراه خور موسی (با موقعیت جغرافیایی ۳۰ درجه و ۲۵ دقیقه شمالی و ۴۹ درجه و ۵ دقیقه شرقی) دیده می‌شود.  
سرپرست جدید اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در سال ۱۴۰۲ گفت؛ بندر امام خمینی با وجود اراضی ۶۰۰ هکتاری در بحث توسعه آن، باید ارتقا یافته و به یک شهر لجستیکی بندری تبدیل شود. وی افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۳ میلیون تن کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی تخلیه و بارگیری شده که ۱۵ میلیون تن آن کالای اساسی بود. این منطقه ویژه هم‌اکنون تامین‌کننده ۷۰ درصد کالای اساسی وارداتی کشور است و بسیاری از مراودات تجاری هم‌چون واردات و صادرات مس، فولاد، ماشین‌آلات صنعتی و گچ و سیمان در بندر امام صورت می‌گیرند. 

بندر امام خمینی؛ منطقه ویژه اقتصادی با امکانات تجاری متعدد برای بازرگانان

بندر امام خمینی در جنوب خوزستان، یکی از بندرهای استراتژیک کشور در امر صادرات و واردات انواع کالا به شمار می‌رود. این مجموعه بندری شامل ۵۰۷ هزار متر مربع انبارهای مسقف می‌شود و طول خطوط داخلی راه آهن در آن ۱۴۰ کیلومتر اعلام شده است. در‌حال‌حاضر بندر امام بهترین بندر کشور برای ترانشیپ کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود. 
به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی بندر امام خمینی، این منطقه مطمئن‌ترین، مناسب‌ترین و کوتاه‌ترین پل ارتباطی با کشورهای حوزه قفقاز، عراق، ترکیه و اروپای شرقی است. همچنین بسیاری از مراودات بین‌المللی بین امارات متحده عربی و ایران نیز در این بندر صورت می‌‌گیرد؛ بدین ترتیب درصد بسیاری از حمل بار از دبی به ایران مربوط به بندر امام خمینی می‌شود. 
از ویژگی‌های اقلیمی بندر امام، قرارگیری در منطقه‌ای پرفراز و نشیب ساحلی است. پارک ساحلی شهرداری بندر امام خمینی از جمله تفرجگاه‌های خاص استان خوزستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و واقع شدن آن در سواحل نیلگون خلیج فارس است.

امکان بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته حمل‌ونقل دریایی با تجارت در بندر امام

بندر امام خمینی با ۳۸ اسکله فعال از جمله بندرهای پیشرفته کشور ایران به شمار می‌رود. به‌منظور اجرای سریع، ایمن و اصولی عملیات حمل‌ونقل، پیشرفته‌ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا در بندر امام خمینی در نظر گرفته شده است. در این بندر بزرگ تجاری برای ایجاد بستری ایمن به‌منظور حمل‌ بار، از کشتی‌های عظیم‌الجثه و با طول آبخور بسیار زیاد و تناژ حدود ۱۲۰ هزار تن استفاده می‌شود.
تعداد قابل‌توجهی از این کشتی‌ها نیز حامل کالاهای خطرناک نظیر گازهای متراکم، مواد نفتی و مواد پتروشیمی هستند. بندر امام، کامل‌ترین و کارآمدترین تجهیزات دریایی را به خدمت گرفته است و هم‌اکنون تعداد اسکله‌های آن به ۴۰ پست در طول ۷ کیلومتر می‌رسد. 
وجود انواع مختلف جرثقیل محموله‌ای، لیفتراک، تاپ لیفت، کمرشکن، کفی و کشنده، لودر، تریلر، کشنده تک مستر، مینی لودر و بلدوزر نیز بخشی از تجهیزات متفرقه بندر امام هستند. تجهیزات دریایی آماده به کار و درحال‌استفاده در بندر امام خمینی نیز شامل چندین لایروب در شکل‌های هاپر ساکشن و چنگکی، شمعکوب، یدک کش، قایق، بارج، لندینگ کرافت، مولتی کت و کشتی می‌شوند. بدین‌ترتیب در‌صورتی‌که شما قصد ارسال بار به ترکیه یا سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپای شرقی را داشته باشید، با پیشرفته‌ترین تجهیزات می‌توانید کالای خود را به مقصد مورد‌نظر ارسال کنید. 

استفاده از تجهیزات پیشرفته حمل‌ونقل در بندر امام خمینی

ارسال بار در ایمن‌ترین حالت ممکن و با سریع‌ترین روش حمل از بندر امام خمینی 

بندر امام خمینی یکی از مهم‌ترین پایانه های تجاری دریایی ایران به شمار می‌رود که در این مقاله با موقعیت جغرافیایی و پتانسیل‌های تجاری آن آشنا شدید. این بندر سالانه 30 میلیون تن کالا را پذیرش می‌کند؛ به همین دلیل یکی از قطب‌های قوی اقتصادی در زمینه واردات و صادرات در کشور ایران محسوب می‌شود. بازرگانان مختلف از نقاط گوناگون کشور می‌توانند از طریق بندر امام با یکدیگر در ارتباط باشند و بدین‌ترتیب روابط تجاری خود را با کشورهای دیگر دنیا نیز گسترش دهند. 
شما به‌عنوان بازرگان و فعال در زمینه تجارت داخل و بین‌الملل می‌توانید مراحل بارگیری و انتقال محموله‌های تجاری خود در این بندر را به شرکت هنزا ناو دریا بسپارید. چنانچه برای پروسه واردات به بندر امام نیز سوالی دارید، از طریق تماس با شماره‌های درج شده در سایت راهنمایی لازم را از کارشناسان ما دریافت کنید.