دانشنامه ترابری

منظور از کریدور در حمل و نقل بین المللی چیست؟

حمل ونقل و جابه جایی کالا یکی از مهم ترین نیازهای بشر از گذشته تا امروز محسوب می شود. یکی از راه هایی که برای جابه جایی بار و محموله های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، کریدور است. کریدورها انواع مختلفی دارند و براساس نوع کالا از کریدور متفاوتی برای ارسال آن استفاده می شود. باتوجه به اینکه همیشه بازرگانان و شرکت های حمل ونقل به دنبال راه راحت تر و سریع تری برای ارسال بار هستند، در این مطلب به شما خواهیم گفت که کریدور چیست و چرا تاسیس شده است؟ بعد از مطالعه این مقاله با انواع کریدور و مهم ترین کریدورهای بین المللی عبوری از ایران آشنا خواهید شد.
منظور از کریدور در حمل و نقل بین المللی چیست؟

کریدور حمل و نقل چیست؟ مسیر واسطه‌ای برای حمل کالا

در پاسخ به سوال کریدور چیست باید بگوییم که کریدور در لغت به معنی یک دالان یا راهرو است. در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی، کریدور مسیر خطی بزرگ و واسطه‌ای محسوب می‌شود که بیشتر برای حمل و نقل کالا و در مواردی برای حمل مسافران کاربرد دارد. کریدور حمل و نقل در مسیرهای آبی، هوایی و جاده‌ای وجود دارند. 
در واقع در حمل و نقل بین المللی هوایی، دریایی یا جاده‌ای، بارها و مرسوله‌های افراد یا شرکت‌ها با عبور از مناطق واسطه‌ای از مبدا به مقصد ارسال خواهد شد. 

کریدور حمل و نقل چیست؟ مسیر واسطه‌ای برای حمل کالا

علت تاسیس کریدورها؛ تسهیل حمل و نقل بین المللی 

کریدورهای حمل و نقل با این هدف تاسیس شده‌اند که ارسال بارها از منطقه‌ای به منطقه دیگر با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که کالاهای شما از کجا به کجا فرستاده می‌شود. کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی ارسال کالا را برای شما امکان‌پذیر و ساده و مقرون به‌صرفه به لحاظ اقتصادی می‌کنند. 
هر چه یک کشور مرزهای زمینی و دریایی بیشتری با کشورهای دیگر داشته باشد، کریدور بهتری برای حمل‌ونقل واسطه‌ای محسوب خواهد شد. از آنجایی که بیش از 80 درصد تجارت جهانی کالا از طریق دریا انجام می‌شود، حمل کانتینر دریایی از کریدورهای بین‌المللی امنیت محموله شما را نیز تضمین خواهد کرد. 

آشنایی با انواع کریدورها در حوزه حمل و نقل و بازرگانی

برای آنکه بدانید کریدور چیست و به‌ چه منظور از آن استفاده می‌شود، باید با انواع کریدورها در حوزه حمل و نقل آشنا باشید. باتوجه‌به نحوه ارسال کالا و مسیر، به‌عنوان مثال ارسال بار از دبی به ایران نوع کریدور نیز متفاوت خواهد بود. کریدورها به انواع کریدور تجارت خارجی، کریدور تجارت داخلی، کریدور بین‌المللی و کریدور ترانزیتی تبادل کالا تقسیم می‌شوند.
کریدور تجارت خارجی: برای ارسال کالا از کشوری به کشور دیگر از کریدور تجارت خارجی استفاده می‌شود. در واقع این مسیر واسطه‌ای برای حمل‌ونقل کالاهای صادراتی و وارداتی کاربرد دارد. 
کریدور تجارت داخلی: این کریدور یک شبکه خطی و مسیر واسطه‌ای برای ارسال کالاها در داخل یک کشور است. کریدور تجارت داخلی یکی از مهم‌ترین انواع کریدورهای حمل و نقل محسوب می‌شود. 
کریدور ترانزیتی تبادل کالا: برای ارسال بار یا حمل مسافر به کشورهای هم‌مرز از کریدور ترانزیتی تبادل کالا استفاده می‌شود. 
کریدور بین المللی: کریدور بین‌المللی نوع خاصی از کریدور ترانزیتی کالا یا کریدور تجاری خارجی است. در این نوع از کریدور از یک شبکه بین‌المللی برای حمل و نقل بار همچون جاده، خطوط ریلی، هوایی و دریایی استفاده می‌شود. این روش حمل‌ونقل به‌منظور رونق اقتصادی، تجارت خارجی، تبادل کالا بین کشورها و توسعه حمل و نقل مرکب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از این روش منجر به افزایش امنیت حمل بار خواهد شد.  
با‌توجه‌به موقعیت جغرافیایی ایران و هم‌مرزی آن با آب‌های دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر و دسترسی به قاره اروپا و روسیه از سمت غرب و شرق، ایران را می‌توان به‌عنوان یکی از شاهراه‌های تجارت بین‌المللی به حساب آورد.

کریدور شمال به جنوب؛ تاسیس کریدور بین‌المللی توسط ایران، روسیه و هند

هدف از تاسیس کریدورها گسترش همکاری‌ به‌منظور حمل و نقل بین‌المللی کالا است. کریدور شمال به جنوب نیز با همین هدف در سال 2000 توسط سه کشور ایران، روسیه و هند تاسیس شد. مبدا این کریدور در کشور فنلاند و مقصد کشورهای جنوب شرق آسیا، خلیج فارس و دریای عرب هستند. حمل‌ونقل بین‌المللی بار در این کریدور به روش‌های دریایی و ریلی انجام می‌شود؛ بنابراین برای حمل بار هوایی از چین باید به‌دنبال کریدور دیگری باشید. 

جاده ابریشم یا کریدور شرق به غرب؛ از قدیمی‌ترین کریدورهای عبوری از ایران

کریدور شرق به غرب یا همان جاده ابریشم یکی از قدیمی‌ترین کریدورهای عبوری از ایران محسوب می‌شود. جاده ابریشم واسطه ارتباطی بین قاره اروپا و آسیا است. این کریدور شش مسیر حمل و نقل مختلف را پوشش می‌دهد. اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه، خاور دور، شرق آسیا و آسیای جنوب شرقی، اروپا و آفریقا، اتصال اروپا و آفریقا به خاور دور از طریق دریای مدیترانه از طریق این کریدور امکان‌پذیر می‌شود؛ بنابراین اگر قصد ثبت سفارش کالا از کشورهای آسیای شرقی را دارید، از کریدور شرق به غرب برای حمل و دریافت محموله‌های تجاری خود می‌توانید استفاده کنید.

آشنایی با انواع کریدور ها در حوزه حمل و نقل و بازرگانی

ارسال بار به هر گوشه دنیا از طریق کریدورهای حمل و نقل

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که کریدور چیست و این مسیرها با چه هدفی تاسیس هستند. بازرگانان و شرکت‌های حمل و نقل همیشه به‌دنبال راهی برای ارسال سریع، امن و راحت کالاها هستند. مسیرهای واسطه‌ای یا کریدورها، نقاط مختلف را به یکدیگر متصل می‌کنند. به‌این‌ترتیب محدودیت‌های موجود در مسیر از میان برداشته خواهند داشت. در نتیجه شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی می‌توانند محموله‌های شخصی و تجاری را از هر نقطه‌ای از دنیا با سرعت و امنیت بیشتری به دست صاحبانشان برسانند.
باتوجه‌به مرز مشترکی که ایران با آب‌های بین‌المللی دارد، بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل ارسال بار از کریدورهای بین‌المللی را از روش حمل دریایی انجام می‌دهند. در این روش کالاها با امنیت بالایی حمل می‌شوند و هزینه‌ها کاملا مقرون‌به‌صرفه است. هانزا محموله‌های شما عزیزان را در روش حمل و نقل دریایی در سریع‌ترین زمان ممکن به دست خریدار در کشور مقصد خواهند رسید. هانزا با عقد قراردادهای سالیانه با خطوط حمل بین‌المللی معتبر جهانی، امکان ارائه قیمت‌های رقابتی و به‌صرفه را برای بازرگانان فراهم کرده است.