دانشنامه حمل و نقل زمینی

حمل و نقل زمینی چیست؟

آیا تاکنون تجربه تجارت به روش حمل و نقل زمینی را داشته اید؟ آیا می دانید حمل و نقل زمینی از چه طریقی انجام میشود؟ حمل و نقل زمینی بین المللی، روشی مقرون به صرفه در چرخه پویای اقتصاد جهانی است که نقل و انتقال کالاها و افراد را بین کشورها تسهیل می کند. از حمل و نقل جاده ای گرفته تا حمل و نقل ریلی، این سیستم ها همگی در تحقق هدف اصلی خود، یعنی اتصال جهانی، نقش مهمی دارند. در این مقاله، به بررسی گسترده و دقیق پاسخ به سوال حمل و نقل زمینی چیست می پردازیم. چنانچه قصد دارید تجارتی موفق و سودآور با کشورهای مختلف به روش حمل و نقل زمینی داشته باشید، چند دقیقه از وقتتان را به مطالعه این مطلب بپردازید.
بررسی مفهوم حمل و نقل زمینی در تجارت‌ بین‌المللی

تعریف حمل و نقل زمینی بین‌المللی در تجارت‌ کالا 

برای پاسخ به سوال «حمل و نقل زمینی چیست» باید گفت که حمل و نقل زمینی محبوب‌ترین شیوه حمل بار داخلی و بین‌المللی است. این روش حمل که هم از طریق جاده‌ها و هم از طریق خطوط ریلی بین کشورها و شهرهای مختلف صورت می‌گیرد، مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برای تجارت و حمل‌ونقل کالا است. 
کالاهای حجیم و سنگینی که نه ارزش حمل با هواپیما را داشته و نه به روش دریایی قابل‌حمل هستند را می‌توان به روش زمینی به‌راحتی به مقصد مدنظر ارسال کرد. حمل و نقل زمینی گزینه‌ای عالی برای حمل انواع کالای سبک و سنگین است؛ زیرا روشی مقرون‌به‌صرفه، سریع، قابل‌اعتماد و انعطاف‌پذیر محسوب می‌شود. 
برای صادرات و واردات و ترانزیت کالا به روش زمینی، مجوز‌ها و قراردادهای مختلفی مورد‌نیاز است. در‌صورتی‌که قصد حمل‌ونقل زمینی برای تجارت را دارید، باید با انواع اصطلاحات اینکوترمز مورد‌استفاده در این روش نیز آشنا باشید. بدین‌منظور می‌توانید از یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی معتبر کمک بگیرید. 

حمل‌ونقل زمینی؛ مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برای تجارت و حمل‌ونقل کالا

حمل و نقل زمینی از چه طریقی انجام میشود؟

حمل و نقل زمینی بین‌المللی نه تنها یک روش برای جابه‌جایی کالاها و محموله‌ها محسوب می‌شود؛ بلکه یک عامل کلیدی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد جهانی و ارتباطات بین‌المللی است. در این روش حمل و نقل بین المللی از مسیر های جاده ای و ریلی استفاده می‌شود. بدین‌ترتیب می‌توان ترانزیت کالا به روش زمینی را به دو دسته حمل‌ونقل جاده‌ای و حمل‌ونقل ریلی دسته‌بندی کرد. 

روش حمل و نقل جاده ای چیست؟ 

حمل و نقل جاده‌ای، یا همان جابه‌جایی کالاها از طریق مسیرهای جاده با استفاده از وسایل نقلیه سنگین مثل کامیونت‌ها و کامیون‌ها انجام می‌شود. در انتخاب این روش، باید به ظرفیت جاده‌ها برای عبور وسایل نقلیه سنگین توجه ویژه شود؛ زیرا برخی مسیرها به دلایلی نظیر باریک بودن عرض جاده، کوتاه بودن سقف تونل‌ها و ارتفاع بالای محموله، برای عبور مناسب نیستند.
حمل و نقل جاده‌ای علاوه بر امنیت، با چالش‌های احتمالی از جمله راهزنی، حوادث رانندگی، و شرایط نامساعد آب و هوا مواجه است؛ بنابراین، در انتخاب این روش باید به عناوینی هم‌چون امنیت، کارایی و شرایط محیطی دقت و توجه کافی داشته باشیم. از این روش ممکن است در حمل و نقل ترکیبی یا چندوجهی نیز استفاده شود؛ زیرا برخی از کشورها هیچ مسیر مستقیمی برای ارسال بار به روش جاده‌ای با یکدیگر ندارند.

حمل و نقل ریلی؛ یکی از روش‌های ارسال بار به روش زمینی 

برای پاسخ دقیق‌تر به سوال «حمل و نقل زمینی چیست» باید به بررسی حمل‌ونقل ریلی نیز بپردازیم. حمل ‌و نقلی ریلی نیز یکی دیگر از روش‌های حمل ‌و نقل زمینی است که علی‌رغم شباهت‌هایی با روش جاده‌ای، تفاوت‌هایی نیز با این روش دارد. در کشورهایی که خطوط ریلی توسعه یافته‌ای دارند، صادرات و واردات از طریق خطوط راه آهن بسیار بیشتر است.
بین روش‌های مختلف حمل‌ونقل، روش ریلی به دلیل امتیازاتی از قبیل سرعت بالا در تخلیه و بارگیری، مدیریت و کنترل متمرکز، ضریب امنیتی بالاتر و صرفه جویی در مصرف انرژی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. از حمل‌ونقل ریلی که روشی مقرون‌به‌صرفه است برای ارسال انواع بار هم‌چون مواد معدنی، مواد غذایی، مواد شیمیایی، مواد پلاستیک می‌‌توان استفاده کرد. توجه داشته باشید این شیوه حمل‌ونقل زمینی، روشی مناسب برای صادرات و واردات دارو به ایران محسوب نمی‌شود. برای حمل فرآورده‌های دارویی بهتر است از روش هوایی استفاده کنید. 

آشنایی با تجهیزات و وسایل حمل‌ونقل مورد‌استفاده در حمل و نقل زمینی

در ادامه مبحث «حمل و نقل زمینی چیست» نیاز است که تجهیزات و وسایل حمل مورد‌نیاز در این روش نیز اشاره کنیم. در حمل‌و‌نقل زمینی بین‌المللی برای تجارت کالا از وسایل نقلیه مختلف و امکانات متنوعی استفاده می‌شود. در روش حمل بار به شیوه زمینی، محموله ها بوسیله واگن‌های مخصوص حمل ریلی، ماشین های باری، کامیون‌ها، تریلی‌ها و اتوبوس از نقطه مبدا به مقصد منتقل می‌شوند.
بعضی از وسایل حمل مانند وانت و وانت بار صرفا برای جابه‌جایی کالاهای سبک و کم حجم هستند. برخی دیگر نیز همچون خاور و کامیونت‌ها برای حمل کالاهای نیمه سنگین مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. دسته‌ای دیگر از تجهیزات ارسال بار نظیر کامیون‌های ده تن و ترانزیت یخچالی نیز برای جابه‌جایی کالاهای با حجم بالا و سنگین مناسب خواهند بود.
از‌این‌رو انتخاب نوع وسایل حمل بر‌اساس عواملی هم‌چون کشور مورد‌نظر، زمان، وزن و نوع کالا متغیر خواهد بود. به‌عنوان مثال ممکن است برای ارسال بار به دبی تجهیزات متفاوتی نسبت به ارسال محموله به ترکیه مورد‌استفاده قرار گیرد. هم‌چنین برای ارسال محموله‌های فاسد‌ شدنی از کانتینرهای یخچال‌دار استفاده می‌شود؛ بنابراین برای ارسال و ترانزیت کالا به روش زمینی حتما باید برای انتخاب وسیله حمل به نوع بار خود نیز توجه داشته باشید. 

مزایای استفاده از روش حمل و نقل زمینی چیست؟

حمل و نقل زمینی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های جابه‌جایی کالاها، مزایای ویژه‌ای دارد که این موارد برای تاجران و بازرگانان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. از مزایای این شیوه حمل‌ونقل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
انعطاف‌پذیری در زمان‌بندی حرکت نسبت به سایر روش‌ها
مناسب حمل کالا در فواصل کوتاه جاده‌ای
ایجاد امنیت قابل‌توجه در حمل‌ونقل
صرفه‌جویی در هزینه بسته‌بندی و هزینه حمل‌ونقل کالا 
یک واسطه برای شیوه‌های دیگر حمل بار
حمل کالا از نقطه مبدا تا مقصد به‌صورت دقیق (حمل درب تا درب)
این مزایا باعث می‌شود حمل‌و‌نقل زمینی یک شیوه کاربردی و مقرون‌به‌صرفه برای انتقال انواع کالاها در جهان محسوب شود. به‌عنوان مثال شما برای صادرات و واردات ماشین‌آلات صنعتی به آلمان، ایتالیا و ترکیه می‌توانید از این روش حمل‌ بار به‌راحتی استفاده کنید؛ زیرا کالاهای سنگین و بزرگ را به‌راحتی می‌توان به روش زمینی به مقصد مورد‌نظر ارسال کرد. در نظر داشته باشید برای واردات ماشین آلات صنعتی از چین به ایران به دلیل نبود زیرساخت‌های جاده‌ای نمی‌توان به‌صورت مستقیم از روش زمینی استفاده کرد؛ بنابراین برای تجارت با کشور می‌توان از روش‌های دریایی، هوایی یا ترکیبی استفاده کنید. 

بررسی معایب و محدودیت‌های حمل و نقل زمینی در تجارت‌های جهانی

روش حمل بار به‌صورت زمینی علاوه‌بر مزایای بسیاری که برای تاجران فراهم می‌کند، محدودیت‌ها و چالش‌هایی نیز دارد که در موارد زیر به‌‌ آن‌ها اشاره شده است: 
احتمال وقوع تصادفات در حمل‌ونقل‌های جاده‌ای 
گزینه‌ای نامناسب برای ارسال بار مقصد دور و با مسافت طولانی
نبود سازمان‌یافتگی حمل‌و‌نقل زمینی در نظم و هزینه 
تحت تاثیر قرار دادن حمل‌ونقل زمینی بر شرایط محیطی (آب‌وهوا)
سرعت کم 
با‌توجه‌به معایب و محدودیت‌هایی که برای حمل‌ونقل زمینی کالا وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم به‌منظور ارسال بار به این روش حتما موارد فوق را در نظر بگیرید تا بهترین روش حمل را متناسب با نوع بار خود انتخاب کنید.
در‌صورتی‌که علاوه‌بر روش زمینی در تجارت‌های بین‌المللی، قصد دارید با روش ارسال بار از طریق خطوط دریایی نیز آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله حمل و نقل دریایی چیست؟ را مطالعه کنید. بدین‌ترتیب اطلاعات کامل‌تری در مورد روش‌های حمل‌ونقل برای داشتن یک تجارت موفق به دست می‌آورید. 

بررسی معایب و محدودیت‌های حمل و نقل زمینی در تجارت‌های جهانی

ارسال بار در ایمن‌ترین حالت ممکن و با هزینه‌ای مقرون به‌صرفه به روش زمینی

پس از دریافت پاسخ سوال «حمل و نقل زمینی چیست» در این مقاله، اکنون می‌دانیم که حمل و نقل زمینی از چه طریقی انجام میشود و چه مزایا و معایبی دارد. هم‌چنین دریافتیم حمل‌و‌نقل زمینی بین‌المللی به‌عنوان یک روش حمل بار گسترده، ارتباطات، تبادلات و تجارت‌های جهانی را تقویت می‌کند. این روش، با‌توجه ‌به رشد تجارت جهانی، همواره در حال توسعه و بهبود است. 
هانزا کلیه خدمات مربوط به حمل‌ونقل زمینی (جاده‌ای و ریلی) از جمله ارسال بار، اجاره کامیون و کانتینر را انجام می‌دهد. از‌این‌رو در‌صورتی‌که قصد ارسال بار به کشورهای مختلف به روش زمینی را دارید، روی خدمات ما حساب کنید. ما پس عقد قرارداد حمل و دریافت هزینه، بار شما را در کوتاه‌ترین زمان به مقصد مورد‌نظر ارسال خواهیم کرد. به‌منظور بهره‌مندی از خدمات ما و مشاوره با کارشناسان با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.