دانشنامه ترابری

از صفر تا صد بیمه حمل و نقل بین المللی کالا

صادرات و واردات و حمل و نقل بین المللی کالا خطرها و ریسک های فراوانی دارد. به همین دلیل، تجار و بازرگانان تلاش می کنند تا از طریق روش های مختلف، ریسک تجارت جهانی را کاهش دهند. بیمه حمل و نقل بین المللی یکی از بهترین روش ها برای به حداقل رساندن ریسک تجارت و واردات و صادرات محسوب می شود. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی درباره بیمه حمل بار بین المللی در اختیارتان قرار دهیم. مطالعه این مطلب به همه تجار محترم و علاقه مندان به تجارت جهانی و صنعت حمل و نقل پیشنهاد می شود.
از صفر تا صد بیمه حمل و نقل بین المللی کالا

بیمه حمل و نقل بین المللی؛ بیمه‌ای کاربردی برای جبران خسارت‌های احتمالی

بیمه حمل و نقل بین المللی که در اصطلاح به آن بیمه ترابری نیز می‌گویند، یکی از انواع قدیمی بیمه در حوزه تجارت بین‌الملل است. محموله‌های صادراتی و وارداتی در طول مسیر حمل‌و‌نقل با خطرهای فراوانی مواجه می‌شوند و امکان آسیب دیدن آن‌ها وجود دارد. بازرگانان برای کاهش ریسک و زیان محموله در‌هنگام حوادث احتمالی از بیمه استفاده می‌کنند.
در این نوع بیمه حمل بار، شرکت بیمه‌کننده کالا تعهد می‌دهد که در ازای دریافت مبلغی به‌عنوان حق بیمه، در‌هنگام حوادث احتمالی در حمل و نقل بین المللی بخش قابل‌توجهی از خسارت وارده را جبران کند. بیمه بین‌المللی حمل‌و‌نقل نسبت به بیمه‌های داخلی پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های بالاتری دارد؛ چرا که محموله از کشورهای متعددی عبور می‌کند و طرفین قرارداد نیز همه از یک کشور نیستند. برای آشنایی بیشتر شما با این بیمه، در ادامه تعاریف رایج در صنعت بیمه بین‌المللی را معرفی می‌کنیم.

معرفی انواع بیمه نامه های حمل و نقل بین المللی

آشنایی با تعاریف و اصطلاحات رایج در کتاب بیمه حمل و نقل بین المللی

برای آشنایی کامل با بیمه حمل و نقل بین المللی، باید با تعاریف و اصطلاحات این نوع از بیمه نیز آشنا شوید. در این بخش اصطلاحات و عبارت‌های موجود در یک قرارداد بیمه را بررسی می‌کنیم:

  • بیمه: بیمه قراردادی است که توسط آن یک شرکت متعهد می‌شود در‌صورت وقوع حادثه و هرگونه زیان، خسارت وارد شده به بازرگان را جبران کند.
  • بیمه‌گذار: بیمه‌گذار شخصی حقیقی یا حقوقی است که در قبال پرداخت مبلغی به‌عنوان حق بیمه، در‌صورت رخ دادن حوادث مبلغ جبران خسارت را از بیمه‌گر دریافت می‌کند.
  • بیمه‌گر: بیمه‌گر شرکتی است که در ازای دریافت حق بیمه و عقد قرارداد با بیمه‌گذار، تعهد می‌دهد که آسیب‌ها و خسارت‌های احتمالی وارد شده به بار را جبران کند.
  • حق بیمه: حق بیمه به میزان مبلغی اطلاق می‌شود که فرد بیمه‌گذار باید در بازه‌های زمانی از قبل تعیین شده به شرکت بیمه‌گر بپردازد.
  • موضوع قرارداد بیمه: به اموالی که در متن و جدول مشخصات قرارداد درج می‌شوند، در اصطلاح موضوع بیمه می‌گویند.

اگر قصد واردات و صادرات کالا به کشورهای مختلف را دارید، بهتر است قوانین کلی بیمه بین‌المللی را مطالعه کنید و دانش خود را در رابطه با بیمه حمل بار هوایی، دریایی و زمینی افزایش دهید.

معرفی انواع بیمه نامه های حمل و نقل بین المللی

امروزه حمل‌و‌نقل بین‌المللی بار به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بازرگانان معمولا محموله‌های تجاری خود را توسط روش‌های حمل ترکیبی کالا، هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی به سراسر جهان ارسال می‌کنند. دولت‌ها برای جلوگیری هدر رفتن سرمایه و جبران خسارت‌های احتمالی در هر کدام از این روش‌ها، یک نوع قرارداد بیمه بین‌المللی را در نظر گرفته‌اند. به‌طور‌کلی، انواع بیمه‌نامه‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی به شرح زیر هستند:

بیمه حمل و نقل بین المللی زمینی؛ تضمین امنیت بار در جاده‌ها 

از روش حمل‌و‌نقل زمینی معمولا برای ارسال بار به کشورهای همسایه و برخی از کشورهای اروپایی استفاده می‌شود. حمل بار در این روش با خطرها و ریسک‌های فراوانی مانند احتمال تصادف یا خرابی وسیله نقلیه، سرقت محموله یا تاخیر در تحویل بار مواجه است. برای جبران این خسارت‌ها از بیمه حمل بار زمینی استفاده می‌شود. البته توجه داشته باشید که خسارت‌های ناشی از نوسان‌های ارزی، عیب ذاتی کالاها، بسته‌بندی نامناسب و آسیب به کالاهای غیر‌قانونی شامل این نوع از بیمه نمی‌شود. علاوه‌بر این، بیمه برای کارگو لوازم آرایشی و سایر محموله‌های غیر‌قانونی تعلق نمی‌گیرد. 

بیمه حمل‌و‌نقل دریایی بار؛ جبران خسارت‌های احتمالی حمل بار با کشتی 

حمل دریایی بار نیز با خطرهایی مانند آتش‌سوزی محموله، حمله دزدان دریایی، طوفان یا تاخیر در تحویل بار مواجه است. بیمه حمل‌و‌نقل بین‌المللی دریایی این خسارت‌ها یا آسیب‌های احتمالی را در طول مسیر پوشش می‌دهد. البته شرکت بیمه‌گر فقط در‌صورتی مبلغ خسارت را پرداخت می‌کند که خسارت‌ها ناشی از حوادث دریایی باشند. بیمه حمل دریایی بار قوانین و مقررات خاص خود را دارد که همه تجار محترم توصیه می‌کنیم همه آن‌ها را مطالعه کنند.

بیمه بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی؛ جبران خسارت‌های حمل بار با هواپیما

حمل‌و‌نقل هوایی به‌عنوان سریع‌ترین روش حمل بار در دنیا شناخته می‌شود و بازرگانان فراوانی تمایل دارند تا محموله‌های خود را با این روش ارسال کنند. به‌عنوان‌مثال، برای فریت‌بار یا کارگو ترکیه علاوه‌بر روش زمینی، می‌توان از شیوه حمل بار با هواپیما استفاده کرد. با این حال روش حمل هوایی نیز با خطرها و ریسک‌های متعددی همراه است. برای جبران این خطرها و آسیب‌های احتمالی از بیمه حمل‌و‌نقل بین‌المللی استفاده می‌شود.

سایر انواع بیمه‌نامه حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالا

بیمه حمل و نقل بین المللی بار را می‌توان بسته به نوع مبدا و مقصد نیز به سه دسته بیمه‌نامه صادراتی، بیمه وارداتی و بیمه‌نامه ترانزیت کالا تقسیم کرد. برای مثال، اگر قصد صادرات به آفریقای جنوبی را دارید، باید محموله خود را بیمه صادراتی کنید. در ادامه با این نوع بیمه‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

بیمه‌نامه صادراتی و وارداتی؛ پوشش خسارت‌های صادرات و واردات 

بیمه‌نامه صادراتی و وارداتی شباهت‌های فراوانی به یکدیگر دارند. در‌واقع تنها تفاوت این دو نوع بیمه تفاوت در مبدا و مقصد حمل کالاست. این بیمه همه خطرها و آسیب‌های احتمالی در هنگام حمل بار را پوشش می‌دهد. امروزه بسیاری از تجار و بازرگانان برای حمل و نقل بین المللی به اتریش از انواع بیمه‌نامه وارداتی و صادراتی استفاده می‌کنند.

بیمه‌نامه ترانزیت کالا؛ جبران خسارات در مسیرهای ترانزیتی

زمانی که مبدا و مقصد تجارت کالا کشوری خارج از مرزهای ایران باشد و عبور از ایران به‌عنوان تنها مسیر حمل بار شناخته شود، از بیمه ترانزیت بار برای جبران خسارت‌های احتمالی استفاده می‌شود. به‌‌هر‌صورت بیمه کردن محموله‌ها به‌عنوان بهترین روش برای تضمین امنیت بار و کاهش هزینه‌ها و خسارت‌ها در دنیا معرفی شده است. به شما عزیزان توصیه می‌کنیم که برای ارسال بارهای تجاری خود بهترین شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالا را انتخاب کنید و درباره قوانین بیمه حمل بار نیز اطلاعات خود را افزایش دهید.

حمل و نقل ایمن و سریع بار به سراسر جهان

حمل‌و‌نقل ایمن و سریع بار به سراسر جهان با خدمات حرفه‌ای هانزا

در این مقاله از صفر تا صد بیمه حمل و نقل بین المللی بار را بررسی کردیم. شرکت هنزا ناو دریا با نام تجاری «هانزا» کلیه بارهای تجاری شما عزیزان را با امن‌ترین روش‌ها و صدور بیمه‌نامه معتبر به سراسر جهان ارسال می‌کند. با خدمات حرفه‌ای هانزا خیالتان بابت امنیت و تحویل به‌موقع بار به کشور مقصد راحت خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به خدمات هانزا می‌توانید از طریق شماره ۰۲۱۴۳۳۱۲۰۰۰ در تماس باشید.

خدمات از صفر تا صد بیمه حمل و نقل بین المللی کالا توسط هانزا قابل ارائه نمی‌باشد و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و آموزش است.