دانشنامه ترابری

منظور از شیپر/ Shipper در حمل و نقل بین المللی چیست؟

با توجه به رشد روزافزون تجارت بین المللی، حمل و نقل کالاهای مختلف از یک کشور به کشور دیگر یکی از فعالیت های اساسی برای بسیاری از کسب و کارها و مصرف کنندگان است. سوال اصلی این است که چگونه می توان کالاها را به صورت ایمن، سریع و اقتصادی از مبدا به مقصد رساند؟ در اینجا نقش Shipper یا فرستنده کالا پررنگ می شود. منظور از Shipper چیست؟ در این مقاله قصد داریم Shipper و انواع آن را معرفی کنیم و نشان دهیم که چگونه می توان با انتخاب Shipper مناسب، فرآیند حمل و نقل بین المللی را بهبود بخشید. اگر می خواهید بیشتر درباره Shipper و اصطلاحات مربوط به آن بدانید، این مقاله را از دست ندهید.
شیپر چیست؟ منظور از شیپر در حمل‎ونقل بین‎المللی در مجله هانزا

شیپر /Shipper چیست؟ معنی Shipper در حمل‌ونقل بین‌المللی

Shipper یا فرستنده کسی است که کالا را برای حمل به مقصد خارجی آماده و ارسال می‌کند. فرستنده ممکن است یک تولیدکننده، فروشنده، واردکننده، صادرکننده، فورواردر یا یک کریر باشد. شیپر مسئولیت‌های مختلفی در زمینه بسته‌بندی، بیمه، گمرک، انتخاب وسیله حمل‌ونقل، انعقاد قرارداد با حمل‌کننده و پیگیری کالا را دارد. شیپر می‌تواند در یک معامله تجاری به‌عنوان فرستنده یا تامین‌کننده و فرستنده عمل کند. 
Shipper می‌تواند با خریدار شرایط مختلفی برای تحویل کالا توافق کند. یکی از این شرایط، ترم EXW بوده که به معنی تحویل کالا در محل انبار تامین‌کننده است. در این حالت، خریدار همه هزینه‌ها و خطرات حمل‌ونقل کالا را بر عهده دارد و فروشنده فقط موظف است کالا را در اختیار خریدار قرار دهد. برای فهم دقیق‌تر این موضوع پیشنهاد می‌کنیم مقاله «exw چیست» را مطالعه فرمایید.

شیپر؛ آماده ‎سازی و ارسال‌ کالا برای مقاصد خارجی

وظیفه شیپر در حمل‌ونقل بین‌المللی؛ تحویل کالا به مشتری 

شیپر /Shipper یا فرستنده کالا در حمل‌ونقل بین‌المللی، مسئولیت تحویل کالا به مشتری را برعهده دارد. وظایف Shipper باید با قوانین‌ومقررات حمل‌ونقل بین‌المللی مطابقت داشته باشد و محموله‌های مشتریان را در زمان مقرر و بدون آسیب به مقصد برساند. Shipper همچنین باید اسناد مورد‌نیاز حمل‌ونقل را تهیه و تکمیل کرده و از روند تحویل محموله اطلاع دهد. Shipper ممکن است برای انجام تشریفات گمرکی در مبداء و مقصد از خدمات شرکت فورواردر استفاده کند. فورواردر کسی است که به‌عنوان یک هماهنگ‌کننده و ترتیب‌دهنده حمل‌ونقل کالا عمل می‌کند و با شرکت‌های carrier قرارداد می‌بندد. 
Carrier کسی است که به‌عنوان یک حمل‌کننده کالا از مبدا تا مقصد عمل می‌کند و ممکن است یک شرکت کشتیرانی، هواپیمایی، راه‌آهن یا جاده‌ای باشد. تفاوت carrier و فورواردر در این است که حمل‌کننده مسئولیت قانونی و حمل فیزیکی کالا را دارد ولی فورواردر فقط یک واسطه بین فرستنده و carrier است و مسئولیت حمل فیزیکی کالا را ندارد. Shipper نقش مهمی در حمل‌ونقل بین‌المللی دارد و برای انجام وظیفه خود، به یک تیم حرفه‌ای نیاز دارد که بتواند محموله را بسته‌بندی، ذخیره‌سازی و پیگیری کند. ارسال‌کننده با انتخاب مسیر مناسب انتقال و تهیه اسناد لازم، کالاها را به بهترین شکل و در کوتاه‌ترین زمان به مشتریان تحویل می‌دهد.

هزینه‌های حمل‌ونقل؛ مسئولیت شیپر در قبال پرداخت 

در حمل‌ونقل بین‌المللی و ارسال بار دریایی، فرستنده کالا باتوجه‌به اینکوترمز توافق شده با خریدار معمولا مسئول پرداخت هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل و گمرک مبداء است. این هزینه‌ها شامل بیمه، کرایه حمل، هزینه‌های ترمینال، دپو و پلمپ می‌شوند. بااین‌حال، توافقات انجام شده بین طرفین در قرارداد حمل‌ونقل تعیین کننده تغییرات در مسئولیت‌های مالی خواهد بود. به عنوان مثال: براساس ترم‌های قراردادی نظیر EXW (تحویل در کارخانه)، FAS (آزاد کنار کشتی)، FCA (آزاد حمل کننده) و FOB (آزاد روی کشتی)، خریدار مسئولیت پرداخت هزینه‌های حمل از نقطه تحویل کالا توسط فروشنده تا مقصد نهایی را بر عهده می‌گیرد.
ارسال بار دریایی به‌عنوان یکی از روش‌های عمده حمل‌ونقل بین‌المللی، برای انتقال کالاهایی با حجم بالا، وزن سنگین و مقاومت زیاد ایده‌آل است. این نوع از ارسال به شکل‌های مختلفی نظیر حمل کانتینری، فله‌ای، گروپاژ، ترانشیپمنت و مستقیم انجام می‌پذیرد. در اغلب موارد، هزینه‌های مربوط به ارسال بار دریایی بر عهده ارسال‌کننده قرار می‌گیرد که این امر اهمیت توجه دقیق به جزئیات قراردادهای حمل‌ونقل و شناخت کامل از شرایط و تعهدات مالی را برجسته می‌سازد.

اهمیت شیپر / Shipper در حمل‌ونقل بین‌المللی؛ برنامه‌ریزی و اجرای فرآیند جابه‌جایی بار

باتوجه‌به رقابت بالا در حوزه واردات و صادرات، برای ارسال کالا به مقصد ترکیه استفاده از خدمات حمل‌کننده‌های حرفه‌ای و Shipper با اطلاعات کافی درباره قوانین محلی صادرات و گمرکی، بهره‌برداری بهتری خواهد داشت. Shipper به‌عنوان یک شخص یا شرکت، مسئول برنامه‌ریزی و اجرای فرآیند جابه‌جایی بار از مبدا به مقصد است. با استخدام Shipper توسط تولیدکننده، همه مراحل مرتبط با حمل‌و‌نقل بار به بهترین نحو و با کمک متخصصان به‌درستی و آسانی انجام خواهد شد. 
همان‌طورکه قبلا ذکر شد، در بسیاری از موارد تولیدکننده نقش فرستنده را نیز دارد. همچنین در بعضی مواقع، شرکت‌های trader نیز به‌عنوان Shipper عمل می‌کنند. اگر قصد ارسال بار به ترکیه را دارید، بهتر است از خدمات حمل‌کننده‌های حرفه‌ای و شیپرهای باتجربه استفاده کنید. این اقدام به‌بهبود فرآیند حمل‌ونقل، کاهش هزینه‌ها و اطمینان از اجرای صحیح قوانین محلی کمک خواهد کرد.

وظیفه شیپر؛ برنامه‌ریزی و اجرای فرآیند حمل‌ونقل و جا‌به‎جایی

استفاده از شیپر /Shipper آشنا به قوانین بین‌المللی برای حمل سریع کالا

در این مقاله درباره Shipper و نقش آن در حمل‌ونقل بین‌المللی کالا بحث کردیم. به‌طورکامل توضیح دادیم که Shipper چیست؟ Shipper یا فرستنده کسی است که کالا را برای ارسال به مقصد خارجی آماده می‌کند و مسئولیت‌های مختلفی در زمینه بسته‌بندی، بیمه، گمرک، انتخاب وسیله حمل‌ونقل و پیگیری کالا دارد. ارسال‌کننده می‌تواند با خریدار شرایط مختلفی برای تحویل کالا توافق کند که از جمله آن‌ها ترم EXW که به معنی تحویل کالا در محل انبار تامین‌کننده است. در ارسال بار و حمل‌ونقل کالا به اقصی‌نقاط دنیا از انواع شیپرها استفاده می‌شود. به‌طورمثال ارسال بار به آلمان که یکی از مقاصد مهم حمل‌ونقل بین المللی است، توسط شیپرهای /Shipper مختلفی انجام می‌پذیرد. 
Shipper همچنین می‌تواند از خدمات فورواردر برای انجام تشریفات گمرکی و هماهنگی با Carrier  یا شرکت حمل‌کننده استفاده کند. انتخاب Shipper  مناسب فرآیند حمل‌ونقل بین‌المللی را بهبود می‌بخشد و هزینه‌ها و زمان ارسال را کاهش دهد.