دانشنامه ترابری

Liner Shipping چیست و چه نقشی در حمل و نقل کانتینری دارد؟

حدود 55000 کشتی تجاری در سراسر جهان در حوزه حمل و نقل بین المللی در حال تردد هستند. از جمله این کشتی ها می توان به کشتی های جنرال کارگو، کشتی های فله، کشتی های کانتینری، تانکر های شیمیایی، نفت و LNG اشاره کرد. این کشتی ها دو نوع خدمات Liner و Tramp دارند. در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که Liner Shipping چیست و چه نقشی در حمل و نقل کانتینری دارد؟ اگر زمان بندی برای ارسال بار برای تان اهمیت بالایی دارد، پیشنهاد می کنیم که مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
آشنایی با مفهوم Liner Shipping

Liner Shipping؛ حمل‌ونقل دریایی خطی با زمان‌بندی مشخص

در حمل‌ونقل دریایی برای جابه‌جایی بارها و محموله‌های تجاری از سرویس‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این سرویس‌ها لاینر شیپینگ است. قبل از بررسی اهمیت این سرویس در حمل و نقل کانتینری و بین‌المللی، به این سوال پاسخ می‌دهیم که Liner Shipping چیست؟ در سرویس Liner Shipping یا خطوط کشتیرانی لاینر که با عنوان حمل‌نقل دریایی خطی نیز شناخته می‌شود، بارها به‌صورت زمان‌بندی شده و منظم بین بنادر مختلف جهان جابه‌جا می‌شوند. برنامه زمان‌بندی و ارسال بار در این سرویس ثابت و معمولا در بازه‌های زمانی هفته‌ای، دو هفته‌ای یا ماهانه است.
در این روش شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی همه یا بخشی از کشتی را برای ارسال بارهای مشتریان در نظر می‌گیرند. در بعضی مواقع نیز چند محموله متعلق به چند مشتری مختلف داخل کشتی قرار دارند. معمولا کشتی‌های کانتینری از این سرویس بیشتر استفاده می‌کنند؛ اما کشتی‌های رو-رو (RO-RO)، کانتینربر (Container carrier)، Break Bulk و کالای عمومی (General cargo) نیز در خطوط حمل و نقل لاینر فعال هستند.

تعریف Liner Shipping در حمل‌ونقل بین‌المللی

دلیل استفاده از سرویس Liner Shipping برای حمل‌ونقل بین‌المللی

سرویس Liner Shipping برای حمل‌و‌نقل انواع بارهای کوچک و بزرگ، تجاری و صنعتی، وارداتی و صادراتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سرویس شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیقی دارند؛ بنابراین اگر کالای شما فاسدشدنی است یا محدودیت زمانی برای ارسال یک کالا دارید، نظم زمانی در خطوط کشتیرانی لاینر خیال شما را از بابت دریافت به‌موقع بار در مقصد مورد‌نظر راحت می‌کند.
به‌منظور حفظ نظم زمانی در خطوط حمل‌ونقل لاینر، هر شرکت حمل و نقل بین المللی قراردادهایی با بنادر و مشتریان خود می‌بندد تا بارها را به‌صورت منظم و در زمان مشخصی از یک بندر به بندر دیگر منتقل کند.

اهمیت نقش Liner Shipping در حمل و نقل کانتینری و بین‌المللی

نقش خطوط کشتیرانی لاینر در حمل و نقل کانتینری، حمل کالاهای عمومی و حمل خرده بار از چین و سایر نقاط جهان بسیار حیاتی و حائز اهمیت‌ است. در ادامه شما را با اهمیت نقش Liner Shipping در حمل و نقل کانتینری آشنا خواهیم کرد.

1- قابلیت حمل بارهای گوناگون: خطوط کشتیرانی لاینر قادر به حمل بارهای مختلف از جمله بارهای عمومی، صنعتی، خطرناک، سردخانه‌ای و مایع هستند. به‌این‌ترتیب تجار و تولیدکنندگان امکان این را خواهند داشت که بارهای خود را با تنوع بیشتری حمل کنند و به بازارهای جدید دسترسی داشته باشند.
2- ارسال بار با زمان‌بندی منظم: ارسال بار در Liner Shipping به‌صورت منظم و با برنامه‌ریزی دقیق به مقصد ارسال می‌شوند. به‌این‌ترتیب تجار و بازرگانان با اعتماد بیشتری نسبت به ارسال بار اقدام می‌کنند. همچنین می‌توانند برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تولید، تامین و توزیع بارها داشته باشند. 
3- ارسال بار به نقاط مختلف جهان: مقصدهای حمل‌ونقل مختلفی از گوشه و کنار دنیا توسط سرویس Liner Shipping پوشش داده می‌شوند. در نتیجه بازرگانان می‌توانند بارها و محصولات خود را به نقاط مختلف جهان ارسال کنند. 
4- امکانات کانتینری مناسب: در سرویس حمل‌ونقل Liner Shipping از تجهیزات و امکانات حمل‌و‌نقل کانتینری مناسب، همچون کشتی‌های بزرگ و مدرن، کانتینرهای استاندارد و دستگاه‌های بارگیری و تخلیه پیشرفته استفاده می‌شود.
ویژگی‌های حمل‌ونقل به‌وسیله Liner Shipping یا خطوط کشتیرانی منظم باعث دسترسی بیشتر به بازارهای بین‌المللی، پیدا کردن مشتریان جدید و افزایش صادرات و رشد اقتصادی می‌شود.

ویژگی‌های خطوط کشتیرانی لاینر در حمل‌ونقل بین‌المللی

باتوجه‌به اهمیت بالای نظم زمانی در حمل‌ونقل لاینر، سرویس Liner Shipping برای حفظ این موضوع ویژگی‌های مشخصی دارد. در ادامه به شما خواهیم گفت که ویژگی‌های سرویس Liner Shipping چیست؟ 
در حمل و نقل لاینر از قبل بنادر مبدا، بین سفر و مقصد مشخص شده‌اند.  
برنامه سفر و زمان ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر از قبل مشخص است و به افراد اطلاع داده می‌شود. 
در خطوط حمل‌ونقل لاینر همه فضای کشتی متعلق به یک نفر نیست. فضای کشتی را ممکن است کالاهای متنوعی که به افراد مختلفی تعلق دارد، پر کند.
معمولا کشتی‌هایی که در یک مسیر فعال هستند به یک شرکت تعلق دارند. این کشتی‌ها بنادر مورد‌نظر را در فواصل زمانی مشخص تحت پوشش قرار می‌دهند. 
عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر تحت پوشش توسط خطوط کشتیرانی لاینر انجام می‌شوند.
شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی که از سرویس Liner Shipping استفاده می‌کنند، ممکن است صاحب کشتی، اجاره کننده یا خریدار فضای بارگیری روی کشتی‌های خطوط دیگر باشند. 
به مشتریان خطوط کشتیرانی منظم یا لاینر، فرستندگان کالا (Shippers) می‌گویند که ممکن است بارفرابر (Freight forwarder)، حمل‌کنندگان بدون کشتی (NVOC) یا صاحب کالا باشند.
در مقابل کشتی‌های لاینر که برنامه منظمی دارند، کشتی‌های گذری یا Tramp قرار می‌‌گیرند. از این کشتی‌ها بیشتر در حالت دربست و اجاره‌ای استفاده می‌شود. این کشتی‌ها برنامه زمانی منظمی ندارد و بین بنادر مشخص رفت‌وآمد نمی‌کنند؛ بنابراین اگر برای حمل بار از ترکیه به ایران یا سایر نقاط نمی‌توانید از سرویس حمل‌ونقل لاینر استفاده کنید و محدودیت زمانی خاصی ندارید، سرویس Tramp جایگزین مناسبی برای ارسال کالاهای شما خواهد بود. 

مزیت استفاده از خدمات Liner Shipping؛ با برنامه‌ریزی و قابل پیش‌بینی

حال که دانستیم Liner Shipping چیست؟ بهتر است با مزایای آن در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی و برای تجار و شرکت‌های بازرگانی آشنا شویم. مزیت اصلی استفاده از سرویس Liner Shipping نظم و قابل‌ پیش‌بینی بودن آن است. باتوجه‌به این موضوع مشتریان می‌توانند برنامه‌ریزی ارسال محموله‌های تجاری خود همچون حمل بار از دبی یا سایر نقاط جهان را بر‌اساس زمان‌بندی منظم خطوط کشتیرانی لاینر انجام دهند. به‌این‌ترتیب بارها به‌موقع به مقصد مورد‌نظر منتقل خواهند شد. 
همچنین بازرگانان با استفاده از سرویس Liner Shipping به شبکه‌ گسترده‌ای از بنادر جهانی دسترسی خواهند داشت. این موضوع به رشد اقتصادی و گسترش تجارت بین‌المللی کمک می‌کند. 

چه بارهایی را می‌توان با سرویس Liner Shipping جابه‌جا کرد؟ 

برای واردات کالاهای متنوع از کشورهای مختلف دنیا همچون واردات از چین می‌توان از سرویس Liner Shipping استفاده کرد. در این خطوط کشتیرانی امکان حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالاهای متنوع وجود دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین انواع این بارها اشاره خواهیم کرد. 
بارهای عمومی: منظور از بارهای عمومی، کالاهای معمولی و بی‌خطر است. این کالاها برای ارسال به مقصد از طریق سرویس Liner Shipping در کانتینرها یا به‌صورت سفارشی بسته‌بندی می‌شوند.
بارهای صنعتی: بارهای صنعتی شامل قطعات و تجهیزات صنعتی، ماشین‌آلات، وسایل نقلیه، قطعات الکترونیکی و موارد مشابه می‌شوند. برای حمل این کالاها از یک سرویس امن و مطمئن همچون لاینر شیپینگ استفاده می‌شود. 
بارهای خطرناک: برخی کالاها مانند مواد شیمیایی، مواد نفتی، مواد قابل اشتعال و مواد سمی در دسته بارهای خطرناک قرار می‌گیرند. برای جابه‌جایی این بارها باید شرایط خاص حمل‌و‌نقل رعایت شود. سرویس‌های Liner Shipping ویژگی‌های مورد‌نیاز برای جابه‌جایی کالاهای خطرناک را دارند.
بارهای سردخانه‌ای: برای جابه‌جایی برخی بارها همچون میوه، سبزیجات، محصولات لبنی، داروها و مواد غذایی قابل فساد باید از کشتی‌های استفاده شود که قابلیت حفظ دما و شرایط سردخانه‌ای را داشته باشند. سرویس Liner Shipping امکان حمل‌ونقل این بارها را با تجهیزات خاص سردخانه‌ای فراهم می‌کند.
بارهای مایع: موادی مانند نفت، گاز، آب، شیمیایی‌ها و موارد مشابه، به‌صورت مایع در بشکه‌ها یا کانتینرهای ویژه در سرویس Liner Shipping حمل می‌شوند.
باتوجه‌به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، بارهای متنوعی را می‌توان با استفاده از خطوط حمل‌ونقل لاینر از نقطه‌ای به نقطه دیگر جابه‌جا کرد؛ بنابراین یکی از ویژگی‌های مهم استفاده از سرویس Liner Shipping در حمل‌ونقل بین‌المللی و دریایی قابلیت حمل بارهای متنوع است.

بارهای قابل حمل با استفاده از خدمات کشتیرانی لاینر

تضمین تحویل به‌موقع کالا با استفاده از سرویس Liner Shipping

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که Liner Shipping چیست و چه اهمیتی در حمل‌ونقل کانتینری دارد. همچنین بررسی کردیم که چه بارهایی را می‌توان با استفاده از این سرویس جابه‌جا کرد. در خطوط کشتیرانی لاینر، کشتی‌ها محموله‌های تجاری بازرگانان را از بنادر و کشورهای مختلف از طریق کشتی‌ها و کانتینرها و در یک بازه زمانی معین به مقصد مورد‌نظر ارسال می‌کنند؛ بنابراین اگر برای خرید بدون واسطه از چین هم اقدام کرده باشید، امکان استفاده از این سرویس را خواهید داشت. 
برای استفاده از خدمات سرویس Liner Shipping باید با یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی معتبر قرارداد داشته باشید. در این قرارداد نوع کالا، زمان خروج یا ورود بار به بندر و مدت زمان مورد‌نیاز برای بارگیری و تخلیه کالا ذکر می‌شود. برای حمل‌ونقل دریایی محموله‌های تجاریتان و انتخاب روش مناسب می‌توانید با کارشناسان شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا در ارتباط باشید.