دانشنامه ترابری

راهنمای جامع برای صادرات خاویار ایران

صادرات خاویار به دلیل ارزش و اهمیت آن، مطمئنا به دقت و توجه بیشتری هم نیاز خواهد داشت. ارزش بالای غذایی خاویار و قرار گرفتن ماهی های خاویاری در بین گونه های در حال انقراض باعث شده که افراد برای تولید و صادرات آن به مجوزهای داخلی و خارجی متعددی نیاز داشته باشند. در این مقاله شما را با این مجوزها و صفر تا صد صادرات خاویار آشنا خواهیم کرد. همچنین اگر می خواهید با انواع خاویار صادراتی ایران آشنا شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
راهنمای جامع برای صادرات خاویار ایران

معرفی قوانین صادرات خاویار به نقاط مختلف جهان

قوانین تجارت خاویار، بسته به کشوری که صادرات به آن انجام می‌شود، ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد. اما از بعضی قوانین مثل گرفتن مجوز صادرات از سازمان شیلات، محدودیت ارسال خاویار تا 5 کیلوگرم و تضمین کیفیت و اصیل بودن، تقریبا برای همه ثابت است. 

آشنایی با بهترین کشورها برای صادرات خاویار و قوانین آن‌ها

کشورهای آسیایی یکی از طرفداران خاویار ایرانی محسوب می‌شوند و برای این محصول ارزش خاصی قائل هستند؛ بنابراین برای تجارت در تایلند یا ارسال خاویار به ژاپن در حالت ایده‌آل، باید به قوانین و ضوابط خاص این کشورها توجه کنید. برای مثال ژاپن به محموله خاویاری اجازه ورود می‌دهد که فقط نمک خالص (NaCl) به‌عنوان نگهدارنده به آن اضافه شده باشد. 
قوانین اروپا اما کمی متفاوت‌تر است. آلمان یکی از شرکای مهم تجاری در زمینه صادرات محصول خاویار برای ایران محسوب می‌شود. بخش قابل‌توجهی از خاویار ایران به کشور آلمان فرستاده می‌شود و سپس آلمان این محصول را در سایر کشورهای اروپایی همچون انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه پخش می‌کند.
برای فروش خاویار به اروپا معمولا از الگو CFR استفاده می‌شود. در این الگو تاجر محصول را با روش حمل و نقل هوایی به کشور مقصد ارسال می‌کند و سایر اقدامات، مثل ترخیص از گمرک و ارسال به انبار برعهده خود واردکننده خواهد بود. واردکنندگان باید توجه داشته باشند که باتوجه‌به گرانبها بودن این محصول و جلوگیری از افت کیفیت آن، باید مراحل ترخیص خاویار با سرعت بیشتری نسبت به سایر کالاهای صادراتی انجام شود. 
در زمینه استفاده از مواد نگهدارنده، قوانین اروپا به سفت و سختی قوانین کشورهای آسیایی نیست. صادرکنندگان می‌توانند برای ارسال خاویار به اروپا، علاوه‌بر نمک خالص از مواد نگهدارنده‌ای همچون اسید بوریک و بوراکس هم استفاده کنند. 

معرفی قوانین صادرات خاویار به نقاط مختلف جهان

برای صادرات خاویار ایرانی باید چه مراحلی را پشت سر بگذاریم؟

اولین نکته مهمی که باید برای صادرات محصول خاویار به آن توجه کنید، محدودیت وزنی در نظر گرفته شده برای صادرات این محصول است. صادرات ماهیان خاویاری باتوجه‌به هزینه‌های بسته‌بندی و بالا بودن هزینه حمل و نقل هوایی، نباید وزن محصول کمتر از 5 کیلوگرم باشد. در غیر این‌صورت صادرات محصول برای خریدار و فروشنده صرفه اقتصادی چندانی نخواهد داشت. بعد از در نظر گرفتن این نکته، باید مراحل زیر را برای تجارت خاویار انجام دهید:
 برای اینکه فعالیت خود را به‌عنوان صادرکننده خاویار آغاز کنید، به یک شرکت ثبت شده با سرمایه داخلی مشخص نیاز دارید.
 سپس برای پیدا کردن مشتری و ارائه مناسب محصول، باید بازاریابی و مارکتینگ مناسب در کشورهای هدف انجام شود.
 در مرحله بعد برا اینکه صادرات موفقی داشته باشید، باید قوانین بازار کشور هدف و هزینه‌های جانبی برای ارائه محصول را به‌خوبی بشناسید. یکی از مواردی که می‌توانید در بین مراحل صادرات ماهیان خاویاری و کمک به افزایش فروش انجام دهید، راه‌اندازی وب‌سایت برای معرفی خدمات و ارائه جامع محصولات به مشتریان است. 
 از مراحل پایانی برای صادرات ماهیان خاویاری، قیمت‌گذاری محصول است. قیمت‌گذاری یکی از موارد حساس و مهم در فرآیند صادرات محسوب می‌شود و باید با دقت بسیار انجام شود.
 آخرین مرحله در صادرات این محصول که باید به آن توجه کنید، شرایط بسته‌بندی و نگهداری خاویار است. شرایط نگهداری باید به‌گونه‌ای باشد که به کیفیت خاویار صادراتی خدشه‌ای وارد نشود. 
بعد از انجام این مراحل و کسب مجوز و گواهی‌های لازم، محصولات در یخ خشک قرار داده شده و برای ارسال به مقصد آماده می‌شوند. 

دریافت مجوزهای ضروری برای صادرات خاویار

برای صادرات محصول خاویار قبل از هر چیز به برگه مجوز صادرات نیاز دارید. در این برگه اجازه صادرات ماهیان خاویاری و تخم این ماهی‌ها به صادرکننده داده می‌شود. ماهیان خاویاری یکی از گونه‌های در حال انقراض هستند، به‌ همین خاطر برای صادرات این محصول باید چند مجوز مختلف تهیه کنید که شامل مجوز سایتس (CITES)، مجوز دامپزشکی، مجوز قرنطینه، مجوز حمل و اخذ گواهی از اتاق بازرگانی می‌شود.

سایتس، یکی از مجوزهای الزامی برای صادرکنندگان خاویار

مجوز سایتس (CITES) یک برگه است که برای محافظت از ماهیان در حال انقراض صادر می‌شود. در نتیجه فقط مراکزی که پرورش ماهی خاویاری دارند و این مجوز را دریافت کرده باشند، اجازه دارند در زمینه صادرات ماهیان خاویاری فعالیت کنند. همه ماهی‌هایی که در این مراکز نگهداری می‌شوند، باید یک ریزتراشه در بدن خود داشته باشند. این ریزتراشه به‌عنوان شماره شناسه ماهی محسوب می‌شود که در سازمان سایتس ثبت شده است. همه کشور‌هایی که قصد صادرات و تولید ماهی خاویاری دارند، برای دریافت مجوز باید عضو این کنوانسیون باشند. مجوز سایتس انواع مختلفی دارد. این مجوزها شامل سایتس مزرعه، سایتس مرکز فرآوری و بسته‌بندی و سایتس صادرات می‌شوند.

ایران چند مدل خاویار صادر می‌کند؟ 

خاویار انواع مختلفی دارد که شناخته‌شده‌ترین نوع آن خاویار سیاه است. علاوه‌بر این نوع خاویار، خاویار طلایی و قرمز هم وجود دارد. دریای خزر زیستگاه ماهیان خاویاری متنوعی است. از مهم‌ترین انواع خاویار در ایران که به کشورهای دیگر صادر می‌شوند، به خاویار فشرده، آرایشی، بری، کلاسیک، آسترا و بلوگا می‌توان اشاره کرد. در این میان بلوگا خاص‌ترین و باکیفیت‌ترین نوع خاویار در جهان است. صادرات گچ و خاویار از پر‌سودترین تجارت‌ها برای بازرگانان ایرانی محسوب می‌شوند.

دریافت مجوز های ضروری برای صادرات خاویار

صادرات خاویار ایران به سراسر دنیا با خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی هانزا

در این مقاله شما را با صادرات خاویار و مجوزهایی که برای صادارت این محصول نیاز دارید، آشنا کردیم. باتوجه‌به ارزش غذایی بالای خاویار و در حال انقراض بودن ماهیان خاویاری، صادرات این محصول بسیار پرسود است. اگر می‌خواهید در زمینه تجارت خاویار مشغول به کار شوید، دریافت مجوزهای لازم را فراموش نکنید. همچنین باتوجه‌به اینکه خاویار جزو محصولات فاسدشدنی است، بهترین و سریع‌ترین روش حمل و نقل را برای ارسال آن انتخاب کنید. برای تجارت خاویار به خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی بار نیاز خواهید داشت. شرکت هنزا ناو دریا، کلیه محموله‌های صادراتی شما عزیزان را با انواع روش‌های حمل بار زمینی، هوایی، دریایی و ترکیبی به مقصد می‌رساند.