دانشنامه حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی چیست؟

حمل و نقل هوایی کالا با سرعتی بالغ بر ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت، معادل ۵۰۰ مایل بر ساعت، سریع ترین روش حمل بار در دنیا محسوب می شود. سرویس حمل هوایی، شیوه ای سریع و مطمئن برای حمل و نقل بین المللی یا داخلی کالا به شمار می رود. از این رو اگر سرعت جا به جایی کالا برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، پیشنهاد می کنیم روش ارسال بار از طریق خطوط هوایی را درنظر داشته باشید. ما در این مقاله به طور کامل به سوال حمل و نقل هوایی چیست پاسخ داده ایم. چنانچه قصد دارید برای ارسال بار خود از این روش حمل استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را به دقت مطالعه کنید.
آشنایی با انواع حمل و نقل هوایی و مزایا و معایب هر کدام

حمل و نقل هوایی؛ روشی ایمن و سریع برای ارسال بار به سرتاسر جهان

در حمل و نقل هوایی جابه‌جایی بار، انتقال مسافر یا ترانزیت کالا با استفاده از مسیرهای هوایی در داخل یا خارج از مرزهای یک کشور صورت می‌گیرد. البته ساختار هواپیمای باربری نسبت به هواپیمای مسافربری بسیار متفاوت است این هواپیماها درب‌های بزرگ‌تر و تعداد چرخ بیشتری دارد. 
حمل‌ونقل هوایی، هنگامی که دو کشور مرز زمینی با یکدیگر نداشته باشند یا یکی از آن‌ها به دریا راه نداشته باشد، صرف نظر از هزینه بالا بهترین گزینه برای انتقال کالا محسوب می‌شود. همچنین در‌صورتی‌که کالای ارسالی ما از ارزش بالایی برخوردار باشد یا زمان کافی برای ارسال نداشته باشیم، منطقی‌ترین روش حمل‌ونقل هوایی خواهد بود. بدین‌ترتیب به‌جای دریافت مشاوره از یک شرکت حمل و نقل دریایی یا زمینی باید به سازمانی مراجعه کنید که خدمات حمل‌ونقل هوایی انجام می‌دهد. 

حمل و نقل هوایی؛ روشی ایمن و سریع برای ارسال بار به سراسر جهان

معرفی انواع حمل و نقل هوایی در خطوط بین‌الملل 

حمل‌ونقل هوایی بار با‌توجه‌به نوع، حجم، وزن و ارزش کالا و هم‌چنین مبدا و مقصد در مدل‌های مختلفی انجام می‌شود. به‌عنوان مثال ممکن است حمل کالا از چین به ایران به‌صورت هوایی با روشی متفاوت نسبت به حمل هوایی بار از آلمان به ایران صورت گیرد. شما می‌توانید با‌توجه‌به فاکتورهای نوع بار، حجم، وزن و ارزش محموله بین انواع روش حمل و نقل هوایی (چارتر و بازرگانی) مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید. 

حمل و نقل هوایی بار به‌صورت چارتر؛ امکان حمل کالا در یک پرواز

پرواز چارتر هم برای انتقال مسافر و هم برای حمل بار هوایی بین المللی کاربرد دارد. در پرواز چارتر کل فضای هواپیما در اختیار یک شرکت‌ هواپیمایی قرار می‌گیرد و با استفاده از این روش بارهای شرکت در یک پرواز به دست خریدار کالا می‌رسد. پرواز حمل‌ونقل هوایی چارتر نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل هوایی کالا مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در این روش حمل‌ونقل هوایی، کوتاه‌ترین مسیرهای هوایی برای رفت‌وآمد انتخاب می‌شود؛ بدین‌ترین یکی از سریع‌ترین روش‌های حمل‌ونقل هوایی به شمار می‌رود. 

فریت و کارگو بار به روش حمل‌ونقل هوایی

علاوه بر روش چارتر، ارسال محموله به روش هوایی به‌صورت کارگو و فریت بار نیز انجام می‌شود. در ادامه به شرح هر یک از این شیوه‌ها پرداخته‌ایم:
چارتر بار به‌صورت کارگو: روش کارگو از نظر هزینه مقرون‌‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. این روش مخصوص انتقال کالای تجاری است و معمولا توسط تجار بین‌المللی انجام می‌شود. 
چارتر بار به‌صورت فریت: روش Freight معمولا به‌منظور حمل‌و‌نقل بار اشخاصی کاربرد دارد که قصد مهاجرت یا مسافرت به کشورهای خارجی را خواهند داشت. این روش حمل‌ونقل هوایی بار جنبه تجاری ندارد و در واقع نوعی انتقال بار خصوصی تلقی می‌شود.
شما باید با استفاده از نوع بار و همچنین هدف خود از ارسال کالا به سایر کشورها، بهترین روش‌های حمل‌ونقل هوایی را بین کارگو و فریت انتخاب کنید. به‌عنوان مثال اگر شما قصد تجارت در کشور ترکیه را داشته باشید برای حمل بار هوایی از ترکیه می‌توانید از روش کارگو استفاده کنید. 

مزایای حمل بار با هواپیما؛ حمل و نقل هوایی چه ویژگی هایی دارد؟

در ادامه مبحث «حمل و نقل هوایی چیست؟» نیاز است که به بررسی ویژگی‌های این نوع روش حمل نیز بپردازیم. حمل و نقل هوایی به‌عنوان یکی از روش‌های پرکاربرد حمل‌و‌نقل وسایل، کالا و انسان مزایا و معایب متعددی دارد. حمل و نقل هوایی محموله به محض ورود به بازار، تحولی شگرف در صنعت حمل‌و‌نقل ایجاد کرد. ویژگی‌های این نوع شیوه حمل کالا عبارت‌اند از: 

سرعت و کارایی بالا؛ یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های حمل‌ونقل هوایی کالا

سرعت بالا را می‌توان یکی از ویژگی‌های اصلی حمل‌ونقل بین المللی هوایی معرفی کرد. معمولا در ارسال کالا با روش‌های حمل‌ونقل زمینی، دریایی و حمل و نقل چند وجهی با محدودیت‌ زمان رو‌به‌رو هستیم؛ در‌صورتی‌که حمل کالا با هواپیما بدون هیچ مانعی صورت می‌گیرد و همچنین در طول مسیر هیچ ترافیکی وجود ندارد.

حمل‌ونقل هوایی؛ بهترین روش برای حمل کالاهای حساس و با ارزش بالا 

برای کالاهایی مانند داروها، مواد غذایی یا کالاهای الکترونیکی که نیاز به دقت و محافظت بسیاری دارند، حمل‌و‌نقل هوایی به دلیل سرعت و امکانات بیشتر بهترین گزینه محسوب می‌شود. اما اگر شما قصد حمل کالاهای سنگین وزن یا واردات و صادرات تجهیزات صنعتی را داشته باشید، حمل‌ونقل دریایی انتخاب مناسب‌تری به شمار می‌رود. زیرا حمل‌ونقل کالا‌های سنگین از طریق خطوط انتقال هوایی امکان‌پذیر نخواهد بود. 

امنیت بالا؛ یکی از مهم‌ترین مزایای ارسال کالا از طریق خطوط هوایی 

یکی دیگر از گزینه‌ها در پاسخ به سوال «مزایای حمل و نقل هوایی چیست» امنیت بالای این روش حمل است. در واقع حمل‌و‌نقل هوایی به‌عنوان ایمن‌ترین روش حمل‌ کالا شناخته می‌شود. از‌این‌رو شما می‌توانید با کاهش خطر ریسک، کالای‌تان را به مقصد مورد‌نظر ارسال کنید. 
در‌صورتی‌که در حمل کالا به روش زمینی احتمال وقوع مشکلاتی همچون تصادفات جاده‌ای و آسیب رسیدن به کالا در حین حمل بیشتر است. اگر قصد دارید در مورد مزایا و معایب حمل‌ونقل زمینی نیز اطلاعات کامل‌تری به دست آورید، پیشنهاد می‌‌‌کنیم مقاله «حمل و نقل زمینی چیست» را مطالعه کنید. 

معایب حمل و نقل هوایی؛ بررسی محدودیت‌های ارسال بار از طریق خطوط هوایی

اکنون که پاسخ سوال «مزایای حمل و نقل هوایی چیست» را دریافت کردید، بهتر است با معایب این روش حمل بار نیز آشنا شوید. حمل و نقل هوایی یکی از پرهزینه‌ترین روش‌های حمل بار به شمار می‌رود؛ این ویژگی باعث شده است که حمل بار از طریق هواپیما برای هر نوع کالا یا محموله‌‌ای مناسب نباشد. علاوه‌بر پرهزینه بودن، این روش ظرفیت محدودی نیز دارد؛ از‌این‌رو برای حمل کالاهای سنگین و با حجم بالا مناسب نخواهد بود. 

حمل و نقل هوایی؛ یکی از پرهزینه‌ترین روش‌های حمل بار بین المللی

ارسال ایمن کالا به روش هوایی در کوتاه‌ترین زمان توسط شرکت هنزا ناو دریا 

ما در این مطلب سعی کردیم در پاسخ به سوال «حمل و نقل هوایی چیست» مهم‌ترین نکات را برای شما شرح دهیم تا دید بهتری نسبت به این روش و حمل کالا از این طریق داشته باشید. شما می‌توانید برای حمل‌ونقل محموله‌های خود از طریق روش هوایی از خدمات شرکت هنزا ناو دریا استفاده کنید. 
هانزا با بهره‌گیری از متخصصان باتجربه در این حوزه، توانایی انجام خدمات حمل‌ونقل هوایی و شناسایی چالش‌های ممکن در این مسیر را دارد. چنانچه قصد دریافت مشاوره و راهنمایی مشاوران هانزا را دارید، از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.