دانشنامه ترابری

حمل یکسره چیست؟ راهی موثر برای کاهش هزینه و زمان

آیا با روش های موثر بر کاهش هزینه و زمان حمل و نقل در تجارت آشنایی دارید؟ در دنیای تجارت، بسته به نوع کالا و قوانین بین المللی روش های گوناگونی برای حمل کالا وجود دارد؛ یکی از این روش ها حمل یکسره کالا است. این روش برای برخی از کالاها مناسب بوده؛ بنابراین بهتر است برای استفاده از این روش به نوع کالا توجه کنید. استفاده از روش حمل یکسره مزایای متعددی دارد؛ اگر برای تان سوال است که حمل یکسره چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد، در این مقاله پاسخگوی سوال شما خواهیم بود. با مطالعه این مطلب قطعا حمل و نقل و ترخیص برخی از کالاها برای شما ساده تر و آسان تر خواهد شد.
حمل یکسره کالا؛ شیوه‌ای کارآمد در کاهش هزینه‌های حمل‌نقل بین‌المللی

حمل یکسره چیست؟ انتقال کالا از مبدا تا مقصد بدون ایجاد توقف

در حمل و نقل بین المللی هوایی، زمینی، دریایی و ریلی به هرگونه حمل‌ونقل کالا بدون تخلیه و تحویل در گمرک، حمل یکسره می‌گویند. در این نوع روش حمل محموله به‌طور پیوسته و بدون تغییر وسیله نقلیه از مبدا به مقصد حمل می‌شود. در حمل یکسره هیچ‌گونه تخلیه و عمل توقیف در گمرک صورت نمی‌گیرد. در حمل یکسره، هزینه‌ها به‌طورقابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا خبری از هزینه‌های انبارداری و هم‌چنین تخلیه و بارگیری نخواهد بود.

حمل یکسره؛ انتقال کالا از مبدا تا مقصد بدون ایجاد توقف

نحوه انجام تشریفات گمرکی در حمل یکسره کالا

به دلیل تخلیه نشدن بار در روش حمل یکسره، پس از رسیدن کالا به گمرک با این روش و ارائه مجوز حمل یکسره، فرایند ترخیص کالا انجام می‌شود. در واقع در این روش، محموله از وسایل حمل‌و‌نقل در انبار تخلیه نمی‌شود و کلیه تشریفات گمرکی روی وسیله حمل‌و‌نقل انجام خواهد شد. در روش حمل یکسره کالا به‌صورت حمل و نقل کانتینری، ممکن است در گمرک از کارنه تیر مبدا و مقصد یا صدور پروانه ترانزیت داخلی استفاده شود. البته گاهی نیز پیش می‌آید که برای حمل یا ترخیص یکسره باید مراحل اداری طی شود و تقاضای فرم اظهارنامه برای ترانزیت داخلی کنیم.

انتخاب کالاهای مناسب برای حمل‌و‌نقل یکسره

حمل یکسره کالا ممکن است از طریق حمل و نقل ریلی بین المللی یا حمل هوایی، زمینی و دریایی صورت گیرد. به عبارتی می‌توان گفت برای انتخاب وسیله حمل‌ونقل در حمل یکسره محدودیت چندانی وجود ندارد. اما برای استفاده از روش حمل یکسره باید به نوع کالا توجه کرد. 
حمل یکسره در گمرک، اغلب برای کالاها و محموله‌هایی که تاریخ انقضای نزدیکی دارند یا کالاهایی که مصرف‌کننده به آن نیاز فوری دارد، مانند تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی به کار گرفته می‌شود. هم‌چنین برای کالاهایی که ممکن است در فرآیند تخلیه و بارگیری دچار آسیب شوند نیز امکان بهره‌مندی از این روش وجود دارد.

هزینه‌های انتقال کالای حمل یکسره در فرآیند گمرکی

در ادامه پاسخ به سوال «حمل یکسره چیست» باید با هزینه‌های این شیوه حمل‌ونقل نیز آشنا شوید. با استفاده از روش حمل یکسره کالا، صاحب بار از پرداخت برخی از هزینه‌های مربوط به فرآیند حمل‌ونقل معاف خواهد شد. به‌عنوان مثال در واردات مواد شیمیایی با حمل یکسره، به دلیل تخلیه نکردن بار می‌توان هزینه‌های مربوط به انبارداری، هزینه تخلیه و بارگیری را در نظر نگرفت. در این نوع شیوه حمل هزینه‌هایی که باید پرداخت شود شامل موارد زیر است: 
•  هزینه وزارت راه
هزینه نگهداری کالا در انبار
•  هزینه دموراژ
•  هزینه تی اچ سی
•  هزینه‌های مربوط به حقوق و عوارض ورودی گمرک
•  هزینه تست آزمایشگاه
هزینه‌ها در شرایط حمل یکسره باید به‌صورت جداگانه و به تفکیک پرداخت شود؛ اما نسبت به هزینه تخلیه، بارگیری و انبارداری کالا بسیار کمتر خواهد بود. بدین ترتیب حمل یکسره روشی مقرون‌به‌صرفه برای بازرگانان و تاجران خواهد بود. 

مزایای بهره‌مندی از شیوه حمل‌ونقل یکسره بار در تجارت بین‌المللی

حمل بار به‌صورت یکسره به‌گونه‌ای است که روند صادرات و واردات را آسان‌تر می‌کند و باعث کاهش هزینه‌های حمل‌نقل کالا می‌شود. استفاده از این روش مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:
•  افزایش امنیت حمل و نقل 
•  حذف کامل واسطه‌ها و حمل بدون واسطه
•  تحمیل نشدن هزینه‌ های شرکت واسطه برای حمل کالا به مشتری
•  نداشتن دغدغه و نگرانی بابت بازرسی کالا در کشور ثالث به دلیل یکسره بودن
•  عودت و مرجوع نشدن بار از کشور ثالث
•  نداشتن معطلی برای بازرسی کالاها
•  تحمیل نشدن هزینه‌‌های ترخیص در کشور ثالث به مشتری
کاهش آلودگی محیطی
حمل یکسره کالا در واقع یک نوع خاص از رویه گمرکی کالا است که استفاده از آن مزیت‌های فوق را برای صاحبان کالا به دنبال خواهد داشت. به‌عنوان مثال در‌صورتی‌که شما قصد ارسال بار از آلمان به ایران یا هر کشور دیگر را داشته باشید، با حمل یکسره بدون معطلی‌های گمرکی و پرداخت هزینه‌های بسیار بار بدون توقف برای بازرسی به مقصد ارسال خواهد شد. 

قوانین پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در روش حمل یکسره کالا

کالاهایی که به شیوه حمل یکسره به کشور وارد می‌شوند، در گمرک ورودی کشور از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف هستند. به دلیل حمل کالا بدون مکث و توقف در این روش، با دریافت پروانه ترانزیت داخلی، محموله‌های تجاری به سمت گمرک ذکر‌شده در بارنامه حرکت خواهند کرد. بدین ترتیب کلیه تشریفات گمرکی و روند ترخیص در گمرک مقصد انجام خواهد شد. به‌عنوان مثال چنانچه قصد حمل بار به دبی به‌صورت حمل یکسره را داشته باشید، محموله مذکور بدون تخلیه در گمرک خروجی و پس از اخذ مجوزات لازم از سازمان‌های مربوطه و انجام تشریفات گمرکی، بصورت مستقیم از کامیون بر روی کشتی بارگیری خواهد گردید.

بررسی تفاوت حمل یکسره کالا با ترانزیت داخلی

در تجارت بین‌الملل برخی از افراد ترانزیت داخلی کالا را با حمل یکسره اشتباه گرفته و فکر می‌کنند این دو عبارت مفهوم یکسانی دارند؛ در‌صورتی‌که چنین نیست! در واقع ترانزیت داخلی کالا به روشی گفته می‌شود که محموله تجاری در گمرک ورودی تخلیه شده، برای محموله قبض انبار صادر می‌شود و پس از انجام امور اداری مربوطه، کالا مجددا به گمرک مقصد منتقل خواهد شد. 
در این روش تهیه اظهارنامه توسط صاحب کالا یا با وکالت‌نامه رسمی او به فردی دیگر صورت می‌گیرد و محموله در گمرک اول تخلیه و سپس بارگیری می‌شود. اما در روش حمل یکسره، محموله تجاری به‌صورت مستقیم پس از یک توقف کوچک در گمرک اول، بدون تخلیه با صدور پروانه ترانزیت داخلی به سمت گمرک مقصد می‌رود. 
علاوه‌بر صدور پروانه ترانزیت داخلی، مدرک اینویس نیز در حمل یکسره بار برای ارائه به خریدار (واردکننده کالا) ضروری است. چنانچه در مورد اینویس یا سیاهه تجاری اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «اینویس چیست» را مطالعه کنید. با کسب اطلاعات لازم در این زمینه، فرآیند حمل یکسره بار بدون هیچ خللی انجام خواهد شد.

بررسی تفاوت حمل یکسره کالا با ترانزیت داخلی

حمل یکسره بار توسط هانزا بدون دردسرهای تجاری

در این مقاله به سوال حمل «یکسره بار چیست» پاسخ داده و مزایای استفاده از این روش را نیز ذکر کردیم. در نهایت باید گفت که حمل یکسره کالا باعث بهبود هماهنگی و ارتباط بین اعضای زنجیره حمل‌ونقل شده و بسیاری از چالش‌های تجارت را برطرف می‌کند. اگر شما تاجر و بازرگانی هستید که به تازگی در عرصه واردات و صادرات کالا قدم گذاشته‌اید و قصد استفاده از حمل یکسره بار را دارید، بهتر است با مشاوران هانزا در این زمینه مشورت کنید. 
با بهره‌مندی از خدمات شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا می‌توانید شرایط حمل یکسره را به آسانی بیاموزید و حمل یکسره کالا را بدون دردسرهای تجاری و بین‌المللی انجام دهید.

خدمات حمل یکسره چیست؟ راهی موثر برای کاهش هزینه و زمان توسط هانزا قابل ارائه نمی‌باشد و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و آموزش است.