دانشنامه ترابری

ddp چیست؟ قاعده ddp در اینکوترمز

بسیاری از شرکت ها فقط در هنگام حمل و نقل کالا از طریق حمل و نقل هوایی یا دریایی از DDP استفاده می کنند. خریداران از DDP سود بسیاری می برند؛ زیرا ریسک، مسئولیت و هزینه کمتری را متقبل می شوند. اگرچه DDP معامله خوبی برای خریدار است، اما بار بزرگی برای فروشنده دارد؛ زیرا در صورت مدیریت اشتباه به سرعت سود فروشنده را کاهش می دهد. به عنوان تاجری که قصد تجارت بین المللی را دارد، خواندن این مقاله همه اطلاعات مورد نیاز در مورد ddp را در اختیار شما قرار می دهد.
قاعده ddp در اینکوترمز

ddp چیست؟ 

حمل‌و‌نقل با وظیفه پرداخت شده یا Delivered Duty Paid که به اختصار به آن (DDP) نیز گفته می‌شود، نوعی تحویل است که در آن فروشنده مسئولیت کل خطرات و هزینه‌های حمل‌و‌نقل کالا را تا رسیدن به مقصد را بر عهده می‌گیرد. DDP که عمدتاً برای حمل‌ونقل بین‌المللی استفاده می‌شود، یک روش حمل و نقل رایج است که توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی توسعه یافته و به استانداردسازی گزینه‌های حمل‌ونقل در سراسر جهان کمک می‌کند. برای درک بهتر لازم است ابتدا با هم مروری بر اینکوترمز چیست، داشته باشیم. 
اینکوتِرمز Incoterms به معنی اصطلاحات بین المللی بازرگانی تعریف شده است. در واقع این مفهوم در کلیه کشورها مشترک و یکسان است. در اینکوترمز قواعد و قوانین متعددی وجود دارد؛ هر یک از قواعد اینکوترمز شرایط، هزینه‌ها، حالت‌ها و مسئولیت‌هایی را در برمی‌گیرند که طرفین معامله موظف انجام برخی از آن‌ها هستند. گروه D اینکوترمز شامل اصطلاحاتی است که طبق آن فروشنده مسئول رساندن کالا به نقطه یا محل توافق شده در مقصد است. طبق این قاعده، فروشنده شخصاً کلیه خطرات و هزینه‌ها را بر عهده می‌گیرد.

ddp چیست؟ ارسال کالا با مسئولیت کامل فروشنده

آشنایی با وظایف فروشنده و خریدار در اینکوترمز ddp 

حمل‌و‌نقل با Delivered Duty Paid یک توافق نامه تحویل بین خریداران و فروشندگان است که خطرات و مسئولیت‌های حمل‌ونقل را تا زمانی که خریدار بار را دریافت کند بر عهده فروشنده می‌گذارد. در این توافق‌نامه، مسئولیت‌های هریک از طرفین مشخص است. ما نیز در ادامه این مسئولیت‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد:

مسئولیت‌های خریدار
مسئولیت‌های فروشنده
 پرداخت هزینه قرارداد تهیه کالا
 مشخص کردن محل تحویل بار
 تنظیم قرارداد فروش و اسناد مربوطه
تخلیه بار
بارگیری کالا در محل مبدا
 حمل و نقل کالا تا محل مقصد
 پرداخت همه هزینه‌های حمل و نقل، از جمله کرایه حمل، بیمه و عوارض
 انجام تشریفات گمرکی در مبدا و مقصد
 تحویل کالا در محل تعیین شده

در واقع در ترم ddp، خریدار، هیچ مسئولیتی ندارد و فقط باید منتظر دریافت بار باشد. اگر به‌عنوان یک فروشنده احساس می‌کنید که این روش ریسک بالایی را به شما تحمیل می‌کند، از قوانین اینکوترمز دیگری استفاده کنید تا مسئولیت‌های شما را کاهش دهد. 
برای مثال اینکوترمز fca، به معنی تحویل کالا به متصدی حمل‌ در مبدا (تحویل کالا داخل کامیون، ریل و هواپیما) است. طبق این قانون فروشنده باید برای رفع تعهد، کالا را به‌منظور صدور، ابتدا از گمرک برای صادرات ترخیص کند. سپس محموله را در محلی که از قبل مشخص شده است به متصدی حمل معین شده از سوی خریدار تحویل دهد.

مزایا ddp چیست؟ 

قطعا تجار زمانی از ترم ddp استفاده می‌کنند که برای هردوطرف مفید باشد. در این توافق‌نامه، فروشنده مختار است تا با بررسی روش‌های موجود با استفاده از انواع روش‌های حمل‌و‌نقل مانند زمینی، هوایی، دریایی یا حمل و نقل ترکیبی محموله را به‌دست خریدار برساند. که عموما ارزان‌ترین و امن‌ترین مسیر را انتخاب می‌کنند. مزایای استفاده از DDP برای فروشنده یا خریدار نیز عبارت‌اند از:

کسب اعتماد خریدار؛ اطمینان از معامله با فروشنده واقعی

محموله‌‌های DDP به خریداران اطمینان می‌دهد که از فروشنده واقعی خرید کرده‌اند و طرف حساب آن‌ها یک کلاه‌بردار نیست. از آنجایی‌که مسئولیت‌های فروشنده همه ریسک و هزینه حمل‌و‌نقل محصولات را به عهده می‌گیرد، مشتریان واقعاً آنچه را که سفارش داده‌اند؛ دریافت می‌کنند. زمان و هزینه حمل بار با کشتی یا هر روش دیگری در DDP برای کلاهبرداران بسیار سنگین است.

مزیت ترم ddp چیست؟ اطمینان از تحویل ایمن به محل مقصد

هر کشوری قوانین خاص خود را در مورد حمل‌و‌نقل، عوارض واردات و هزینه های حمل و نقل دارد. برای مثال هنگام حمل بار هوایی از هند، قوانین کشور هند با کشور مقصد متفاوت است. زمانی که فروشندگان بسته‌ها را به تعداد بسیاری کشور ارسال می‌کنند، ممکن است مشکلات فراوانی پیش بیاید. DDP باعث می‌شود فروشنده در ارسال بسته‌ها در بهترین و ایمن‌ترین مسیرها نهایت تلاش خود را داشته باشد تا با کمترین مشکل محموله را به خریدار تحویل دهد.

بی‌اطلاعی خریدار از هزینه‌های گمرکی DDP؛ دلیلی برای خرید

اگر خریدار مجبور به پرداخت هزینه‌های گمرکی باشد، این احتمال وجود دارد که فروش اتفاق نیفتد؛ زیرا بسیاری از خریداران از این هزینه‌ها اطلاعی ندارد. با پرداخت هزینه‌های بین‌المللی توسط فروشندگان و ارسال‌کنندگان، DDP باعث می‌شود تا خریدار نیازی به نگرانی در مورد پرداخت هزینه‌ها نداشته و تجربه خرید بهتری داشته باشد. 

هزینه‌های DDP که فروشندگان باید پرداخت کنند

اگرچه DDP یک گزینه محبوب برای خریداران است، اما با هزینه‌های بالایی برای فروشندگان همراه است. برای تعیین اینکه آیا حمل و نقل DDP برای تجارت شما مناسب است یا خیر، باید هزینه‌های حمل‌ونقل و میزان سود خود را از این معامله حساب کنید. به‌طورکلی، هزینه‌هایی که در این روش فروشنده باید بپردازد، به شرح زیر است:

  • هزینه حمل‌و‌نقل: حمل‌و‌نقل محصولات به‌صورت هوایی ممکن است گران باشد. شما باید برای محاسبه هزینه ارسال محصولات در سطح بین‌المللی وقت بگذارید.
  • عوارض گمرکی واردات و صادرات: اگر محموله درست بسته‌بندی نشود یا شک برانگیز باشد، احتمالاً توسط گمرک بررسی خواهد شد که تاخیر در رسیدن را به‌ دنبال دارد.
  • هزینه‌های خسارت: هر گونه خسارتی که به محصولات وارد شود، فروشنده باید هزینه آن را پرداخت کند.
  • بیمه حمل‌ونقل: اگرچه بیمه حمل‌ونقل اجباری نیست؛ اما در صورتی‌که بار بیمه شود، هزینه آن بر عهده فروشنده خواهد بود.
  • مالیات بر ارزش افزوده: DDP مسئولیت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را به فروشنده واگذار می‌کند. اما با رضایت خریدار و فروشنده امکان تغییر وجود دارد.

اگر به‌عنوان یک فروشنده پس از بررسی، متوجه شدید که استفاده از ترم DDP میزان سود مناسبی برای شما به‌همراه ندارد؛ روش‌های دیگری نیز با مسئولیت کمتر وجود دارد. برای مثال CIF یکی از این روش‌ها است. اگر بخواهیم به سوال cif چیست پاسخ دهیم، باید بگوییم اینکوترمز CIF در بیشتر موارد مربوط به حمل‌ونقل دریایی محموله می‌شود.
CIF به این معناست که فروشنده کالا، هزینه حمل‌و‌نقل محموله و بیمه را تا زمانی که بار به مقصد برسد پرداخت می‌کند؛ اما پس از تحویل بار دیگر هیچ‌گونه مسئولیتی بر عهده ندارد. در واقع در این روش‌، فروشنده بار را به مقصد نهایی خریدار نمی‌رساند و فقط در اولین بندر به خریدار تحویل می‌دهد و برای فرآیند‌های پس از آن، هیچ مسئولیتی ندارد.

نکاتی که در مورد قاعده ddp در اینکوترمز باید بدانید!

از آن‌جایی‌که در قاعده ddp، همه هزینه‌ها بر عهده فروشنده است، فروشندگان عموما برای کالاهای با ارزش همه مسئولیت‌ها را قبول می‌کنند. برای مثال در صادرات مس ممکن است فروشنده برای حتی حجم بار پایین هم مسئولیت‌های حمل‌ونقل و پرداخت هزینه‌ها را متقبل نشود؛ بنابراین حجم و ارزش بار، دو عامل کلیدی برای فروشنده است.
مورد دیگری که در ترم ddp وجود دارد، شرایط ترخیص کالا از گمرک در کشور‌های مختلف است. همیشه امکان ترخیص کالا از گمرک در کشورهای خارجی برای فرستنده وجود ندارد. الزامات گمرکی برای محموله‌های DDP بسته به کشور متفاوت است. در برخی از کشورها، ترخیص واردات برای فروشنده پیچیده و طولانی است. در چنین شرایطی، ترخیص کالا برای خریدار سعریع‌تر و ساده‌تر خواهد بود. 

قاعده ddp؛ گزینه مطلوب برای ارسال کالاهای باارزش

همکاری با شرکت‌های حمل و نقل معتبر؛ راهی برای کاهش ریسک ddp برای فروشنده

در این مقاله پاسخ کاملی به سوال  ترم «ddp چیست» داده شد. DDP به‌معنای تحویل در مقصد با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی است. براساس اینکوترمز DDP، فروشنده کالا را در کشور مقصد پس از انجام ترخیص کالا و پرداخت عوارض تحویل خریدار می‌دهد. اگر بخواهیم به سوال «ddp مخفف چیست» پاسخ دهیم، DDP مخفف اصطلاح Delivered Duty Paid است. 
در این روش که همه مسئولیت‌ها و هزینه‌ها به عهده فروشنده است؛ همکاری با یک شرکت حمل‌ونقل معتبر، ریسک ارسال بار را برای فروشنده کاهش می‌دهد. اگر قصد ارسال محموله خود را به هر یک از مقاصد بین الملی در کشورهای مختلف جهان دارید برای استعلام قیمت و شرایط همکاری با کارشناسان ما در شرکت هانزا تماس بگیرید.