دانشنامه ترابری

گواهی مبدا چیست؟ آشنایی با انواع گواهی مبدا

گواهی مبدا نقش کلیدی در تسهیل و تضمین معاملات بازرگانی ایفا می کند. این سند به عنوان شناسنامه کالا در عرصه جهانی شناخته می شود. در واقع گواهی مبدا اطلاعات حیاتی درباره کشور تولید کننده محصول ارائه داده و همانند یک ضامن برای اعتبار و کیفیت کالا عمل خواهد کرد. گواهی مبدا انواع مختلفی دارد که برای صادرات کالا حتما باید آن ها را بشناسید. همچنین ایران از سه نوع گواهی مبدا استفاده می کند که با توجه به مقصد کالا یکی از انواع آن برای تحویل به وارد کننده انتخاب خواهد شد. در این مقاله، به بررسی جامع گواهی مبدا، انواع آن و نقش حیاتی این سند در تجارت بین المللی می پردازیم.
بررسی انواع گواهی مبدا و ضرورت وجود آن در تجارت بین‌المللی

گواهی مبدا در تجارت بین‌المللی؛ یکی از اسناد حیاتی در تجارت بین‌المللی

گواهی مبدا به زبان انگلیسی Certificate of Origin نام دارد و یکی از اسناد حیاتی در تجارت بین‌المللی است. این سند اطلاعاتی در مورد کشور تولیدکننده محصول ارائه می‌دهد که به‌عنوان تضمین‌کننده اعتبار و کیفیت کالا برای واردکنندگان عمل می‌کنند. 
همچنین گواهی مبدا یا CO در فرآیند ترخیص کالا از گمرک نیز نقش مهمی دارد. وجود این سند برای محموله‌های صادراتی هر شرکت حمل و نقل بین المللی، تاجران، دولت‌ها، گمرکات و بانک‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 درصورتی‌‌که واردات کالاها از کشورهای خاص باشد، تعرفه‌های گمرکی متفاوتی اعمال می‌شود. در چنین موقعیت‌هایی، ارائه گواهی مبدا به همراه سایر اسناد حمل، برای انجام فرآیندهای گمرکی و تجاری ضروری خواهد بود. این سند به‌عنوان یک مدرک رسمی، محل دقیق تولید کالا را تایید می‌کند و در نتیجه، یک ابزار مهم برای تضمین شفافیت و اعتماد در معاملات بین‌المللی محسوب می‌شود.

انواع گواهی مبدا؛ اسناد حیاتی در تجارت بین‌المللی

انواع گواهی مبدا؛ گواهی مبدا ترجیحی و غیر‌ترجیحی

در تجارت بین‌المللی، فرم مشخص و یکسانی برای گواهی مبدا (CO) وجود ندارد. با این حال، هر گواهی مبدأ که عموماً توسط صادرکننده کالا تدوین می‌شود، باید حاوی اطلاعات اساسی مانند توضیحات درباره محصول، کد تعرفه مربوطه، نام‌های صادرکننده و واردکننده و کشور مبدا باشد. صادرکننده باتوجه‌به الزامات گمرکی خاص کشور مقصد، این اطلاعات را در گواهی مبدا ثبت کرده، سپس آن را برای تایید به یک اتاق بازرگانی ارسال می‌کند. 
در برخی مواقع فرم تکمیل شده همراه با بار ارسالی از طریق شرکت حمل و نقل بین المللی جاده ای یا هوایی فرستاده می‌شود. اطلاعات موردنیاز در گواهی مبدا، بسته به نوع کالای صادراتی و مقصد نهایی آن متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی دو نوع گواهی مبدا ترجیحی و غیرترجیحی داریم که در ادامه هرکدام از آن‌ها را به‌طورکامل توضیح داده‌ایم.

گواهی مبدا ترجیحی؛ کمک به اقتصاد کشورهای در حال توسعه

گواهی مبدا ترجیحی به‌عنوان نشانه‌ای از وجود توافقنامه‌های تجارت آزاد یا کاهش تعرفه‌های گمرکی بین کشورهای مختلف عمل می‌کند. مثلاً، در مواردی مانند صادرات بین کشورهایی چون آمریکا، مکزیک و کانادا که تحت توافقنامه تجارت آزاد USMCA قرار دارند از پرداخت تعرفه‌ها معاف هستند؛ این معافیت با استفاده از گواهی مبدا ترجیحی اعمال می‌شود. 
در این شرایط، به‌جای استفاده از گواهی مبدا، از اسنادی مانند فاکتورهای تجاری یا بارنامه‌ها استفاده خواهد شد. این گواهینامه به گواهی فرم A نیز شناخته می‌شود. در واقع گواهی مبدا ترجیحی به‌منظور کمک به اقتصاد کشورهای در حال توسعه استفاده می‌شود. برای مثال، ممکن است واردات دارو به ایران از برخی کشورها با استفاده از گواهی مبدا ترجیحی انجام شود.

گواهی مبدا غیر ترجیحی؛ گواهی‌ مبدا معمولی

گواهی‌ مبدا غیرترجیحی که به‌عنوان گواهی‌ مبدا معمولی نیز شناخته می‌شود؛ به این معنی است که کالاهای مربوطه تحت هیچگونه توافق تجاری خاصی برای کاهش یا معافیت از تعرفه‌های گمرکی بین کشورها قرار ندارند. درصورتی‌که بین کشور صادرکننده و واردکننده هیچ قرارداد یا توافق تجاری خاصی وجود نداشته باشد، استفاده از گواهی مبدا معمولی ضروری خواهد بود. برای مثال، در حمل هوایی از چین به ایران کشور چین باید گواهی مبدا را برای ترخیص کالا در ایران صادر کند.
علاوه‌بر این، در مواردی که یک محصول خاص از مزایای معافیت تعرفه حذف شده باشد، ارائه گواهی مبدا معمولی برای آن محصول اجباری خواهد بود. در واقع این نوع از گواهینامه مبدا فقط نشان‌دهنده کشور تولید‌کننده کالا است و در آن اطلاعات گوناگونی از قبیل مشخصات گیرنده کالا، مشخصات فرستنده، وزن خالص و ناخالص، نوع بسته‌بندی ذکر می‌شود. 

معرفی انواع گواهی مبدا در ایران

در ایران، سه دسته گواهی مبدا مورداستفاده قرار می‌گیرند. گواهی GSP از جمله انواع گواهی مبدا ایران است که برای صادرات به مقاصدی مانند قرقیزستان، ترکیه، ژاپن، قزاقستان، کشورهای اقیانوسیه، کشورهای آمریکایی و کشورهای اروپایی به جز ۲۸ عضو اتحادیه اروپا صادر می‌شود. به این معنی که حمل و نقل بین المللی به انگلیس نیازمند گواهی GSP خواهد بود.
همچنین گواهی‌نامه‌ای با عنوان CSTP در ایران وجود دارد که عمدتاً هنگام صادرات به کشورهای آفریقایی یا مقاصدی در قاره آسیا به کار برده می‌شود. ازسوی‌دیگر، فرم CSTP برای صادرات به کشورهایی که با ایران توافق‌نامه‌های خاصی برای صادرات انواع معینی از کالاها دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. فرم PTA نوع دیگری از گواهی مبداء است که برای صادرات به کشور پاکستان صادر می‌شود.

کدام طرف معامله گواهی مبدا را ارائه می‌دهد؟

در معاملات بین‌المللی، صادرکننده وظیفه ارائه گواهی مبدا را برعهده دارد. این فرد یا شرکت می‌تواند نمونه گواهی مبدا و اظهارنامه مربوطه را خود تهیه کند. در این سند، کشوری که کالا در آن تولید شده است (که معمولاً همان کشور صادرکننده است) مشخص می‌شود. با این حال، گمرک بسیاری از کشورهای واردکننده به یک گواهی‌ نیاز دارند که توسط اتاق بازرگانی محلی در کشور صادرکننده تأیید شده باشد. ازاین‌رو، صادرات ضایعات مس از ایران به کشورهای دیگر نیازمند صدور گواهی مبدا توسط اتاق بازرگانی ایران است.
اتاق بازرگانی به‌عنوان یک نهاد ثالث برای تایید اظهارات صادرکننده عمل می‌کند و برای این خدمت، هزینه‌ای دریافت خواهد کرد. پس از تایید گواهی، صادرکننده آن را به‌صورت الکترونیکی برای واردکننده ارسال کرده تا در فرآیند ترخیص کالا از گمرک به‌کار رود. صادرکننده باید این سند را پیش از رسیدن محموله به کشور واردکننده ارائه دهد تا از هرگونه تاخیر یا مشکل در روند ترخیص جلوگیری شود.

نحوه صدور گواهی مبدا؛ استفاده از گواهی مبدا آنلاین

در نقش یک صادرکننده، ممکن است مشتریان بین‌المللی شما خواستار گواهی مبدا برای تعیین محل تولید کالاهای‌تان باشند. اغلب، گمرک کشور واردکننده به دنبال دریافت گواهی مبدا عمومی است که توسط اتاق بازرگانی مهر و تایید شده باشد. در گذشته، تنها روش صدور گواهی مبدا، مراجعه حضوری دفتر اتاق بازرگانی و دریافت نسخه کاغذی بود. 
این روش، یکی از پرهزینه‌ترین و زمان‌برترین بخش‌های فرآیند صادرات بود. خوشبختانه در حال حاضر صدور این گواهی و مهر و امضا آن به‌صورت آنلاین و تحت عنوان گواهی مبدا الکترونیکی (eCO) امکان‌پذیر شده است. با استفاده از eCO، امکان ارسال مستندات به صورت آنلاین وجود دارد و شما می‌توانید در کمتر از یک روز گواهی الکترونیکی مهردار از اتاق بازرگانی دریافت کنید. 
برای دریافت سایر مجوزها به‌منظور ارسال کالا با کشتی فله‌بر یا سایر روش‌های حمل، برخی از فرایندها همچنان فقط به‌‌صورت حضوری انجام می‌شود و شاید زمان‌بر باشند. برای ارسال کالا با کشتی فله ‌بر علاوه ‌بر گواهی مبدا، باید در قرارداد با شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی، نوع کالا، زمان آماده شدن کالا (Lay Can) و مدت زمان موردنیاز برای بارگیری و تخلیه کالا (Lay Time)، مشخصات تحویل‌دهنده و مشخصات دقیق گیرنده، نوع تحویل و همچنین ترم حمل مانند Free in / Out Free  یا liner Full بار ذکر شود. درصورتی‌که با کشتی فله ‌بر آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «کشتی فله بر چیست» را مطالعه کنید.

نحوه صدور گواهی مبدا؛ مراجعه به سایت اتاق بازرگانی برای دریافت گواهی مبدا الکترونیکی

دریافت گواهی مبدا به کمک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی

گواهی مبدا به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تجارت بین‌المللی، نه‌تنها به تعیین محل تولید کالاها کمک می‌کند، بلکه در تسهیل فرآیندهای گمرکی و ایجاد شفافیت در معاملات نقش بسزایی دارد. با پیشرفت‌های فناوری و گرایش به سمت تجارت الکترونیک، صدور گواهی مبدا به شکل آنلاین (eCO) امکان‌پذیر شده و به کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان کمک کرده است. این تحولات نشان‌دهنده گام‌های مهمی در جهت تسهیل تجارت جهانی و افزایش کارایی فرآیندهای بازرگانی است. در نهایت، گواهی مبدا به‌عنوان یک ابزار حیاتی در تجارت بین‌المللی، نقش مهمی در پیشبرد اهداف تجاری و اقتصادی کشورها و شرکت‌ها ایفا می‌کند.