دانشنامه ترابری

منظور از پکینگ لیست در حمل و نقل بین المللی چیست؟

برای اینکه تجارت موفقی داشته باشید باید به خوبی با اصطلاحات دنیای بازرگانی آشنا باشید. پکینگ لیست یکی از اصطلاحاتی است که در این حوزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین مدارکی که برای حمل و نقل بین المللی کالاها به آن نیاز خواهید داشت، پکینگ لیست یا لیست عدل بندی است. این مقاله قصد دارد تا تاجران و بازرگانان نوپا را با معنا و مفهوم پکینگ لیست و اهمیت آن در بحث حمل و نقل بین المللی آشنا کند. بعد از مطالعه این مطلب و آشنایی با پکینگ لیست، امور تجاری خود را راحت تر و با دانش بالاتری انجام خواهد داد.
منظور از پکینگ لیست در حمل و نقل بین المللی چیست؟

آشنایی با مفهوم پکینگ لیست در حمل و نقل بین‌المللی 

پکینگ لیست نشان‌دهنده محموله یا کانتینر حمل شده به گمرک است. در واقع یکی از مهم‌ترین اسنادی که بازرگانان برای حمل و نقل بین‌المللی کالا و حمل محموله خود تهیه کنند، پکینگ لیست (Packing List) است. این سند حمل و نقل را با نام اینویس یا لیست عدل‌بندی نیز می‌شناسند.
بر‌اساس قانون این سند باید از طریق فروشنده کالا تهیه شود. به‌عنوان مثال اگر شما به‌عنوان صادر کننده حمل کانتینر دریایی را برای ارسال محموله‌تان انتخاب کرده‌اید، باید نسبت به دریافت لیست عدل‌بندی برای حمل بار اقدام کنید. در این سند اطلاعات مهمی درباره محموله صادراتی یا وارداتی همچون ابعاد، وزن، بسته‌بندی، تعداد اقلام، ماهیت کالا، کد تعرفه گمرکی، ارزش هر قلم کالا و ارزش کل محموله به‌منظور صدور مجوز صادرات به گمرک ذکر می‌شود.

چه اطلاعاتی در پکینگ لیست درج می‌شود؟

چه اطلاعاتی در پکینگ لیست درج می‌شود؟ 

در پکینگ لیست هرگونه اطلاعات مربوط به محموله صادراتی که با انواع روش‌های حمل ترکیبی، دریایی یا هوایی به گمرک کشور مقصد ارسال می‌شود، باید ذکر شود. این اطلاعات شامل شماره و تاریخ صدور فاکتور، اسم و آدرس فروشنده، آدرس و تلفن فکس خریدار، اسم و آدرس فرد دریافت کننده محموله، کشور و محل بارگیری کالا و تخلیه، نوع پرداخت از قبیل نقدی یا اعتبار اسنادی، مشخصات سفارش و فاکتور، نام و توضیح کالا در قرارداد یا شماره قرار داد، وزن خالص و وزن ناخالص کالا می‌شود. همچنین اگر خرید محموله با اعتبار اسنادی انجام شده باشد، باید شماره LC نیز در لیست عدل‌بندی درج شود. 

اهمیت استفاده از پکینگ لیست در حمل و نقل بین‌ المللی کالا 

استفاده از پکینگ لیست هنوز در گمرک بسیاری از کشورها برای حمل و نقل زمینی، هوایی یا دریایی محموله‌های بازرگانی به عنوان یک قانون اجباری در نیامده است؛ اما استفاده از آن در بحث حمل و نقل بین‌ المللی اهمیت بالایی دارد. از این سند می‌توانید به جای مدرک بارنامه استفاده کرده یا از طریق آن برای دریافت بارنامه بین المللی اقدام کنید. 
از مزایای دیگر دریافت پکینگ لیست می‌توان به این موارد اشاره کرد: اطلاعات ثبت شده در پکینگ لیست برای اثبات بارنامه داخلی مفید است. با درج جزئیات محموله در این لیست شناسایی و ردیابی موارد اطلاعات مختلف، شمارش بارنامه ها، گزارش جزئیات به بخش صادرات اطلاعات الکترونیکی در سیستم صادرات راحت می‌شود. همچنین اگر کالای صادراتی شرایط ویژه‌ای دارد، با ذکر این موارد در لیست عدل‌بندی می‌توانید بحث امنیت حمل کالا برای محموله خود را بالاتر ببرید. 

آشنایی با نحوه دریافت و اطلاعات درج شده در پکینگ لیست برای بازرگانان 

برای تهیه پکینگ لیست باید قبل از هر چیز فهرست کامل و دقیق درباره محموله ارسالی، به‌عنوان ارسال بار از دبی به ایران تهیه کنید. اطلاعاتی که در لیست عدل‌بندی یا Packing List قرار دارد باید با اطلاعات درج شده در فاکتور تجاری مطابقت کامل داشته باشند.
توجه داشته باشید که ساختار یا الگوی مشخصی برای تهیه و تکمیل پکینگ لیست وجود ندارد؛ اما بیشتر اطلاعات در فرم‌های لیست عدل‌بندی مشترک هستند. در ادامه به مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در فرم پکینگ لیست درج شوند، اشاره خواهیم کرد. 

ذکر اطلاعات مربوط به فروشنده و خریدار در پکینگ لیست  

ذکر اطلاعات مربوط به فروشنده و خریدار یکی از مهم‌ترین مواردی است که در برگه پکینگ لیست وارد شود. اطلاعات کامل فروشنده و خریدار شامل نام دو طرف، شماره تماس، آدرس کامل پستی و شماره فکس آن‌ها می‌شود.
توجه داشته باشید که برای فریت بار به هلند نیازی به تهیه پکینگ لیست نیست. فقط در بحث بازرگانی است که تهیه این برگه توصیه می‌شود. 

درج اطلاعات در پکینگ لیست در خصوص نحوه ارسال کالا 

یکی دیگر از مواردی که در برگه لیست عدل‌بندی یا Packing List به آن اشاره شود، ثبت اطلاعات در خصوص نحوه ارسال کالا از قبیل صادرات کود شیمیایی است. به‌عنوان مثال شما باید در برگه پکینگ لیست کالا اشاره کنید که کالای صادراتی خود را با کدام‌یک از روش‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از جمله حمل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی ارسال می‌کنید. 

ذکر فهرست اقلام ارسال شده در برگه پکینگ لیست

ذکر اطلاعات مربوط به اقلام ارسال شده یکی از موارد مشابهی است که در برگه پکینگ لیست به آن اشاره می‌شود. به‌عنوان مثال در زمینه ارسال دارو به ایران، درج فهرست اقلام ارسال شده در پکینگ لیست به خریدار کمک می‌کند تا تطبیق کالاهای ارسالی در زمان تحویل کالا به‌راحتی و به‌سرعت انجام شود. مشخصات کالا، شرح کالا و تعداد بسته از مهم‌ترین اطلاعاتی است که باید به آن در برگه لیست عدل‌بندی اشاره کرد. 

ذکر فهرست اقلام ارسال شده در برگه پکینگ لیست

ترخیص سریع کالا از گمرک با استفاده از پکینگ لیست 

در این مقاله با مفهوم پکینگ یا لیست عدل‌بندی آشنا شدیم و به این نکته اشاره کردیم که منظور از پکینگ لیست در حمل و نقل بین المللی چیست؟ با تهیه این سند توسط خریدار اطلاعات محموله یا کانتینر حمل شده به گمرک نشان داده می‌شود. در نتیجه تطبیق اطلاعات برگه پکینگ لیست با محموله ارسالی در گمرک راحت‌تر و در زمان کمتری انجام خواهد شد. 
یکی از مدارک مهمی که برای ارسال محموله‌های تجاری با انواع روش‌های حمل و‌ نقل هوایی، دریایی، ریلی، زمینی یا ترکیبی نیاز دارید، برگه پکینگ لیست است. در‌واقع حمل بار، یکی از مهم‌ترین مراحل صادرات و واردات کالا محسوب می‌شود. اگر قصد تجارت کالا با کشورهای مختلف جهان را دارید، باید از خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی یک شرکت معتبر استفاده کنید. شرکت هنزا ناو دریا با نام تجاری «هانزا» کلیه محموله‌های تجاری شما عزیزان را با مناسب‌ترین قیمت‌ها و در کمترین زمان ممکن به مقصد می‌رساند. با هانزا تجارتی مطمئن و پرسود را تجربه خواهید کرد. 

خدمات منظور از پکینگ لیست در حمل و نقل بین المللی چیست؟ توسط هانزا قابل ارائه نمی‌باشد و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و آموزش است.