دانشنامه ترابری

قاعده CIF چیست؟

در حال حاضر تعاملات مالی و معاملات بین المللی زمینه ساز پر اهمیت تر شدن روش های مختلف حمل و نقل شده است. در واقع از طریق روش های مختلف حمل و نقل بین المللی (زمینی، هوایی و دریایی) صادرات و واردات بسیاری صورت می گیرد. در برخی از این معاملات قوانینی مورد استفاده قرار می گیرد که شامل قواعد اینکوترمز هستند. یکی از این قواعد، اینکوترمز CIF است؛ این قاعده در انجام معاملات و تعامل بهتر در سیستم حمل و نقل کاربرد دارد. در این مقاله برای شفاف سازی مسئولیت های خریداران و فروشندگان طبق این قاعده از اینکوترمز به شما خواهیم گفت که CIF چیست. به عنوان یک بازرگان برای اطلاع کامل از مسئولیت ها و هزینه هایی که برعهده تان است مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
آشنایی با مفهوم قاعده CIF و کاربرد آن در عرصه حمل‌ونقل بین‌المللی

آشنایی با مفهوم اینکوترمز CIF در تجارت‌‌های بین‌المللی

برای پاسخ به سوال «CIF چیست» بهتر است قبل از هر‌چیز با مفهوم این اینکوترمز و دلایل وضع آن آشنا شویم. اول به این سوال پاسخ خواهیم داد که CIF مخفف چیست؟ قاعده CIF مخفف عبارت Cost, Insurance and Freight است. این عبارت (CIF) تعیین‌کننده هزینه، بیمه و حمل‌ونقل یک توافق‌نامه صادرات و واردات بین‌المللی است که نشان‌دهنده هزینه‌های پرداخت شده، انجام بیمه و فرآیند حمل‌و‌نقل محموله توسط مشتری در حمل بار است. 
قاعده اینکوترمز Cost, Insurance and Freight عموما برای حمل‌ونقل به‌روش دریایی کاربرد دارد. طبق این قاعده کالا به بندر درج شده در قرارداد فروش صادر می‌شود و پس از بارگیری کالا، خطر از بین رفتن یا آسیب از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. با این‌ حال، بیمه محموله و پرداخت هزینه باربری بر عهده فروشنده خواهد بود. با‌عنوان مثال در حمل‌ونقل بین‌المللی از چین، شما به‌عنوان فروشنده هزینه حمل بار از چین به ایران را پرداخت خواهید کرد و پس از بارگیری کالا در کشتی، خسارت و ریسک‌های حمل‌و‌نقل را به خریدار منتقل می‌کنید. 

 اینکوترمز CIF؛ کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل برای خریدار

بررسی وظایف فروشنده طبق قاعده Cost, Insurance and Freight

در ادامه مبحث «CIF چیست» نیاز است که مسئولیت‌ها و وظایف کلی فروشنده در این قرارداد را به‌طوردقیق بررسی کنیم. طبق این قاعده فروشنده وظایف و مسئولیت بیشتری نسبت به خریدار دارد؛ این وظایف عبارت‌اند از: 
فروشنده باید کالا و سیاهه بازرگانی را مطابق قرارداد فروش تهیه و هر‌گونه مدارک مورد‌نیاز برای حمل‌ونقل را آماده کند. 
فروشنده باید کالا را مطابق با استانداردهای گمرکی بسته‌بندی و آماده صادرات کند. در برخی موارد، کشورهای صادرکننده نیاز به علامت‌گذاری خاصی روی محصولات یا بسته‌بندی خود نیز دارند که انجام این فرآیند نیز برعهده فروشنده است. 
پرداخت هرگونه هزینه مرتبط با بارگیری محموله روی اولین حامل از انبار محموله تا بندر برعهده فروشنده است. 
مسئولیت انجام پروسه گمرکی و پرداخت هرگونه هزینه گمرکی مرتبط با صادرات محموله (عوارض صادراتی، مالیات و ترخیص گمرکی) در‌صورت انجام معاینات گمرکی و هزینه‌های اضافی برعهده فروشنده است.
بر‌اساس CIF Incoterms، فروشنده مسئول تنظیم و پرداخت هزینه بیمه‌نامه محموله تا بندر مقصد است.
با‌توجه‌به موارد فوق در‌صورتی‌که شما به‌عنوان فروشنده تحت قاعده CIF قصد صادرات به دبی را داشته باشید، باید کلیه هزینه‌های بارگیری، تشریفات گمرکی صادراتی، کرایه حمل محموله تا بندر دبی و بیمه را پرداخت کنید؛ علاوه‌بر این، تهیه مدارک، بیمه‌نامه و بسته‌بندی محموله را نیز باید انجام دهید. 

مسئولیت‌های خریدار در در قرارداد CIF چیست؟ 

در صادرات و واردات دریایی که براساس قاعده CIF انجام می‌شوند، پس از بارگیری محموله در کشتی، فروشنده کلیه خطرات را به خریدار منتقل می‌کند. پس از این، وظایف خریدار طبق این قرارداد به شرح زیر خواهد شد:
پرداخت هزینه تخلیه بار برای انتقال محموله به مقصد نهایی
سازماندهی تدارکات لازم برای انتقال محموله از بندر به مقصد نهایی تحویل
هزینه تخلیه بار از کامیون در مقصد نهایی
انجام کلیه الزامات واردات از جمله ترخیص گمرکی، عوارض و مالیات (در صورت معاینه گمرکی یا مشکل در واردات)
با‌توجه‌به ‌موارد فوق در‌صورتی‌که خریدار در انجام هر یک از این فرآیندها دقت کافی به خرج ندهد، ممکن است در پروسه واردات و ترخیص محموله مشکلاتی ایجاد شود.

مزایای اینکوترمز CIF چیست؟‌ ساده‌تر شدن فرایند حمل‌ونقل برای خریدار 

استفاده از اینکوترمز CIF (هزینه، بیمه و حمل‌و‌نقل) در تجارت بین‌المللی هم برای خریداران و هم فروشندگان مزایایی دارد. یکی از مزایای اصلی حمل‌ونقل مطابق با قرارداد Cost, Insurance and Freight کمتر شدن دخالت خریدار در فرآیند صادرات است. از‌این‌رو، این قرارداد برای خریدارانی که مایل به دخالت و صرف هزینه‌ کمتر برای واردات هستند مفید خواهد بود.
این نکته را فراموش نکنید که CIF ممکن است برای همه سناریوهای تجارت بین‌المللی مناسب نباشد. به‌عنوان مثال، برای واردات دارو از آلمان معمولا این روش گزینه مناسبی نخواهد بود؛ زیرا اغلب مواد دارویی با روش حمل‌ونقل هوایی صادر و وارد می‌شوند؛ در‌صورتی‌‌که CIF قراردادی مناسب برای حمل‌ دریایی است. 

بررسی محدود‌یت‌ها و معایب حمل‌ونقل براساس قاعده CIF 

به‌موجب اینکوترمز CIF همه خطرات پس از قرار گرفتن کالا در کشتی باربری به خریدار منتقل می‌شود؛ بنابراین اگر مشکلی در فرآیند حمل‌و‌نقل رخ دهد، خریدار مسئول اصلاح یا مقابله با ضرر است. همچنین کلیه حقوق ورودی، مالیات و تعهدات بر‌عهده خریدار خواهد بود. همچنین به دلیل تفاوت قوانین در کشورها ممکن است به هزینه‌های حمل‌ونقل اضافه شده و گاهی با هزینه‌های مازاد و خدماتی روبه‌رو شوید؛ از‌این‌رو تعیین هزینه‌ها براساس قاعده CIF تخمینی و غیرقطعی خواهد بود. 
یک مشکل و نقطه ضعف بزرگ CIF، درک نادرست بازرگانان از این قاعده است. تامین‌کنندگان CIF را به‌عنوان «ارسال رایگان» تعریف می‌کنند. این تعریف موجب گمراهی افراد تازه‌کار در تجارت بین‌الملل می‌شود. به‌عنوان مثال خریدار در‌صورت وضع CIF برای صادرات به ترکیه یا نقاط دیگر دنیا تصور می‌کند که همه هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه بر‌عهده فروشنده خواهد بود. هم‌چنین خریدار توقع دارد که ارسال محموله به بندر مقصد و انتقال به انبار کاملا رایگان باشد. در‌صورت تعبیر اشتباه از این قاعده، ممکن است محموله در بندر مقصد دچار حادثه شده و هزینه‌های غیرمنتظره‌ای به خریدار تحمیل شود. 

بررسی تفاوت FOB و CIF؛ دو اینکوترمز مشابه در فرآیند صادرات و واردات محموله 

قاعده CIF (هزینه، بیمه و حمل‌و‌نقل) و FOB دو اینکوترمز مهم و متداول در تجارت بین‌المللی هستند که برخی از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی این دو اینکوترمز را مشابه یکدیگر می‌دانند. در ادامه به بررسی قوانین اینکوترمز CIF و FOB و تفاوت‌های بین‌ آن‌ها می‌پردازیم.
CIF یک قرارداد بین‌المللی در فرآیند صادرات و واردات به روش دریایی است که در آن فروشنده مسئولیت هزینه، بیمه و حمل‌و‌نقل محموله را بر عهده دارد. اگرچه پس از بارگیری کالا در کشتی، مالکیت محموله به خریدار منتقل می‌شود، اما فروشنده مسئول هرگونه بیمه، حمل‌و‌نقل و هزینه‌های حمل است.
در مقابل اینکوترمز FOB به این معنی است که فروشنده مسئولیت بارگیری محموله روی کشتی را بر عهده دارد؛ به‌گونه‌ای که همه هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه بار برعهده خریدار است. یکی از تفاوت‌های این دو اینکوترمز در هزینه‌های آن‌هاست؛ در واقع قرارداد CIF دارای هزینه‌های پنهان است و در برخی از موارد ممکن است هزینه بیشتری را به شما تحمیل کند. درصورتی‌که اینکوترمز FOB این گونه نیست و در این قاعده خریدار کنترل بیشتری در فرآیند حمل‌و‌نقل و مدیریت هزینه‌ها دارد. 

FOB و CIF؛ دو اینکوترمز مشابه در فرآیند صادرات و واردات محموله

عقد دقیق قرارداد CIF در حمل‌ونقل‌های بین‌المللی به کمک شرکت معتبر حمل‌ونقل 

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که اینکوترمز CIF چیست و چرا از این قاعده در عرصه حمل‌ونقل بین‌المللی استفاده می‌شود. با وضع اینکوترمزهای مختلف همچون CIF در قراردادهای حمل‌ونقل بین‌المللی می‌توان محموله‌های مختلف را به روش دریایی به کشورهای مختلف صادر یا وارد کرد. در‌صورتی‌که شما به‌عنوان خریدار قصد وارد کردن کالا طبق قرارداد CIF را داشته باشید، بسیاری از هزینه‌های حمل‌ونقل برای شما کاهش خواهد یافت. 
به‌منظور مشاوره در مورد حمل‌ونقل بر اساس اینکوترمز Cost, Insurance and Freight می‌توانید روی خدمات هانزا حساب کنید. شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا کلیه خدمات حمل هوایی بین المللی، حمل‌ونقل دریایی، زمینی و ترکیبی را مطابق با قوانین اینکوترمز انجام می‌دهد. از‌این‌رو با انجام خدمات حمل‌ونقل توسط متخصصان ما خیال شما از بابت ارسال به‌موقع و ایمن بارتان راحت خواهد بود.