دانشنامه ترابری

شرکت nvocc چیست؟

بر اساس آمار به دست آمده از سایت statista حدود 80 درصد از روابط بازرگانی از طریق دریا و حمل و نقل دریایی انجام می شود. این موضوع نشان دهنده اهمیت بالای حمل و نقل دریایی در حوزه بازرگانی و صادرات و واردات است. بعضی مواقع در تجارت بین المللی به منظور تحویل کالا از فروشنده به خریدار باید با برخی شرکت های واسطه همکاری داشت. یکی از این شرکت های کشتیرانی معتبر شرکت nvocc است. در این مقاله به شما خواهیم گفت که nvocc چیست و همکاری با این شرکت و استفاده از سرویس های nvocc چه مزایایی برای شما در حوزه حمل و نقل بین لمللی دارد. اگر می خواهید روند ارسال کالا برای مشتریان را راحت تر از گذشته انجام دهید، اطلاعات این مقاله در خصوص خدمات nvocc به شما کمک خواهد کرد.
شرکت nvocc چیست؟

آشنایی با شرکت Nvocc؛ شرکت کشتیرانی واسطه برای حمل بار 

قبل از اینکه با خدمات و نحوه کار با شرکت nvocc آشنا شویم، بهتر است که بدانیم nvocc مخفف چیست؟ NVOCC مخفف Non-Vessel Operating Common Carrier و به‌معنای حمل کنندگان بدون کشتی است. NVOCC به‌عنوان یک شرکت واسطه و یکی از فعالان و عرضه‌کنندگان خدمات در حوزه حمل‌ونقل دریایی محسوب می‌شود. شرکت‌های کشتیرانی nvocc عضو دسته کریر یا حمل‌کننده‌ها به‌شمار می‌روند. در‌واقع این شرکت به‌عنوان یک واسطه بین مشتریان و خطوط حمل‌ونقل دریایی صاحبین کشتی عمل می‌کند. این شرکت بعد از دریافت بارها از فروشنده، کالاها را از طریق خطوط حمل‌ونقل دریایی برای خریدار ارسال خواهد کرد. به‌این‌ترتیب از اجاره کشتی برای حمل دریایی کانتینر استفاده می‌شود. این شرکت‌ها معمولا دارای کانتینرهای ملکی و همچنین اجاره ای هستند.

نحوه عملکرد شرکت های nvocc در حوزه حمل و نقل دریایی

نحوه عملکرد شرکت‌های nvocc در حوزه حمل‌ونقل دریایی 

شرکت‌های Nvocc در زمینه حمل‌ونقل دریایی فعالیت می‌کنند. در واقع این شرکت‌ها همان شرکت‌های Carrier محسوب می‌شوند، اما صاحب کشتی نیستند. در نتیجه کار حمل‌‌ونقل کالا و بارهای مشتریان در این شرکت‌ها با اجاره بخشی از فضای یک کشتی انجام خواهد شد. به‌عنوان مثال برای واردات لاستیک از چین، با استفاده از سرویس Nvocc، ابتدا شرکت‌‌های کشتیرانی nvocc برای ارسال بارهای مشتریان با شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی صاحبین کشتی قرارداد می‌بندند.
به موجب این قرارداد این امکان برای شرکت‌های nvocc فراهم می‌شود تا کانتینرها را به نام خود رزرو کنند. به‌این‌ترتیب کالاها از طریق سرویس‌های حمل‌ونقل دریایی برای مشتریان ارسال می‌شود. در ضمن این شرکت‌ها از سرویس‌های جانبی همچون سرویس‌های LCL از طریق CO-LOADING نیز برخوردار هستند.
این شرکت‌ها می‌توانند خدمات مرتبطی همچون مشاوره در مورد مسائل لجستیکی و ترخیص گمرکی، بسته‌بندی و برچسب‌گذاری بار، امور مالی و بیمه‌ای نیز برای مشتریان انجام دهند.

قوانین و مقرراتی که شرکت‌های NVOCC برای ارسال بار باید رعایت کنند 

 برای اینکه ارسال سفارش مشتریان بدون خسارت و در زمان معین‌شده به دستشان برسد، شرکت‌های NVOCC در قبال مشتریان تعهداتی برعهده دارند. به‌این‌منظور شرکت‌ها باید قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کنند. در ادامه با مهم‌ترین قوانین و مقررات برای ارسال بار توسط شرکت NVOCC آشنا خواهیم شد. 
شرکت‌های NVOCC باید قوانین و مقررات حمل‌ونقل بین‌المللی را که توسط سازمان حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی (International Maritime Organization) و سایر سازمان‌های مرتبط وضع شده است رعایت کنند. 
شرکت‌های NVOCC موظف به رعایت قوانین گمرکی کشورهای مبدا و مقصد هستند. این مقررات مربوط به صدور مدارک گمرکی، پرداخت مالیات و عوارض گمرکی و رعایت تعهدات گمرکی مربوط به حوزه کاری خود می باشند.
شرکت‌های NVOCC باید بیمه مسئولیت متناسب با محموله ارسالی را تهیه کنند. بدیهی است که بیمه کالا بر‌عهده صاحب کالا خواهد بود.
این شرکت‌ها باید مقررات مربوط به حفاظت از منافع و حقوق مشتریان را رعایت کنند. عرضه خدمات عالی، گزارش صحیح و دقیق در مورد بارها و حمایت از مشتریان هنگام مواجهه با مشکلات و تاخیرها بخشی از حقوق مشتریان هستند که باید توسط شرکت‌های nvocc رعایت شوند. 
کلیه مراحل مورد‌نیاز برای حمل بار از طریق همکاری با شرکت حمل و نقل بین المللی و با استفاده از خطوط حمل‌ونقل دریایی و همه مراحل لجستیکی تا رسیدن بار به مقصد توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود.

شرکت‌های NVOCC در‌صورت به‌جا آوردن تعهدات خود چه حقوقی دارند؟

میزان تعهد شرکت‌های nvocc نسبت به صاحبین کالا برابر با بیمه مسئولیت آن‌ها است.

  • برای تجارت با هر کشوری همچون تجارت با فیلیپین باید کیفیت و کمیت کالای ارسالی برای مشتری به‌طور‌دقیق توسط فرستنده تعریف شده باشد. چنانچه محموله آسیبی به کانتینر یا کشتی وارد کند، وظیفه جبران خسارت با فرستنده خواهد بود. 
  • اگر در هنگام تحویل، کالاها با همان پلمپ اولیه باشند، اما در محتویات کالا مغایرتی دیده شود، شرکت nvocc مسئولیتی بر‌عهده ندارد. 

حقوقی که شرکت‌های NVOCC در صورت انجام تعهدات خود دارند با حقوق شرکت‌های کریر (Carrier) یکسان است. 

مزایای استفاده از سرویس‌های NVOCC برای حوزه حمل‌ونقل دریایی 

سرویس شرکت‌های NVOCC مزایای بسیار متنوعی برای حمل بار دارند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای ارسال بار با استفاده از سرویس‌های این شرکت برای بازرگانان (فروشنده و خریدار) اشاره خواهیم کرد. 

  • صرفه‌جویی در زمان: به‌عنوان مثال اگر به‌عنوان صاحب کالا برای حمل خرده بار از دبی محدودیت‌ زمانی دارید، ارسال کالا با استفاده از سرویس nvocc با تشریفات کمتر و در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتری انجام می‌شود. در این روش دیگر نیازی به دریافت نوبت کانتینر نخواهید داشت. به‌این‌ترتیب عملیات حمل‌ونقل سریع‌تر می‌شود. 
  • انعطاف‌پذیری: شرکت‌های NVOCC سرویس‌های متنوع و منعطف با نیازهای حمل‌ونقل مشتریان دارند. این شرکت‌ها برای حمل بارها راهکارهای مختلفی همچون حمل بارهای جزئی (LCL) و کانتینرهای ترکیبی (consolidation) را پیشنهاد می‌کنند. این راهکارها نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها و زمان دریافت محموله دارند. 
  • تخصص و تجربه بالا: شرکت‌های NVOCC در زمینه حمل‌ونقل دریایی و بین‌المللی تجربه و تخصص کافی دارند. این شرکت‌ها به‌خوبی با قوانین بین‌المللی مربوط به حمل‌ونقل بار آشنا هستند. در نتیجه به مشتریان کمک خواهند کرد که فرایند حمل بار را به نحو بهینه‌تری انجام دهند.

شرکت‌های NVOCC شبکه توزیع گسترده‌ای در سراسر جهان دارند. به‌این‌ترتیب می‌توانید محموله‌های تجاری خود را به هر نقطه‌ای ارسال کنید. در نتیجه با مشتریان جدید و بیشتری در ارتباط خواهید بود.

معایب حمل بار با استفاده از خدمات شرکت NVOCC

کار با شرکت nvocc و استفاده از خدمات آن در کنار مزایای بسیار، ممکن است برای برخی افراد محدودیت‌ها و معایبی داشته باشد. برخی معایب این روش به شرح زیر هستند:

  • کنترل محدودتر: باتوجه‌به اینکه شرکت‌های NVOCC برای ارسال بارها وسیله حمل‌ونقل اختصاصی ندارند، با شرکت‌های دیگر برای حمل محموله مشتریان قرارداد می‌بندند. به‌این‌ترتیب ممکن است کنترلتان روی وسایل نقلیه و زمانبندی حمل‌و‌نقل کمتر باشد.
  • ممکن است پوشش مسئولیت محدودتری داشته باشند.
جا به‌ جایی بین‌ قاره‌‌ای محموله‌ های بازرگانان با استفاده از سرویس NVOCC

جابه‌جایی بین‌قاره‌‌ای محموله‌های بازرگانان با استفاده از سرویس NVOCC

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که شرکت NVOCC چیست؟ از آنجایی‌که این شرکت‌های وسیله حمل‌ونقل ندارند، برای ارائه خدمات به مشتریان با شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی قرارداد می‌بندند. وقتی بازرگانان بارهای خود را بین کشورها یا قاره‌ها جابه‌جا می‌کنند، ممکن است از خدمات شرکت‌های NVOCC برای حمل‌ونقل بین‌المللی با کشتی استفاده کنند. این شرکت‌ها می‌توانند مراحل حمل‌و‌نقل کالا، امور گمرکی، بیمه بار، بارگیری در کشتی و سایر جزئیات مربوط به حمل‌و‌نقل بین‌المللی را بر‌عهده بگیرند. برای آشنایی با مراحل و شرایط بارگیری کالا در کشتی بهتر است مقاله کارگو چیست را مطالعه کنید. 
در سال‌های گذشته با افزایش تحریم‌های کشتیرانی علیه ایران و قطع شدن برخی سرویس‌های مطرح جهان در این حوزه، استفاده از خدمات شرکت‌های NVOCC در ایران بیشتر از گذشته شده است. با برخورداری از خدمات این شرکت‌ها سرعت و هزینه ارسال کالاها کاهش می‌یابد.