دانشنامه ترابری

اینکوترمز CPT چیست؟

آیا با قواعد و قوانینی که در حمل و نقل ترکیبی کاربرد دارند، آشنایی دارید؟ یکی از این قواعد که در قرارداد حمل و نقل ترکیبی بین طرفین معامله مورد استفاده قرار می گیرد قاعده CPT است. CPT را می توان از قوانین مهم اینکوترمز به شمار آورد. اجرای این قانون نیز مانند سایر قواعد اینکوترمز پروسه تجارت بین المللی را تسهیل کرده و باعث ایجاد نظم در فرآیند حمل و نقل برون مرزی می شود. اگر برای تان سوال است که CPT چیست، ما در این مقاله به سوال شما به طورکامل پاسخ می دهیم؛ قطعا با مطالعه نکاتی که در مورد ترم CPT ذکر کرده ایم، انجام مراحل حمل و نقل برای شما آسان تر خواهد شد.
اینکوترمز CPT چیست؟

قاعده CPT در اینکوترمز؛ پرداخت هزینه حمل‌ونقل تا مقصد توسط فروشنده 

برای بررسی پاسخ سوال «cpt چیست» باید گفت ترم CPT مخفف عبارت "Carriage Paid To" است. CPT یکی از قواعد مهم اینکوترمز محسوب می‌شود که در حمل‌ونقل ترکیبی کاربرد دارد. این قاعده بیان می‌کند که کرایه حمل تا مقصد توسط فروشنده پرداخت شده است. یعنی اینکه فروشنده کالا را در محل تعیین شده به حمل‌کننده یا شخص دیگری که خود انتخاب کرده است تحویل می‌دهد. 
معمولا در قراردادی که بین فروشنده و خریدار به کمک یک شرکت حمل و نقل بین المللی  و با قاعده CPT تنظیم می‌شود، محل حمل بار (مبدا) توافق خواهد شد. با تحویل محموله به خریدار با این روش، هیچ‌گونه مسئولیتی بر عهده فروشنده در خصوص سالم رسیدن بار یا حتی رسیدن یا نرسیدن آن به مقصد نخواهد بود.

پرداخت هزینه حمل‌ و نقل تا مقصد توسط فروشنده

وظایف فروشنده کالا در قانون CPT

در قاعده CPT اینکوترمز قراردادی بین طرفین تنظیم می‌شود که در این قرارداد کلیه وظایف فروشنده و خریدار ذکر شده است. معمولا تنظیم قرارداد CPT با هماهنگی و مشاوره یک شرکت حمل و نقل بین المللی صورت خواهد گرفت. طبق این قرارداد وظایفی که برعهده فروشنده است شامل موارد زیر می‌شود:
 اظهار کالا به گمرکات مبدا
 حمل کالا تا بندر مبدا
 تخلیه بار در بندر مبدا
 بارگیری کالا روی کشتی
 حمل کالا تا بندر کشور مقصد
 تخلیه کالا در بندر مقصد یا مقصد تعیین شده از سوی خریدار
 حمل کالا تا نقطه تعیین شده در مقصد
در ادامه پاسخ به سوال «وظایف فروشنده در cpt چیست» باید گفت که طبق قاعده CPT فروشنده علاوه‌بر تهیه کالا، باید مدارک مورد‌نیاز ذکر شده در قرارداد را نیز تهیه کرده و به گمرک ارائه کند. به‌منظور تهیه مدارک و تکمیل این فرآیند بهتر است با یک شرکت حمل و نقل ریلی بین المللی یا شرکت‌هایی که انواع خدمات هوایی، زمینی و دریایی را ارائه می‌کنند مشورت کنید. 

وظایف خریدار محموله در ترم CPT

در وهله اول، اصلی‌ترین وظیفه خریدار در قواعد Carriage Paid To، پرداخت هزینه به‌عنوان قیمت کالا است. علاوه‌بر این، خریدار در حمل‌ونقل با استفاده از قاعده CPT مسئولیت‌ها و وظایف دیگری نیز دارد که به شرح زیر هستند: 
 بیمه کالا
 ترخیص کالا از گمرکات مقصد
 پرداخت عوارض گمرکی در کشور مقصد
طبق ترم CPT خريدار بايد مسئولیت هرگونه خطر از ميان رفتن يا آسيب ديدن كالا را پس از تحویل بر عهده بگیرد؛ زیرا بر‌اساس اینکوترمز CPT، فروشنده هیچ‌گونه مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت. اگر برای‌تان سوال است که «اینکوترمز چیست» پیشنهاد می‌کنیم به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر این مقاله از هانزا را مطالعه کنید تا مفهوم CPT نیز برای‌تان شفاف‌تر شود.

تعیین محل دقیق بارگیری و تحویل کالا در اینکوترمز CPT

یکی از مواردی که در ادامه بحث «ترم cpt چیست؟» باید به آن بپردازیم، تعیین محل دقیق بارگیری و تحویل کالا است. در CPT، دو موقعیت مکانی اهمیت ویژه‌ای دارد: 
 محلی که در آن‌جا تحویل بار صورت می‌گیرد (ریسک منتقل می‌شود)
 محلی که به‌عنوان مقصد کالا تعریف می‌شود (محلی که فروشنده متعهد به بستن قرارداد حمل‌ونقل تا آن‌جا است)
توجه داشته باشید در‌صورتی‌که حمل‌ونقل فقط به شیوه حمل دریایی کانتینر صورت می‌گیرد، باید بنادر مبدا و مقصد در قرارداد مشخص گردد. البته در‌این‌صورت پیشنهاد می‌کنیم به جای قاعده CPT از قوانین CFR استفاده کنید. 

تعیین محل تحویل بار به‌صورت دقیق در قاعده CPT

برای جلوگیری از مشکلات و دردسرهای گمرکی در حمل‌ونقل بین‌المللی، به طرفین معامله توصیه می‌شود که 
محل دقیق تحویل محموله به متصدی حمل را در قرارداد فروش تعیین کنند. در CPT این نکته اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا حمل‌ونقل معمولا به‌صورت ترکیبی انجام می‌شود و باید محلی که ریسک از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود به‌صورت دقیق تعیین شود. 
به‌عنوان مثال چنانچه شما قصد حمل هوایی از چین و سپس حمل زمینی به یکی از گمرکات داخل ایران را داشته باشید، این شیوه حمل ترکیبی محسوب می‌شود. بدین ترتیب باید در قرارداد CPT فرودگاه مورد نظر و مقصد تحویل کالا را ذکر کرده و محل دقیق بارگیری را مشخص کنید. 

تعیین دقیق موقعیت مکانی مقصد در ترم cpt

علاوه‌بر تعیین محل دقیق مبدا در قرارداد ترم cpt، باید مقصد و نقطه‌ای که کالا توسط خریدار تحویل گرفته می‌شود نیز مشخص شود. در واقع محل مقصد جایی است که فروشنده تا آن‌جا قرارداد حمل‌و‌نقل را تنظیم کرده و اقدام به پرداخت هزینه‌ها می‌کند. 
به‌عنوان مثال در‌صورتی‎که شما برای واردات ماشین آلات خط تولید نقطه دقیق تحویل کالا را توافق نکرده باشید، پس از تحویل بار توسط اولین متصدی حمل‌و‌نقل، ریسک از سوی فروشنده به خریدار منتقل خواهد شد.

معرفی مزایا و معایب قاعده Carriage Paid To

اکنون که پاسخ سوال «اینکوترمز CPT چیست» را دریافت کردید، بهتر است با مزایا و معایب این قاعده نیز آشنا شوید. اصلی‌ترین فاکتور تعیین‌کننده در مزایا و معایب Carriage Paid To بستگی به این دارد که شما خریدار هستید یا فروشنده. به‌صورت کلی مزایای این قاعده، شامل موارد زیر می‌شود: 
 کاهش ریسک حمل‌ونقل برای خریداران
 فروش بیشتر برای فروشنده با در نظر گرفتن خطرات کالا در حمل‌ونقل
 عدم نیاز به رسیدگی به الزامات و امورات صادراتی و هم‌چنین پرداخت هزینه‌ها توسط خریدار
هر قاعده و قانون اینکوترمز علاوه‌بر تسهیل در روند حمل‌ونقل، پیچیدگی‌ها و معایبی نیز برای دو طرف معامله دارد که در CPT این معایب عبار‌ت‌اند از:
 افزایش ریسک حمل‌ونقل برای فروشنده
 بر‌ عهده گرفتن مسئولیت ترخیص کالا از گمرک توسط خریدار
 درصورت حمل‌ونقل دریایی، خریدار ریسک‌های بیشتری را پس از دریافت کالا متحمل می‌شود.
چنانچه شما قصد دارید برای فعالیت‌های تجاری خود با استفاده از قاعده CPT از لندینگ کرافت به‌منظور حمل کالا استفاده کنید. بهتر است اطلاعات دقیقی در مورد این وسیله داشته باشید. ما در مقاله «لندینگ کرافت چیست» به‌طورکامل در این مورد توضیحاتی را شرح داده‌ایم.

وظایف فروشنده کالا در قانون CPT

تنظیم صحیح قرارداد با قاعده Carriage Paid To به کمک هانزا

در این مطلب به سوال «CPT چیست» پاسخ داده و قوانین مربوط به آن را به‌طورکامل بررسی کردیم. اکنون دریافتیم که قاعده CPT اغلب برای حمل‌ونقل‌های ترکیبی کاربرد داشته و طبق این قاعده فروشنده و خریدار کالا وظایف به‌خصوصی دارند. در تنظیم قرارداد با قاعده CPT همه قوانین و توافقات طرفین باید به‌طوردقیق شرح داده شوند. 
قطعا تنظیم این قرارداد نیاز به دانش کافی و اطلاعات دقیق از فرآیند حمل‌ونقل دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود در‌صورتی‌که قصد استفاده از قواعد ترم CPT را دارید، از مشاوره کارشناسان شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا کمک بگیرید. همکاران ما به شما کمک می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن کالای خود را حمل و به کشور وارد یا صادر کرده و فرآیند تحویل و یا دریافت کالا را بدون پرداخت هزینه های اضافه در اسرع وقت انجام دهید . چنانچه قصد بهره‌مندی از خدمات مجموعه هانزا را دارید به بخش تماس با ما مراجعه بفرمائید.