دانشنامه ترابری

آشنایی با 5 عامل موثر بر هزینه ترخیص کالا از گمرک

یکی از مهم ترین هزینه های گمرکی که بازرگانان پرداخت می کنند، هزینه های واردات و ترخیص کالا از گمرک است. در صورت پرداخت نکردن به موقع و دقیق این هزینه ها بازرگانان مشمول پرداخت جریمه می شوند؛ بنابراین مهم است که قبل از ترخیص کالا از گمرک با عوامل موثر بر هزینه ترخیص کالا از گمرک آشنا باشید. در این مقاله به طور دقیق این موارد را بررسی خواهیم کرد. بعد از مطالعه این متن می توانید چالش های خود در زمان ترخیص کالا را به حداقل برسانید.
آشنایی با 5 عامل موثر بر هزینه ترخیص کالا از گمرک

1- انبارداری از عوامل موثر بر هزینه ترخیص کالا از گمرک

هزینه انبارداری یکی از عواملی است که بر هزینه ترخیص کالا از گمرک تاثیر می‌گذارد. این هزینه گاهی هنگام انجام هماهنگی‌های لازم برای حمل و نقل بین المللی انجام می‌شود؛ اما اگر هزینه را در این زمان پرداخت نکرده باشید باید هزینه انبارداری را در مراحل ترخیص کالا از گمرک بپردازید. هزینه انبارداری برای ترخیص کالا از گمرک باتوجه‌به وزن و مقدار برآورد می‌شود. همچنین توجه داشته باشید درصورتی‌که کالا پیش از تاریخ معین از گمرک ترخیص نشود، باید هزینه‌ای تحت عنوان دموراژ نیز پرداخت کنید. 
برای ترخیص محموله خود از گمرک باید اظهارنامه‌ای را تکمیل کنید که در آن شماره تعرفه کالا که همان کدینگ کالا است، ذکر می‌شود. اگر تعرفه گمرکی کالا به‌صورت صحیح وارد نشده باشد، وارد‌کننده کالا طبق ماده 27 امور گمرکی موظف به پرداخت جریمه خواهد بود.

هزینه دریافت مجوز برای ترخیص کالا از گمرک

2- عوارض؛ یکی دیگر از عوامل موثر بر محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک 

یکی دیگر از عوامل موثر بر هزینه ترخیص کالا از گمرک، حقوق و عوارض ورودی است. این هزینه، شامل هزینه‌های تقریبی خدمات گمرک می‌شود. این هزینه‌ها به‌صورت مستقل از حقوق ورودی پرداخت خواهد شد. حقوق ورودی که توسط نهاد گمرک جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌شود،  شامل سود بازرگانی و 4 درصد ارزش گمرکی است. به‌طور‌معمول 10 درصد از هزینه حمل و 8 درصد از هزینه پرداختی برای سازمان استاندارد جزو حقوق ورودی کالا هستند. همه کشورهای دنیا حقوق و عوارض ورودی را بعد از حمل و نقل بین المللی هوایی، زمینی یا دریایی برای ترخیص کالا از گمرک از تجار و بازرگانان دریافت می‌کنند. در‌واقع حقوق و عوارض ورودی یک اصل بین‌المللی محسوب می‌شود.

3- هزینه تخلیه و بارگیری؛ از عوامل موثر بر هزینه ترخیص کالا در حمل‌ و نقل دریایی

یکی دیگر از مواردی که بر هزینه ترخیص کالا از گمرک تاثیر دارد، هزینه تخلیه و بارگیری است. این هزینه برای ترخیص انواع کالا، از جمله واردات دارو یا مواد غذایی، بیشتر در گمرکات دریایی اتفاق می‌افتد. زمانی‌که بار به گمرک کشور مبدا می‌رسد، گمرک وظیفه دارد تا عملیات تخلیه و بارگیری را برای بازرگانان انجام دهد. در این مرحله گمرک هزینه‌ای به‌عنوان هزینه تخلیه و بارگیری از واردکننده دریافت می‌کند. برآورد هزینه تخلیه و بارگیری کالا باتوجه‌به نوع، حجم و وزن مرسوله متغیر خواهد بود. به‌عنوان مثال اگر ابعاد مرسوله از حالت عادی بزرگتر باشد، هزینه بارگیری نیز بیشتر می‌شود. هزینه تخلیه و بارگیری نرخ مصوبی دارد که توسط سازمان گمرک تعیین خواهد شد. به‌این‌ترتیب هرکدام از گمرکات کشور نمی‌توانند مبلغ جداگانه‌ای برای این خدمات در نظر بگیرند.

4- هزینه بیمه‌نامه برای ترخیص کالا از گمرک

در پروسه حمل‌ونقل بین‌المللی کالا همچون ارسال بار به دبی، ورود کالا به ایران یا هر نقطه دیگری از دنیا، ممکن است کالا در حین فرآیند ترخیص دچار سانحه شده و به آن خسارتی وارد شود. در این شرایط گمرک وظیفه دارد که مسئولیت بارگیری و نگهداری کالا را تا زمان ترخیص بر‌عهده داشته باشد. مزیت دریافت بیمه‌نامه این است که اگر خسارتی به کالا وارد شود، سازمان گمرک وظیفه پرداخت خسارت به صاحب کالا را بر‌‌عهده خواهد داشت. سازمان گمرک 0.5 درصد از ارزش کالای وارد شده را به‌عنوان حق بیمه دریافت می‌کند. 

5- هزینه دریافت مجوز برای ترخیص کالا از گمرک

باتوجه‌به نوع کالا و کشوری که واردات از آن انجام می‌شود، نیاز به دریافت مجوز‌های گوناگونی خواهید داشت. به‌عنوان مثال مجوزهای لازم برای حمل و نقل بین المللی به فرانسه با مجوزهای لازم ارسال بار به کشورهای دیگر می‌تواند متفاوت باشد. برخی از مهم‌ترین مجوزهایی که بازرگانان برای ترخیص کالا از گمرک دریافت می‌کنند، شامل مجوز استاندارد، مجوز بهداشت یا مجوز سازمان انرژی اتمی می‌شود. بازرگانان در این شرایط باید هزینه هر‌یک از مجوزها را پرداخت کنند که بر نرخ ترخیص کاری تاثیر می‌گذارد. 

هزینه ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام چقدر است؟ 

هزینه ترخیص کالا از گمرک در همه گمرکات کشور یکسان است. در نتیجه محاسبه هزینه واردات و ترخیص کالا از گمرک با ترخیص کالا از سایر گمرکات کشور تفاوتی نخواهد داشت. عواملی همچون حقوق و عوارض ورودی، هزینه انبارداری، هزینه بیمه و دریافت مجوزها برای هزینه ترخیص کالا از گمرک اثر خواهد گذاشت. توجه داشته باشید که برای حمل بار به صربستان و سایر کشورها باید مجوزهای لازم برای صادرات را دریافت کنید. 

صفر تا صد واردات کالا به ایران

صفر تا صد واردات کالا به ایران با شرکت هنزا ناو دریا 

در این مقاله با عوامل موثر بر هزینه ترخیص کالا از گمرک آشنا شدیم. هر بازرگان و تاجری که قصد ترخیص کالا از گمرک را دارد باید این هزینه‌ها را پرداخت کند. شما برای استعلام هزینه گمرک می‌توانید قبل از آغاز مراحل ترخیص کالا هزینه ورود آن به کشور را باتوجه‌به این عوامل محاسبه کنید. این کار کمک می‌کند که چالش‌های شما در زمان ترخیص کالا به حداقل برسد. شما می‌توانید انجام کلیه این امور را به شرکت کشتیرانی هنزا ناو دریا بسپارید. این شرکت با هدف فعالیت در زمینه همه امور حمل و نقل و عرضه خدمات وابسته تاسیس شد. این شرکت همه مجوزهای لازم را از سازمان بنادر و دریانوردی ایران و سازمان گمرکات جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است. هانزا کلیه خدمات حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی، چند وجهی و ترانزیت کالا را در همه نقاط جهان با همکاری شرکت‌های حمل و نقل مطرح بین المللی، داخلی و منطقه‌ای، با کیفیت، سرعت و ایمنی بالا انجام می‌دهد.

خدمات آشنایی با 5 عامل موثر بر هزینه ترخیص کالا از گمرک توسط هانزا قابل ارائه نمی‌باشد و این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی و آموزش است.