دانشنامه حمل و نقل دریایی

حق توقف کانتینر چیست؛ تعرفه حق توقف کانتینر در 1402

یکی از سوالات رایج تجار و بازرگان این است که حق توقف کانتینر چگونه محاسبه می شود؟ حق توقف کانتینر یکی از هزینه های قابل توجه در فرآیند حمل و نقل بین المللی است. بسیاری از افراد با این اصطلاح آشنا نبوده و همین موضوع باعث به وجود آمدن ضررهای بزرگ اقتصادی برای آن ها می شود. درواقع فعالان حوزه لجستیک و حمل ونقل بین المللی برای کاهش هزینه های اضافی باید اصطلاحات تخصصی مربوطه را بشناسند. ما در این مقاله به سوال حق توقف کانتینر چیست به طور کامل پاسخ داده ایم. با مطالعه این مطلب از تعرفه حق توقف و نحوه محاسبه آن مطلع شده و فرآیند حمل کالا را با دردسرهای کمتری پیش خواهید برد.
حق توقف کانتینر چیست؟

حق توقف کانتینر چیست؟

بنادر و انواع شرکت کشتیرانی برای حمل‌ونقل کالا، کانتینر‌ها را به تجار و بازرگانان اجاره می‌دهند. بازرگانان باید این کانتینرها را در زمان مشخصی که در قرارداد ذکر می‌شود، به شرکت کشتیرانی یا شرکت حمل‌ونقل برگردانند. به زمان مشخصی که در قرارداد ذکر می‌شود فری تایم گفته می‌شود. 
هرچه کانتینرها دیرتر از زمان معین شده به شرکت کشتیرانی تحویل داده شوند، به همان اندازه نیز فرد باید جریمه‌ای به‌عنوان حق توقف کانتینر بپردازد. خطوط کشتیرانی باید یک بازه زمانی مشخصی را برای فری تایم در نظر بگیرند تا صاحبان کالا امکان بارگیری و تحویل کانتینر در فرآیند صادرات را داشته باشد.

بهترین روش‌ های کنترل هزینه حق توقف کانتینر

نحوه محاسبه حق توقف کانتینر در خطوط کشتیرانی 

اصطلاح حق توقف کانتینر معمولا برای حمل‌ونقل دریایی و ترکیبی که شامل حمل و نقل ریلی کالا، حمل دریایی، هوایی و زمینی می‌شود، مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت در حمل ترکیبی کانتینر می‌تواند توسط کامیون و ریل از مبادی ورودی دریایی به مقاصد نهایی حمل شود؛ بنابراین برای ارسال بار می‌توانید از شرکت‌هایی که خدمات حمل دریایی و ریلی ارائه می‌دهند، کانتینر موردنظرتان را اجاره کنید. مبلغ حق توقف کانتینر در قراردادی که بین شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحبان کالا بسته می‌شود، ذکر خواهد شد. تاریخ قرارداد حتما باید پیش از تحویل کانتینر خالی به فرستنده بار برای بارگیری باشد. 
اگر قرارداد کتبی بین شرکت و صاحب کالا امضا نشود، حق توقف کانتینرها براساس تعرفه اعلام شده توسط انجمن کشتیرانی، خدمات وابسته یا انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران محاسبه خواهد شد. اگر شرکت‌های کشتیرانی تابع تعرفه اعلام شده نبوده و تقاضای مبلغ اضافه از گیرنده کنند، تخلف در نظر گرفته می‌شود. 

محاسبه تعرفه حق توقف کانتینر دلاری است یا ریالی؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که برای بیشتر تجار مطرح می‌شود این است که محاسبه تعرفه حق توقف کانتینر دلاری است یا ریالی؟ طی آخرین بخشنامه صادر شده توسط سازمان کشتیرانی، امکان پرداخت حق توقف کانتینر به‌صورت دلاری و ریالی امکان‌پذیر است. گرچه این موضوع کاملا بستگی به شرکت حمل‌ونقل طرف قرارداد شما دارد و قابل توافق خواهد بود. 
به‌عنوان مثال برای حمل بار از چین به ایران، اگر مشمول حق توقف شدید، این مبلغ را به‌صورت ریالی به شرکت کشتیرانی بپردازید. البته نحوه پرداخت نیز بهتر است در قراردادتان ذکر شود. در این فرآیند تا حد امکان سعی کنید کانتینرها را تا زمان مشخص شده با خطوط کشتیرانی تحویل دهید، بدین ترتیب محموله شما با بهترین قیمت حمل بار از چین به ایران ارسال خواهد شد. 

بهترین روش‌های کنترل هزینه حق توقف کانتینر

برای کاهش و کنترل هزینه‌های حق توقف کانتینر باید روش‌هایی را در پیش بگیرید. به‌عنوان مثال در کارگو ترکیه به ایران باید شرایط ذکر شده در بارنامه را به‌طورکامل مطالعه کنید تا هزینه و تعرفه‌ای مازاد در آن قید نشده باشد. در ادامه به معرفی بهترین روش‌های کنترل هزینه حق توقف پرداخته‌ایم. 

برنامه ریزی صحیح؛ یکی از راهکارهای برای جلوگیری از پرداخت حق توقف

یکی از روش‌های موثر بر کاهش هزینه حق توقف، برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت زمان است. شما با برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن تاریخ‌های بین‌‌المللی می‌توانید حمل‌ونقل بار خود را در زمان مناسبی انجام داده و کانتینرها را نیز در موعد مقرر به شرکت حمل‌ونقل تحویل دهید. برای مثال در صادرات و واردات ماشین آلات صنعتی از چین به ایران، باید تعطیلات سال نو چینی را مد‌نظر قرار دهید تا در زمان تحویل کانتینر از هرگونه تاخیر جلوگیری کنید. 

برای حمل‌ونقل کالا یک برنامه جایگزین داشته باشید

یکی از روش‌هایی که باعث کاهش در هزینه‌های حق توقف و هم‌چنین سایر هزینه‌های تجارت می‌شود، داشتن برنامه جایگزین است. برای مثال ممکن است در فرآیند واردات از دبی، کامیونی که برای دریافت بار کرایه‌ کرده‌اید در بارگیری، خروج کالا و کانتینر پس از ترخیص بدقولی کند؛ بنابراین بهتر است یک برنامه جایگزین داشته باشید تا مشمول پرداخت هزینه‌ای اضافی و حق توقف کانتینر نشوید. 

با دریافت مجوز ویژه از پرداخت هزینه توقف جلوگیری کنید

در فرآیند حمل‌ونقل کالا می‌توانید پیش از دریافت بار خود، برای گرفتن مجوز ویژه درخواست دهید. پس از دریافت این مجوز، زمان آزاد یا همان مهلت مقرر برای دریافت کالا افزایش پیدا می‌کند. بدین‌ترتیب دیگر شما مشمول پرداخت هزینه حق توقف نخواهید شد. 

تفاوت دموراژ و حق توقف در تجارت بین‌الملل 

در نگاه اول شاید برخی از افراد تصور کنند که دموراژ و حق توقف هم‌معنی هستند؛ در‌صورتی‌که این‌گونه نیست. حق توقف و دموراژ در تجارت و بازرگانی دو مفهوم کاملا جدا از هم هستند که گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. تعرفه دموراژ به هزینه اضافی مبنی بر تاخیر در تحویل کالا با کانتینر گفته می‌شود و حق توقف مربوط به تاخیر در تحویل کانتینر خالی به شرکت حمل‌ونقل است. 
به‌‌عنوان مثال در یک حمل‌ونقل، کالای موجود در کانتینر در تاریخ مشخصی به بندرگاه می‌رسد؛ اما فرد چند روز دیرتر از تاریخ معین شده، کالا را تحویل می‌گیرد. در اینجا فرد باید به ازای هر چند روز که تاخیر داشته است هزینه دموراژ را پرداخت کند. حق توقف کانتینر زمانی رخ می‌دهد که کالا در تاریخ مشخص شده به دست گیرنده برسد؛ اما کانتینرهای خالی دیرتر از زمان ثبت شده در قرارداد به شرکت حمل‌ونقل تحویل داده شوند. برای جلوگیری از این هزینه‌های اضافی در فرآیند حمل‌ونقل، شما می‌توانید با نحوه ارسال کالا به خارج از کشور به شیوه درست و حساب‌شده عمل کنید تا متحمل پرداخت هزینه حق توقف و دموراژ نشوید. 

تفاوت دموراژ و حق توقف در تجارت بین‌ الملل

عقد قرارداد با هانزا و کنترل هزینه حق توقف کانتینر

در این مقاله به سوال «حق توقف کانتینر» چیست پاسخ داده و در مورد نحوه محاسبه آن صحبت کردیم. حق توقف کانتینر یکی از هزینه‌های حمل‌ونقل است که با روش‌هایی می‌توان این هزینه کنترل کرده و هم‌چنین کاهش داد. در حمل‌ونقل و واردات و صادرات کالا، هزینه‌های مختلفی وجود دارد. پیشنهاد ما این است اگر قصد واردات و صادرات داشته و هم‌چنین تجربه کافی و مهارت لازم در این زمینه ندارید، حتما از افراد و موسسات با تجربه و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. 
متخصصان و مشاوران هانزا می‌توانند به خوبی شما را در این زمینه راهنمایی کنند. علاوه‌بر این اگر قصد حمل بار از ایران به کشورهای خارجی یا برعکس را داشته باشید، بار شما را در کوتاه‌ترین زمان به مقصد مورد‌نظر می‌رسانند. برای این کار فقط کافی است متناسب با نوع بار خود از خدمات هانزا برای تجارتتان بهره‌مند شوید. چنانچه می‌خواهید با کارشناسان ما نیز در ارتباط باشید، با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.