دانشنامه ترابری

CFR چیست؟ نحوه حمل و نقل در روش CFR

آیا شما می دانید CFR برای چه نوع حمل و نقلی مورداستفاده قرار می گیرد؟ CFR یا Cost and Freight یکی از رایج ترین اصطلاحاتی است که در تجارت بین الملل کاربرد دارد و در قراردادهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع روش خریدار و فروشنده کالا وظایف مشخص و تعیین شده ای برای حمل و نقل کالا و پرداخت هزینه ها دارند که ما در این مطلب به طور کامل به آن ها اشاره کرده ایم. اگر می خواهید پروسه حمل ونقل، واردات و صادرات کالای شما بدون هیچ گونه مشکلی انجام شود، این مطلب راهنمای بسیار خوبی برای تان خواهد بود.
CFR چیست؟ نحوه حمل و نقل در روش CFR

Freight چیست؟ 

CFR یا Cost and Freight که منحصراً در حمل و نقل با کشتی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد، به معنی هزینه یا ارزش کالا و کرایه حمل تا بندر مقصد است. این اصطلاح بیان می‌کند که فروشنده نه‌تنها مسئول تحویل کالا به بندر (بندر تعیین‌شده خریدار) است، بلکه باید هزینه حمل‌ونقل کالا تا بندر مقصد را نیز متقبل شود. در CFR فروشنده باید به‌منظور حمل کالا قراردادی را امضا کند و تا زمانی که کالا به بندر مقصد مشخص شده نرسیده است، کلیه هزینه‌ها و کرایه حمل را بپردازد. 

بررسی تحویل و ریسک در CFR برای فروشنده یا صادرکننده کالا

بررسی تحویل و ریسک در CFR برای فروشنده یا صادرکننده کالا

با‌توجه‌به مفهوم Cost and Freight و پاسخ سوال «CFR چیست» متوجه شدیم که این اصطلاح در حمل و نقل بین المللی ریلی و زمینی کاربردی نداشته و اغلب برای حمل‌ونقل دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه‌بر این، یکی دیگر از قوانینی که در این روش باید به آن توجه کرد، بررسی تحویل و ریسک در CFR است. در Cost and Freight تنظیم و پرداخت هزینه حمل‌ونقل به بندر مقصد بر عهده فروشنده است. فروشنده هم‌چنین مسئولیت کلیه تشریفات صادرات را نیز بر عهده دارد. در CFR پس از اینکه کالا در کشتی باربری قرار داده شد، ریسک هرگونه خسارت وارد شده به کالا به خریدار منتقل می‌شود. 

بررسی تحویل و ریسک در CFR برای خریدار یا واردکننده کالا 

پس از پاسخ به سوال «CFR چیست» دریافتیم که پس از بارگیری کالا در کشتی، در‌صورتی‌که بار کاملا سالم به مقصد نرسد یا این که به بندر مشخص شده راه پیدا نکند، فروشنده مسئولیتی در برابر این اتفاق نخواهد داشت. به‌طورکلی، همه مسئولیت این فرآیند پس از بارگیری کالا بر عهده خریدار بوده و فروشنده فقط مسئولیت تحویل کالا و پرداخت هزینه را دارد. 
هم‌چنین در CFR، بیمه بار به عهده فروشنده نیست؛ بنابراین در‌صورت اجرای قرارداد CFR، بهتر است که خریدار به فکر قرار دادن کالا تحت پوشش بیمه نیز باشد. بدین‌ترتیب در‌صورت ایجاد خسارت و از بین رفتن کالا، امکان دریافت هزینه‌های خسارت از بیمه برای خریدار فراهم خواهد بود. به‌منظور جلوگیری از ایجاد خسارت و متحمل شدن پرداخت هزینه‌های اضافی توصیه می‌شود حتما از یک شرکت حمل و نقل هوایی بین المللی یا شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی برای عقد قرارداد CFR کمک بگیرید. 

نحوه حمل و نقل در روش CFR؛ صادرات و واردات محموله با کشتی

برای استفاده از روش CFR باید نحوه حمل‌و‌نقل به‌صورت دریایی و به‌وسیله کشتی باشد. به‌طور معمول، در حمل‌ونقل ترکیبی که نیاز به استفاده از دو یا چند روش حمل است، بهره‌گیری از Cost and Freight، گزینه مناسبی نخواهد بود. در حمل‌ونقل‌های ترکیبی CPT کارآمدتر از CFR خواهد بود. از این رو در‌صورتی‌که قصد واردات کالا از چین به‌صورت دریایی را دارید، استفاده از قاعده CFR به شما توصیه خواهد شد. 

اهمیت ذکر نام بندر حمل در قرارداد به روش CFR

در قراردادی که به روش CFR امضا می‌شود، به‌طور معمول فقط نام بندر مقصد درج خواهد شد. توجه داشته باشید علاه‌بر ذکر نام بندر مقصد، نام بندر حمل و بندری که در آن ریسک از روی دوش فروشنده برداشته می‌شود نیز درج شود. زیرا در این قرارداد بندر حمل برای خریدار اهمیت ویژه‌ای داشته و معمولا خریدار آن را مشخص می‌کند؛ بنابراین اگر شما قصد حمل کانتینر از دبی به ایران به‌صورت دریایی را دارید، توصیه می‌شود در عقد قرارداد به بندهای ذکر شده در آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. 

مشخص کردن نقطه مقصد در بندر تخلیه در قاعده CFR

در ادامه پاسخ به سوال «CFR چیست» باید به اهمیت مشخص کردن نقطه مقصد در بندر تخلیه نیز اشاره‌ای داشته باشیم. در قراردادی که به روش CFR بسته می‌شود باید به‌طور دقیق نقطه مورد‌نظر در بندر مقصد را نیز مشخص کرد. 
دلیل این امر تاثیرگذاری نقطه دقیق مقصد در تعیین میزان هزینه‌های حمل‌ونقل خواهد بود. از آن‌جایی‌که هزینه‌ها تا این نقطه بر‌عهده فروشنده است؛ بنابراین تعیین نقطه دقیق در بندر مقصد از افزایش هزینه‌ها نیز جلوگیری می‌کند. 
توجه داشته باشید، برای حمل‌ونقل کالا از برخی کشورهای همسایه ایران که مرز دریایی با کشور ایران ندارند، قاعده CFR چندان کاربردی نخواهد بود. به‌عنوان مثال اگر شما قصد واردات کالا از ترکیه به ایران را دارید، به شما توصیه می‌کنیم قراردادی را امضا کنید که سایر قوانین اینکوترمز مورداستفاده قرار گرفته‌اند. البته قرارداد هر کدام از قواعد اینکوترمز باید پروسه حمل بار از محل تحویل تا مقصد را به‌خوبی پوشش دهد. 

قوانین و مقررات Cost and Freight در‌صورت حمل بار توسط چند متصدی

در قرارداد به روش Cost and Freight ممکن است گاهی حمل بار توسط چندین متصدی انجام شود. به‎‌عنوان مثال امکان دارد یک متصدی حمل اپراتور کشتی، کالا را از بندری به بندر دیگر انتقال دهد و سپس بار به وسیله کشتی‌ از بندر دوم به طرف مقصد منتقل شود. در چنین شرایطی ممکن است در مورد محل تحویل و انتقال ریسک تردیدهایی برای خریدار و فروشنده به وجود آید. به همین دلیل در قاعده CFR پرداخت هزینه‌ها و انتقال ریسک در این شرایط کاملا قابل مذاکره خواهد بود. 
البته توجه داشته باشید در‌صورت توافق نکردن در‌مورد انتقال ریسک در بندر موردنظر، ریسک بار به محض تحویل به متصدی اول، به خریدار منتقل خواهد شد. در‌این‌صورت مدت زمانی که ریسک بر عهده خریدار است افزایش خواهد یافت. برای جلوگیری از این اتفاق خریدار و فروشنده می‌توانند در مورد زمان انتقال ریسک با یکدیگر توافق کرده و آن را در قرارداد ذکر کنند. 
اکنون که با اصلاح CFR یا Cost and Freight آشنا شدید، پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر این قواعد با مفهوم «اینکوترمز چیست» نیز آشنا شوید.  

تنظیم صحیح قرارداد به روش CFR به کمک هانزا

تنظیم صحیح قرارداد به روش CFR به کمک هانزا

در این مطلب سعی کردیم به‌طورکامل به سوال «CFR چیست» پاسخ دهیم. اکنون با مطالعه این مقاله دریافتیم که CFR مخفف عبارت Cost and Freight است و در حمل‌ونقل دریایی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. در تنظیم قرارداد به روش قاعده CFR باید همه قوانین و توافقات طرفین قرارداد ذکر شده و به‌طور دقیق شرح داده شوند. 
تنظیم این قرارداد بدون کمک یک شرکت حمل‌‎ونقل، فرآیندی بسیار پیچیده و دشوار است؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم در‌صورتی‌که برای واردات و صادرات کالای خود قصد استفاده از روش CFR را دارید، از کارشناسان هانزا کمک بگیرید. شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا با سابقه‌ای که در زمینه حمل‌ونقل دارد، به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کالای خود را بدون هیچ‌گونه مشکلی وارد یا صادر کرده و بار خود را ترخیص کنید. چنانچه قصد بهره‌مند از خدمات هانزا را دارید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.