دانشنامه ترابری

انواع بسته بندی در حمل و نقل بین المللی کدام است؟

بزرگ ترین چالش برای انتقال محموله در مسافت های طولانی از راه های آبی، هوایی و زمینی، سالم رسیدن کالا به مقصد است. از این رو از مناسب ترین انواع بسته بندی در حمل و نقل بین المللی برای ارسال بی دردسر کالاها استفاده می شود. این روش های بسته بندی محموله با توجه به مسافت، نوع محموله، ابعاد کالا و جنس آن تعیین می شوند تا بازرگان متحمل پرداخت خسارت بر اثر زیان وارد شده به محموله نشود. پیدا کردن نوع بسته بندی مناسب که ضامن ایمنی محصول و در عین حال مقرون به صرفه باشد اغلب دشوار است. در این مقاله به بررسی انواع بسته بندی کالا در حمل و نقل می پردازیم. بعد از مطالعه این مقاله در کمتر از پنج دقیقه با بهترین نوع بسته بندی برای هر محموله آشنا خواهید شد.
بررسی انواع بسته بندی در حمل نقل بین المللی در بلاگ هانزا

جعبه های چوبی؛ یکی از  انواع بسته بندی در حمل نقل بین المللی

جعبه‌های چوبی نوعی از بسته‌بندی بار در حمل‌ونقل بین‌المللی هستند که معمولاً برای انتقال محموله‌های سنگین یا بزرگ استفاده می‌شوند. جعبه‌های چوبی از سه تا چهار لایه چوب محکم ساخته‌ شده‌اند تا احتمال آسیب رسیدن به محموله در زمان انتقال بار کاهش یابد. 
بسته‌بندی با جعبه‌های چوبی در حمل‌ونقل بین‌المللی باتوجه‌به نوع محموله و اندازه آن قابل سفارش‌سازی است؛ ازاین‌رو واردات و صادرات تجهیزات صنعتی ماشین آلات، لوازم خانگی و مبلمان با جعبه‌های چوبی انتخاب مناسبی است. جعبه‌های چوبی در هنگام حمل‌و‌نقل در برابر ضربه و لرزش مقاوم هستند و امکان روی هم قرار دادن این جعبه‌ها نیز وجود دارد. گاهی از جعبه‌های چوبی به‌عنوان لایه‌ای محافظ برای افزایش مقاومت بسته‌بندی‌های دیگر مثل مقوا استفاده می‌شود.

جعبه مقوایی دوجداره؛ بسته‌بندی مناسب برای ارسال کالای شکننده

جعبه مقوایی دوجداره؛ بسته‌بندی مناسب برای ارسال کالای شکننده

بسته‌بندی با جعبه مقوایی دوجداره برای حمل انواع محموله ها از جمله قطعات صنعتی، شیمیایی و موادغذایی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد و همچنین برای اشیاء شکننده مانند شیشه، چینی و اقلام کوچک‌تر نیز کاربرد دارد، هر یک از این محصولات باید به‌صورت دستی در بسته‌بندی حباب‌دار صنعتی پیچیده شوند. سپس این وسایل در یک جعبه حمل‌و‌نقل داخلی قرار می‌گیرند تا احتمال شکسته شدن و زیان دیدن محموله کاهش یابد.

بار کیسه‌ای؛ یکی از مناسب‌ترین روش بسته‌بندی برای قرارگیری در کانتینر

بسته‌بندی کیسه‌ای یکی از روش‌های ارسال محموله‌های فله‌ای برای قرار دادن در کانتینرها به شمار می‌رود. سایز این کیسه‌ها معمولا به‌صورت ۲۵ و ۵۰ کیلویی است. این نوع بسته‌بندی به‌تنهایی برای انتقال کالا کافی نیست و بعد از قرار گرفتن در کانتینرهای معمولی یا یخچالی آماده ارسال می‌شوند. نوع کانتینر باتوجه‌به حساسیت بار نسبت به دما تعیین خواهد شد. بسته‌بندی کیسه‌ای یکی از روش‌های متداول برای انتقال بار و مواد غذایی به روش‌های آبی و هوایی است. 
کودها، غلات(برنج، ذرت، گندم)، دانه‌ها، میوه‌های خشک، شکر، نارگیل، قهوه، سبزیجات تازه، آرد، کوپرا، اشیای کوچک مانند صدف و کشمش نمونه‌هایی از محصولات قابل ارسال در بسته‌بندی کیسه‌ای هستند. بااین‌حال در مرحله دوم بسته‌بندی این وسایل از روش‌های دیگری مثل حمل با کانتینر استفاده می‌شود. چراکه این کیسه‌ها فقط مواد را درون خود قرار می‌دهند و در برابر ضربه‌های خارجی مقاوم نخواهند بود. این نوع بسته‌بندی برای انتقال قهوه، شکر و کودها در ارسال بار از دبی به ایران که به روش دریایی انجام می‌شود، کاربرد دارد. 

کیسه جامبو؛ یکی از کاربردی‌ترین واحدهای بسته‌بندی برای حمل‌و‌نقل بار عمده

کیسه‌های جامبو، که با نام‌های دیگری نظیر "big bags" یا Flexible Intermediate Bulk Containers نیز شناخته می‌شوند، به‌عنوان یکی از ابزارهای بسته‌بندی برای حمل‌و‌نقل مواد به شکل عمده استفاده می‌شوند. این کیسه‌ها از مواد پلی‌پروپیلن تولید شده و برای حمل مواد خشک با دانه‌بندی مختلف، از حبوبات و کودهای زراعی گرفته تا مواد معدنی و مشتقات نفتی کاربرد دارند. 
کیسه‌های جامبو به دلیل ساختار خود در مقابل شرایط محیطی مانند باران یا رطوبت مقاوم هستند. بعضی از مدل‌های این کیسه‌ها پوشش‌های داخلی نیز دارند می‌باشند که محتویات داخل کیسه را در مقابل تغییرات دمایی یا تماس با مواد شیمیایی محافظت می‌کنند. با وجود ظرفیت بالا، بیگ بگ‌ها با استفاده از وسایل نقلیه مانند جرثقیل یا لیفتراک به راحتی قابل‌حمل هستند. با‌توجه‌به ویژگی‌های منحصربه‌فرد کیسه‌های بیگ بگ از این کیسه‌ها می‌توان برای صادرات و واردات مواد غذایی به ایران نیز استفاده کرد. 

بشکه‌های فولادی؛ نوعی از بسته‌بندی برای انتقال مواد شیمیایی

بشکه‌های فولادی نوعی بسته‌بندی محموله است که برای نگهداری و حمل‌و‌نقل انواع مواد شیمیایی استفاده می‌شود. این بشکه‌ها از فولاد سخت ساخته شده‌اند تا در برابر هرگونه ضربه‌ای مقاومت داشته باشند؛ چراکه بعضی از مواد شیمیایی به‌شدت نسبت به هرگونه ضربه‌ای حساس هستند و خطر انفجار بر اثر ضربه وجود دارد. 
ظرفیت بشکه‌های فولادی معمولاً بین 150 الی 250 لیتر است. این نوع روش بسته‌بندی برای کاربردهای مختلفی مثل ذخیره و حمل روغن، مشتقات نفتی، مواد شیمیایی و سایر مایعات به روش حمل بار دریایی، زمینی و هوایی استفاده می‌شود. بشکه‌های فولادی برای نگهداری و حمل‌و‌نقل مواد غذایی مانند آرد یا شکر نیز کاربرد دارند. تمیز کردن و نگهداری بشکه‌های فولادی آسان است؛ بنابراین می‌توان از آنها چندین بار استفاده کرد. ازاین‌رو منجر به پایداری بیشتر در زنجیره تامین می‌شود.

پالت‌ها؛ روشی رایج برای بسته‌بندی کالاهای صادراتی و وارداتی

پالت‌ها یکی از انواع بسته‌بندی در حمل و نقل بین‌المللی است که در آن کالاها بر روی یک پالت قرار می‌گیرند؛ به‌این‌ترتیب برای انواع روش‌های حمل بار دریایی و زمینی آماده می‌شوند. ارسال بار با پالت مزایای متعددی مثل ایمنی و کارایی دارد. معمولا پالت‌ها در ۶ اندازه استاندارد ساخته می‌شوند که در ادامه توضیح می‌دهیم. 
1016 × 1219 میلی متر (40 × 48 اینچ) آمریکای شمالی
1000x1200 میلی‌متر اروپا، آسیا
1165x1165 میلی‌متر استرالیا
1067 × 1067 میلی‌متر (42 × 42 اینچ) در سراسر جهان
1100x1100 میلی‌متر (43x43 اینچ) آسیا
800x1200 میلی‌متر اروپا
بسته‌بندی با استفاده از پالت‌ها از آسیب دیدن محموله هنگام بارگیری و تخلیه در روش‌های مختلف انتقال بار جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، پالت‌سازی می‌تواند به بهینه‌سازی فضا در یک کانتینر کمک کند تا امکان حمل‌و‌نقل کالاهای بیشتری در یک زمان فراهم باشد. بسیاری از کالاها را می‌توان در پالت قرار داد تا جابجایی، نگهداری و حفاظت از آنها آسان‌تر شود.

فلکسی بگ (Flexible Bag)؛ حمل مایعات و مواد شیمیایی با کارآیی بالا

فلکسی بگ یک مخزن ذخیره‌سازی مایعات حجیم است که از لایه‌های متعدد پلی‌اتیلن و پوشش بیرونی پلی پروپیلن ساخته شده است. این مخزن قابلیت حمل مایعات را دارد و معمولا در کانتینر بیست فوت نصب شده و قابل‌پلمپ است. حمل بار با فلکسی اکثرا مربوط بارهای مایع غیر‌خطرناک خواهد بود. فلکسی برای حمل محمولاتی مانند روان‌کننده‌ها، مواد شیمیایی مایع غیر‌خطرناک، پارافین مایع، انواع روغن‌های مایع، روغن‌های صنعتی و مشتقات نفتی مثل قیر نیز استفاده خواهد شد.
ظرفیت بارگیری فلکسی بگ‌ها بسته به چگالی محموله‌های مایع مختلف در بازه 19 الی 22 هزار لیتر متفاوت است. درحال‌حاضر تقاضا برای استفاده از فلکسی بگ افزایش یافته است؛ زیرا از نظر اقتصادی برای معامله‌گران فله به‌منظور حمل‌و‌نقل محموله‌های مایع غیرخطرناک، مقرون‌به‌صرفه هستند. این مخازن ذخیره‌سازی همچنین محافظت بهتری در برابر آلودگی محموله مایع ارائه می‌دهند، مخازن ذخیره سازی فلکسی بگ، به‌طور موثری فرآیند حمل‌ونقل را کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر کرده‌اند و همچنین اثرات زیست محیطی کمتری دارند. به‌منظور استفاده از این تجهیزات برای حمل بار خود بهتر است با یک شرکت حمل و نقل ریلی بین المللی، شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی یا زمینی مشورت کنید تا بهترین نوع فلکسی بگ را به شما معرفی کنند. 

عدل – Bales؛ یکی از انواع بسته بندی کالا در حمل و نقل برون مرزی

در طی سال‌ها، روش بسته‌بندی با عدل یا Bales، به‌عنوان یکی از روش‌های مؤثر برای حمل‌و‌نقل کالاهایی که حجم زیادی اشغال می‌کنند، شناخته می‌شود. انواع بسته‌بندی در حمل و نقل بین‌المللی در قالب عدل محافظت مناسبی در برابر عوامل محیطی مانند نم و گرد و غبار ایجاد می‌کند. با وجود وزن زیاد برخی از عدل‌ها، به راحتی می‌توان آن‌ها را با استفاده از وسایل نقلیه مختلف مانند کامیون‌ها و قطارها جابه‌جا کرد. 
عدل‌ها معمولاً برای حمل و نقل موادی مانند پنبه و پارچه، کاغذ باطله، پشم، الیاف نباتی و حتی فلزات خرد شده مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. عدل‌ها با استفاده از بندها یا سیم‌های فلزی محکم می‌شوند تا از تغییر شکل یا پخش شدن مواد محافظت کنند. با‌توجه‌به این نوع بسته‌بندی می‌توان اطمینان حاصل کرد که کالاها به‌صورت ایمن و بدون خطر آسیب در طول فرآیند حمل‌و‌نقل نگهداری می‌شوند.

عدل – Bales؛ یکی از انواع بسته بندی کالا‌های پرحجم

انتخاب بسته‌بندی مناسب؛ اقدامی ضروری در فرایند لجستیک

در این مقاله به معرفی انواع بسته بندی در حمل و نقل بین المللی پرداختیم. کانتینرها، پالت، بشکه‌های فولادی، جعبه‌های مقوایی و چوبی و کیسه‌های بیگ بگ از انواع بسته‌بندی کالا در حمل و نقل به شمار می‌روند. شما در انواع حمل بار همچون حمل یکسره می‌توانید با‌توجه‌به نوع محموله از هر یک روش‌های بسته‌بندی متناسب استفاده کنید. اگر این سوال نیز برای‌تان مطرح است که «حمل یکسره چیست؟» پیشنهاد مقاله هانزا در این مورد را مطالعه کنید.
انتخاب بسته‌بندی مناسب برای انتقال محموله در صنعت لجستیک ضروری است؛ زیرا به محافظت از بار در برابر آسیب در هنگام حمل‌و‌نقل کمک می‌کند. همچنین در جلوگیری از گم شدن یا سرقت محموله نیز موثر است.
انتخاب نوع بسته‌بندی باتوجه‌به کالا و حساسیت آن به دما و ضربه انتخاب می‌شود. اگر سوالی در مورد انواع روش‌های بسته‌بندی کالا در لجستیک دارید، با ما در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

خدمات انواع بسته بندی در حمل و نقل بین المللی کدام است؟ توسط هانزا قابل ارائه نمی‌باشد و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و آموزش است.