دانشنامه ترابری

ریلیز چیست؟

در دنیای پیچیده و متحول حمل و نقل بین المللی، ریلیز به عنوان یک فرآیند کلیدی و ضروری نقش مهمی ایفا می کند؛ اما برای بسیاری از افراد این عبارت کاملا نا آشنا و جدید است. ریلیز کردن نه تنها به عنوان یک فرآیند مؤثر در تسریع فرآیند تحویل کالا عمل می کند، بلکه به عنوان پلی بین قوانین و استاندارد های بین المللی و نیاز های عملیاتی بازرگانان شناخته می شود. ما در این مقاله، به طور کامل و دقیق به بررسی این پرسش می پردازیم که ریلیز چیست و چگونه در بهبود و تسریع فرآیند های حمل و نقل بین المللی موثر واقع می شود. برای درک عمیق تر این مفهوم و کاربرد های آن در دنیای مدرن تجارت، مطالعه این مطلب خالی از لطف نخواهد بود.
بررسی مفهوم ریلیز در حمل‌ونقل بین‌المللی و تجاری

مفهوم ریلیز (Release) در حمل‌ونقل بین‌المللی چیست؟ 

در پاسخ به سوال «ریلیز چیست» باید گفت که ریلیز در حوزه بازرگانی و حمل‌و‌نقل یک فرایند مهم است که برای آزادسازی کالاها در مقصد به کار می‌رود. ریلیز در حمل‌ونقل بین‌المللی اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا اطمینان حاصل می‌کند که کالاها با موفقیت بازرسی گمرکی را پشت سر گذاشته و برای ورود به کشور مقصد تأیید شده‌اند.
این فرایند به ویژه زمانی که کالاها به مقصد نزدیک می‌شوند و باید به‌سرعت به خریدار تحویل داده شوند، اهمیت پیدا می‌کند. در این حالت، فروشنده باید اسناد مربوطه مانند گواهی مبدا، گواهی بهداشت، لیست بسته‌بندی کالا و فاکتور خرید را به خریدار تحویل دهد. پس از انجام فرایند ریلیز تمام مسئولیت‌های کالا به خریدار منتقل می گردد و شرکت حمل مسئولیتی در قبال بار ندارد.
قوانین و مقررات ریلیز در تجارت بین المللی ممکن است در هر کشور متفاوت باشد؛ بنابراین، قبل از انجام هرگونه حمل‌ونقل بین‌المللی بهتر است با مقامات مربوطه و یک شرکت حمل و نقل دریایی، ریلی یا هوایی مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که کلیه فرآیندهای مربوط به ریلیز مورد‌ تایید کشور مقصد است.

 ریلیز در حمل‌ونقل بین‌المللی؛ تحویل بار به گیرنده نهایی

نحوه انجام ریلیز در بازرگانی و تجارت بین‌الملل

فرایند ریلیز (آزادسازی محموله) به روش‌های مختلفی از جمله دریافت سه نسخه اصلی بارنامه یا به درخواست فرستنده با تلکس بارنامه انجام می‌شود که در ادامه به بررسی هر کدام پرداخته‌ایم.
نکته: «بارنامه معمولاً شامل سه نسخه اصل و چندین نسخه کپی است. نسخه‌های اصلی برای تحویل کالا، دریافت تسویه حساب‌های مالی و اقدامات گمرکی استفاده می‌شوند. نسخه کپی برابر اصل برای مقاصد اداری خاصی مانند ارائه به وزارت بازرگانی برای گرفتن گواهی مبدا مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.»

  • در فرآیند ریلیز صاحب کالا باید تمام نسخه‌های اصلی بارنامه را به نماینده ی شرکت کشتیرانی در مقصد ارائه دهد. و پس از پرداخت کلیه ی هزینه ها و رعایت شرایط و قوانین توافق شده ی فیمابین، شرکت کشتیرانی فرآیند آزادسازی بار را با صدور قبض انبار و ترخیصیه به صاحب کالا انجام دهد. صاحب کالا با در دست داشتن این مدارک و اسناد بازرگانی مورد نیاز به گمرک ورودی کالا مراجعه و مقامات گمرکی نیز کالاها را با اطلاعات ثبت‌شده در بارنامه (مانند تعداد، وزن، نوع کالا) مقایسه و بررسی می‌نمایند. در نهایت گمرک پس از بررسی و محاسبه ی عوارض گمرکی و هزینه های موجود تعرفه ی پرداختی را اعلام نموده و صاحب کالا را موظف به پرداخت کلیه هزینه ها می نماید. پس از تکمیل همه مراحل، کالا به صاحب یا نماینده قانونی او تحویل داده می‌شود.
  • تلکس ریلیز یک روش الکترونیکی تحویل کالاست. این روش زمانی استفاده می‌شود که صادرکننده کالا مایل باشد بدون ارسال نسخه فیزیکی بارنامه به واردکننده، کالا را تحویل دهد. در این فرآیند، صادرکننده کل نسخ اصل بارنامه را به شرکت حمل‌ونقل (شرکت حمل و نقل جاده ای، هوایی، دریایی یا زمینی) ارسال می‌کند. پس از تایید همه جنبه‌های قرارداد و پرداخت هزینه‌ها، شرکت حمل‌ونقل دستور تلکس ریلیز را صادر می‌کند. این دستور به شرکت‌های مربوطه در بندر مقصد ارسال می‌شود و به آن‌ها اجازه می‌دهد کالا را بدون نیاز به ارائه نسخه فیزیکی بارنامه آزاد کنند. در نهایت مراحل گمرکی مشابه فرآیند استاندارد انجام شده و سپس کالا به واردکننده یا نماینده قانونی وی تحویل داده می‌شود.

در هر دو روش، حفظ دقت، اطمینان از امنیت مدارک و ارتباط موثر بین همه طرف‌های درگیر (صادرکننده، واردکننده، حامل، گمرک) حیاتی است. همچنین، درک و رعایت قوانین و مقررات محلی و بین‌المللی برای هر دو روش ضروری است.

بررسی قوانین و نکات حائز اهمیت در فرآیند ریلیز 

انجام ریلیز به روش قانونی برای تسهیل و بهینه‌سازی فرآیند حمل‌ونقل بین‌المللی بسیار حائز‌ اهمیت است. در این راستا، اولین گام آن است که کلیه محموله‌هایی که قرار است آزاد شوند، باید از نظر قانونی معتبر بوده و همه مجوزهای لازم را داشته باشند. این امر شامل تأیید قانونی بارنامه و ارسال آن به‌صورت الکترونیکی (معمولاً به شکل ایمیل) است. بارنامه باید جامع و کامل باشد تا به‌عنوان یک سند معتبر برای رهایی و تحویل کالا عمل کند.
علاوه‌بر این، لازم است همه ابزارها و وسایل حمل‌و‌نقل مورد‌استفاده برای جابه‌جایی کالا باید مجوزهای لازم را داشته باشند و فرآیندهای مربوط به آن‌ها به‌طورقانونی پیش روند. این اقدامات اطمینان می‌دهند که کالاها بدون هیچ مشکل قانونی به دست مشتریان در کشورهای مختلف می‌رسند. با پیروی از این روش‌های قانونی، فروشندگان می‌توانند با کمک بهترین شرکت حمل و نقل بین المللی کالاهای خود را به بازارهای بین‌المللی عرضه کرده و مشتریان به‌راحتی به محصولات مورد‌نظر خود دسترسی پیدا کنند.

آشنایی با مزایای ریلیز در فرآیند‌های تجاری برون‌مرزی 

ریلیز در حمل‌ونقل بین‌المللی همچون حمل کالا از چین به ایران مزایای قابل‌توجهی در فرآیند جابه‌جایی محموله به همراه دارد که به شرح زیر است:

  • افزایش سرعت و کارآمدی
  • کاهش هزینه‌ها
  • امنیت بالا
  • سهولت در معاملات تجاری
  • اطمینان از مسائل حقوقی و قانونی

در نهایت ریلیز در حمل‌ونقل بین‌المللی نه‌تنها باعث افزایش کارآمدی و سرعت می‌شود، بلکه به کاهش هزینه‌ها و افزایش امنیت در فرآیندهای تجاری نیز کمک می‌کند.

بررسی تفاوت ریلیز با ریلیز تکس در معاملات تجاری

تحویل به‌موقع بار به‌صورت ریلیز با کمک شرکت حمل‌ونقل معتبر 

در نتیجه‌گیری مقاله «ریلیز چیست» می‌توان گفت که ریلیز به‌عنوان یک فرآیند کلیدی در فرآیندهای حمل‌ونقل بین‌المللی عمل می‌کند. ریلیز برای تسریع و تسهیل انتقال مالکیت انواع کالاها در فرآیند حمل‌ونقل بین‌المللی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. 
ریلیز معمولی با تحویل فیزیکی مستندات حمل‌ونقل انجام می‌شود، در حالی که تلکس ریلیز از ارتباطات الکترونیکی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. به‌منظور انجام فرآیند ریلیز نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی از یک شرکت حمل‌ونقل معتبر بین‌المللی خواهید داشت. بدین‌ترتیب بار یا محموله شما در اسرع وقت و در ایمن‌ترین حالت ممکن به مقصد نهایی خواهد رسید. 
اکنون که به بررسی پاسخ سوال «ریلیز چیست» پرداختیم، نیاز است که به‌منظور آگاهی بیشتر در فرآیندهای حمل‌ونقل تجاری پاسخ سوال «اینکوترمز چیست» را نیز بررسی کرده و با اصطلاحات و قوانین تجاری در حوزه حمل‌ونقل کامل آشنا شوید. بدین‌ترتیب می‌توانید معاملات تجاری خود را هوشمندانه‌تر پیش ببرید.