دانشنامه ترابری

حمل و نقل مواد خطرناک و شیمیایی و بهترین روش برای حمل آن

یکی از موضوعات مهم در حوزه حمل و نقل داخلی و بین المللی جا به جایی مواد خطرناک و شناخت دقیق آن ها است. از آن جایی که کالای خطرناک می تواند برای انسان، حیوان و محیط زیست خطرات جدی به دنبال داشته باشد؛ لذا برای حمل این مواد از وسایل و ظرف های ویژه ای همچون کانتینرها و تانکرهای مخصوص حمل گازها و مایع و جامدات قابل اشتعال استفاده می شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت که کدام روش برای حمل و نقل مواد خطرناک مناسب تر است. همچنین به شما خواهیم گفت که به چه تجهیزات ایمنی و مجوزهایی برای این انجام این کار نیاز دارید. بعد از مطالعه این مقاله و اطلاع از شرایط حمل مواد خطرناک، با حساسیت ها و نکات ایمنی ضروری برای جا به جایی مواد خطرناک آشنا خواهید شد.
آشنایی با نکات مهم برای حمل و نقل مواد خطرناک

تنظیم آیین نامه حمل و نقل مواد خطرناک توسط وزارت راه و ترابری

آیین نامه حمل و نقل مواد خطرناک در ایران توسط وزارت راه و ترابری و با استناد به قانون رسیدگی به تخلفات و اخذ جرايم رانندگی تهیه و تنظیم می‌شود. بر‌اساس این آیین‌نامه انجام هرگونه عمليات حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک در داخل کشور، از نقطه‌ای به نقطه دیگر باید با رعایت مقررات و ضوابط این آیین‌نامه صورت گیرد. هر موسسه و شرکت حمل و نقل بین المللی با داشتن پروانه فعالیت دائم و رعایت قوانین آیین‌نامه می‌تواند نسبت به صدور بارنامه و حمل‌و‌نقل مواد خطرناک و شیمیایی اقدام کند. این آیین‌نامه بر‌اساس قوانین و مقررات بین‌المللی، اصول توسعه پایدار و استانداردهای بین‌المللی حمل‌و‌نقل مواد خطرناک تهیه شده است.

تنظیم آیین نامه برای حمل و نقل مواد شیمیایی و خطرناک

بهترین روش و وسیله برای حمل و نقل مواد شیمیایی و خطرناک

استفاده از وسایل و تجهیزات مناسب و ایمن برای حمل‌و‌نقل مواد خطرناک، موضوعی بسیار مهم و حیاتی است. مواد خطرناک مثل مواد منفجره، مایعات و جامدات قابل‌اشتعال به‌هیچ‌عنوان نباید با ماشین‌ سواری یا وسایلی که وظیفه حمل مسافر را دارند، انجام شود. این مواد باید به شکل اصولی بسته‌بندی و به‌وسیله کانتینرها و کامیون‌‌ها، کشتی‌ها و هواپیماهای حمل بار یا از روش حمل و نقل ترکیبی جابه‌جا شوند. 

تضمین ایمنی حمل و نقل مواد خطرناک با بسته‌بندی استاندارد و مناسب 

محموله‌های حاوی مواد خطرناک که از راه‌های حمل و نقل زمینی، هوایی یا دریایی جابه‌جا می‌شوند، باید در بسته‌بندی‌های مناسب و استاندارد قرار بگیرند. بسته‌بندی باید از نظر مقاومت فیزیکی و شیمیایی و استانداردهای تعیین شده حمل و نقل ایمن مواد را تضمین کند. کانتینرهای حمل و نقل، تانکرهای مخصوص مایعات، بشکه‌های فلزی یا پلاستیکی و ظروف فشرده از جمله ظروف خاص و ایمن برای حمل‌و‌نقل مواد خطرناک هستند. 

ناوگان حمل و نقل برای جابه‌جایی مواد خطرناک 

حمل‌و‌نقل مواد خطرناک را نباید با وسایل نقلیه عادی انجام داد. حمل مواد خطرناک با وسیله نقلیه عمومی باربری فقط در‌صورتی‌که شرایط ایمنی در این وسایل رعایت يا محموله در وسيله نقليه در‌بست حمل شود، مجاز خواهد بود. برای حمل‌و‌نقل مواد خطرناک، ناوگان حمل‌و‌نقل خاص و متنوعی وجود دارد. بر‌اساس نوع و خطر مواد، شرکت حمل‌و نقل مواد شیمیایی از روش مناسب برای حمل استفاده می‌کند. 
به‌عنوان مثال وانت‌های حمل کانتینری برای مواد خطرناک بسته‌بندی شده و کامیون‌ها و وانت‌های حمل تانکری برای مواد مایع به کار می‌روند. توجه داشته باشید که این موارد بر بهترین قیمت حمل بار از چین و سایر نقاط دنیا تاثیر خواهند گذاشت.

چه موادی در دسته کالاهای خطرناک برای حمل و نقل قرار می‌گیرند؟ 

در آیین‌نامه حمل‌و‌نقل مواد خطرناک، صراحتاً نام و مشخصات مواد خطرناک اعلام شده است. بر‌اساس این آیین‌نامه مواد خطرناک عبارتند از مواد منفجره، مواد آتش‌زا، مواد سمی، اسیدها، گازها و مایع‌های قابل اشتعال و مواد رادیو‌اکتیو. برای حمل‌ونقل هر‌یک از این مواد باتوجه‌به مسافت و راه‌های ارتباطی ممکن است یکی از روش‌های حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی یا ترکیبی مناسب باشد. 

شرکت در دوره آموزش حمل و نقل مواد خطرناک برای چه کسانی الزامی است؟ 

رانندگانی که در شرکت‌های حمل و نقل مشغول به کار هستند و قصد حمل مواد سوختی و خطرناک را دارند، باید نسبت به شرکت در دوره آموزش حمل و نقل مواد خطرناک و دریافت گواهی‌نامه حمل اقدام کنند. رانندگان نفت‌کش‌ها، رانندگان ماشین‌های حامل مواد سوختی، فراورده‌های نفتی، گازهای فشرده و مواد شیمیایی اشتعال‌زا از جمله گروه‌هایی هستند که باید در این دوره شرکت کنند.
فعالیت‌هایی همچون حمل‌ونقل کالاهای خطرناک و واردات ماشین آلات خط تولید حتما باید توسط شرکت‌های معتبر و با اخذ مجوزهای لازم صورت گیرد؛ بنابراین هنگام انتخاب موسسه مورد‌نظر برای حمل‌و‌نقل محموله‌هایتان، به مجوزهای اخذ شده توسط موسسه توجه داشته باشید.

اهمیت برخورداری از تجهیزات ایمنی برای جابه‌جایی مواد خطرناک 

برای حمل و نقل مواد خطرناک باید توجه ویژه‌ای به استفاده از تجهیزات ایمنی و نشان‌گرها و برچسب‌ها داشت که در واقع راهنمای حمل و شناخت کالای خطرناک هستند. تجهیزات ایمنی نیز شامل دستکش‌ها، ماسک‌های تنفسی، عینک‌های محافظ، لباس‌های محافظ، کلاه و کفش‌های ایمنی، کیت‌های امداد و نجات، آتش‌نشانی و سیستم‌های اطفا حریق می‌شود. هم‌چنین توجه داشته باشید که موتور وسیله نقلیه حامل مواد و محصولات خطرناک، باید در حین توقف خاموش باشد.
بازرگانان و شرکت‌های حمل‌ونقل برای خرید تجهیزات راننده‌ها و خودروهای حمل مواد خطرناک باید با روش های پرداخت بین المللی نیز آشنا باشند که ما در مقاله‌ «آشنایی با انواع روش های پرداخت بین المللی» در این زمینه اطلاعات کاملی را در اختیار بازرگانان قرار داده‌ایم. 

تعیین بهترین زمان برای جابه‌جایی مواد خطرناک در جاده از سوی سازمان راهنمایی و رانندگی 

زمان جابه‌جایی مواد خطرناک معمولا توسط ماموران راهنمایی و رانندگی تعیین و به رانندگان اعلام می‌شود. برای اطلاع از بهترین زمان جابه‌جایی مواد خطرناک در جاده، شرکت‌های حمل و نقل باید با سازمان راهنمایی و رانندگی تماس بگیرند. در‌صورت کامل بودن تجهیزات ایمنی وسایل نقلیه و برخوردار بودن از رانندگان ماهری که مجوزهای حمل‌و‌نقل مواد خطرناک را دارند، اجازه حرکت و ورود به جاده صادر خواهد شد. معمولا به‌دلیل اینکه در طول شب جاده‌ها خلوت‌تر هستند، ماشین‌های حامل مواد خطرناک در شب حرکت می‌کنند.

تعیین زمان حمل و نقل مواد خطرناک توسط ماموران راهنمایی رانندگی

اهمیت برخورداری از تجهیزات ایمنی برای حمل و نقل مواد خطرناک

در این مقاله با ایمنی حمل و نقل مواد خطرناک و شرایط جابه‌جایی این محموله‌های حساس آشنا شدیم. بهتر است کار حمل این مواد را به‌دلیل خطرات و حساسیت‌هایی که دارند به یک شرکت معتبر حمل و نقل بسپارید. وسایل حمل‌ونقلی که در این شرکت‌ها برای جابه‌جایی محموله‌های شما مورد استفاده قرار می‌گیرند، به همه تجهیزات ایمنی مورد‌نیاز مجهز هستند. همچنین کلیه رانندگان شرکت‌های حمل و نقل مجوزهای لازم برای حمل مواد خطرناک را دریافت کرده‌اند و از مهارت کافی برخوردارند. شرکت هنزا ناو دریا بهترین خدمات برای حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی برای حمل انواع مواد شیمیایی، گازها و مایعات اشتعال‌زا و مواد رادیواکتیو را به مشتریان عرضه می‌کند.