دانشنامه ترابری

اعتبار اسنادی چیست؟

آیا با روش های پرداخت بین المللی آشنایی دارید؟ یکی از رایج ترین و بهترین روش های پرداخت معاملات بین المللی، اعتبار اسنادی است. اعتبار اسنادی یکی از مهم ترین اسناد بازرگانی بوده و تعهدی است که توسط موسسات اعتباری برای پرداخت وجه مشخصی در تجارت بین المللی صادر می شود. بسیاری از افراد که برای اولین بار می خواهند از اعتبار اسنادی استفاده کنند؛ اطلاعات کافی در این زمینه نداشته و ممکن است با چالش هایی رو به رو شوند؛ اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید و قصد فعالیت بازرگانی دارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را سطر به سطر و با دقت مطالعه کنید. ما در این مطلب به سوال اعتبار اسنادی چیست به طور کامل پاسخ داده ایم.
اعتبار اسنادی چیست؟

اعتبار اسنادی (LC)؛ رایج‌ترین روش‌های پرداخت معاملات بین‌المللی

هنگامی که قصد دارید توسط یک شرکت کشتیرانی یا به هر طریقی کالایی به کشور دیگر صادر کرده، یا کالای خود را از گمرک ترخیص کنید، ممکن است نیاز به اعتبار اسنادی داشته باشید. به اسنادی که از طریق موسسات مالی به‌عنوان اعتبار یک شخص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود، اعتبار اسنادی (Letter of Credit) می‌گویند. به بیان ساده‌تر اعتبار اسنادی به‌عنوان تعهدی به‌منظور پرداخت پولی که در امور تجاری مورد‌استفاده قرار می‌گیرد، صادر خواهد شد. 
این روش پرداخت برای انجام معاملات بین‌المللی کاربرد دارد. اعتبار اسنادی اغلب در معاملات بین‌المللی به‌منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی از سوی خریدار و همچنین اطمینان از تحویل محموله توسط فروشنده مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. طبق قاعده اعتبار اسنادی یا LC هرگاه که خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک موظف است باقی‌مانده یا کل مبلغ خرید را بپردازد.

اعتبار اسنادی (LC)؛ رایج ترین روش های پرداخت معاملات بین المللی

مزایای استفاده از اعتبار اسنادی LC چیست؟

LC یا اعتبار اسنادی روشی مدرن و مناسب برای پرداخت مبلغ معامله‌های بین‌المللی است که از سال 1933 توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی ایجاد شد. با ایجاد اعتبار اسنادی یکی از نیازهای مهم بازرگانان برای انجام یک مبادله کم ریسک‌تر و دقیق‌تر برطرف شد. این نوع روش پرداخت در تجارت بین‌الملل سرعت انجام معاملات را افزایش داده و هم‌چنین باعث اطمینان‌خاطر طرفین قرارداد می‌شود. 
به‌عنوان مثال هنگامی که شما قصد صادرات بار به کمک یک شرکت حمل و نقل بین المللی ریلی، هوایی یا زمینی را داشته باشید، به‌راحتی و با خیالی آسوده می‌توانید هزینه خود را در کمترین زمان از خریدار و بانک اعتبار‌دهنده دریافت کنید. در واقع Letter of Credit باعث اصولی شدن هر چه بیشتر قراردادهای بین‌‌المللی شده و سرعت تحویل کالا به خریدار را نیز افزایش می‌دهد. 

انواع اعتبار اسنادی؛ معرفی روش‌های متعدد برای پرداخت‌های تجاری برون مرزی

LC انواع گوناگونی دارد که هر کدام از آن‌ها از کاربردهای متفاوتی برخوردار هستند. انواع اعتبار اسنادی عبارتند از:
 اعتبار اسنادی وارداتی یا صادراتی: به اعتبار اسنادی که برای واردات از طریق حمل هوایی بار، زمینی یا دریایی توسط خریدار بازگردد، اعتبار اسنادی وارداتی و به اعتبار اسنادی که برای صادرات کالا به کشور دیگر و توسط خریدار بازمی‌گردد صادر می‌شود، اعتبار صادراتی گفته می‌شود. 
 اعتبار اسنادی قابل برگشت: به اعتبارنامه‌ای گفته می‌شود که خریدار یا بانک گشایش‌کننده LC بتوانند بدون اطلاع و اجازه فروشنده هرگونه تغییر در شرایط LC اعمال کند. 
 اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت چیست؟ در این اعتبار اسنادی هرگونه تغییر شرایط اعتبار از جانب خریدار یا بانک گشایش‌کننده با موافقت و رضایت فروشنده انجام می‌شود.
 اعتبار اسنادی تایید شده: علاوه‌بر تایید اسناد توسط بانک عامل، بانک دومی در کشور گشایش اعتبار نیز باید این نوع LC را تایید کند. 
 اعتبار اسنادی تایید نشده: اگر در شرایط اعتبار کلمه Confirmed ذکر نشود آن اعتبار تایید نشده تلقی می‌شود.
 اعتبار اسنادی قابل انتقال: در این LC ذینفع اصلی حق دارد همه یا بخشی از اعتبار گشایش شده را به شخص یا اشخاص انتقال دهد.
 اعتبار اسنادی غیر قابل انتقال: به اعتباری گفته می‌شود که ذینفع حق واگذاری کل یا بخشی از آن را به دیگری ندارد.
 اعتبار اسنادی یا مدت‌دار چیست؟ در این نوع اعتبارنامه فروشنده به خریدار فرصت می‌دهد تا پس از فروش کالاهای خریداری شده، بهای آن‌ها را بپردازد.
 اعتبار اسنادی دیداری چیست؟ بانک ابلاغ‌کننده پس از بررسی اسناد ارائه شده، در‌صورت تطابق و رعایت کلیه شرایط، بلافاصله وجه را پرداخت می‌کند. 
 اعتبار اسنادی ماده قرمز: اعتباری که در آن، فروشنده بخشی از وجوه اعتبار را قبل از ارسال کالا از بانک ابلاغ‌کننده دریافت می‌کند.  
 اعتبار اسنادی گردان: اعتباری است که پس از هر بار استفاده ذینفع از اعتبار، همان مبلغ اسناد تا سطح اعتبار اولیه افزایش می‌یابد.
توجه داشته باشید که استفاده از هر کدام از این اعتبار اسنادی بستگی به فروشنده، خریدار و بانک گشایش‌کننده دارد.

آشنایی با اصطلاحات اعتبار اسنادی در حقوق تجارت بین‌الملل

در فرایند نقل‌وانتقال و حمل بار از ترکیه به ایران یا هر کشور دیگر، ممکن است با اصطلاحات گوناگونی مواجه شوید. بانک عامل، بانک کارگزار، دو اصطلاح مربوط به اعتبار اسنادی هستند که هر یک مفهوم و کاربرد خاص خود را دارند. 
 بانک عامل: بانکی که بنا به درخواست خریدار نسبت به گشایش اعتبار اسنادی اقدام می‌کند. 
 بانک کارگزار: بانکی که در ارتباط با بانک عامل بوده و از جانب بانک عامل و خریدار تعهد می‌کند که وجه توسط خریدار و بانک عامل پرداخت می‌شود.
علاوه‌بر اصطلاحات بالا، اصطلاحات رایج دیگری نیز در فرایند دریافت اعتبار اسنادی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال متقاضی اعتبار اسنادی شخصی حقوقی و حقیقی است که درخواست گشایش اعتبار اسنادی را ثبت می‌کند. ذی‌نفع اعتبار اسنادی نیز، طرف اصلی خریدار در معامله‌های بین‌‌المللی است. این فرد وظیفه دارد بر اساس قوانین و مقررات کالایی را به فروش رسانده و موظف است کالایی را در تاریخی مشخص به خریدار تحویل دهد. 

مراحل گشایش اعتبار اسنادی چیست؟ 

فرض کنید قصد واردات کالا از چین را دارید، برای گشایش اعتبار اسنادی این معامله باید مراحلی را طی کنید. مراحل گشایش اعتبار اسنادی در همین ۴ مرحله خلاصه شده است:
1. توافق برای معامله
2. ارسال درخواست تولید کالا به فروشنده
3. ساخت کالا و ارسال آن به خریدار
4. پرداخت وجه و دریافت کالا توسط خریدار
جزییات دیگری هم در این روند وجود دارد که ممکن است فقط به خریدار یا فروشنده مرتبط باشد. به‌عنوان مثال خریدار کالا باید اجازه واردات و ثبت سفارش را در کشور خود دریافت کند و برای بیمه کالای مورد‌نظر نیز از یکی از بیمه‌های بین‌المللی بهره ببرد. 

بررسی هزینه‌های موردنیاز برای گشایش اعتبار اسنادی

برای هر نوع تجارت باید هزینه‌هایی را از پیش مدنظر قرار داد. برای نقل‌وانتقال برخی از کالاها نیز هزینه‌های بسیاری را باید در نظر گرفت. به‌عنوان مثال هزینه‌های اعتبار اسنادی صادرات فولاد نسبت به سایر کالاها بسیار بیشتر است. درهر‌صورت هزینه‌هایی که در پروسه گشایش اعتبار اسنادی مورد‌نیاز است، شامل موارد زیر می‌شود: 
 هزینه پیش پرداخت اعتبار اسنادی: مبلغی که باید به‌عنوان پیش پرداخت به بانک گشاینده پرداخت شود؛ به‌طورمعمول شامل ۱۰ درصد از ارزش پروفرما است. 
 مبلغ کارمزد گشایش اعتبار: هزینه‌ای که باید برای کارمزد ایجاد اعتبار اسنادی پرداخت شود؛ برای محاسبه این کارمزد باید نرخ ارز روز را در ارزش پروفرما ضرب کنید. 
 هزینه کارمزد فروش ارز: برای این هزینه باید ارزش پروفرما را بر اساس نرخ ارز محاسبه کنید.
با درنظر گرفتن و محاسبه این هزینه‌ها فرآیند دریافت اعتبار اسنادی سریع‌تر و راحت‌تر انجام خواهد شد. 

آشنایی با اصطلاحات اعتبار اسنادی در حقوق تجارت بین الملل

افتتاح اعتبار اسنادی با همراهی مشاوران بازرگانی هنزا ناو دریا 

در این مقاله به سوال «اعتبار اسنادی چیست» پاسخ دادیم و شما را با مراحل گشایش LC، مزایا و هزینه‌های مورد‌نیاز آن آشنا کردیم. اعتبار اسنادی در واقع یکی از ابزار‌های تسهیل‌گر در معامله‌های بین‌المللی است. یکی از فواید LC، افزایش اطمینان و اعتماد طرفین معامله است و تردیدی که فروشنده در رسیدن به بهای کالای خود دارد و یا خریدار در تحویل گرفتن کالای خود دارد را از بین می‌برد. 
مشورت با متخصصان زمینه واردات و صادرات کالا نیز همیشه یکی از مهم‌ترین موارد در فعالیت‌های تجاری برون مرزی است که باید به آن توجه کنید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای نقل‌وانتقال برون‌مرزی کالا و محموله‌های خود از خدمات هنزا ناو دریا بهره‌مند شوید. متخصصان و مشاوران بازرگانی ما در صفرتاصد فرآیند حمل بار و انجام اموری هم‌چون افتتاح اعتبارات اسنادی همراه شما بازرگانان محترم خواهند بود؛ اگرچه امروزه به دلیل تحریم ها گشایش اعتبار اسنادی دچار مشکلاتی شده است.

خدمات اعتبار اسنادی چیست؟ توسط هانزا قابل ارائه نمی‌باشد و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و آموزش است.