دانشنامه ترابری

از صفر تا صد صادرات میوه خشک از ایران

صدها سال است که مردم ایران میوه های مختلف را خشک کرده و به سرزمین های دور حتی چین صادر می کنند. امروزه صادرات میوه خشک به اروپا، کشورهای عربی و سایر مناطق قاره آسیا رونق فراوانی پیدا کرده است. بازرگانان متعددی از طریق صادرات میوه های خشک شده ای مانند انجیر، کشمش، کیوی، موز، سیب و سایر میوه ها درآمد بالایی کسب می کنند. پتانسیل صادرات میوه خشک در کشورمان بسیار بالاست؛ اگر شما نیز قصد صادرات این محصولات مقوی و بسیار خوشمزه را دارید، باید با قوانین و هزینه های این کار آشنا باشید. با مطالعه این مقاله کاربردی، از صفر تا صد صادرات میوه های خشک از ایران به اقصی نقاط جهان را می آموزید.
از صفر تا صد صادرات میوه خشک از ایران

آموزش صادرات میوه خشک؛ از خشک کردن میوه‌های تازه تا ارسال

تجارت میوه خشک در کشورمان، صنعتی نوپا و جدید است. با‌این‌حال، به‌دلیل استقبال گسترده برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی از میوه‌های خشک‌شده کشور، ایران به یکی از قطب‌های مهم صادرات میوه خشک در منطقه تبدیل شده است. خشک کردن انواع میوه، اولین مرحله‌ای است که باید بیاموزید. این کار در گذشته به‌صورت سنتی و زیر نور خورشید انجام می‌شد؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ماشین‌آلات جدیدی وجود دارند که این کار را با کیفیت بالا انجام می‌دهند.
امروزه در بخش‌های مختلف کشورمان چیپس میوه با کیفیت بالا تولید می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای موفقیت در بازار میوه‌های خشک، حتما از دستگاه‌های پیشرفته خشک کن استفاده کنید و به بسته‌بندی محصولاتتان نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. نکته دوم، توجه به هزینه‌های صادراتی است. برای مثال، برای ارسال چیپس میوه به هلند باید هزینه ارسال بار به هلند را نیز به‌طور کامل بررسی کنید.

معرفی قوانین و مجوز های لازم برای صادرات میوه خشک

معرفی قوانین و مجوزهای لازم برای صادرات میوه خشک

قوانین صادرات آجیل و خشکبار با مقررات واردات مواد غذایی کاملا متفاوت است. برای شروع فرآیند صادرات، ابتدا باید یک شرکت صادراتی تاسیس کنید که در اساسنامه‌اش به عنوان «واردات و صادرات میوه» اشاره شده باشد. سپس باید پس از طی کردن مراحل لازم، از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کارت بازرگانی خود را دریافت کنید. سیب سلامت، مجوز سازمان غذا و دارو و همچنین گواهینامه استاندارد صادرات نیز باید توسط فرد متقاضی اخذ شوند. برای صادرات این اقلام به قاره اروپا به این مجوزها نیز نیاز خواهید داشت:

  • رعایت اصول بسته‌بندی و وزن بسته‌ها (‌10کیلوگرم)
  • گواهینامه‌های امنیت غذا
  • گواهی حفاظت از محیط‌زیست و محصولات ارگانیک

به یاد داشته باشید که برای صادرات میوه خشک به اروپا یا آمریکا، ابتدا باید نمونه محصول را به کشور مورد‌نظر ارسال کنید تا مورد بررسی قرار گیرد. بدون‌شک مشاوره با یک شرکت بازرگانی معتبر می‌تواند شما را در راه صادرات میوه خشک به اروپا یا سایر نقاط جهان کمک کند. برای حمل‌و‌نقل محموله نیز باید از یکی از شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی بار کمک بگیرید.

میوه خشک صادراتی باید چه استانداردهایی داشته باشد؟

برای جلوگیری از وقوع مشکلات صادرات میوه خشک، باید با ریزه‌کاری‌ها و استانداردهای لازم برای این کار آشنا باشید. این محصولات از همان هنگام تولید تا رسیدن به دست مشتریان در خارج از کشور، مراحل متعددی را طی می‌کنند. محصول تولیدی شما برای صادرات موفق باید استانداردهای زیر را داشته باشند:

  • نشان استاندارد و نام کشور مبدا باید روی بسته‌بندی محصولات صادراتی نوشته شده باشد.
  • محصولات باید برای بررسی بهداشت عمومی تست‌های مختلفی را پشت سر بگذارند و گواهی مربوطه را دریافت کنند.
  • کلیه میوه‌ها از نظر میزان مجاز آلاینده نیز بررسی می‌شوند.
  • سال تولید و تاریخ انقضا باید روی محصول درج شده باشد.
  • نوع محصول (دانه‌دار یا بدون دانه) باید روی بسته نوشته شود.
  • نحوه خشک شدن میوه‌ها (طبیعی یا با دستگاه) نیز باید عنوان شده باشد.

با اینکه در مورد بسته‌بندی محصولات هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما بسته‌بندی باید شکیل و با‌کیفیت باشد. یک بسته مناسب کیفیت، بو و طعم مواد غذایی را حفظ کرده و مانع از ورود آلودگی با داخل آن می‌شود.

هزینه صادرات میوه خشک چقدر است؟

هزینه صادرات میوه‌‌های خشک به عوامل متعددی بستگی دارد. هزینه خرید دستگاه‌های خشک‌کن، تولید محصول، تعرفه تست‌های مورد‌نیاز و ارسال نمونه، تشریفات گمرکی و حمل‌و‌نقل از آن جمله‌اند. با‌این‌حال، صادرات این محصول بسیار سودمند است و مطمئنا بازگشت هزینه در آن بسیار مناسب خواهد بود. امروزه برخی از دستگاه‌های میوه خشک‌کن از طریق واردات از تایوان یا برخی دیگر از کشورهای شرق آسیا وارد می‌شوند. خرید این دستگاه‌ها بخش عمده‌ای از هزینه‌های لازم برای صادرات هستند.

درآمد صادرات میوه خشک با بهترین کشورهای جهان

بخشی از درآمد صادرات میوه خشک به کشوری بستگی دارد که انتخاب می‌کنید. کشورهای امارات، عمان، ترکیه، قطر، هند، چین، روسیه، کویت، استرالیا، عراق و به‌طور‌کلی قاره اروپا، از محبوب‌ترین بازارهای ایران برای صادرات چیپس میوه محسوب می‌شوند. برای حمل محموله‌های خود به هر کدام از این کشورها می‌توانید روی خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی هانزا حساب باز کنید.

صادرات میوه خشک به روسیه؛ یکی از بازارهای رو به رشد و پر‌رونق

بخش‌های وسیعی از روسیه در شمالی‌ترین نقطه نیم‌کره شمالی قرار دارند و در همه فصول سال سرد هستند؛ بنابراین کشاورزی در این کشور پهناور با محدودیت‌هایی رو‌به‌رو است. امروزه بازار روسیه یکی از جذاب‌ترین بازارها برای صادرات میوه خشک از ایران محسوب می‌شود. با اخذ مجوزهای لازم از ارگان‌های مربوطه می‌توانید فعالیت صادراتی خود را از این کشور آغاز کنید. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز، از بازارهای محبوب دیگر ایرانیان هستند.

درآمد صادرات میوه خشک با بهترین کشورهای جهان

حمل‌و‌نقل بین‌المللی میوه خشک به سراسر جهان با خدمات شرکت هنزا ناو دریا

در این مقاله قوانین صادرات میوه خشک از ایران به نقاط مختلف جهان را بررسی کردیم. برای تجارت موفق و پر‌سود، به خدمات حمل بین‌المللی بار نیاز خواهید داشت. شرکت هنزا ناو دریا با نام تجاری «هانزا» محموله‌های صادراتی شما عزیزان را با مناسب‌ترین قیمت‌ها و در کمترین زمان ممکن به مقصد می‌رساند. هانزا همراه  شما در زمینه صادرات میوه‌های خشک به اروپا، آسیا و سایر نقاط جهان خواهد بود.